Instellingen Mapsource en Garmin

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door RedStrom »

Ik heb een route gekregen voor een Eifeltochtje dit weekend.
In Mapsource herberekenen levert verschillen op met het origineel.
In de Nuvi510 zetten levert ook verschillen op. Herberekenen uitzetten kan niet in dat ding.
Met aanpassen van de route (via puntje erbij) komt alles dik in orde.
Maar belangrijk is ook om de instellingen in Mapsource en Garmin hetzelfde te hebben.
Hoort degene die de route stuurt er eigenlijk bij te vertellen.

Nu is mijn vraag: wat is de meest gebruikelijk instelling?
Ik heb nu dit (gaarne geen commentaar op dat vinkje bij onverhard; meeste routes die je krijgt gaan niet vaak over onverhard).
En jullie?
Afbeelding
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door RvGS »

Je schrijft veel maar je leest weinig, begin eerst eens met gps forums e.d. door te lezen of dit

Niemand hoeft jou wat te vertellen als je een route krijgt, ander moet je zelf een route maken.
Het is tenslotte je eigen verantwoording om de route goed in je navigatie apparaat te krijgen en als je dit het zelfde wilt als de zender, dan route dupliceren-herbereken-natekenen na het origineel. 't maakt niet uit hoe een ander de instellingen heeft staan, je moet zelf beslissen wat je wilt!

Elke type navigatie heeft zijn eigen berekenings algoritme . . tis net als met de grijze massa van een mens.

Maar;
Ik zou alle vinkjes bij "probeer te vermijden" weg halen.

- onverharde wegen; Vaak zijn dit niet direct zandpaden oid, een veel zijn inmiddels geasfalteerd.
- U-bochten: dit "ziet" en navigatie ook als haarspeldbocht, . . .
- Carpoolstroken: de hele A50 of de A1 is af en toe een carpoolstrook, . . .
- Veerboten: handig als je naar Texel, een dom pontje over de Vecht of de Uk wilt, . . .
- Datum en tijd van afsluting: zo kom je nooit de posbank over als je 's avonds naar zonsondergang een route op je pc maakt.

Vinkje voor het item betekend juist dat je dat wilt vermijden... denk dat je het niet helemaal begrepen hebt.

Begin hier en kijkt dan verder wat je niet begrijpt, daar is ook een gps-forum voor.

Aju!
Groet, Robert |
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door RedStrom »

Typische reactie.
Niet iedereen heeft evenveel ervaring toch? Heb je ervaring met een Nuvi510? Hoe weet je wat ik gelezen heb?
Dat forum is me bekend en ik ben met de maker van WinGdB en wat andere ervaren forumbeheerders en bezoekers ook in contact.
Probleem is dat niemand een eenduidige manier heeft.
En ik zoek een manier die ik altijd kan toepassen zodat ik altijd een goede route in mijn Nuvi krijg.

Wat je zegt over 'te vermijden' zal ik proberen. En belangrijke opmerking is het 'natekenen'. Daar is denk ik de enige mogelijkheid.
Krijg je meer via-punten zodat berekenen vaker hetzelfde resultaat op levert.
Ik heb nu een route van 262 km herberekend in Mapsource, aangepast naar het origineel, in de Nuvi gezet en weer terug naar Mapsource.
De route is nu 303km. Er zitten wat vreemde rechte stukken bij in. Sommige niet over de weg en de meeste gaan een stukje terug om dan de originele route weer te volgen.
Ik zal op die plaatsen wat extra via punten toevoegen.
Maar eigenlijkis natekenen dan misschien nog wel het snelste. Ga ik beide morgen proberen. Eerst slapen.
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door RvGS »

you'r welcome :mrgreen: .

btw;
RedStrom schreef: . . forum is me bekend en ik ben met de maker van WinGdB en wat andere ervaren forumbeheerders en bezoekers ook in contact.
Had je in je openingspost ook al wel kunnen melden dat je daar (expertise forum) ook je antwoord niet gevonden hebt . . . en dan ga je hier bijdehante vragen stellen. . :shock:
Groet, Robert |
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door Redhead »

Hoi, Redstrom.
Een duidelijke vraag die mij wel aanspreekt.

