Routes downloaden, 9 gouden regels

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Routes downloaden, 9 gouden regels

Bericht door Framomile »

Beste medestromers,

Ben zelf momenteel nog redelijk onervaren maar heb vandaag op mijn eerste cursus (basis motornavigatie) een hele mooie checklist gekregen voor het downloaden en geschikt maken van routes voor je eigen toestel.

Het schijnt dat daar nogal veel problemen (lees verschillen) door ontstaan tijden het rijden van de route.

Daarom wil ik deze lijst graag openbaar maken voor iedereen die het nog niet weet, hopelijk heb je er wat aan.

1) Kies de juiste kaart in jouw kaartbewerkingsprogramma, het werd afgeraden om het met b.v. de on-route motorkaart te doen.
2) Nu zorgen dat de route voorkeuren (snelweg vermijden etc) gelijk staan in bv Basecamp en jouw eigen toestel.
3) Maak een duplicaat van de gedownloade route
4) Maak van het duplicaat een andere kleur
5) Duplicaat laten herberekenen
6) De nu (eventuele) zichtbare verschillen aanpassen met de tools in jouw programma ( dus aanpassen naar de gedownloade route)
7) Origineel mag nu weg
8) Controle dmv afspeelknop
9) exporteren naar toestel

Leuke tip! In basecamp heb je ook de optie via "beeld" om google earth te openen. Dan kan je namelijk met een soort helikopterview over je route heen vliegen en zie je wat je te wachten staat, erg grappig.

Belangrijke tip! Laat de koprijder altijd de beslissing nemen als meer personen een andere richting doorkrijgen op hun navi. Zo voorkom je discussies tijden de route.

Gegroet maar weer,


Franc :bye:

PS je kunt geen rechten ontlenen aan deze tekst en je bent zelf geheel verantwoordelijk voor het rijden (van routes) op je motor :mrgreen:
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Routes downloaden, 9 gouden regels

Bericht door RedStrom »

Goed opgelet Franc. Bovenstaande valt alleen maar te bevestigen.
Die onroute kaart werkt ook heel goed. Het belangrijkste is dat de kaart op je pc dezelfde versie is als de kaart op je gps.
Ben benieuwd naar je eerste route.
:-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Routes downloaden, 9 gouden regels

Bericht door Hans Vaessen »

Klopt helemaal.

Kijk wellicht ook even op http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... ature=plcp, en dan met name deel 4 a, b en c.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op zo 30-09-2012, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Externe links a.u.b. altijd tussen [url]link[/url] zetten.
PietB
Berichten: 257
Lid geworden op: di 27-03-2012, 10:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2
Woonplaats: Bolsward

Re: Routes downloaden, 9 gouden regels

Bericht door PietB »

Bedankt Franc. Hier hebben wij iets aan. Dit vind ik nu het mooiste van een forum. Zelf heb ik ook mijn eerste navigatie en ben ook onervaren.
Ik ben al tegen verschillende problemen aangelopen, vooral met gedownloade routes, maar ook zelfgemaakte routes.
Ik dacht lekker makkelijk een route maken met waypoints. Tijdens het rijden was het na 30 waypoints gebeurd, weg route. Inmiddels ontdekt wat ik fout heb gedaan en hoe je zoiets kunt herstellen. Ik maak nu een route met, nieuwe route. Morgen ga ik het uitproberen.
Ik heb de zumo 350 met basecamp en met jou tips ga ik aan de slag.
gr Piet
On the road again.............
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Routes downloaden, 9 gouden regels

Bericht door RedStrom »

Nog 2 tips.

1/ Zet je routepunten vlak achter een afslag/kruising.
Niet ervoor (dan schrik je zo als Truus meteen vertelt dat je af moet slaan), en niet erop (alleen als je heel, nauwkeurig bent).

2/ Zet niet te veel punten. Zet de eerste en de laatste en plaats naar believen er een aantal tussenin.
Wanneer je een route maakt voor anderen, is het raadzaam er een paar meer te zetten, zodat hun systeem, hun gps, hun software, hun kaart, beter in de goede richting geholpen wordt bij het plaatsen van de route in hun gps.

