Spiegeling in GPS

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Spiegeling in GPS

Bericht door RedStrom »

Ik heb een Nuvi510, geen echte Zumo, en heb last van zonlicht en spiegeling op het scherm.
Die spiegeling komt vooral door mijn fluohesje. Om het scherm leesbaar te houden moet ik mijn hand voor mijn hesje houden.
Niet altijd, maar met een beetje zon toch al snel.
Iemand die dit herkent?
Ik heb mijn Nuvi net boven de meters recht voor me zitten.

Ik overweeg een Zumo te kopen. Vanwege het herberekenen en vanwege het scherm.
2 weken geleden vertelde een verkoper in Notter dat het scherm van de 210 of 220 veel beter zou zijn en van de 660 nog beter.
Toen was ik er met de auto zonder Nuvi. Nu met motor en Nuvi.
Andere verkoper. Ik kon buiten niet vergelijken, want ze zaten vast zei hij. Binnen zie je geen verschil.
En hij wilde me ook niks verkopen, omdat de schermen allemaal hetzelfde zijn.
Dus ik ben geen stap verder.

Iemand die wel weet of er verschil is?
Suggesties?
BVD
:bye: :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Spiegeling in GPS

Bericht door Iron Horse »

Ik heb ook de Nüvi 510 en heb ook met zon een slecht leesbaar scherm. Dit komt trouwens ook in de meeste testen al minpunt naar voren. Je kunt er ook weinig aan veranderen door het contrast te veranderen, het blijft een fletst en soms onleesbaar scherm. Je moet echt onder de goede hoek erin kunnen kijken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Spiegeling in GPS

Bericht door RedStrom »

Heb je ook ervaring met Zumo's?
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2963
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Spiegeling in GPS

Bericht door Tulipan »

Hier nog een !!

Ik heb de Nüvi in een waterdicht fietstasje van de Halfords. Ook hier spiegeling.
Hij zit boven de tellers en met mijn fluo jas aan, moet ik mijn hand voor de jas houden om het scherm
goed af te kunnen lezen. Precies afgesteld op de helm wil ook helpen. Te hoog is het weer de blauwe lucht.
Ik heb er aan zitten denken om hem met een zuignap op het screentje te plakken, links ongeveer in het midden.

Had eigenlijk graag de jas aangedaan op de Portugalrit, maar als er geen oplossing is gaat gewoon het zwarte jack aan.

Het leven bestaat uit keuzes maken :?

Edit: En geen ervaring met enige andere GPS
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Spiegeling in GPS

Bericht door Iron Horse »

RedStrom schreef:Heb je ook ervaring met Zumo's?
Nee helaas niet.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: Spiegeling in GPS

Bericht door Silverstorm »

Die spiegeling heb je met elke gps,ook met de zumo die ik zelf ook heb gehad.
De enige oplossing is een zonnekap
Zonnekap
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2963
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Spiegeling in GPS

Bericht door Tulipan »

Goed idee :worship: ,
maar dan kom ik na enig zoeken op deze versie..... ook makkelijk met opbergen.

http://www.zunzun.eu/zunzunshop/glarestomper/index.php4

Volgende week krijgen we weer zon, ik ga eens wat spelen met displaystand en een stukje karton om
eens te kijken of het werkt.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: Spiegeling in GPS

Bericht door PvdBogaard »

Hoi, precies dezelfde lasten met de ZUMO 550. Daarom draag ik geen fluohesje. Ik heb wel een "Schutzfolie" op het schermpje. Vermoed dat deze het allemaal ook iets erger maakt.

Dus fluo"dingen"? Alleen op mouw, zijkant en rug.
En ook de gele helm is dus niet mogelijk. Maar of ik dat erg vind ...
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Spiegeling in GPS

Bericht door Joskestiller »

Dag Redstrom,

Ik gebruik een zumo 660 en ook bij mij weerkaatste mijn fluo hesje in het scherm van de gps. Ik heb de zumo een beetje meer naar beneden gekanteld en het probleem was daarmee volledig opgelost.