Allemaal dezelfde instellingen gebruiken als je samen wil rijden is gewoon veel makkelijker/prettiger.

1 Juni gaat de Motorclub weer voor 5 dagen (2600Km) de zgn "Superkraats" rijden, via het Centraal Massief, dag 1 585Km, dag 2 482Km, (3e dag 463Km, van Clermont - Ferrand, via Valence naar Grenoble) met veel GPS en een papieren gecontroleerde route. dag 4 500Km, dag 5 618Km
Er gaan 38 rijders mee. Er wordt gereden in kleine groepjes, tot maximaal 5 motoren. Dus je ziet onderweg bij div. terrasjes steeds bekenden :mrgreen:
Afspraak is dat diegene die voorop rijdt gelijk heeft wat betreft de route. Tot het moment dat er blijkbaar iets fout gaat :mrgreen:
Waarom die afspraak er is ? Papieren routes en GPS willen wel eens iets afwijken, trouwens GPSsen onderling ook wel, zelfs bij bijv. 2 xZumo.

Bij Motorclub" de Kraats" in Ede gebruiken we bij voorkeur :

Snelle tijd. (korte afstand wil graag overal in dorpjes etc iets afsnijden wat geen zin/nut of irritant kan zijn.)

Vermijden Tol - onverhard - carpoolstroken. Zowel in Mapsource als in de ZUMO

Vanavond is er de voorgaande bespreking in de club en zal ik eens informeren hoe de stand van de wegselectie in de Mapsource staat
Wegselectie Staat bij mij ook op de 1e streep

Rijsnelheden bij mij. 100 / 120 / 80 / 60 / 40
Dit resulteert bij het route rijden tot een gemiddelde van 55KM/uur op. Over een hele dag gerekend kun je dan zelfs koffie drinken en een snelle hap. :mrgreen: Dus dag 1 ongeveer 10,5 uur

Veel plezier verder . Martin
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door RedStrom »

Dank je Martin.
Mooi tochtje hebben jullie gepland.
Jullie maken dus ook afspraken omdat er geen beste methode is die universeel toepasbaar is.

Op het gps forum is er ook geen éénduidig antwoord.
Ik heb de vraag hier gesteld om dat hier misschien iemand is die ook een Nuvi510 heeft en inmiddels wel heeft uitgevonden wat het beste werkt.
En net wat je zegt: zelfs dezelfde gps-sen laten verschillen zien.
Er is niet een beste simpele methode. Natekenen zal helpen en vooral veel via-punten aan de goede kant van de weg kunnen helpen.
Ik baal daar een beetje van omdat het 2011 is en het best veel werk (wel leuk werk) om een goede route in je gps te krijgen die 1 op 1 is met het origineel.
In 2011 verwacht je beter. Maar ja, als het wat meer werkt kost: so be it.
Ik ga morgen nog wel wat testen.
Zou het helpen om niet met Mapsource te werken, maar een ander programma? Maar welke dan?
Tot later.
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door Redhead »

Bij navragen bleek dat het gebruikelijk is om de route te dupliceren en dan na het herberekenen de verschillen over te trekken en daarmee te corrigeren.
De schuifbalk staat in het midden bij deze mensen, maar ik vind dat niet prettig om voornoemde reden.

Een ander programma dan Mapsource? Je kunt desgewenst OnRoute kopen bij Garmin/Notter.

gr, martin
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door Hunter6 »

De snelheden die in Mapsource staan hebben geen invloed op de route, alleen op de inschatting van de reisduur.
Het schuifje verplaatsen heeft wel invloed, maar advies is om hem niet helemaal links of rechts te zetten.