Trouwens kun je een ZUMO 350 heel goed met MapSource laten werken.
Is een aanpassing in een tekstbestand ergens. Kan zo snel de link niet vinden. Hans?
Doe je dat niet, dan de 350 alleen met Basecamp gebruiken.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Routes downloaden, 9 gouden regels

Bericht door Hans Vaessen »

RedStrom schreef: Is een aanpassing in een tekstbestand ergens. Kan zo snel de link niet vinden. Hans?
Zie http://www.javawa.nl/ms350.html
Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 02-10-2012, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Externe links a.u.b. altijd tussen [url]link[/url] zetten.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Routes downloaden, 9 gouden regels

Bericht door Framomile »

@ JW, begint al wat te worden he qua kennis :lol: , maar een route maken gaat nog heel even duren maar komt er zeker.
Ga nu nog een cursus basecamp volgen en dan zullen er snel route's gaan volgen denk ik.

@ Hans, idd handige linkjes, had ze al eens gevonden. Weet jij toevallig of dat soort filmpjes ook voor basecamp worden gemaakt of er al zijn??

@ PietB, blij dat ik alvast iemand van dienst heb kunnen zijn, kennis delen is toch mooi. Ik ga zelf ook net als jij gewoon ergens beginnen, door oefenen leert men. Doe alleen wel even 2 trainingen om er ietsie pietsie meer van te weten. Voor de prijs hoef ik het niet te laten, kosten €30 p/les als je tenminste een tst bij waypoint hebt gekocht.


Gr allen,

Franc
PietB
Berichten: 257
Lid geworden op: di 27-03-2012, 10:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2
Woonplaats: Bolsward

Re: Routes downloaden, 9 gouden regels

Bericht door PietB »

Gisteren mijn eigen gemaakte route (route punten) gereden en ja hoor, omleiding wegens werkzaamheden na 60 km.
Een stukje verder op kon ik gewoon de route vervolgen, maar de zumo bleef verwijzen naar de gemiste straat. Ik ben gewoon doorgereden omdat ik de route op beeld prima kon volgen. Ik heb herberekenen uitstaan. Een cursus wacht ik nog even mee omdat mr gps bezig is met een cursus te maken voor basecamp (van mapsource is er al een cursus op dvd). Mooi sinterklaas cadeau want dan moet het in de winkel liggen.
gr Piet
On the road again.............
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Routes downloaden, 9 gouden regels

Bericht door Framomile »

Mooi adviesje voor Hans nodig hier :lol:
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Routes downloaden, 9 gouden regels

Bericht door Bozobin † »

Framomile schreef:Daarom wil ik deze lijst graag openbaar maken voor iedereen die het nog niet weet, hopelijk heb je er wat aan.

Leuke tip! In basecamp heb je ook de optie via "beeld" om google earth te openen. Dan kan je namelijk met een soort helikopterview over je route heen vliegen en zie je wat je te wachten staat, erg grappig.
Zo doe ik het al sinds jaar en dag :-).

Die tip werkt ook in MapSource.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Routes downloaden, 9 gouden regels

Bericht door Bozobin † »

Oja, nog een tip van mijn kant:

Wil je echt priegelen in de BeNeLux, gebruik dan een van deze kaarten
http://www.openstreetmap.nl/content/kaartmateriaal.html
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Routes downloaden, 9 gouden regels

Bericht door RedStrom »

Zie ook de allroad map. Alles staat er op.
Om op te plannen een crime, maar leuk voor onderweg.
En gratis.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5101
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Routes downloaden, 9 gouden regels

Bericht door Stroompje »

Deze kende ik nog niet 'k ben gek op kaarten, thx!
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Routes downloaden, 9 gouden regels

Bericht door Framomile »

@ Piet met welke kaart werk jij als je route's maakt, lukt het een beetje met basecamp?

@ JW, ik nie zie nie all-road map :?:

@ Bozo, ja goed toch, leuke link :duim:


Gr F :bye:
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Routes downloaden, 9 gouden regels

Bericht door Hans Vaessen »

PietB schreef: Een stukje verder op kon ik gewoon de route vervolgen, maar de zumo bleef verwijzen naar de gemiste straat. Ik ben gewoon doorgereden omdat ik de route op beeld prima kon volgen.
Dat kan met name gebeuren als je eerstvolgende viapunten nu nèt ligt op dat stuk waar de omleiding is. Hij blijft dan herbereken naar dat eerstvolgende punt. Rij je dan verderop gewoon weer op de route dan zou het toestel zich vanzelf weer moeten aanpassen en dat gemiste punt moeten laten voor wat het is.

