Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Met wie is waar wat te doen?
Forumregels
  1. Om ritten fantastisch, leuk en vooral veilig te maken, gezien vaak een wisselend ervaringsniveau, is het wenselijk, voor de veiligheid en om de groep bij elkaar te houden, om je aan de volgende regeltjes te houden.
  2. Heb genoeg benzine in de tank om de rit uit te rijden zonder te tanken, en zorg dat je motor in goede staat is.
  3. De voorrijder heeft altijd gelijk; hij bepaalt de route, de stops, het tanken, etc.
  4. Voorrijder: zorg dat je weet wat je in je groep hebt, vraag daar naar.
  5. Eerste forumrit, meldt het bij je voorrijder.
  6. Minder ervaren voor in de groep, meer ervaren achterin.
  7. Tijdens een pauze/lunch kun je van groep wisselen indien gewenst (door jezelf of door de groep).
  8. Rij alsof alleen de voorrijder de route weet en we zonder navigatie rijden.
    1. Hou de persoon achter je in de gaten; zie je hem/haar niet dan stop je op de eerst volgende afslag!
    2. Afslag is waar je normaal je knippers aandoet, rotonde included dus.
    3. Rij je rechtdoor, dan hoef je niet te stoppen (behalve op een rotonde).
    4. Jouw voorligger let ook zo op jou.
  9. Stunten doe je maar in je eigen tijd.
  10. Inhalen binnen de groep in principe niet. Tenzij je bijvoorbeeld wilt filmen, maar maak dat van tevoren aan je groep duidelijk.
  11. Rij nooit naast iemand of in de dode hoek; als je zijn/haar ogen in zijn/haar spiegels kan zien, dan ziet hij/zij jou ook.
  12. Rij zoveel mogelijk in baksteenformatie; dat geeft meer zicht en remweg; de eerste ''steen'' rijdt linksvoor.
  13. Oh ja, en de voorrijder heeft altijd gelijk!!!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door Iron Horse »

Bij toeval kwam ik onderstaande verhaal tegen. Er wordt weliswaar over (motor)scooters gesproken maar dat maakt geen verschil. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, ook al gaat de route maar een stukje over Duits grondgebied.
Een belangrijke aanvulling voor toertochten in Duitsland:
Het is weliswaar voor motorrijders maar geldt ook voor scooter rijders.