Groeten,
Joske
Honi soit qui mal y pense!!
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2963
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Spiegeling in GPS

Bericht door Tulipan »

Ik ben op zonneschijn aan het wachten........... 8)
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Spiegeling in GPS

Bericht door RedStrom »

Een Zumo scherm is dus niet beter dan een Nuvi scherm. Scheelt weer een investering.
Ik ga tijdens ritten en zo wel eens extra opletten op de Zumo's. Ik had het idee (wishful thinking) dat ze wel beter zijn.
Dat gaat dan vooral om het zonnetje. Het hesje is ook een beetje een ander verhaal.
Ga wel eens kijken naar andere opstelling, eventueel kapje en zelfs andere jas.

Het is geen halszaak. Ik ben al blij te horen dat ik niet de enige ben.

Bedankt voor jullie reacties.
:bye: :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Spiegeling in GPS

Bericht door Hans Vaessen »

Ik werd door een klant geattendeerd op dit draadje; ik hoop dat jullie het goedvinden dat ik even vanuit 'Notter' reageer.

Eerst even over afleesbaarheid tussen de toestellen onderling, daarna over hoe je evt de afleesbaarheid kunt verbeteren.

Vooropgesteld: toestellen worden in verschillende productiebatches gemaakt. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat de ene nuvi510 helderder is als de andere. Dan is er een nèt iets ander display gebruikt. Kan zijn dat de ene net iets meer licht geeft; kan echter ook in contrast zitten. Bij de zumo550 zie je bijvoorbeeld verschil in de mate waarin de witte kaartachtergrond ook inderdaad wit is. Ofschoon het om nuanceverschillen gaat kan het dus zijn dat de volgorde hieronder per batch kan verschillen.

Een ander punt is: hoe ga je vergelijken. Punt is namelijk dat bij de meeste toestellen de lichtsterkte groter is als hij extern gevoed wordt (op de accu zit) als wanneer je hem er op z'n eigen accu naast houdt. Dat maakt ook het vergelijken op basis van een demotoestel lastig.

Binnen de garmin-range slechtst afleesbaar zijn met zekerheid de Nuvi's. En dan doel ik op de gewone, niet waterdichte, toestellen.
Zodra je naar de waterdichte modellen gaat is de afleesbaarheid beslist een stuk beter (en dat geldt dus ook voor de nuvi510/550).
De nuvi510/550 staan vervolgens op gelijk niveau met de zumo210/220 (en daarmee net iets beter als de TT Rider). Overigens wordt de 510/550 tegenwoordig, nu de 210/220 er is, bijna niet meer verkocht.
Qua scherm zijn ze technisch gelijk.

De Zumo660 is wèl wat sterker dan de 210/220 en, op zijn beurt, de zumo550 is weer net iets helderder dan de 660.

Maar nogmaals: het gaat om nuanceverschillen. Ik zou zelf om deze reden niet snel mijn 510 bijvoorbeeld voor een 660 verruilen (wel om andere redenen,maar daar gaat het hier niet over).

Een toestel dat ik wèl duidelijk beter vind (maar ook een stuk duurder is) is de nieuwe Montana. Dat is eigenlijk een outdoortoestel, maar ook prima voor de motor. Je loopt tegen wat beperkingen aan qua route-import, hebt geen bluetooth, maar wèl een geweldig scherm.
Ik heb daar een paar maanden terug een filmpje over gemaakt waarin ik gelijktijdig rij met de Z660 en de Montana.

Zie [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zWG3Cu1nHxI&[/youtube]

Heb je geen belang bij gesproken aanwijzingen, zijn de oogjes nog prima en wil je je toestel bijvoorbeeld ook op de 'gewone' fiets gebruiken, dan is een gpsmap62 wellicht interessant. Mede vanwege het ontbreken van een touchscreen ècht heel goed afleesbaar.

Wat kun je doen om de afleesbaarheid te verbeteren?