Ik kan echter niet zien met wat voor toestel je rijdt; ik vermoed de 350. Ik heb daar zelf (nog) wat minder ervring mee, maar weet wel dat zich bij de Z350 hierbij wat issues kunnen voordoen. En dan vooral als de route werd gemaakt in maspource en rechtstreeks overgestuurd. Daarbij worden bij de Z350 dan namelijk alle viapunten verplicht en zal hij niet automatisch skippen. Haal je je mapsource route echter door dit tooltje http://www.javawa.nl/ms350.html alvorens hem naar de 350 te sturen dan gaat het weer wèl goed.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Routes downloaden, 9 gouden regels

Bericht door Hans Vaessen »

Framomile schreef:Weet jij toevallig of dat soort filmpjes ook voor basecamp worden gemaakt of er al zijn??
Ik heb zelf een tijd geleden wat basecamp filmpjes gemaakt voor wie mapsource gewend is. Te vinden op http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... ature=plcp

Daarnaast heeft garmin zèlf wat (vrij summiere) video's, te vinden in Basecamp zèlf.

Ik verwacht in de loop van komende maanden ook nog wel eea online te zetten; de echte cursus zal echter op DVD zijn. Streven is nog steeds 'voor onder de kerstboom' , maar schiet me niet lek als het ietsje later wordt.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op do 04-10-2012, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Externe links a.u.b. altijd tussen [url]link[/url] zetten. Anders werken langere links niet.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Routes downloaden, 9 gouden regels

Bericht door Hans Vaessen »

Bozobin schreef:Oja, nog een tip van mijn kant:

Wil je echt priegelen in de BeNeLux, gebruik dan een van deze kaarten
http://www.openstreetmap.nl/content/kaartmateriaal.html
Yep: absloluut enorm leuk om mee te spelen. Vooral omdat de dekking veel gedetailleerde is - het is feitelijk een topografische kaart immers. En nog helemaal gratis ook.

Beperkingen zitten vooral, zoals al gemeld werd, in de routering:
Niet alleen omdat de kwaliteit van de route zelf nu en dan te wensen over laat. Vooral omdat je nogal eens tegen foutmeldingen aanloopt. Danwel omdat je route te lang is (en dat is al snel) danwel omdat de routeringsdata ergens op de route niet kloppen en je alleen een melding krijgt 'geen routeerbare wegen'.
Gesteld dat je over de weg rijdt, en je toch al over city navigator beschikt, zul je na wat 'spelen' (waar niets mis mee is) vermoedelijk snel teruggaan naar CN.

Rij je echter ook deels off-road; of rij je met een 550, 660 of montana met tracks als routebasis dan is het nut groter.

Daarnaast kan het leuk zijn de kaart gewoon alleen op je PC te hebben: het geeft een stuk meer info over de 'kwaliteit van de omgeving' dan de wegenkaart.

Vind je op die manier werken erg leuk en 'speelt geld geen rol' dan kun je overwegen voor zo'n 200 euri (whoops) de nieuwe topo pro van Duitsland, Alpen of Zwitserland aan te schaffen. Dan heb je nog allerlei extra opties, zoals 3D weergave. Is vooral voor wandelen/fietsen bedoeld maar kàn ook leuk zijn voor de motorrijder.
PietB
Berichten: 257
Lid geworden op: di 27-03-2012, 10:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2
Woonplaats: Bolsward

Re: Routes downloaden, 9 gouden regels

Bericht door PietB »

Hallo Hans,

PietB schreef:Een stukje verder op kon ik gewoon de route vervolgen, maar de zumo bleef verwijzen naar de gemiste straat. Ik ben gewoon doorgereden omdat ik de route op beeld prima kon volgen.