Citaat:
AANSPRAKELIJKHEID VOORRIJDERS!
Motorclubs organiseren graag mooie ritten.
De ene club kiest er voor om een nette route beschrijving uit te delen.
De andere club kiest liever voor het inzetten van zogenaamde voorrijders.
Voor beide systemen is wat te zeggen, maar hoe zit dat dan met de aansprakelijkheid van de club en/of voorrijder?
Deel je routebeschrijvingen uit dan is er weinig aan de hand.
Zeker als je bovenaan de routebeschrijving vermeldt dat men niet verplicht is om zich aan de aangegeven route te houden en dat men, als men dat noodzakelijk acht, daar altijd vanaf kan wijken.
In Nederland levert het rijden met zogenaamde voorrijders weinig problemen op. Althans niet voor de club in haar hoedanigheid van organisator.
Wel loopt de voorrijder, op basis van eerdere jurisprudentie, het risico aansprakelijk te worden geacht als hij onvoldoende rekening houdt met het feit dat hij door andere scooterrijders gevolgd wordt.
Maar dat is geen zaak voor de club doch een zaak tussen de twee bij zo’n botsing betrokken motorrijders en hun verzekeringsmaatschappijen.
Duitsland
Het wordt echter anders als men met een voorrijder in Duitsland een toertocht organiseert.
Ook hier loopt de club als organisator niet direct het risico, maar is het de voorrijder die op grond van de Duitse wegenverkeerswet voor tal van zaken aansprakelijk gehouden kan worden.
Zo kan de voorrijder aansprakelijk worden geacht voor een ongeval dat ver achter hem in de stoet heeft plaatsgevonden.
Stel, dat de voorrijder door tien motorrijders wordt gevolgd.
Bij een kruising aangekomen is de weg voor hem vrij en hij steekt de kruising over waarop de stoet scooterrijders geen voorrang heeft op het andere verkeer.
Ook nummer twee en drie kunnen zonder kleerscheuren de kruising oversteken, maar motorrijder nummer vier kan dat eigenlijk niet, doet het toch, en botst daarbij op een auto die hij eigenlijk op deze kruising voorrang had moeten verlenen.
Dan zou dit in Nederland een zaak tussen de motorrijder en de automobilist zijn en zoeken hun assuradeuren wel uit wie van hen precies de schuldige partij is.
In Duitsland is dat echter anders.
Daarom vroeg de KNMV het in Kleve gevestigde “Anwaltskanzlei Strick” hoe het een en ander bij onze oosterburen precies in elkaar steekt.Straßenverkehrs-Ordnung (StVO)
In paragraaf 27 van de Duitse wegenverkeerswet is namelijk bepaald dat er voor het rijden in een groep of colonne andere regels gelden dan voor het normale verkeer. In Nederland kennen we ook het begrip colonne, maar daar valt een groep elkaar achterna rijdende motorrijders niet onder.
In Duitsland kan dit echter wel het geval te zijn.
Want in lid 5 van § 27 van de Duitse wegenverkeerswet is namelijk bepaald dat de leider van de groep verkeersdeelnemers er voor verantwoordelijk is dat de stoet zich aan de wettelijke regels houdt.
Daarbij is in lid 3 van deze paragraaf bepaald dat de motorvoertuigen die in een verband of colonne samen rijden ook als zodanig herkenbaar moeten zijn.
Zijn deze motorvoertuigen niet als een bij elkaar behorende groep herkenbaar, maar rijden ze toch in een colonne, dan kan de voorrijder hierop aangesproken worden. Rijdt de groep scooterrijders als een herkenbare bij elkaar horende groep over de weg dan zal de voorrijder er rekening mee moeten houden dat de hele groep veilig en zonder ongelukken een kruising moet kunnen oversteken.
Dit is geen loze kreet, want er is in het verleden al eens een voorrijder aansprakelijk gesteld voor de schade die een collega motorrijder ver achter hem opliep.
Kortom, er rust een vrij grote verantwoordelijkheid op de voorrijder.
Daarom is het advies van de KNMV om zeker in Duitsland niet met voorrijders een toertocht te gaan rijden.
Deel, ook als je weet dat mensen toch achter elkaar willen gaan aanrijden, altijd een routebeschrijving uit.
Waarin is opgenomen een bepaling waaruit blijkt dat de deelnemer te allen tijde kan beslissen of hij de route nog wel of niet wil volgen.Harry Beugelink
Adviesraad Verkeer
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Alive
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 10-10-2011, 18:32
Mijn motor is een: V-Strom DL 650 AL 4 + V-Strom DL 650 AL 2
Woonplaats: Lelystad

Re: Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door Alive »

Bedankt voor het delen.

Wanneer ben je een club?
Als b.v. iemand via dit forum een tocht uit zet en als voorrijder rijd.... word dit gezien als club?
Of als je met een paar vrienden op pad gaat.
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door Ebrostrom »

Ik denk dat dat geen verschil maakt. Club moet je wss gewoon interpreteren als groep. Zie ook de laatste alinea's. Hierin spreekt men over 'achter elkaar rijdende motorrijders'. Eerder over 'groep verkeersdeelnemers' of 'motorvoertuigen in verband'. :duim: rob.


Tapatalk via mijn  iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door Eikie »

Bij ons worden de routes uitgedeeld middels Garmin en TT bestanden. We kunnen onze voorrijder negeren :worship: en onze eigen route kiezen. Niks aan de hand dus.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door RedStrom »

Vraag degenen die dat Duitslandtreffen organiseren. Peter en Kees kennen vast wel wat mensen daar. Zij zullen vast weten hoe het zit.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door Framomile »

Idee om een speciale opmerking bij de forumregels hierover te maken?

