Bromtoon Zumo 660

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Paulvd
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 27-02-2011, 09:53
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000

Bromtoon Zumo 660

Bericht door Paulvd »

Wie o wie kan mij raad geven.

Ik heb een autocomsysteem op mijn motor geplaatst. Ik heb deze via een stuurschakelaar en een zekering rechtstreeks op de accu aangesloten.
Alles doet het prima. We kunnen heerlijk praten met diegene die achterop zit. Ook de nuziek van de ipod klinkt heerlijk in de oren (alles is bedraad)

Nu komt het probleem.

De zumo 660 heb ik aangesloten op het dimlicht en dit werkt prima. De zumo is aangesloten op het autocom systeem. Als ik de zumo onder spanning zet krijg ik een ontzettende bromtoon op mijn oren. Zet ik het contact uit en de zumo gaat over op zijn accu heb uik weer prima geluid. Contact aan en je raad het al.
Ik heb de zumo ook al op een externe 12 volt voeding aangesloten en dit geeft geen bromtoon en alles werkt weer prima. Ik heb de zumo ook al rechtstreeks op de accu gezet en helaas ook weer een bromtoon.

Wie o wie kan me opweg helpen aan een oplossing

alvast bedankt

Paul
Why

Re: Bromtoon Zumo 660

Bericht door Why »

Is het meteen bij contact aan, dus zonder starten motor, al feest? Of bromt ie alleen als de motor loopt?
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Bromtoon Zumo 660

Bericht door Hunter6 »

De Zumo moet met de Autocom verbonden worden met een ontstoorde kabel. Met een normale kabel krijg je een brom toon.
Je dealer van de autocom weet als het goed is hoe het moet.
Paulvd
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 27-02-2011, 09:53
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000

Re: Bromtoon Zumo 660

Bericht door Paulvd »

Hunter6 schreef:De Zumo moet met de Autocom verbonden worden met een ontstoorde kabel. Met een normale kabel krijg je een brom toon.
Je dealer van de autocom weet als het goed is hoe het moet.

Klopt alleen kost dit weer een 50 euro, Misschien is er een goedkope oplossing?
Paulvd
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 27-02-2011, 09:53
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000

Re: Bromtoon Zumo 660

Bericht door Paulvd »

Why schreef:Is het meteen bij contact aan, dus zonder starten motor, al feest? Of bromt ie alleen als de motor loopt?
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Bromtoon Zumo 660

Bericht door Hunter6 »

Beter duur dan niet te koop :wink:
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Bromtoon Zumo 660

Bericht door Dyrck »

Misschien heb ik wel een goedkope/gratis oplossing.

Aan sommige voedingskastjes of computerkabels zit zo dik rond blokje om de kabel te ontstoren.
Als je uit een oude kabel dat blokje peutert en de voedingskabel van je Zumo daar een paar keer door- en omheen wikkelt (kijk even hoe dat zit met de kabel waar ie uit komt), heb je kans dat de bromtoon aanzienlijk verminderd, of zelfs weg is.

Succes !
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Bromtoon Zumo 660

Bericht door Bozobin † »

Ik denk aardlus.

De techneuten hier weten wel wat ik bedoel, massa via de normale voeding EN massa via het extra kabeltje.
Je zou op een of andere wijze de massa via dat kabeltje eens moeten zien te onderbreken.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Bromtoon Zumo 660

Bericht door Wullebolle »

Er zitten toevallig geen xenon koplampen in? Want die geven soms ongelooflijke rotzooi qua storingen.

Verder kan ikBozobin bijtreden, uit mijn hifi periode in men jonge jaren, toen wij snotapen nog zelf onze 1miljoenwatt luidsprekerkasten enzo bouwden, had je soms bromtonen, en dat was altijd te wijten aan slechte massa, slechte kabels, slechte stekkers en rot soldeersel. Prutserij dus.

Problemsolving by elimination.
Sluit es je zumo op je accu aan, gaat wel brommen, maar trek dan es je koplampstekkers uit, of beter de zekeringen, en zie wat gebeurt. Ergens heb je een slecht contact.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Bromtoon Zumo 660

Bericht door Bozobin † »

Ik had hier in huis iets soortgelijks.

Computers, router en internet via de kabel. Alles prima werkend en niks mis mee totdat .......

Ik de gore moed had om de computerzooi eens netjes op een serie nieuw geplaatste randaarde wcd's aan te sluiten.
EEN GROTE BROMTOON DOOR ALLES HEEN !

De brom was weg op het moment dat ik de coax van de Casema er uit trok.

Waarom ? De computer enzo hadden nooit een eigen aardleiding (massa) gehad en gebruikten de coaxkabel als aarde.
Nu ineens 2 !! aardpunten (2x massa), 1x via de coaxkabel EN 1x via het stopkontakt.
Dus de beruchte AARDLUS !

Oplossing: Galvanische scheiding in de coaxkabel. Dus via die kant GEEN aarde (massa) meer.

Oplossing voor de motor: Zorg voor die galvanische scheiding tussen gps en intercom. Ofwel: knip op een of andere manier dat massadraadje tussen die 2 door.

Let wel: Ik heb hier bij de motor geen ervaring mee maar het lijkt mij zo logisch.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Why

Re: Bromtoon Zumo 660

Bericht door Why »

Dyrck schreef:Misschien heb ik wel een goedkope/gratis oplossing.

Aan sommige voedingskastjes of computerkabels zit zo dik rond blokje om de kabel te ontstoren.
Als je uit een oude kabel dat blokje peutert en de voedingskabel van je Zumo daar een paar keer door- en omheen wikkelt (kijk even hoe dat zit met de kabel waar ie uit komt), heb je kans dat de bromtoon aanzienlijk verminderd, of zelfs weg is.

Succes !
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ferriet
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Bromtoon Zumo 660

Bericht door Dyrck »

Why schreef:
Dyrck schreef:Misschien heb ik wel een goedkope/gratis oplossing.

Aan sommige voedingskastjes of computerkabels zit zo dik rond blokje om de kabel te ontstoren.
Als je uit een oude kabel dat blokje peutert en de voedingskabel van je Zumo daar een paar keer door- en omheen wikkelt (kijk even hoe dat zit met de kabel waar ie uit komt), heb je kans dat de bromtoon aanzienlijk verminderd, of zelfs weg is.

Succes !
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ferriet
JAaah Dat bedoelde ik.
Vroeger noemde men dat 'weekijzer' geloof ik.

Welke electrotechneut kan vertellen of dit een oplossing is om de bromtoon uit Paul's Zumo te krijgen?
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Plaats reactie