Welk communicatie systeem?

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Benjamin
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 22-02-2010, 20:34
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: Drenthe

Welk communicatie systeem?

Bericht door Benjamin »

Hallo iedereen,

Ik ben eigenlijk op zoek naar een communicatie systeem, maar zie door de bomen het bos niet meer, er zijn zoveel types.

Het is voor als ik ga rijden met mijn vriendin achterop maar ook als ik met een maat van mij ga rijden (dus bike to bike)
Dan moet ik dus eigenlijk 3 setjes hebben (lijkt mij :oops: ). Ik heb een shoei GT-Air, ik weet toevallig dat door het demonteren van twee kussens bij de oren,speakers gemonteerd kunnen worden.
Mijn vriendin en die maat van mij hebben beide een shark dus het zal ook daar op moeten passen.

Het hoeft wat mij betreft niet perse bluetooth te zijn, lijkt me storingsgevoelig. Het zou ook handig zijn als ik het in de toekomst op een navigatie systeem kan aansluiten.

Weet iemand welke sets in aanmerking komen en waar ik verder op moet letten?
Liefst niet al te duur natuurlijk maar het moet wel goed spul zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties :worship:

Groeten B
Thijsvdvl
Berichten: 39
Lid geworden op: do 12-07-2012, 20:12
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 XTA '17
Woonplaats: Hapert

Re: Welk communicatie systeem?

Bericht door Thijsvdvl »

Ik gebruik zelf al enkele jaren Interphone en ben ik er tevreden over.
Voor bike to bike lijkt Bluetooth mij het makkelijkste en heb zelf erg weinig last van storingen.
Blue-Rhino

Re: Welk communicatie systeem?

Bericht door Blue-Rhino »

Waarom 3 setjes? Ik heb de interphone f5xt en daar zit bij iedere set een dubbele montage. dus ik kan 1 setje nu op 2 helmen monteren. En voor een nieuw setje goedkoper dan in de winkel heb ik nog wel een betrouwbaar adresje voor je.

Gr. Martin
Gebruikersavatar
Patman_66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 12-09-2010, 12:48
Mijn motor is een: Yamaha XT1200Z Super Ténéré ABS Worldcrosser
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk communicatie systeem?

Bericht door Patman_66 »

@Benjamin,
Kijk ook eens op het intercomforum van Waypoint.
Daar zal je veel informatie vinden en dat zal je keuze weer kunnen vergemakkelijken.
Belangrijk is ook dat je de vereiste functionaliteiten op een rijtje hebt. Ook niet geheel onbelangrijk (in geval van BT) is de accu. Wenselijk is een gebruikstijd van 8-10 uur.
De top Bluetooth merken zijn op dit moment: 1. Cardo (G9,Q3), 2. Sena (SMH10, SMH5), 3. Interphone (F5)
Never Ride faster than your Guardian Angel can fly! O:-)
Gebruikersavatar
Patrick8888
Berichten: 200
Lid geworden op: za 04-07-2009, 19:31
Mijn motor is een: Zwarte DL 650 van 2004
Woonplaats: Sint Annaland

Re: Welk communicatie systeem?

Bericht door Patrick8888 »

Ik heb ook een interphone. Bluetooth is wel erg makkelijk, geen kabels o.i.d. De accu van de interphone gaat zeker een 10 uur lang mee. (mits je niet al te veel gaat praten....) Ook het bereik onderling is erg groot. alleen als je in de bergen rijd wordt dat wat minder.

Aan 2 setjes zou je genoeg kunnen hebben. Het setje dat je voor je vriendin gebruikt kan je ook aan je maat geven . Hij heeft dan alleen een extra bevestigings set nodig en een microfoon en speaker.

