Vogezen

Met wie is waar wat te doen?
Forumregels
  1. Om ritten fantastisch, leuk en vooral veilig te maken, gezien vaak een wisselend ervaringsniveau, is het wenselijk, voor de veiligheid en om de groep bij elkaar te houden, om je aan de volgende regeltjes te houden.
  2. Heb genoeg benzine in de tank om de rit uit te rijden zonder te tanken, en zorg dat je motor in goede staat is.
  3. De voorrijder heeft altijd gelijk; hij bepaalt de route, de stops, het tanken, etc.
  4. Voorrijder: zorg dat je weet wat je in je groep hebt, vraag daar naar.
  5. Eerste forumrit, meldt het bij je voorrijder.
  6. Minder ervaren voor in de groep, meer ervaren achterin.
  7. Tijdens een pauze/lunch kun je van groep wisselen indien gewenst (door jezelf of door de groep).
  8. Rij alsof alleen de voorrijder de route weet en we zonder navigatie rijden.
    1. Hou de persoon achter je in de gaten; zie je hem/haar niet dan stop je op de eerst volgende afslag!
    2. Afslag is waar je normaal je knippers aandoet, rotonde included dus.
    3. Rij je rechtdoor, dan hoef je niet te stoppen (behalve op een rotonde).
    4. Jouw voorligger let ook zo op jou.
  9. Stunten doe je maar in je eigen tijd.
  10. Inhalen binnen de groep in principe niet. Tenzij je bijvoorbeeld wilt filmen, maar maak dat van tevoren aan je groep duidelijk.
  11. Rij nooit naast iemand of in de dode hoek; als je zijn/haar ogen in zijn/haar spiegels kan zien, dan ziet hij/zij jou ook.
  12. Rij zoveel mogelijk in baksteenformatie; dat geeft meer zicht en remweg; de eerste ''steen'' rijdt linksvoor.
  13. Oh ja, en de voorrijder heeft altijd gelijk!!!
Plaats reactie
Gast

Vogezen

Bericht door Gast »

Hey allemaal,

Ik ben van plan (neen ik ga zeker) om naar de Vogezen te rijden.

De 1ste oktober vertrek ik en heb tot 9 oktober de tijd om thuis te geraken.

Ik heb al wat op het internet opgezocht, maar daar is zoveel info dat ik het bos tussen de bomen niet meer zie...

Ik ga dus alleen rijden, met een kaart(GPS gaat er nog niet af) en vroeg me af of er onder de collega rijders sommigen al zo'n Vogezen-rit hebben gedaan.

De route de Cretes staat al op het lijstje. De rest ga ik dag per dag bekijken.

Maar wat ik wil weten is welke hotelletjes tegen redelijke prijs zijn er motorvriendelijk? Zou ik beter niet een centrale vertrekplaats kiezen voor een paar dagen en het dan nog bekijken wat ik doe.

Alvast bedankt
Fred

Bericht door Fred »

Neem een centrale plaats, de Vogezen zijn niet zoooo groot.
Hier zijn wij eens geweest een paar jaar geleden:
http://www.lestronces.com/2k3/default.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
, het was 30 euro half pension en ne Hollander die wreed meeviel..hij reed ook moto en had al half de wereld afgezworven op twee wielen.
Denk eraan, in oktober kan het daar al heel slecht weer zijn.
Beta2

Bericht door Beta2 »

Ik heb jaren geleden wat dagen rondgetoerd door de Vogezen.
Als uitval basis hadden we een hotel in Gerardmer, aan het water.
Vanuit daar kan je diverse toertjes maken, o.a. col de la slucht en richting la grande ballon.

veel plezier!
YellowStrom

Bericht door YellowStrom »

Ik heb dit jaar 5 dagen doorgebracht in de Vogezen, en wel in een echt motorhotel: "Hotel Col de Bussang" met een nederlandse eigenaar. Een echte aanrader.
Een mooi uitvalspunt voor de Vogezen en de Elzas. Wat betreft mooie routes: ieder binnenweggetje is mooi; je kunt niet verkeerd rijden, maar het mooiste is de Route des Cretes, maar die had je al.
Dit is de site van het hotel: http://www.coldebussang.com" onclick="window.open(this.href);return false;
P2U

Bericht door P2U »

de Vogezen? Pfff: ik ken dat als m'n broekzak. Allee, de baantjes toch 8)
Ben er in 10 jaar tijd 35 keer geweest :D
Gast

Bericht door Gast »

Het zullen drie dagen Vogezen worden. Een hotel aan het Gérardmer nemen voor 2 overnachtingen. Dus een dag op rijden, een dag de ballonekes en de derde dag naar het zwarte woud gaan.
Daar dan 2 dagen blijven en terug naar huis.

