Onroute kaarten en City Navigator vraagjes

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EdV
DL650 berijder
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 03-06-2012, 11:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 L2 2012 Wit
Woonplaats: Eersel (NL)

Onroute kaarten en City Navigator vraagjes

Bericht door EdV »

Hallo,

Ik krijg van de Kerstvrouw een Zumo340 en ben er stiekem al mee aan het spelen O:-)
Hierbij loop ik tegen een paar vraagjes aan. En wie beter te vragen dan mijn forumvrienden! :-)}

Ik probeer uit te vogelen hoe ik de CityNavigator kaart naar mijn PC krijg. Ik kan die nu alleen op de Zumo zien en dat werkt traaaaaaaaggggggg.....
Volgens mij moet ik hem ook op de PC kunnen krijgen.

Verder hoor ik (van Mr GPS op zijn Youtube kanaal) dat de maximale grote van een map op de Garmin 2 Gb mag zijn.
Als ik het goed begrijp maakt mapinstall van de gekozen kaarten één bestand en mag dat bestand niet groter zijn dan 2 Gb
Maar hoe zit dit als ik ook met een SD kaart werk?
Kan ik dan 2Gb in het toestel en 2Gb op de SD zetten? Anders kan ik nl als ik naar Frankrijk rijdt niet de Onroute gebruiken in of Benelux of Frankrijk.
Tenzij er slimme oplossingen zijn waar ik nu ff niet aan denk.
1F U C4N R34D 7H15 U R34LLY N33D 70 G37 L41D
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: Onroute kaarten en City Navigator vraagjes

Bericht door Silverstorm »

Via de garmin site kan je basecamp downloaden en als je het toestel aansluit kan je de kaart zien bij basecamp.Bij de eerstvolgende kaartupdate kies je dan als je de kaarten gaat installeren voor "installeren op pc en toestel" en vanaf dan dien je niet telkens je toestel aan te koppelen om je kaart te zien in basecamp.
Onroute zet je gewoon op een micro-sd kaartje van max 8Gb.
Voor meer info kijk je hier maar eens http://forum.gps.nl/
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Onroute kaarten en City Navigator vraagjes

Bericht door RedStrom »

Ed, gelukkig voor jou en de kerstvrouw: size doesn't matter.
De ruimte op je Zumo en SD kaartje wel.

De site die Silver noemt kan ik je aanbevelen. Zoek maar eens op berichten van mijzelf en vooral op JaVaWa (mijn held). Die weet alles.
Je kunt diverse kaarten op je Zumo hebben en op je pc.
Je krijgt dacht ik ook een cd of dvd met kaarten voor op de pc.
Met Basecamp of Mapsource kun je kaarten naar de pc downloaden. Zelf gebruik ik het internet voor updates. Zet die op de pc en laadt ze dan in mijn Zumo 510.
Nieuwe Zumo's hebben 8Gb ruimte en dat is genoeg voor heel CN van Europa en Onroute.
Ik zelf heb CN2013, Onroute en de Allroadmap (zie openstreet maps) op 4Gb.

Kaarten staan op de zumo in de volgende bestanden: gmapprom.img (zoals geleverd), gmapsupp.img (als je met MapSource een kaart overzet).
Gmapsupp van 1.03b onroute is 897 Mb, die van 2013.10 CT kaart 2,50 Gb. Samen in 1 bestand 3,39 Gb.
Wat je kunt doen is het verwijderen van het gmapprom.img bestand (wel even backup maken), de kaarten met MapSource op de Nuvi laden en evt. het bestand gmapsupp.img daarna hernoemen naar gmapprom.img.
Dat laatste hoeft niet. Een gmapsupp en een gmapprog bestand kunnen naast elkaar staan. De Zumo herkent beide (tegelijk).
Op de SD kaart wordt alleen een gmapsupp bestand herkent. Geen ander zoals gmapprog, of gmapsupp1 oid.
MapSource/Basecamp maakt alleen maar gmapsupp bestanden aan. Je kunt kaartdelen selecteren zoveel of zo weinig als je wilt. Je hoeft niet de hele kaart over te zetten.
Bij het maken worden bestaande bestanden overschreven zonder vragen.
Je kunt elke plek kiezen die in je Zumo zit, als die is aangesloten, of schijf op je computer. MapSource maakt een map 'garmin' met daarin het gmapsupp.img bestand.
Kies je kaartdelen 2 kaarten, dan herkent de Nuvi dat. En kun je onder kaartinfo kiezen uit die 2 kaarten.
Nieuwe Zumo's hebben 8Gb. Dan heb je geen SD meer nodig.