Je kan ook makkelijk schakelen tussen de mee rijder en navigatie. Mijn interphone set heb ik besteld in de V.S. Scheelde behoorlijke met de lage dollar toen.
All the things we seem to understand are like footprints in moving sand.
There's no teacher who can teach us anything new, he can only teach the things we already knew.
Gebruikersavatar
Bert_Lammens
DL650 berijder
Berichten: 205
Lid geworden op: do 17-11-2011, 12:57
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 ABS 2007
Woonplaats: Mechelen (België)

Re: Welk communicatie systeem?

Bericht door Bert_Lammens »

Heb de cardo scala G9 en SUPER tevreden :!:

En zoals hierboven gezegd: bluetooth is wel gemakkelijk.
Weet meerdere mensen die vroeger met x aantal kabel rondreden en blij zijn dat het allemaal weg is...
Drive safe and enjoy
Moderator http://www.vstrom.freebb.be/
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Welk communicatie systeem?

Bericht door Rene »

Yep Me2, Cardo Scala G9

Achterlijk duur, maar werkt toch wel erg lekker.
Radio, MP3 (van telefoon via BT), voice commands, AGC, telefoneren,
en praten met je reisgezelschap alsof ze in je helm zitten (geen zendknoppen etc, gewoon praten).

En in het eenzame WW verkeer naar Radio1 luisteren om qua actualiteiten weer bij de tijd te zijn.
(tenzij dat @#$ wielrennen weer doorgenomen wordt)
Achter de Givi Airflow mis ik geen woord bij 140+KmH op de A2.
Zei ik dat hardop? :oops: ik bedoel natuurlijk exact 120 KmH O:-)
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Welk communicatie systeem?

Bericht door Ebrostrom »

Hihihi ;-)
Op sommige stukken is 130 toegestaan en met een afwijking van rond 10kmh op de teller klopt het weer......


Tapatalk via mijn  iPad
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
JBerg
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 15-06-2012, 22:58
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: Delft

Re: Welk communicatie systeem?

Bericht door JBerg »

Sorry hoor maar ik kan het niet laten.

Als bluetooth echt niet je voorkeur heeft en je wil wel met je maat communiceren op de andere motor.....
Dan weet ik nog wel een winkeltje wat enorm lange verlengsnoeren maakt tot km-ters....
Blijft ook een goede ontvangst houden in de bergen. :lol: :lol: :lol:

Groeten,Jan
MartijnR

Re: Welk communicatie systeem?

Bericht door MartijnR »

die is scherp :schater: :schater:
Laatst gewijzigd door Iron Horse op do 18-07-2013, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Benjamin
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 22-02-2010, 20:34
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk communicatie systeem?

Bericht door Benjamin »

Heel erg bedankt voor alle reacties tot nu toe :duim:

Wat ik minder vind aan de desbetreffende systemen is dat ze allemaal aan de helm bevestigt moeten worden (of zie ik dat verkeerd :roll: )
Dat vind ik eigenlijk een minder fraaie oplossing.

Het liefst heb ik gewoon het systeem in m'n binnenzak en dan de headset,hetzij verbonden met kabel hetzij met BT, mooi weggewerkt in m'n helm.
Functies als radio, telefoon etcetera hoeft wat mij betreft niet, maar ik snap wel dat anderen dat wel kunnen waarderen. Tegenwoordig zal dat er standaard wel op zitten.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Welk communicatie systeem?

Bericht door Cplegt »

Ik zie het nadeel van bevestigen aan de helm niet. Rij zelf met een scala g9 en heb absoluut geen last van de helm bevestiging. Ik heb destijds een duoset gekocht, een vriend van me heeft de andere helm bevestiging op zn helm. En ik heb er 1 helm bevestiging bijgekocht voor mn duo passagier die er zelden op zit maar je weet maar nooit..

Wil je een goedkopere oplossing die deels home made is? Koop een paar goede portofoons, hierbij een motor kit met een spraak knop op het stuur. Dan zie je aan de buitenkant niets aan de helm en loopt er een draadje naar je binnenzak en vanuit daar 1 naar je stuur.
Toch zou ik je aanbevelen een bluetooth setje te kopen. Kom je uit in de zelfde prijscategorie maar de kwaliteit is beter en het gemak een stuk hoger.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Welk communicatie systeem?

