vraag gestuurd aan Tomtom over mijn navi

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Bram
Berichten: 27
Lid geworden op: di 17-04-2012, 23:24
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650/AK8

vraag gestuurd aan Tomtom over mijn navi

Bericht door Bram »

Onderstaand bericht is verstuurd aan de helpdesk van Tomtom.
Geachte heer/mevrouw,

In het gebruik van mijn Urban Rider ben ik tot de conclusie gekomen dat de software op de Rider pure autonavigatie betreft. De navigatielogica op de Rider stuurt mij als motorrijder namelijk immer over wegen die voor motorrijders niet zijn toegestaan.

Ik wil graag weten of dit klopt. Ik ben vandaag wederom via tig plekken gestuurd waar ik als motorrijder helemaal niet mag komen. Ook betaal ik voor de laatste updates dus het kan onmogelijk zo zijn dat er zo frequent over wegen wordt genavigeerd die helemaal niet toegankelijk zijn voor motorrijders.

Ik vind het leuk om toeristisch te rijden dus ik regelmatig naar plekken via de optie 'kronkelwegen'. Dit leidt er dus toe dat je veel over dijkweggetjes rijdt maar die zijn in verband met overlast nogal eens verboden voor motorrijders. Ook in het regulier gebruik word ik echter frequent over wegen gestuurd waar ik niet mag rijden als motorrijder. Dit terwijl ik MOTOR navigatie heb gekocht en tevens betaal voor updates.

Kunt u mij bevestigen dat deze navigatiesoftware helemaal geen rekening houdt met de verbodsborden voor motoren?

Om een voorbeeld te geven, vandaag reed ik via Amsterdam Osdorp optie slingerwegen naar Utrecht. Dan kom je op een gegeven moment op N212 en vlakbij uitweg N463 zit je dan op weg waar ik helemaal niet mag komen op de motor.

Groet,

Bram Heerink
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: vraag gestuurd aan Tomtom over mijn navi

Bericht door Iron Horse »

Ik ken die TT niet, maar als je de optie hebt om het type voertuig te kiezen dan veranderen normaal gesproken ook de beschikbare wegen. Rij je dus op de motor met de auto als gekozen vervoersmiddel dan gaat het fout. Bij Garmin zie ik wel verschil tussen de keuze auto/motor/fiets of voetganger als je naar het type weg kijkt. Maar misschien zit dat bij TT anders in elkaar. Mijn Garmin Nüvi 510 is ook een specifieke motornavigatie, maar ook geschikt voor de andere doelgroepen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Bram
Berichten: 27
Lid geworden op: di 17-04-2012, 23:24
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650/AK8

Re: vraag gestuurd aan Tomtom over mijn navi

Bericht door Bram »

Mmm, dat is geen gekke tip. Ik zie alleen geen enkele optie zo 123 op mijn Tomtom om het voertuig aan te passen. Nou ja, wellicht komt TomTom er alsnog mee op de proppen.

Groet,

Bram
Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 04-09-2012, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5039
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: vraag gestuurd aan Tomtom over mijn navi

Bericht door Sparkle Black Peter »

Bram,

Onderaan pagina 52 staat hoe je een voertuig kunt veranderen. Motor staat niet standaard in TT. Is wel te downloaden via de website van TT.
http://download.tomtom.com/open/manuals ... -nl-NL.pdf
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: vraag gestuurd aan Tomtom over mijn navi

Bericht door Silverstorm »

Dit gaat om het voertuigsymbool en heeft niks te maken met routebepaling.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: vraag gestuurd aan Tomtom over mijn navi

Bericht door Bacchus »

Bij tomtom rider niet in te stellen.

Ik moet zeggen dat ik met de urban-rider navcore hier nog geen enkel probleem mee heb gehad.
Nu kom je hier in het zuiden ook weinig wegen tegen waar je als motorrijder niet in mag terwijl het met een auto wel zou mogen. :-)}

Geen idee hoe mijn zumo 550 hiermee omgaat. Hier het zelfde als met de tomtom, zulke wegen kom je hier niet vaak tegen.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Bram
Berichten: 27
Lid geworden op: di 17-04-2012, 23:24
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650/AK8

Re: vraag gestuurd aan Tomtom over mijn navi

Bericht door Bram »

Zojuist teruggebeld door Tomtom. De dame bevestigde mijn constatering. Het is pure autonavigatie. Met het motorverbodsbord wordt geen rekening gehouden. Krijg als het goed is zo een bevestiging. Het gesprek werd enigszins onaangenaam toen ik aangaf mijn betaling aan Tomtom voor kaartupdates terug te willen. Maar goed, inmiddels zijn intern in conclaaf of ze daar niet alsnog gaan doen.

Blijft de vraag, houdt Garmin - wel - rekening met motorverbodsborden... En welk model zal ik kopen. In de topmodellen zitten allemaal fratsen die ik helemaal niet ga gebruiken.

Ik vind het persoonlijk echt van den zotte dat de Tomtom 'motor'navigatie hier geen rekening mee houdt.

Groet,

Bram
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: vraag gestuurd aan Tomtom over mijn navi

Bericht door Hans Vaessen »

Bram schreef:
Ik vind het persoonlijk echt van den zotte dat de Tomtom 'motor'navigatie hier geen rekening mee houdt.
Kan ik me iets bij voorstellen. Maar, helaas: kaartmateriaal dat specifiek rekening houdt met afsluitingen voor motoren bestaat gewoon niet. Niet bij TomTom, maar ook niet bij Garmin.

De actuele rider kent weliswaar de optie 'slingerwegen', maar het effect daarvan is eigenlijk louter dat hij de voorkeur geeft aan de lagere roadclasses. Leidt tot mooiere routes, ofschoon iets te veel N-wegen naar mijn zin. Ook die instelling houdt echter geen rekening met afsluiting voor de motor.

Voor de Garmin bestaat de OnRoute motorkaart. Die maakt maximaal gebruik van wegen die deel uitmaken van bestaande motorroutes. Maar omdat dat netwerk is uitbreid met wegen die er cartografisch op lijken kan het, vooral in België en Duitsland, ook voorkomen dat je daarmee afgesloten wegen ingestuurd wordt. Kwestie van je 'verwachtingspatroon' wat naar beneden bijstellen vrees ik en onderweg nu en dan gezond verstand gebruiken...

Gaat het je om een tourtocht dan raad ik aan routes van internet te downloaden. Tuurlijk: kan zijn dat dat een route is van een jaar of wat geleden en dat die dijkweg inmiddels is afgesloten. Maar de kans dat dat wèl goed gaat is toch behoorlijk groot. Mocht je dat nog niet gedaan hebben: kijk beslist eens naar het programma Tyre en de daarin aanwezige circa 1000 kant en klare routes.
Plaats reactie