Persoonlijk ben ik niet zo enthousiast over een zonnekap. De zon c.q. het licht waar je het meeste last van hebt komt niet zozeer van boven maar schijnt recht op je scherm. Dat wordt door een zonnekap niet tegengehouden. Als iemand ervaart wèl baat te hebben bij zo'n scherm vind ik dat allicht helemaal prima; ik deel slechts die ervaring niet.

Imho meest van invloed is de positie van het toestel: hoe verticaler hoe beter. Ergo: toestel in de tanktas is het meest beroerd. Toestel recht voor je, boven de klokken, optimaal.

Mede om die reden hebben we voor verschillende motoren een speciale mount voor boven de klokken gemaakt. Is niet goedkoop (90 euro) maar wel optimaal. Bijkomend voordeel is dat je tijdens het aflezen van het scherm je blik op de weg houdt.

Zie http://www.gps.nl/vstrom.html

Zo, en nu weer terug naar m'n 'eigen forum' ;)

Groeten uit Notter (en de rest),
Hans
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Spiegeling in GPS

Bericht door RedStrom »

Voor dat iemand dit spam of reclame noemt, alvast dank voor je reactie Hans.

Vandaag een 510, 550 en 660 naast elkaar gehouden. Op de batterij dus.
Ze zijn allemaal iets verschillend en allemaal even goed of slecht. Nuances.
De Streetpilot 276 die er ook was lijkt heel veel op de Montana en is veruit de beste.
Helaas is de 276 of 278 moeilijk verkrijgbaar.
De 765 (Nuvi voor in de auto) is net zo goed. Een forumlid rijd er al een hele tijd erg tevreden mee in zijn tanktas.

Al met al is er nog room for improvement, en knutsel ik nog wel even met mijn Nuvi510.
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Spiegeling in GPS

Bericht door Iron Horse »

Ach, ik geloof niet dat we over spam hoeven te spreken. Hans geeft gewoon z'n professionele mening en uitleg. Hij verkoopt er niet z'n winkel of producten mee. Ik denk wel dat het een duidelijk verhaal is en menigeen kan helpen een eventuele betere keuze te maken. Lost het "probleem" weliswaar niet op van de slechte afleesbaarheid, maar dat ter zijde.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: Spiegeling in GPS

Bericht door Silverstorm »

Ik heb mijn gps recht boven de klokken en zo vertikaal mogelijk geplaatst is idd het beste.
Maar met of zonder zonnekap maakt echt nog een wezenlijk verschil,hou je hand maar eens boven de gps als de zon schijnt en je zult zien dat het helpt.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Spiegeling in GPS

Bericht door Wullebolle »

@ Hans Gps,
Chapeau voor je goed gemaakte filmpje (-s, want op het garminTV youtube kanaal staan er nog meer hoogst interessante filmpjes).
Prima vorm van product placement met een ferme brok toegevoegde waarde.
Hoort zeker en wel thuis op een motor forum.
Het zal me niet over de streep trekken om mijn Michelin behangpapier om te ruilen voor een doosje bits&bytes -ik zou trouwens eerder opteren voor een android smartphone met gps en navigator- maar de filmpjes zijn heel informatief.
Nice work !
Spooky Action At A Distance !
Ed Jonkmans

Re: Spiegeling in GPS

Bericht door Ed Jonkmans »

Mijn Zumo 550 staat vertikaal , 15 cm boven de klokken. Goed beeld behalve als de zon schuin achter m'n rug staat (dus als de zon recht op het scherm schijnt), wat me logisch lijkt.
De helderheid van m'n Zumo-scherm staat op 75%. Volgens mij is er niets aan te doen, ook een zonnekap zal geen soelaas brengen vrees ik. De zon schijnt dan evengoed onder de kap in.
Grtz
Ed
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Spiegeling in GPS

Bericht door Hans Vaessen »