Een ontvangen route kun je het beste dupliceren en dan de orginele route herberekenen in je eigen kaart versie. Vervolgens kijk je waar de route afwijkt en daar plaats je een extra tussen punt.
Als je er een beetje handigheid in krijgt duurt het normaliter nog geen 2 minuten om een route naar je iegen kaartmateriaal aan te passen.

In jou geval is het verstandig om tussenpunten op strategische plaatsen te zetten, dit omdat het herberekenen niet uit te zetten is. Mocht dit toch gebeuren (herkenbaar aan het feit dat de aankomsttijd veranderd is) dan kun je het beste de route even stoppen en weer opnieuw aktiveren.
Ik heb zelf geen Nuvi 510, maar op de Garmin streetpilot's, quest, Zumo 550/660 werkt dit.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door RedStrom »

Dank je Hunter6.
Ik denk dat je gelijk hebt.
Alleen dat herberekenen in Mapsource heeft nooit iets opgeleverd dat 100% op het origineel leek. In Mapsource dan.
Wat ik gister nog gedaan heb is de route aangepast laden in de gps. En haal hem dan weer terug.
Dan zie ik ook verschillen.
Dan corrigeer ik die met extra punten, herbereken die route niet (niet nodig, gaat vanzelf) en stop hem dan weer terug.
Al die extra punten maak ik met Wingdb of Unflag onzichtbaar. Gisteren ging dat goed. Wat er daarna uitkwam was hetzelfde als wat er in was gegaan.
Nog niet gereden. Dat ga ik dit weekend doen.

Wat me gisteren nog te binnen schoot was de 1001 bochten trip in Twente (jou wel bekend).
Daar zag ik op de kaart de routelijn een stuk naar links gaan op een spitsing, terwijl de richting die aangegeven werd gewoon rechtsaf was. Heel apart.
Dat aspect ga ik ook nog eens op letten. Dan zijn de lijnen niet helemaal jofel, maar de aanwijzingen wel.
Of ik ga m'n vakantiegeld besteden aan een Zumo (mooie 210 of zo). Maar dat is ook geen garantie voor succes.

Eerst nu naar Luxemburg. Met de motor en zondag pas terug. Joepie :lol:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door PvdBogaard »

even een opmerking aangaande de unflag. Werkt prima, maar ga je onderweg herberekenen dan gaat het er heel anders uitzien. De oplossing die voor mij werkt (ZUMO 500) is om alle tussenpunten precies op een T-splitsing/kruising te plaatsen. Dan 1) zie je geen kaartontsierende vlaggen; 2) zoomt de ZUMO niet in als ik een tussenpunt nader (een karaktertrek die ik echt verschrikkelijk vind).

Kan zijn dat als je het route materiaal dat je op deze manier hebt gemaakt niet 100% uitwisselbaar (lees functioneel) is met andere navi gebruikers. Er wordt geloof ik vaak gezegd dat je tussenpunten vlak na een kruising/splitsing/etc moet plaatsen. Helaas geeft dat heeeel veel vlaggen bij mij.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door Bozobin † »

RedStrom schreef:Dank je Hunter6.
Ik denk dat je gelijk hebt.
Alleen dat herberekenen in Mapsource heeft nooit iets opgeleverd dat 100% op het origineel leek. In Mapsource dan.
Je kunt het ook gewoon laten voor wat het is, als het ongeveer overeen komt is het goed.
Met een voorrijder ga je toch die volgen, zonder voorrijder kom je ook op hetzelfde punt uit.
En dan zie je wel eens verschilletjes, so what ?
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door RedStrom »

Paul: goeie tip. Dat klopt, dat gebeurt in Mapsource als je wil herberekenen. Via-punten op de juiste plekken dus.
Toevallig weet ik dat jij iets van routes maken en voorrijden weet (zie Veluwerit, Monsterrit, ...), dus dit neem ik mee.

