Onroute or not Onroute

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EdV
DL650 berijder
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 03-06-2012, 11:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 L2 2012 Wit
Woonplaats: Eersel (NL)

Onroute or not Onroute

Bericht door EdV »

Hallo Allen,

Ik ben aan het kijken voor een GPS voor op mijn Strom. Ik denk aan een Zumo 340LM West Europa. (goede keuze?)
Nu kan ik daar bij Waypoint voordelig een Onroute motorkaart bij kopen, maar weet niet goed hoe dat nu precies werkt, en of het een goed idee is.
Kan ik die kaart gewoon op de GPS zetten? Wat gebeurt er dan met de originele kaart?

Ik heb in meerdere berichten hier op het forum gelezen dat er leden zijn die zo'n ding hebben, wat zijn de ervaringen?

Alvast bedankt voor jullie input!

Gr, Ed.
1F U C4N R34D 7H15 U R34LLY N33D 70 G37 L41D
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Onroute or not Onroute

Bericht door Iron Horse »

Kijk hier naar het verschil.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dJl22-8XYDM[/youtube]
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Roba
DL650 berijder
Berichten: 113
Lid geworden op: za 27-10-2012, 23:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A L2 Touring 2012 (zwart)
Woonplaats: Almere

Re: Onroute or not Onroute

Bericht door Roba »

Mijn advies is: doen! Ik heb zelf sinds kort een TomTom rider pro+ met daarin de optie "kronkelroutes". Werkt in feite hetzelfde. Het is echt verbazingwekkend om te zien hoe prachtig de routes zijn die het systeem voor je uitrekent en grappig genoeg wordt de totale afstand vaak niet eens zoveel langer alleen de tijd die je nodig hebt om van A naar B te komen neemt toe.
Groeten,
Rob
Leville

Re: Onroute or not Onroute

Bericht door Leville »

Ook positieve ervaring met Onroute. Alleen moet je heel goed je route nalopen, al dan niet in BaseCamp.
Gebruikersavatar
EdV
DL650 berijder
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 03-06-2012, 11:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 L2 2012 Wit
Woonplaats: Eersel (NL)

Re: Onroute or not Onroute

Bericht door EdV »

Leville schreef:Alleen moet je heel goed je route nalopen, al dan niet in BaseCamp.
Hoi Leville,

Hoe bedoel je dit? Wordt je soms over wegen gestuurd die je niet kunt of mag rijden?
1F U C4N R34D 7H15 U R34LLY N33D 70 G37 L41D
Leville

Re: Onroute or not Onroute

Bericht door Leville »

Eigenlijk weet ik niet waar het exact misloopt. Bij On-route of bij het herberekenen tijdens het inladen in de GPS. Zonder verificatie de route rijden zorgde er voor dat de GPS mij meermaals een onnodig ommetje wou laten maken. Vermoedelijk door een slecht gelegen routepunt.

Ik heb ook een wat oudere DVD (vandaar de promoprijs, neem ik aan), en hier en daar zijn wegsituaties toch al wel wat gewijzigd. Nu, Garmin is ook verre van helemaal up-to-date.

Los daarvan is het sowieso vervelend dat als je al dan niet intentioneel een routepunt mist, dat mijn Garmin mij telkens terug langs dat routepunt wil sturen. Tenminste, zolang ik niet dichter bij het volgende routepunt ben.

Nakijken is dus de boodschap. En dan kan je heel mooie routes rijden.
Ed Jonkmans

Re: Onroute or not Onroute

Bericht door Ed Jonkmans »

Ik gebruik Onroute al verschillende jaren. Gewoon (op je gps) de onroute kaarten (zitten bij mij op een SD-kaartje) inladen, een bestemming ingeven en op deze manier een toeristische route rijden.
't Is inderdaad te vergelijken met de kronkelwegen van tomtom; alleen, dit kost helaas geld.
De kritiek van velen is: ik maak liever thuis zelf m'n route. Is misschien wel waar, maar daar heb ik echt geen zin in (luiheid,....): ik wil gewoon rijden en niet achter die pc zitten.
Ik ben over Onroute zeer tevreden.
Grtz
Ed
Gebruikersavatar
Patman_66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 12-09-2010, 12:48
Mijn motor is een: Yamaha XT1200Z Super Ténéré ABS Worldcrosser
Woonplaats: Zwolle

Re: Onroute or not Onroute

Bericht door Patman_66 »

Ed, gewoon doen!
Prachtige routes kun je rijden als je van A naar B wilt of je zet hele mooie routes zeer snel in elkaar via Basecamp.
Volg vooral eens een paar cursusvideo's van Waypoint of van MrGPS.nl
Duidelijke uitleg waardoor je snel op weg bent en kunt met je nieuwe GPS!

