Nieuwe BT communicatie

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Blue-Rhino

Nieuwe BT communicatie

Bericht door Blue-Rhino »

Beste medeforummers,

Uiterst tevreden met de combinatie van een Garmin 2720 en een MIT 30 draadintercom wil de eega graag van motor tot motor kunnen kletsen.
Op zich geen probleem alleen wil ik niet van mijn Garmin 2720 af.
Nu is er een nieuwe Cardo Scala rider Q3 op de markt die voldoet aan de "eisen" van het motor tot motor communicatie geheel.
Echter kan ik de rider ook middels een draad op de Garmin 2720 aansluiten en komt het geluid dan over 1 of 2 boxen?
Misschien dat er hier iemand antwoord kan geven op de vraag die op meerdere fora staat.

Met vr. Martin
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Nieuwe BT communicatie

Bericht door Hans Vaessen »

Op http://www.gps.nl/blog/index.php?/archi ... er-Q3.html staat een aardig verhaal over de Q3. Maar ik zie daar niets in over een bedrade audio-ingang dus vermoed dat hij die ook NIET zal hebben. Wat je zoekt lijkt dus niet te kunnen.

Olossing zou misschien het gebruik van een los Bluetooth 'zendertje' kunnen zijn. Die kun je dan koppelen aan de 2720 en zou gaat het geluid alsnog via BT naar de Q3. Of anders kijken of je 'voor weinig' een 2820 op de kop kunt tikken en de 2720 op marktplaats zetten.. Ik zie ze wel voor minder dan 200 euro; terugonderhandelen naar 175; de 2720 voor 125 op MP en je bent budgetneutraal tov de oplossing met het losse BT-zendertje..
Of tòch overstap naar de 350 overwegen... Levert soms ook nog wat korting icm de Q3..
Laatst gewijzigd door Iron Horse op do 25-04-2013, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Externe links a.u.b. altijd tussen [url]link[/url] zetten. Anders werken langere links niet.
Blue-Rhino

Re: Nieuwe BT communicatie

Bericht door Blue-Rhino »

Thanx Hans alleen als ik de pdf file lees van de Q3 (letterlijk overgenomen):
6.4 MP3-SPELERS VIA DE KABEL
Micro USB/AUX-uitgang Via de Micro USB/AUXuitgang kunt u met de bijgesloten kabel een audiobron die niet voldoet aan de Bluetooth-norm toch aansluiten.


Deze mogelijkheid is er dus wel dus de enige vraag die mij dan nog rest of het monogeluid over 1 of 2 boxen te horen is via de bovengenoemde ingang?
Echter de oplossing is er ook daar voor namelijk: in plaats van een monostekkertje als uitgang van het signaal een stereostekkertje gebruiken en de beide kanalen doorlussen.
Inmiddels het internet afgestruind voor de dealers van zo een apparaat en ik ga de stap nemen, lees kopen dus!
In eerste instantie om met de eega te kunnen kletsen en mocht de koppeling niets worden dan gaat de Garmin 2720 dus idd op marktplaats om ingeruild te worden voor een Zumo 340 of 350.

Met vr. gr. Martin
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Nieuwe BT communicatie

Bericht door Hans Vaessen »

Ah! Ik zie wat je bedoelt. Er wordt inderdaad een telefoonsnoertje meegeleverd met aan de ene kant een micro-usb, aan de andere kant een jack. Op zich mooi opgelost. Weer wat geleerd; thks!

Toch een puntje van aandacht: zo'n micro-usb is een vrij kwetsbare connector. Als je je geluid bedraad aansluit komt het vroeg of laat voor dat je van je fiets springt en pas daarna ontdekt dat je nog 'connected' was. Omdat ook de jack een haakse connector is zal die niet meteen loslaten; de kans op een 'ruk' aan de usb connector is dan vrij groot. Als je tòch aan het solderen gaat misschien goed om een rechte jack te gebruiken.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Nieuwe BT communicatie

Bericht door Frank »

Alle Scala rijders hebben deze aansluiting en is bij mijn weten gewoon stereo. Het van je fiets springen en nog 'vastzitten' is geen probleem, want zo lang is het kabeltje niet. Hooguit 50cm, dus je hebt de mp3speler altijd in je zak als je 'van je fiets springt'.