Gr Franc
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door Iron Horse »

Eikie schreef:Bij ons worden de routes uitgedeeld middels Garmin en TT bestanden. We kunnen onze voorrijder negeren :worship: en onze eigen route kiezen. Niks aan de hand dus.
Maar dat staat niet op schrift, en Duitsers interpreteren zaken soms net iets lastiger dan wij Nederlanders. Ik heb het ook alleen maar gemeld zodat men er rekening mee kan houden en met de in het citaat vermelde tips zich kan indekken tegen Duitse juridisch geclaimde gevolgschade.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door Eikie »

Niet op schrift zoals zwart op wit op papier maar wel via mail of het forum.
Misschien als er ooit een rit in Duitsland georganiseerd wordt een printje maken van een onderdeel van het topic zodat het toch 'op schrift staat'. Tis aan de verbalisant de taak om het te bewijzen dat het een georganiseerd evenement is.
Wij Hollanders zullen dat natuurlijk ten stelligste ontkennen :-)}
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door Bozobin † »

Ik ben al een aantal jaren voorrijder bij het V-stromtreffen in Duitsland. Ik heb daar helaas ook al een aantal ongevallen meegemaakt.
Echter nog nooit meegemaakt of gehoord dat de voorrijder aansprakelijk werd gesteld.
Ik krijg de indruk dat deze regel hier meer leeft dan in Duitsland.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door Iron Horse »

Bozobin schreef:Ik krijg de indruk dat deze regel hier meer leeft dan in Duitsland.
Dat lijkt me niet correct en wordt ook niet de indruk van gewekt. Dit is naar aanleiding van het citaat en dat slaat echt alleen op Duitsland. Dat het niet van toepassing is geweest in een ongevalssituatie die jij hebt meegemaakt wil niet zeggen dat het niet had kunnen gebeuren. Misschien geluk gehad.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Spip70
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 30-03-2008, 12:59
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1000 L4
Woonplaats: Eindhoven
Contacteer:

Re: Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door Spip70 »

Volgende heb ik laatst opgepikt in een discussie. Als je in Duitsland als groep rijd zonder herkenbare Road captains (kom ik nog op terug) dan heb je niks te vrezen, dan is ieder apart verantwoordelijk.

Indien je wel met herkenbare Road captains rijdt, dan zijn die zeker aansprakelijk bij ongelukken. De reden dat ik nu de term Road captain i.p.v. voorrijder gebruik is omdat niet alleen de persoon die voorop rijdt (met herkenbaar hesje bv) maar ook eventueel de laatste rijder (of zelfs rijders in het midden van de groep) met een herkenbaar hestje worden door de Duitse politie als verantwoordelijk gezien. Een aantal clubs in Limburg hebben al besloten om, als ze in Duitsland gaan rijden, überhaupt geen hestje meer te dragen (ik heb het dan over reflecterende hestjes al dan niet met opdruk).

Motorgroet :bye:

Johan F.
D-Storm 1000 + Zumo 660 + Osco + Givi Airflow + Trax kofferset + Hyperpro Streetbox

"Audi, vide, tace, si tu vis vivere in pace"
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door Iron Horse »

Thanks voor de aanvulling en bevestiging.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door Ebrostrom »

Handig en duidelijk.
Rene, dan moet hij toch echt even v jouw jas af...:-)


Tapatalk via mijn  iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door Eikie »

Ik was net zo gehecht aan mijn slabbetje :schater:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door Hunter6 »

Spip70 schreef:Volgende heb ik laatst opgepikt in een discussie. Als je in Duitsland als groep rijd zonder herkenbare Road captains (kom ik nog op terug) dan heb je niks te vrezen, dan is ieder apart verantwoordelijk.

Indien je wel met herkenbare Road captains rijdt, dan zijn die zeker aansprakelijk bij ongelukken. De reden dat ik nu de term Road captain i.p.v. voorrijder gebruik is omdat niet alleen de persoon die voorop rijdt (met herkenbaar hesje bv) maar ook eventueel de laatste rijder (of zelfs rijders in het midden van de groep) met een herkenbaar hestje worden door de Duitse politie als verantwoordelijk gezien. Een aantal clubs in Limburg hebben al besloten om, als ze in Duitsland gaan rijden, überhaupt geen hestje meer te dragen (ik heb het dan over reflecterende hestjes al dan niet met opdruk).