Heel veel succes en ik weet zeker dat het je zal gaan bevallen.

:bye: :-)}
Never Ride faster than your Guardian Angel can fly! O:-)
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Onroute or not Onroute

Bericht door Chopperbiker »

Als je houd van toeristisch toeren: doen!!

Voor relatief weinig geld krijg je daar een ongelofelijke hoeveelheid plezier voor terug.

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Leville

Re: Onroute or not Onroute

Bericht door Leville »

d'Er is hier blijkbaar een verwarring tussen de vaste routes die Onroute biedt, en de routes die je zelf kan maken met behulp van Onroute. Voor alle duidelijkheid: ik had het over zelf routes maken. Nu, alle meningen komen wel op hetzelfde neer: Onroute is zijn (gereduceerde) prijs zeker waard.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Onroute or not Onroute

Bericht door Iron Horse »

Er is al eerder een topic over geweest. de links daarin werken niet allemaal meer aangezien het uit 2009 is. Maar misschien toch de moeite waard het te lezen. Klik.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Onroute or not Onroute

Bericht door Hunter6 »

Het ligt eraan hoe je je navigatie gaat gebruiken. Rijd je vaak van A naar B, heb je geen bepaalde tijd in gedachten voor de trip en wil je dan lekker binnendoor, dan kan Onroute een leuke aanvulling zijn.
Maak je de tochten echter vantevoren en/of moet je op een bepaald tijdstip op de bestemming zijn, laat onroute dan rustig weg.

Als je een beetje handig bent met Mapsource (of Basecamp) dan kun je de routes beter maken dan Onroute. Daarbij hou je ook het overzicht over het verloop van de route.
Daarbij kost de Onroute kaart je een rib uit je lijf (als je alle kaarten hebben wilt).
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Onroute or not Onroute

Bericht door Hans Vaessen »

Leville schreef: Voor alle duidelijkheid: ik had het over zelf routes maken..
Ik ben zelf zo'n beetje de geestelijk vader van de Motorkaart en daarmee dus niet helemaal objectief ;)

Wat ik echter zou willen toevoegen is het aspect waarop het gebruik van de motorkaart mijzelf heeft verrast:

Tuurlijk: je kunt er prima mee routes voorbereiden op de PC en je hebt dan véél minder viapunten nodig dan met de CN wegenkaart. Sterker: vaak worden er dan tè veel viapunten gebruikt; hetgeen weer kan leiden tot genoemde probleempjes onderweg.

En ook waar: de kaart is beslist niet foutloos. Je wordt nogal eens een weggetje in gestuurd waar je niet in mag, zeker in Duitsland kom je dat tegen.

Maar ik zou vooral uitnodigen de kaart 'in the mix' te gebruiken. En daarmee bedoel ik de mix van 'je neus achterna' en 'de motorkaart volgen'. Zorg dat je in het toestel (alleen) de motorkaart actief hebt. Bereid niets voor op de PC. Maar tik gewoon vijftig kilometer verderop op de kaart en laat het toestel een route berekenen. Zie je zelf een leuk weggetje linksaf, waar de motorkaart rechtdoor wil? Ga gewoon links en laat het toestel vrolijk herberekenen. Ook bij dat herberekenen blijft hij immers voorkeur geven aan de mooi wegen. Juist door deze combi kom je op plekken waar je anders nooit geweest was; en omdat je ook je neus achterna gaat c.q. gezond verstand gebruikt heb je eigenlijk ook totaal geen probleem als de motorkaart eens iets doet dat niet kan of mag. Gewoon even negeren...

Ik gebruik deze combi overigens ook regelmatig in de auto. Zeker als het verkeer overal vast staat en ik geen haast heb. Gewoon de wegenkaart even uit, motorkaart aan en je laten verrassen...
Gebruikersavatar
EdV
DL650 berijder
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 03-06-2012, 11:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 L2 2012 Wit
Woonplaats: Eersel (NL)

Re: Onroute or not Onroute

Bericht door EdV »

Allen bedankt voor jullie reacties zover. Het lijkt erop dat mijn verlanglijstje voor kerstmis weer langer is geworden.....