Er is een bepaalde hiërarchie in de aansluitingen. Zo gaat telefoon voor de intercom en (als ik het goed heb) de intercom voor de gps-aanwijzigingen. Daaronder komt dan nog de mp3speler.
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Nieuwe BT communicatie

Bericht door Hans Vaessen »

Frank schreef:Hooguit 50cm, dus je hebt de mp3speler altijd in je zak als je 'van je fiets springt'.
Volgens mij wil Martin die ingang gebruiken voor de navigatieaanwijzingen van de 2720. En die zal niet in z'n zak zitten vermoed ik... 8)
Blue-Rhino

Re: Nieuwe BT communicatie

Bericht door Blue-Rhino »

Klopt Hans die zit niet in mn zak. Wil het snoertje vanaf de headset zekeren aan mn jas dus mocht ik het vergeten, wat ik overigens bedraad nooit heb en de situatie in deze verandert niet, trek ik dus aan het kabeltje dat aan de converter zit tussen de Garmin en de headset.
Van het weekend even de monoplug welke nu als uitgang dienst doet op de Garmin vervangen door een stereoplug waaruit 2X mono komt zodat ik toch spraak heb op beide speakers.
De prio kan ik niet instellen kan dan hooguit een melding vd Garmin missen maar denk dan aan de andere kant hoeveel zal je kletsen op de motor tegen elkaar, meer practische zaken gaan over de headset lijkt mij.
Zie trouwens wel dat er nu al verschillende prijzen op het www zijn mbt de aanschaf van het apparaat!

Met vr. gr. Martin
Blue-Rhino

Re: Nieuwe BT communicatie

Bericht door Blue-Rhino »

Het feit heeft vandaag mogen geschieden! Ik heb de nieuwe Interphone F5SXT met remote voor op het stuur in mn bezit. Doorslag destijds voor mij was het bereik tussen 2 onderlinge motorfietsen en het feit dat je hem van een extra stroomvoorziening tijdens het gebruik kan voorzien.
Pairen met de dongle die ik gebruik i.c.m. de Garmin 2720 was zo gebeurt.
Rest is slechts een kwestie van gebruik.
Een vrolijke Miep (die je overigens uit kan zetten) verteld je in welke modus je bent en geeft aanwijzingen. De handleiding is dus nog niet uit het plastic geweest!

Martin
Blue-Rhino

Re: Nieuwe BT communicatie

Bericht door Blue-Rhino »

Eergister toch het eerste min puntje kunnen vinden aan de nieuwe set. Waarschijnlijk komt het omdat de Garmin 340 een update heeft gehad en een nieuw bluetooth gedeelte. Voorheen hoorde ik de gesproken aanwijzingen ook als ik naar de ingebouwde FM radio luisterde. Sinds de nieuwe update hoor ik de gesproken aanwijzingen enkel nog als de intercom in de telefoonmodus staat. Zelf zit ik er dus aan om puur vanwege de test de Garmin te downgraden naar de voorgaande versie. Iemand ervaring mee en waar kan ik de GDC file vandaan halen? Aan de intercom heb ik verder niets gedaan dus daar kan het niet aan liggen.

Gr. Martin
Blue-Rhino

Re: Nieuwe BT communicatie

Bericht door Blue-Rhino »

Inmiddels al een stukje verder gekomen met het communicatieprobleem tussen de interphone FS5 en de Garmin Zumo 340 LM. Het blijkt dus echt aan de laatste firmware van de Garmin te liggen. Eén en ander is uitvoerig besproken op het Waypointforum. Dus de Garmin voorzien van firmwareversie 2.7 en wat schetst mijn verbazing! Alle problemen met de communicatie zijn opgelost!!! Er wordt weer keurig gebabbeld door de dames ook tijdens het rijden met de fm modus van de intercom.
Zo blijkt maar weer niet alle voortuitgang is verbetering.

Met vr. gr. Martin
Plaats reactie