Lijkt me zo de beste manier om de streek te verkennen.

Is trouwens de eerste maal dat ik alleen met de moto naar het buitenland ga. Heb nog maar 2 maand mijn volwaardig rijbewijs na bijna 1 jaar met een L gereden te hebben(=12000km tot nu toe)

En bedankt voor de tips.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5099
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

@ Phillies,

Bonne vacance ....und gute Reise.......laat je V-Strom genieten :!: :!:
:arrow: dan doe jij het vast ook :lol:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Fred

Bericht door Fred »

Amuseer je, het kan goed doen hoor... zo ne keer ertussenuit.
Ik spreek uit ervaring.
Maak er een mooie reis van.
Kermit

Re: Vogezen

Bericht door Kermit »

phillies schreef:Hey allemaal,

Ik ben van plan (neen ik ga zeker) om naar de Vogezen te rijden.

De 1ste oktober vertrek ik en heb tot 9 oktober de tijd om thuis te geraken.

Ik heb al wat op het internet opgezocht, maar daar is zoveel info dat ik het bos tussen de bomen niet meer zie...

Ik ga dus alleen rijden, met een kaart(GPS gaat er nog niet af) en vroeg me af of er onder de collega rijders sommigen al zo'n Vogezen-rit hebben gedaan.

De route de Cretes staat al op het lijstje. De rest ga ik dag per dag bekijken.

Maar wat ik wil weten is welke hotelletjes tegen redelijke prijs zijn er motorvriendelijk? Zou ik beter niet een centrale vertrekplaats kiezen voor een paar dagen en het dan nog bekijken wat ik doe.

Alvast bedankt
hoi collega,
les tronces is wat mij betreft zeer de moeite waard en is intussen ook door de belgen ontdekt. in de laatste kilometers bleek het overigens zeer practisch om een all road fiets te berijden.
Harrie
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Ik ben er net een paar dagen geleden nog geweest :-). Het waren die 2 dagen wel aardig frisse dagen, hou er rekening mee dat het freezing level (hoogte waar de lucht onder het vriespunt komt) aardig naar beneden kan komen begin oktober, zeker in de bergen. Toen ik de dag ervoor in de Franse Alpen was zou het zelfs al kunnen gaan sneeuwen op 1800 meter, da's nog maar een meter of 600 boven de hoogste col in de Vogezen.

De route de cretes is, uitzonderlijk genoeg, een route die over een bergrug blijft lopen, dus op hoogte. Ik zou dus rekening houden met redelijk wat koude en winderige momenten (handvatverwarming, trui, colletje).

Hou er ook rekening mee dat er een aantal gigantisch leuke, kleine maar nog steeds goed verharde houthakkerweggetjes zijn die perfect geschikt zijn voor de V-Strom, maar waar vaak NUL verkeersborden staan. Dus ook niet als de weg na een heuveltje ineens 90 graden of meer de bocht omgaat. Wees hierop bedacht, ik werd hier vorige week weer aan herinnerd zeg maar, ahum. Vertrouw dus op wat je ziet, ga niet van je voorrijder uit en wantrouwen de weg als je over een col komt over andere verhoging. Ook zie je af en toe nog wel wat teerstrepen en nieuwe grindlagen. Samen met de vele haarspeldbochten dus genoeg om je rijvaardigheid aardig te verhogen :).

Dus hou rekening met de eventuele kou en potentiele sneeuw op hoogte en wees bewust van countersteering, de enige manier om je uit zo'n verassingshaarspeld te redden.

Hier een lekkermakertje van vorige week:
Afbeelding

Hier bovenop de Grand Ballon geloof ik was het heel dicht al tegen het vriespunt... althans het voelde echt gigantisch koud aan toen we eenmaal gestopt waren. Handvatverwarming hadden we alledrie, maar het was zeker geen luxe meer!
Afbeelding

Hier verbleven wij, net na Bussang. Ook erg leuk daar, het eerdergenoemde motorhotel daar vlakbij zat volgeboekt met een Nederlandse motorclub die avond:
Afbeelding
Plaats reactie