Gr, @.
1F U C4N R34D 7H15 U R34LLY N33D 70 G37 L41D
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: Onroute or not Onroute

Bericht door DesertStrom »

Sorry hoor, maar ik raak de draad een beetje kwijt met de verschillende kaarten.
Ja, ik doorloop al de verschillende gps-fora in binnen en buitenland om de kennis een beetje op peil te houden.
Heb ik me net wijs laten maken dat de Topo-kaarten beter voldoen op de motor dan de City-navigator. Voorbeeldjes van gezien, hardstikke mooi.

Dan hebben we hier weer een een Onroute-kaart. Ziet er ook prachtig uit in verhouding tot City-navigator.
Is er iemand die me kan vertellen hoe de Onroute zich verhoudt tot de Topo-kaarten?

Zijn de Topo's gewoon meer gedetailleerd, en zijn de Onroutes min of meer gelijk aan de City-navigators qua kaart-materiaal en worden alleen de routes anders berekend? Of zijn die kleine groene weggetjes domweg niet opgenomen in de City-navigator? Of zijn de Topo's en Onroutes eigenlijk wel een beetje hetzelfde?

Hoop dat mijn vragen nog bij dit topic horen en ook hoop ik dat iemand ze kan beantwoorden.
Mijn dank is bij voorbaat heel groot!
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: Onroute or not Onroute

Bericht door DesertStrom »

Goed, dat gedoe met verschillende kaarten bleef maar irriteren, dus de daad maar bij het woord gevoegd.
In zowel BaseCamp en Mapsource ben ik gewoon maar de verschillende kaarten gaan vergelijken.
Gebruikte kaarten CityNavigator Europe, Onroute Benelux & DACH, Onroute Frankrijk & Spanje, Topo Benelux, Topo Duitsland, Topo Frankrijk, Topo Spanje.
Grote kans dat ik dingen gemist heb, BaseCamp en Mapsource staan nog maar een weekje op mijn computer dus een expert ben ik zeker niet, dus het waren een paar intensieve dagen.


CityNavigator:
Brengt je vlot van A naar B.
Je kan nog wel wat sleutelen aan voorkeuren zoals bv snelwegen vermijden, maar uitdagend is het allemaal niet.
Kaart wordt ook in de auto gebruikt, dus dan moet het gewoon zo snel en functioneel mogelijk.
(her)Berekent routes. Routes van anderen wel even nalopen van te voren.


OnRoute:
Brengt je ook van A naar B, maar dan via de leuke weggetjes.
De leuke weggetjes zijn groen, maar wat mij opviel in de gebieden die ik als mijn broekzak ken is dat er nogal wat leuke weggetjes niet groen waren terwijl ze dat m.i. wel hadden moeten zijn.
Komt misschien nog met een update.
Omgeving is gedetailleerder weergegeven dan in een CityNavigator, maar het wegen-net lijkt aardig hetzelfde.
Zoals hierboven al gezegd, het is eigenlijk gewoon een TomTom met kronkelweggetjes.
(her)Berekent routes. Routes van anderen wel even nalopen van te voren.


Topo:
Meest gedetailleerd van alle kaarten. Toont b.v ook hoogte verschillen.
Zeker zoals landen in Frankrijk en Spanje zijn er nogal wat leuke onverharde wegen die op de andere kaarten gewoon niet voorkomen.
Groot nadeel is dat er geen routes in berekend kunnen worden. Je kan wel tracks laden, zodat je van te voren kunt bekijken of wat je in gedachten had een beetje leuk uit de verf komt, maar als je onderweg van je route moet afwijken vanwege wegwerkzaamheden o.i.d. wordt het toch lastig.


Bij alle kaarten toch ook wel dingen gezien die niet kloppen. Wegen die niet bestaan die wel op de kaart voorkomen, andersom ook bestaande wegen die toch niet echt nieuw meer zijn maar die niet op de kaart staan. Toch jammer als je de prijzen van de kaarten ziet.
Heb ook geen updates voor de kaarten kunnen vinden, maar misschien heb ik daar overheen gekeken. Software en firmware updates trouwens wel.
Aan de andere kant, TomTom-kaarten worden aan de lopende band geupdate en zodra er een nieuwe kaart uitkomt kun je weer van voren af aan beginnen.