Motorgroet :bye:

Johan F.
Dit lijkt een goede tip te zijn, echter om de status "van horen zeggen" kwijt te raken zou ik graag ergens een bevestiging zien.
Kun je deze stelling ergens op het net onderbouwen? Zo ja dan gaan wij als club hier zeker wat mee doen.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door RedStrom »

buhren@buhren.de" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat is het emailadres van Gilla.
Zij is betrokken bij de Duitse V-Strom club die het international treffen ieder jaar organiseerd.
Met veel ritten in veel groepen.Peter, Kees (Bozobin) en anderen weten wat ik bedoel.
Vraag haar. Ze weet vast meer.
Ik heb ook nog wel een adres van een Duitse motoragent. Maar dan moet ik even zoeken.

Succes!
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door Bozobin † »

Dat bedoel ik. Degelijke duitse voorbereiding en er is mij al 3 jaar als officiele Tourguide nog nooit iets ter ore gekomen wat hier mee te maken (kan) hebben.
BlitzBirne (waar zou die nickname vandaan komen) zou ook wel wat moeten weten en die heb ik er ook nog nooit over gehoord.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door Hunter6 »

Er rijden elk weekend honderden groepen motorrijders door o.a. de eifel. En helaas gebeuren daar ook elk weekend (zware) ongevallen met soms zelfs een dodelijke afloop.
Ik heb nog nooit gehoord dat de voorrijder van een groep waarin een ongeval plaats vond problemen heeft gekregen.
En is iedereen met een hesje nu ineens "road capain"?

Bij het hele verhaal krijg ik het gevoel dat het enorm uit zijn verband getrokken wordt.
De regelwetgeving waarover dit topic gaat heeft betrekking op rijden in collones etc en heeft volgens mij niets te maken met het motorrijden in groepen.
Gebruikersavatar
Spip70
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 30-03-2008, 12:59
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1000 L4
Woonplaats: Eindhoven
Contacteer:

Re: Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door Spip70 »

Even in perspectief brengen, ik bedoel zeker niet dat een geel of oranje hesje voor de Duitse politie onmiddellijk betekend dat je road captain bent. En helemaal eens, ik heb op dit moment niks onder de arm om mijn verhaal te bewijzen of kracht bij te zetten. Het is alleen opgetekend vanuit een discussie tussen motorrijders tijdens de Truckrun in Weert.

Wel is het mij in Duitsland opgevallen hoe weinig hesjes gedragen worden door de Duitsers maar dat zal een heel andere reden hebben.

Motorgroet :bye:

Johan F.
D-Storm 1000 + Zumo 660 + Osco + Givi Airflow + Trax kofferset + Hyperpro Streetbox

"Audi, vide, tace, si tu vis vivere in pace"
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door Iron Horse »

Neem anders een contact op met de auteur van het bericht; Harry Beugelink van Adviesraad Verkeer. Die zal dit in zijn functie toch niet uit z'n duim gezogen hebben en dan gepubliceerd hebben. Mag aannemen dat hij dit kan aantonen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door TT-Strom »

Ga morgen voor 3 dagen naar het sauerland met 4 man, zal er eens op letten.....
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door Eikie »

Doe je wel een fluor hesje aan dan :bye:

Veel plezier en doe voorzichtig.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door John007 »

TT-Strom schreef:Ga morgen voor 3 dagen naar het sauerland
Ik ga donderdag voor 4 dagen naar sauerland, als ik je tegen kom dan moeten we maar even :bye: denk ik.
Maar ik ben bang dat je dan al weer weg bent.
:-)} :-)} :-)}
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Pas op als voorrijder(s) in Duitsland bij toertochten!

Bericht door TT-Strom »

Heerlijk weer gehad en weer verbaasd over de mooie weggetjes!
We waren met 5 man, achterrijder was de enige met een fluor hesje.
Geen centje pijn gehad, niets aan het handje.

Misschien als je een overijverige dienstklopper hebt, dat ie je eens aanhoud, maar wij hebben heerlijk onbezorgd kunnen toeren, terwijl we onderweg genoeg politie gezien hebben.
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Plaats reactie