Bozobin? Was jij net niet in Belgie, op dat forum? :wink:

Ik wil promoveren tot voorrijder. Wat dan?
Hopen dat de rest het niet in de gaten heeft?
:bye:


En nu stil zijn, want ik ga weer verder testen.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door RedStrom »

Toch weer verschillen te zien met d eroute die uit de Nuvi komt.
Die zijn met herberekenen overigens weer weg.
Als ik de verschillen bekijk was ik niet verkeerd gereden.
Aanwijzing was goed geweest, routelijn wellicht een beetje minder soms.
Dus richting volgen.

Daarna route nagetekend, herberekend, in de Nuvi, en er uit. Minder verschillen.
Wel ongeveer na iedere afslag een puntje gezet, zeker in plaatsen met veel mogelijkheden.
Ik denk dat dat dan toch het beste is.
Natekenen en veel via puntjes gebruiken.

Nu naar bed, en dit weekend hoe Luxemburg er in het echt uit ziet. YES! :P
:bye: :-)} :bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door Bozobin † »

RedStrom schreef:Bozobin? Was jij net niet in Belgie, op dat forum? :wink:

Ik wil promoveren tot voorrijder. Wat dan?
Hopen dat de rest het niet in de gaten heeft?
:bye:


En nu stil zijn, want ik ga weer verder pesten.
Sja, dat krijg je he`, als er geen vrije tijd meer in dat werk gaat zitten :-).

Enne ... voorrijders worden onvoorwaardelijk gevolgd. Iemand commentaar ? Magtie meteen voorop :-).
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door RedStrom »

:schater:

ps: Waarom staat er in mijn citaat 'pesten' en in mijn originele bericht toch echt 'testen'.
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door Bozobin † »

RedStrom schreef::schater:

ps: Waarom staat er in mijn citaat 'pesten' en in mijn originele bericht toch echt 'testen'.
:bye:
Zou dr een virus uitgebroken zijn :? ?
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door RedStrom »

Inmiddels diverse routes gereden (luxemburg, Belgie, Duitsland.
De originele routes zijn goed genoeg. Weinig aan doen.
Alleen op de richting aanwijzing letten en niet op de routelijn.
Dat gaat nog wel eens fout.
Zumo doet het beter dan de Nuvi. O.a. vanwege het herbereken dat uit te zetten is.
Het blijft mensenwerk. Als degene die de route gemaakt fout rijd op een Zumo 550 en mijn Nuvi geeft het welk goed aan, begin ik weer te twijfelen.
Een aantal ervaren rijders (we waren met 35) zetten de kaart op 'koers boven' en de zoom op 80-120 mtr.
Ikzelf had 'm op 3D. Ben er nog niet uit wat ik prettiger vind.
Ik heb begrepen dat je in de Zumo in 3D de zoom vast kunt zetten. Kan ook weleens prettig zijn denk ik.
Kan in de Nuvi niet.

Mooiste is als je met Wingdb de route omzet naar ene track en die in de gps zet. Die is altijd vast. Heb je altijd een origineel.
Schijjnt dat in (sommige) Zumo's je zo'n track kunt laden en laten zien als blauwe lijn.
Weet iemand bij welke dat allemaal kan: 210, 220, 550, 660?
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door Frank »

De 660 sowieso. En ik gebruik zakelijk ook de Nuvi en op de V-Strom de Zumo en het is inderdaad heel prettig dat je het herbereken uit kunt zetten. Vooral als je de vlaggetjes uit een route verwijderd!
Zeg, JW, probeer eens het programma BaseCamp van Garmin. Misschien dat er dan een nieuwe wereld voor je opengaat... :) Ik zit tegenwoordig op een Apple Macbook Pro en die kan niet met Mapsource overweg en gebruik nu al een tijdje Mapsource. En heeft leuke opties, zoals routes maken van tracks.
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door RedStrom »