Conclusie: Heb je een Garmin toestel en een motor, dan moet je eigenlijk Onroute er op hebben staan. Dan heb je heel snel een leuke route voor je neus.
Ook al eerder aangegegeven, waarschijnlijk kun je het af zonder Onroute als je van te voren thuis routes maakt, maar persoonlijk hou ik niet zo van ver vooruit plannen.
Bij mijn laatste meerdaagse trip werd de koers van de dag gebaseerd op de voorspellingen van buienrader.nl
Ga je spannende dingen doen waarbij terrein-banden een vereiste zijn, dan zou er eigenlijk ook een Topo-kaart bijmoeten.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Onroute or not Onroute

Bericht door Hans Vaessen »

Ik denk dat je het aardig in beeld hebt, ofschoon niet helemaal 'foutloos'.

In aanvulling/correctie:

Belangrijk onderscheid tussen enerzijds CN en anderzijds de topo-kaarten is de bron. Bij de CN en motorkaart is de wegenkaart de bron. Voor CN is dat Navteq, Voor de motorkaart Teleatlas. Maar de essentie is hetzelfde.
Bij een topografische kaart is de bron ... een topografische kaart. Betekent, inderdaad, dat bijvoorbeeld bijna alle bospaden er op staan.

In algemene zin geldt dat geen enkele kaart foutloos is. Een wegenkaart zal in de regel, vanwege véél meer gebruikers en minder detail, actueler zijn dan een topo-kaart. Van de CN komen tegenwoordig vier maal per jaar updates uit, dus die zal het hoogst scoren (vier maal per jaar update wil overigens niet zeggen dat elke verandering er binnen drie maanden op staat: dat proces duurt langer).

De topo-kaart is een verhaal apart. In de regel wordt een topo slechts zeer beperkt geactualiseerd; eerder eens per vijf jaar dan eens per jaar. Bovendien ligt daarbij de nadruk op het 'utilitair' gebuik (dus meer in bevolkt gebied) dan op de bospaden.

Overigens is de topo-kaart wel degelijk routerend; tenzij je een hele oude versie hebt gebruikt. De routering is echter minder goed dan die van de CN/Motorkaart.

Sinds dit jaar is er van een aantal landen ook een nieuwe versie topo-kaarten (de "Pro" kaarten) die echt wel een sprong vooruit is, vooral qua routering. Doel is echter het outdoor-gebruik, en niet zozeer de motor. Zo maakt de kaart bijvoorbeeld onderscheid tussen fietsen en tourfietsen, waarbij bij de laatste optie voorkeur gegeven wordt aan paden die deel uitmaken van bestaande fietsroutes (vergelijkbaar met wat onroute doet, maar technisch geavanceerder). Bij 'mountainbike' zal hij eerder gaan voor onvergard en niveauverschillen. Dat laatste kan omdat de meeste topo-kaarten ook beschikken over 3D kaartinformatie en ook kunnen rekenen met hoogte.
Ook nieuw in de topo-pro is dat er nu wèl gezocht kan worden op adressen; bij de oude topo's is dat heel beperkt.

Voor de motorrijder is de topo in de regel minder spannend en zul je meer van CN of motorkaart gebruik maken. Het verschil tussen die laatste twee wordt de in de video hierboven uitgelegd. Foutloos is ook de motorkaart niet. En tuurlijk: op basis van lokale bekendheid kun je in eigen omgeving misschien nog wel een extra weggetje aanwijzen. Maar het gaat je juist om de omgeving die je niet kent en om de vraag of de route er door de andere voorkeuren significant mooier op wordt. en neem van me aan: dat is bijna altijd het geval.

Wèl interessant is de topo voor offroad-rijders.

Wat nog ontbreekt in je overzicht zijn de, gratis, open street map kaarten (http://www.openstreetmap.nl/). Daar zijn verschillende varianten van, vaak een combi van wegenkaart en topo-kaart. Routering is met de OSM-kaarten vaak wat problematisch. Niet alleen/zozeer de kwaliteit van de route. Vooral de lengte die het toestel kan berekenen is erg beperkt; heeft te maken met het feit dat OSM niet het 'hierarchische lagen' kan rekenen. Daar staat tegenover dat de actualiteit, afhankelijk van de regio, vaak erg goed is. Je kunt immers als gebruiker zelf wijzigingen doorvoeren en die zijn vervolgens 'in no time' verwerkt in de downloadbare kaart.

Voor incidenteel off-road zou ik aanraden naar de OSM kaart te kijken. Ga je vaak bijvoorbeeld in Duitsland off-road: overweeg dan zeker inverstering in de nieuwe topo dld pro.
Gebruikersavatar
EdV
DL650 berijder
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 03-06-2012, 11:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 L2 2012 Wit
Woonplaats: Eersel (NL)

Re: Onroute or not Onroute

Bericht door EdV »

Hey Hans,

Hoe vaak worden de Onroute kaarten eigenlijk geupdate?

