GPS routeplanner

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Birrkoff

GPS routeplanner

Bericht door Birrkoff »

Hoi allemaal,

Ik zit even met een vraag over software voor op de pc waar ik routes mee kan plannen die ik vervolgens op een Garmin, ,TomTom for iphone/TTR of op BMW (ook Garmin geloof ik) kan gooien. Punt is namelijk dat ik zit te twijfelen of ik mn smartphone ga gebruiken of een navi ga kopen bij de aanschaf van de motor..

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Shifty
DL1000 berijder
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 10-06-2012, 17:56
Mijn motor is een: CRF1000DH '17

Re: GPS routeplanner

Bericht door Shifty »

Ik heb zelf een Garmin 2720 en gebruik voor routes maken het programma Mapsource.
Er schijnt nu ook voor de Garmin Basecamp te zijn o.i.d. maar deze vind ik minder prettig.

Voor de TomTom kun je misschien gebruik maken van On-route maar weet dat niet zeker.
Gebruikersavatar
Roba
DL650 berijder
Berichten: 113
Lid geworden op: za 27-10-2012, 23:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A L2 Touring 2012 (zwart)
Woonplaats: Almere

Re: GPS routeplanner

Bericht door Roba »

Google maps werkt prima i.c.m. ITN converter (ik gebruik 1.81). Prima oplossing en vooral belangrijk: GRATIS !
Groeten,
Rob
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: GPS routeplanner

Bericht door DesertStrom »

opties die me zo te binnen schieten:

Tyre / Google Earth/Maps: Gratis en werkt met TomTom, Garmin en nog een paar. Gratis.

MapSource: Garmin, gratis, maar wordt geleverd zonder kaarten. Die zal je van je Garmin toestel af moeten halen. Kaarten kopen is duur. Oud programma wat niet meer wordt gesupport door Garmin

Basecamp: Garmin, gratis. Opvolger van Mapsource. Gebruikt de kaart(en) van een Garmin-toestel (toestel moet dus altijd op je computer zijn aangesloten). Of je moet weer apart kaarten gaan kopen en op je PC installeren.

Voor alle programma's geld dat je er even een tijdje mee moet spelen om leuke routes te maken. Iemand die al jaren met Mapsource werkt zal niet zo snel overstappen naar Basecamp want het werkt weer net even anders. Zelfde geldt voor Tyre / Google.
Het is maar net wat je gewend bent.
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: GPS routeplanner

Bericht door Silverstorm »

Klopt niet volledig.
Als je een garmin zumo met lifetime kaart hebt kan je de kaarten ook op je pc installeren(in basecamp en/of mapsource) en hoeft het toestel niet aangesloten te zijn.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: GPS routeplanner

Bericht door Bozobin † »

En met JaVaWa GMTK kun je de Garmin kaarten overal en zo vaak als je wilt neerzetten en gebruiken.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: GPS routeplanner

Bericht door DesertStrom »

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden:
Zelf heb ik een virtuele SD kaart aangemaakt van 100 GB met alle Garmin kaarten er op, die wordt dan door Basecamp gezien als GPS en dan kun je ook alle kaarten zien.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: GPS routeplanner

Bericht door Hans Vaessen »

Los van wel of niet kaarten laden is allicht de vraag 'wel of niet een 'dedicated device' lopen. Het kàn allebei; met dien verstande dat je voor je smartphone wat meer zult moeten knutselen.

Denk aan:
- de juiste software (bijv sygic of copilot) (let op met online kaarten als je ook in het buitenland rijdt!)
- het knutselen om de routes in het juiste format te krijgen
- bevestiging op de motor; al dan niet waterdicht
- voeding op de motor (omvormer naar 5V)
- geluid (bluetooth?)

Je moet echt wel een beetje hobby hebben aan dergelijk geknutsel en het resultaat zal nooit helemaal gelijk zijn aan een 'dedicated device'. Maar je zult allicht goedkoper uit zijn.

Qua dedicated device hangt het af van welke mogelijkheden je wilt. Er zijn goedkoper 'chinese klonen', maar ook een garmin zumo210 koopt je al voor zo'n 250 euro (komt dan wel nog geluid bij). Driemaal zoveel uitgeven (montana compleet) kan echter ook.

In de volgende promotor komt een verhaaltje dat globaal ingaat op juist deze afweging; misschien dat je daar iets aan hebt.
Birrkoff

Re: GPS routeplanner

Bericht door Birrkoff »

Genoeg informatie in ieder geval ik denk dat ik eerst maar eens moet gaan spelen met de software.

In ieder geval bedankt alvast!
Plaats reactie