Gaan we doen. Downlaod loopt. Bedankt voor de tip.
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
MacB

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door MacB »

bij de 550 kan je ook kiezen tussen track en/of route laden ;)
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door RedStrom »

Reactie van JaVaWa op het GPS-forum:
"Alleen bij de 660. De 2x0 kan helemaal niets met tracks, en de 550 kan geen geladen tracks op het scherm tonen (hij kan wel tracks converteren naar routes)"

Ik wil dus en die track en de route zien.
Daar gaat m'n vakantiegeld.
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
MacB

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door MacB »

Klopt inderdaad, hij maakt een route van de track bij het importeren ;)
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door Hunter6 »

Een track gebruiken heeft vooral nut als je van de verharde wegen afgaat en stukken route hebt die niet in de kaart staan, en/of die (volgens de kaart info) niet open staan voor verkeer.
Normaliter zou het met een normale route goed moeten gaan. Het enigste wanneer het weleens fout gaat is als er via punten naast de weg liggen. .
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door RedStrom »

Mac, Hunter,

Is het wel zo dat je en je route en de track dan ziet?
De track dan als vast gegeven, als een soort blauwe lijn van de triplog? En de route als normale route?
Of zie je dan wat anders?
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door Hunter6 »

De blauwe lijn die je mogelijk zichtbaar hebt is de huidige track.
Dit is geen route maar laat zien waar je onlangs geweest bent. De Zumo bewaart de gereden route totdat het bestand een bepaalde grootte heeft (tussen de 300 en 600 km). Hij schrijft deze dan weg in de map Garmin/GPX/Archive en geeft het bestand oplopende nummers.
Je kunt dus alle gereden kilometers die je met de Zumo gereden hebt terugkijken.

Als je een track in de Zumo laadt kun je hem als triplog (route) laden of als offroad track. In het eerste geval gaat de zumo er aanwijzingen bij berekenen, de route kan dus veranderen zeker als er stukken door terrein gaan. In het tweede geval laat de zumo de track op de kaart zien en moet je zelf zorgen dat je de route volgt, er komen dus geen aanwijzingen.

Dit alles werkt hier op de Zumo 660.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door RedStrom »

Dat laatste stukje, daar gaat het om.
Mij is verteld, op waypoint forum, dat je en die track kan zien en tegelijk je route.
Als je van je route een track maakt (met wingdb bijvoorbeeld) en die inlaadt (zonder aanwijzingen), en tevens diezelfde route met aanwijzingen dus (als normaal), dan zou je die track als controle kunnen gebruiken. Dus track en route tegelijk.
Kan dat?
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door Hunter6 »

Ja, met de 660 kan dat.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door RedStrom »

Thanks.
Deel vakantiegeld heeft een bestemming gevonden ben ik bang.
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door Hunter6 »

Weet wel waar je aan begint! Op deze manier werken is niet de normale procedure. Het kan wel maar het is wat werk, en als je meerdere routes op deze manier in de zumo wilt zetten ben je er even druk mee.

Naar mijn mening is het sinds de laatste firmware versies ook niet nodig. Elke route die ik er in stop controleer ik momenteel nog kilometer voor kilometer maar er zit geen enkel verschil in, ongeacht in welke kaartversie de route gemaakt is.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Instellingen Mapsource en Garmin

Bericht door RedStrom »

Nee, eigenlijk heb ik geen idee, want ik heb nog nooit met een 660 gespeeld.
Ik zal me eerst in Notter eens goed laten voorlichten over de verschillende (on-)mogelijkheden van de verschillende Zumo's.
Kan ik ze mooi eens naast elkaar zien.
Dat er een keer een ander moet komen is me al duidelijk. Het scherm van mijn Nuvi heeft wat moeite met het zonnetje en mijn fluo hesje spiegelt nogal.
In ieder geval bedankt Hunter6. :bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Plaats reactie