Silverstorm schreef:Ik heb mijn gps recht boven de klokken en zo vertikaal mogelijk geplaatst is idd het beste.
Maar met of zonder zonnekap maakt echt nog een wezenlijk verschil,hou je hand maar eens boven de gps als de zon schijnt en je zult zien dat het helpt.
RedStrom schreef:
De 765 (Nuvi voor in de auto) is net zo goed. Een forumlid rijd er al een hele tijd erg tevreden mee in zijn tanktas.
Die tevredenheid zal deels te maken hebben met de relatief geringe investering. Want, en daar is niets mis mee, je bespaart een hoop geld door een 'gewone' auto-gps te gebruiken. Als WayPoint verkopen we met regelmaat steunen voor de Nuvi's, TomTom's en zelfs Iphones! En gaat ie stuk.. dan koop je gewoon een nieuwe.
Maar dat je daar tevreden mee bent wil niet zeggen dat het daarmee 'net zo goed' is. Want dat is ècht niet zo. En al helemaal niet in de tanktas (en daar durf ik een hele goede fles wijn op in te zetten ;) - ik doe dat wel vaker, zo krijg ik m'n kelder vol).

ALS je op deze manier wil werken hou er dan wel rekening mee dat je meestal het geluid niet in de helm kunt krijgen. Ze hebben meestal geen connector en de eventuele Bluetooth is voor handsfree bellen in de auto, niet voor je headset (ander protocol).
De enige uitzondering op die regel is die hier genoemde 765; dus wat dat betreft de juiste keuze. Daarbij moet je dan wèl zorgen dat je BT-onvanger A2DP aankan (en daarmee is je headset dan even duur als het toestel).
Ed Jonkmans schreef: De helderheid van m'n Zumo-scherm staat op 75%. Volgens mij is er niets aan te doen, ook een zonnekap zal geen soelaas brengen vrees ik. De zon schijnt dan evengoed onder de kap in.
Grtz
Ed
Die Zumo moet toch echt wel op 100% kunnen hoor. Hoe zie je dat het 75% is?? Via instelling-scherm-helderheid krijg je dat in beeld. Verander de instelling als hij in de motorsteun zit mèt externe voeding ingeschakeld.
Silverstorm schreef:Ik heb mijn gps recht boven de klokken en zo vertikaal mogelijk geplaatst is idd het beste.
Maar met of zonder zonnekap maakt echt nog een wezenlijk verschil,hou je hand maar eens boven de gps als de zon schijnt en je zult zien dat het helpt.
Oh ja: dat laatste herken ik zeker: staand naast de motor, even een tankstation opzoeken. Dan gaat er al snel een hand om het scherm gevouwen en dat scheelt enorm. Alleen: tijdens testritten met een kap heb ik dat nooit zo ervaren. Dat was dan met een kap die, als ik me goed herinner, effectief zo'n 3 centimeter uitsteekt. Misschien dat hij dieper zou moeten zijn...

De momenten dat ik afleesbaarheid ècht een drama vind is, zoals hierboven al gezegd, de zon recht op het scherm schijnt. Denk vooral aan de lage zon in voor- en najaar. De enige remedie is dan met je hoofd schaduw op het scherm werpen anders zie je geen donder.
In meer gemiddelde lichtomstandigheden is het veeleer het tegenlicht. Hierboven wordt al gesproken over het reflecterende hesje.

Wat dat betreft vond ik de ervaring met de Montana erg interessant. Je kunt dat zien in het filmpje. Standaard spiegelt het scherm van de Montana enorm. En de Zumo veel minder. Bij de motorsteun wordt standaard door Garmin een screenprotector meegeleverd. En die maakt de Montana vrijwel gelijk aan de zumo (zorgt dat het gespiegelde beeld 'geblurred' wordt). Juist bij tegenlicht vind ik dat persoonlijk allerminst een voordeel.

Wat mij betreft mag Garmin een Zumo maken met het scherm van de Montana (en dat hebben we ze allicht laten weten..)

Groet,
Hans

ps: dank voor de complimenten voor tv.gps.nl - daar doe je het voor..
Plaats reactie