Gr, @.
1F U C4N R34D 7H15 U R34LLY N33D 70 G37 L41D
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Onroute or not Onroute

Bericht door Hans Vaessen »

EdV schreef: Hoe vaak worden de Onroute kaarten eigenlijk geupdate?
Ik ben daar niet (meer) bij betrokken. In het begin zijn er enkele updates geweest maar dat waren bug-fixes, geen echte kaartupdates. M.a.w.: feitelijk is er nog nooit een update voor geweest. Langzaam maar zeker wordt het daar wel tijd voor en ik denk dat er ook wel aan gewerkt wordt. Ik zou het zelf logisch vinden als er dit voorjaar een update uit zou komen, maar heb geen glazen bol vrees ik.

Van de andere kant: aan de kleine wegen verandert toch wat minder en als je er mee rijdt zoals ik hierboven omschrijf is het niet zo'n probleem als de kaart een paar jaar oud is.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Onroute or not Onroute

Bericht door Frank »

Ik vind mijn Onroute (103b DACH) kaart wel een beetje gedateerd worden. Ik erger me dood aan rotondes die niet of juist wel op de kaart staan, terwijl ze er wel of juist niet (meer) zijn. Het wordt inderdaad tijd voor een opdate, maar om daar nu weer 50-80 euro voor uit te geven... (zou het wel doen, denk ik)
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: Onroute or not Onroute

Bericht door DesertStrom »

2 dagen geleden een mailtje van Onroute Support gekregen dat ze geen informatie hebben over eventuele updates en evt nieuwe regio's. (bv Scandinavie)

Er is een Benelux & DACH v1.04, maar of die ook ge-update kaart-materiaal heeft durf ik niet te zeggen. (zie commentaar van Hans hierboven)
Van FIEP is 1.01 de laatste versie
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Onroute or not Onroute

Bericht door RedStrom »

Voor de goedkope oplossingen:
- torrents
- www.gpsunderground.com
- etc.

Leuk is om met beide kaarten ''aan'' te rijden. Je kunt ze allebei aanvinken onder kaartinfo.
CN en onroute. Dan navigeer je op CN en zie je ook wat onroute te bieden heeft. Dus saaie route volgens CN maar toch de groene wegen van onroute om lekker op los te gaan.
Met onroute kun je in je eigen omgeving weggetjes vinden die je niet eens kent. Heel verrassend en leuk als je een route voor oa dit forum wilt uitzetten.

@Frank: 1.04 levert niet veel meer rotondes op dan 1.03. De kaart is echt voor de kleine weggetjes gemaakt. En die zijn vaak top!
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Onroute or not Onroute

Bericht door Hans Vaessen »

RedStrom schreef: Leuk is om met beide kaarten ''aan'' te rijden. Je kunt ze allebei aanvinken onder kaartinfo.
Gelijktijdig aan zetten is iets dat ik in de regel niet adviseer: het is namelijk vrij onvoorspelbaar welke routering dan gevolgd wordt en het kan leiden tot 'hangen' van het apparaat.
Maar het type rijden onderschrijf ik wel: laat de motorkaart de route berekenen.. Volg zelf zolang je daar zin in hebt de doorgaande wegen (snelweg/N-weg) en sla af zodra Onroute met een suggestie komt die aantrekkelijk lijkt.

Qua versie-nummers: ik weet het niet 100% zeker, maar meen dat 1.03 gebruikt wordt voor sec de benelux en 1.04 voor Blx + DACH. Het benelux-deel in de 1.04 is echter exact gelijk aan de 1.03 en dus ook géén update.
Gebruikersavatar
Ate
Berichten: 436
Lid geworden op: di 31-05-2011, 18:33
Mijn motor is een: DL 650 (2004)
Woonplaats: Oosterwolde

Re: Onroute or not Onroute

Bericht door Ate »

Persoonlijke mening:

Onroute motorkaart gebruik ik als ik onderweg ben en via binnenwegen van A naar B wil.
CN gebruik ik thuis achter mijn pc om routes te maken in mapsource en met mijn Nuvi na te rijden. Ook om snel/gewoon van A naar B gebruik ik CN, maar daar is de update ook niet altijd up-to-date.

Toch makkelijk dat je op je nuvi kunt switchen tussen beide kaarten.
Plaats reactie