Bericht door Frank »

Tja, als je het mooi weggewerkt wilt hebben, koop dan een Shuberth C3 helm met de SRCS. Dan zit alles in de kraag en zie je er niks van. Maar ik rij ook nog met mijn oude helm en daar zit een G4 op en heb totaal geen last van het blokje op mijn helm. Mooi is anders, dat wel.. :D
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Marvinjsn
DL650 berijder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 15-12-2011, 15:16
Mijn motor is een: BMW R1150RT (2003)
Woonplaats: Barendrecht

Re: Welk communicatie systeem?

Bericht door Marvinjsn »

Ik heb een Nolan N90 met bluetooth kit3 (N-com) in de helm gemonteerd, past naadloos in de helm en over geluid en bediening ben ik ook zeer tevreden. Radio luisteren, muziek vanaf telefoon, bellen (al doe ik dat echt zelden), GPS instructies en bike-to-bike communicatie allemaal via bluetooth, niks mis mee.
Batterij gaat ong. 8 a 9 uur mee, ik doe er dus een hele week mee met WW verkeer voordat ik hem weer is moet opladen.
Enige wat wel is, past dus alleen in een Nolan helm.
Ex-V-Strom rijder
Harry_D

Re: Welk communicatie systeem?

Bericht door Harry_D »

Wij hebben Schubert C2 & C3 valhelmen, waar we Interphone F4's op hebben laten monteren. Dit extra blokje op de valhelm zit niet in de weg - het is vrij klein uitgevallen.

Deze F4's bevallen ons prima - maar ik heb gelezen dat er inmiddels ook de versie F5 van dit model uit is en dat ook de Cardo systemen verder ontwikkeld zouden zijn en extra opties zouden bieden. Men heeft me ook verteld, dat de systemen die in de Schubert kragen worden gebouwd, ook van Cardo componenten worden gemaakt?

Het belangrijke punt is wel te zorgen dat de verschillende rijders in je groep communicatie systemen hebben die compatible zijn met elkaar. Elk merk heeft min of meer z'n eigen communicatie protocol-versies en derhalve kan - bijvoorbeeld - een Interphone setje niet met een Cardo setje communiceren. Da's toch een gemiste kans, vind ik dan. :roll:

Succes :duim:
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Welk communicatie systeem?

Bericht door Frank »

Maar Cardo wel met de Shuberth communicatieset. Ik vind het een gemiste kans als je een Shuberth C3 koopt, om daar dan Interphone op te zetten. :?:
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Harry_D

Re: Welk communicatie systeem?

Bericht door Harry_D »

Ja, daar heb je ook wel een punt.
Dat Schubert systeem is samen met Cardo ontwikkeld en werkt prima samen met Cardo's eigen sets. Schubert werkt het ook heel netjes in de valhelm weg, ziet er goed uit.

Maar de C3 helm moest kunnen communiceren met mijn oudere C2 en daar zat al die tijd al een F4-tje op. 8-)

Sent from mobile, with Tapatalk.
Gebruikersavatar
Patrick8888
Berichten: 200
Lid geworden op: za 04-07-2009, 19:31
Mijn motor is een: Zwarte DL 650 van 2004
Woonplaats: Sint Annaland

Re: Welk communicatie systeem?

Bericht door Patrick8888 »

Harry_D schreef:Het belangrijke punt is wel te zorgen dat de verschillende rijders in je groep communicatie systemen hebben die compatible zijn met elkaar. Elk merk heeft min of meer z'n eigen communicatie protocol-versies en derhalve kan - bijvoorbeeld - een Interphone setje niet met een Cardo setje communiceren. Da's toch een gemiste kans, vind ik dan. :roll:

Succes :duim:
Dat vind ik nu ook zo vervelend en raar. Deze setjes werken toch met BT, dus zou je denken dat ze allemaal hetzelfde BT protocol hebben. Ongeacht welk merk telefoon of navigatie systeem je pakt, deze werk wel op iedere communicatie set. Maar om ze onderling te laten communiceren dat is dan weer niet mogelijk. Zelf heb ik een Nolan helm en ik had daar graag die BT set in gehad maar omdat deze niet communiceert met die van interphone ging dat niet door. Zoals Harry D al schijft is dat een gemiste kans. Als er een helmfabrikant start om hun protocol aan te passen zodat het ook op andere systemen werkt dan zouden ze best wel eens goede zaken kunnen doen.
All the things we seem to understand are like footprints in moving sand.
There's no teacher who can teach us anything new, he can only teach the things we already knew.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Welk communicatie systeem?

Bericht door Frank »

Tja, Interphone wil dat iedereen Interphone koopt. En dus als je al Interphone hebt, zoals Harry, dan stap je niet over op Cardo of zelfs niet op een mooie kraag van Shuberth... ik vermoed dat ze zo denken meer te verkopen bij Interphone...
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Benjamin
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 22-02-2010, 20:34
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk communicatie systeem?

Bericht door Benjamin »

Ik heb onlangs een nieuwe helm gekocht een Shoei GT-Air dus overstappen naar een andere helm wordt hem niet. Aangezien dit de enige helm is die ik kon vinden die goed op mijn kennelijk vreemd gevormde hoofd past :lol:

Heeft iemand ervaring met dit bedrijf cq deze producten? http://www.mototronix.nl/ en dan tabblad intercom systemen.


Groeten Benjamin

toevoeging: uiteraard bedoel ik de autocom en porto systemen. De andere systemen is al genoeg over geschreven
Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 23-07-2013, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Externe links a.u.b. altijd tussen [url]link[/url] zetten.
Harry_D

Re: Welk communicatie systeem?

Bericht door Harry_D »

Ik heb geen ervaring met Autocom, maar het porto(-foon) gebeuren is me wel bekend. Zij het dan in de auto, met Cobra portofoons. Ik had destijds een setje van 2 gekocht & een kitje om in te bouwen in de valhelm zat er destijds bij, maar ik heb dat nooit ingebouwd. We gebruikten ze n.l. als we (ik & m'n broer, met onze gezinnen) met onze caravans op reis waren.

Een portofoon verbinding, dat gaat dan via PMR446 http://nl.wikipedia.org/wiki/PMR446 radio, heeft best wel een goed bereik - hangt een beetje van de omgeving af. Als je een goede kwaliteit portofoon hebt & geen storings-bronnen (zoals on-afgeschermde onstekingen en zo) doet de geluids-kwaliteit niks onder voor bluetooth.

Edit: het portofoon gebeuren is het gedeelte wat voor bike-to-bike communicatie gebruikt wordt. Ik geloof dat 5km bereik in 't open gebied mogelijk zou moeten zijn, bijvoorbeeld - de 10km die in de wiki wordt genoemd, is 'n tikje onwaarschijnlijk in real life. 8)
Gebruikersavatar
Patman_66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 12-09-2010, 12:48
Mijn motor is een: Yamaha XT1200Z Super Ténéré ABS Worldcrosser
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk communicatie systeem?

Bericht door Patman_66 »

Heb van de week een Shoei GT-Air Wanderer gekocht en daar mijn Cardo Scala Rider Q3 in gemonteerd.
Nu melde @Benjamin hier twee jaar geleden al...
...Ik heb een shoei GT-Air, ik weet toevallig dat door het demonteren van twee kussens bij de oren,speakers gemonteerd kunnen worden...
Voor degenen die hebben zitten klungelen met de earpads en speakers van de Cardo Q3... ik heb hier een link waar het een en ander wordt verteld en uitgelegd wat je met de earpads kunt doen om ze passend te krijgen met de speakers erachter. Ik zelf heb er veel aan gehad!
http://www.kawasakiversys.com/forums/showthread.php?p=215693
Never Ride faster than your Guardian Angel can fly! O:-)
Plaats reactie