Ik heb inderdaad een zumo 350 en de route heb ik gemaakt in basecamp. Dit is mijn eerste navigatie en ben dus en beginner.
Ik probeer gewoon van alles uit en zoek ook naar info op internet, o.a zumo 350 forum.
gr Piet
On the road again.............
PietB
Berichten: 257
Lid geworden op: di 27-03-2012, 10:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2
Woonplaats: Bolsward

Re: Routes downloaden, 9 gouden regels

Bericht door PietB »

Het probleem. De zumo bleef verwijzen naar de gemiste straat. Ik ben gewoon doorgereden omdat ik de route op beeld prima kon volgen. Ik heb herberekenen uitstaan.
Om hierop even terug te komen en voor alle duidelijkheid. Ik heb een zumo 350 en gebruik basecamp. In de gemiste straat (werk aan de weg) zat inderdaad een routepunt. Ik heb hiervoor de oplossing gevonden en in de praktijk uitgetest. En inderdaad het werkt. De oplossing heet: niet waarschuwen bij aankomst(vormingspunten). Lees de oplossing. Bron waypoint.
Route's en Herbereken op de Zumo 340/350

De Zumo 340/350 gaat iets anders om met route's zoals we gewend zijn van de vorige Zumo's en Streetpilot's.
Een veel gehoord advies (en nog steeds terecht) is om het herbereken uit te schakelen om te voorkomen dat het toestel je route ongewenst aanpast.

Huidige situatie Zumo 340/350 (aug. 2012)
Als je van de route afwijkt, en je laat niet herberekenen, dan hangt het ervan af of je viapunten passeert die als waarschuwingspunt gekenmerkt zijn.
Kom je terug op de route, krijg je geen aanwijzingen en moet je naar het gemiste viapunt om de route te vervolgen.
Heb je geen viapunt gemist, of de gemiste viapunten zijn gekenmerkt als 'niet-waarschuwingspunt', dan wordt de route gewoon weer opgepikt zoals we van voorheen gewend waren.

Routes gemaakt in Mapsource: gaat niet goed, want alle routepunten worden gekenmerkt als waarschuwingspunten.

Routes gemaakt in Basecamp: hier kan je aangeven of je viapunten waarschuwings- of niet-waarschuwingspunten zijn. Begin-en eindpunt zijn per defintie waarschuwingspunten.
- Viapunten geplaatst met het route-maak-gereedschap zijn standaard waarschuwingspunten (vlaggetjes op de Zumo);
- Viapunten gemaakt met het invoeggereedschap zijn standaard niet-waarschuwingspunten (bolletjes op de Zumo).

Afbeelding

Afbeelding


Maar je kan het kenmerk van de viapunten achteraf nog gemakkelijk aanpassen.

Dubbelklik op de route, je komt nu bij de route-eigenschappen.

Afbeelding



Selecteer het punt/de punten (met SHIFT ingedrukt aanklikken) welke je als niet-waarschuwingpunt wilt hebben en druk op de rechtse muisknop. En kies voor "Niet waarschuwen bij aankomst".

Afbeelding


Zoals gezegd bij een MapSource-route moet de Zumo alle viapunten langs, en (vooral wat langere) routes worden niet altijd goed overgenomen door het toestel.

Hiervoor heeft JaVaWa een tooltje gemaakt, zodat je route's gemaakt met Mapsource (en opgeslagen als GPX bestand) om kunt zetten naar een route zonder waarschuwingspunten.
Zie ook de uitleg op zijn site:

http://www.javawa.nl/ms350.html

Mede dank aan diverse forum-gebruikers voor het testwerk ;)

Artikel toegevoegd op: 08-08-2012
Bronvermelding Waypoint.
Groeten Piet
On the road again.............
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Routes downloaden, 9 gouden regels

Bericht door Hans Vaessen »

Helemaal juist.

Kleine toevoeging:

Met shift-klik kun je inderdaad eenvoudig de hele lijst routepunten selecteren en in één keer op 'niet-verplicht' zetten.

Maar: het is natuurlijk heel logisch om daarbij op het startpunt te klikken en vervolgens shift-eindpunt. Helaas helaas: dan kun je de waarde niet veranderen. Start en eindpunt zijn immers altijd verplicht.

TIP: klik op het eerste punt na het startpunt en vervolgens met shift-klik op het een-na-laatste punt.
PietB
Berichten: 257
Lid geworden op: di 27-03-2012, 10:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2
Woonplaats: Bolsward

Re: Routes downloaden, 9 gouden regels

Bericht door PietB »

Nog een tip over basecamp en de zumo 350.
Zumo 350-FF een route via basecamp laden in de zumo 350. Bron waypoint.
gr Piet

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qgSPDVwIcV8[/youtube]
Laatst gewijzigd door Iron Horse op vr 19-10-2012, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Youtube link aangepast.
On the road again.............
Plaats reactie