Mapsource openen.
Kaart CN selecteren, alles selecteren met kaartknop.
Kaart Onroute selecteren, alles selecteren met kaartknop
Naam van kaartenset veranderen: 2013.10+1.03b
Overdragen - Verzenden naar apparaat.
Alleen ''Kaarten'' selecteren.
En bij toestel je MicroSD kaart van minimaal 4Gb.
Koffie of bier gaan drinken, roken; het duurt 2-3 uur.

In Garmin naar instellingen, naar kaart, naar kaartinfo (onderin), selecteer de kaart (1 maar) die je wilt.

Kaarten op de pc
De gmap directories kunnen voor MapSource gezet worden in de map 'maps' in de MapSource map: F:\Mapsource\Maps
Voor BaseCamp: C:\Program Files\Garmin\BaseCamp\Maps

De gmap bestanden (unlocked) haal je via torrent van het net. Als je niet van Garmin gekregen hebt.


Al met al veel info die je ook op het genoemde gps forum kunt vinden.
Dit is niet iets wat je even oplost. Dit kost tijd.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Roba
DL650 berijder
Berichten: 113
Lid geworden op: za 27-10-2012, 23:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A L2 Touring 2012 (zwart)
Woonplaats: Almere

Re: Onroute kaarten en City Navigator vraagjes

Bericht door Roba »

WOW! Ik zet alleen mijn tomtom rider pro+ aan en zeg waar ik naar toe wil en hoe... Ik voel me zo dom! :wink:
Groeten,
Rob
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2963
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Onroute kaarten en City Navigator vraagjes

Bericht door Tulipan »

Mwa, ik start gewoon de motor, kan alleen van het eiland afvallen :schater:
Maar je hebt gelijk, het is wel even een cursus volgen, maar dan hebbie ook wat :-)}
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Onroute kaarten en City Navigator vraagjes

Bericht door Hans Vaessen »

- Bij je zumo zit, als ik het wel heb, ook een lifetime update. Als je die de eerste keer uitvoert, en daarbij aangeeft dat de kaarten ook op de computer geinstalleerd moeten worden hoef je het toestel niet meer te koppelen om kaarten te zien.

- ik weet niet waar je dat verhaal van 2Gb precies gezien had, maar ik vermoed dat dat een wat ouder bericht is: in het verleden mocht een img file inderdaad maximaal 2Gb groot zijn, maar inmiddels is dat, door veranderingen in firmware, achterhaald.
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Onroute kaarten en City Navigator vraagjes

Bericht door Joskestiller »

Ed, ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt dat ik van dit topic gebruik maak om ook een vraag te stellen.

Momenteel gebruik ik CN met lifetime update voor het maken van routes. Ik overweeg om de Onroute kaarten aan te schaffen voor het plannen van mijn routes tijdens de vakantie richting Zuid-Frankrijk.
Maar... ik gebruik ook steeds een oudere versie van CN 2012.2 op mijn pc om steeds de routes op de Streetpilot 2820 van een vriend te zetten die zelf geen pc heeft.
Hoe gaat dit praktisch als ik mijn routes maak in Onroute? Kan ik dezelfde routes doorsturen naar de Streetpilot van de vriend?
Als ik het goed begrijp moet ik eerst de basis Benelux kopen en vervolgens een upgrade van Frankrijk, Italië,...
Honi soit qui mal y pense!!
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Onroute kaarten en City Navigator vraagjes

Bericht door Hans Vaessen »

Dat wordt een lastig verhaal: als de Streetpilot geen motorkaart heeft zal hij de route onherroepelijk gaan herberekenen en blijft er niets van over.

Wat je dan het beste zou kunnen doen is de route eerst maken in de motorkaart en daarna overtekenen in de passende City navigator; je zult daarbij een hoop extra viapunten nodig hebben.

En inderdaad: Benelux is de basis, FIEP een uitbreiding daarop.

Alternatief is dat je de route maakt op de motorplanner van routeyou; je krijgt vervolgens een track. En dan die overtekenen in city navigator.
Plaats reactie