Ervaring met ZUMO 220?

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Kristel1

Ervaring met ZUMO 220?

Bericht door Kristel1 »

Ik ben van plan om me een ZUMO 220 aan te schaffen. Wie heeft er al eentje, en heeft er goede ervaring mee?
Doorslag was de prijs, aangezien ZUMO 660 toch een 200 euro duurder is. Is uiteraard kleiner dan de 220, maar voor af en toe ritjes mee uit te stippelen en ik niet mega- technisch :oops: ben aangelegd lijkt me dit een goed alternatief. Niet?
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Ervaring met ZUMO 220?

Bericht door PDvD »

De ervaring die ik er mee heb is dat ik 'm ook in overweging heb genomen maar toch voor de 550 ben gegaan. Deze is een stuk robuuster en heeft iets meer opties voor niet veel meer geld.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Juno Rebel

Re: Ervaring met ZUMO 220?

Bericht door Juno Rebel »

Een vraag naar mijn hart. Tijd voor een Major Post.

Ik heb er vrijdag een gekocht, maar denk er nu al over om hem terug te brengen. Ik ben er nog niet uit of ik voor een deel misleid ben, of dat het toestel niet helemaal goed is, of ik het gewoon echt fout doe (en combinaties zijn ook mogelijk.. :frusty: )
Ter info: dit is mijn eerste gps. Ik kijk er dus met een fris perspectief naar, wat een interessante manier is om te zeggen dat ik er eigenlijk geen jota vanaf weet, een n00b dus. Enfin, n00bs vormen ook een grote afzetmarkt, dus het blijft niet bij deze post, waarover later.

Ook goed om te weten:

-ik doe het uitgebreid. Ik heb zelf, voordat ik de aankoop deed, veel gezocht en maar weinig slechte dingen over de 220 gehoord. Dat vind ik niet helemaal terecht - vandaar deze lange lijst met zaken die mij negatief opvielen. Als ik van mening verander, of er anderszins zaken veranderen, dan maak ik er hier wel weer een opmerking over. Iets korter dan, hoop ik.
En vorm verder je eigen mening - lees ook tussen de regels door, ik ben nu best boos maar ik heb hem pas kort, en ik ben toch ook al over prachtige wegen geleid. Maar ik raad toch iedereen aan (want deze vind ik zelf kritiek, zo op de motor dan): vraag om hem (demomodel) in het zonlicht te mogen zien (niet in daglicht, maar in rechtstreeks zonlicht!) en kijk of je het voldoende vindt; zet daarbij een zonnebril op/helmvizier op, of hoe je dan ook rijd. Zie punt 2.
-ik heb nog geen 12-volt aansluiting. Ik gebruik dus de accu van de zumo, die volledig is opgeladen bij vertrek.
-ik heb pas 2 tochten gemaakt met de zumo
-1e tocht was basis: via "snelwegen vermijden" mijzelf naar huis laten sturen, na aanschaf van de zumo. De 2e tocht was een kant-en-klare tocht van het meegeleverde msd-kaartje (in elk geval was dat de bedoeling).
-ik heb alleen de zumo gebruikt, en niet de meegeleverde software (waarover straks meer)
-ik gebruik geen headset.
-de mount zit midden op het stuur, onder handbereik dus, maar het ziet er een stuk minder vet uit dan die prachtige stalen, koperen en aluminium smigsels die ik elders op dit forum zag.
-hieronder vertel ik wat zaken die niet volgens verwachting waren, en die mij over de juistheid van de aanschaf laten twijfelen. Dit zijn dus negatieve punten. Eerst noem ik zaken die denk ik voor anderen ook belangrijk zijn en die denk ik niet aan mijzelf of het toestel liggen. Er komen ook nog wat andere punten, die mogelijk nog steeds niet aan mij of mijn specifieke zumo liggen, maar dat zou wel heel goed kunnen. Alles wat ik verder niet vermeld, is hetzij volgens verwachting, hetzij daarboven, hetzij totaal niet van belang.

Een paar algemene minpunten:

1. de batterij. Gesteld wordt (bron: http://www.gps.nl/garmin_zumo_220.html#Specificaties) dat de batterij tot 8 uur mee kan. Dat is dan vermoedelijk alleen maar "aanstaan" en geen gebruik anders dan het volgen van de route, met een donker scherm, want ik heb met een volledige opgeladen batterij, waarbij bluetooth en spraak beide uitstonden, en het scherm op 80-100% verlichting nog geen 5 uur kunnen rijden. Ik heb dus redelijk wat stroom moeten laten verbruiken. Uit noodzaak, dat wel, maar ik had (zonder spraak en ander geluid, en zonder bluetooth) toch wel op 6-7 uur gerekend. Kennelijk vreet het display stroom op hoge standen. Dat brengt me meteen bij:

2. leesbaarheid van het scherm. Bij lekker weer rijd ik met geopend vizier en een zonnebril. Maar op veel momenten stond de zon schuin achter me, of boven achter me, en het scherm was helaas nauwelijks te lezen. Ik moest af en toe schaduw werpen met mijn hand, of ergens stoppen als dat niet kon, en mijn zonnebril afzetten. Dit was met 80% helderheid. Na een paar keer fout rijden zonder snelle keerkansen, zette ik het scherm op 100%. Ik kan niet erg goed tegen fel licht en met dit weer is een zonnebril noodzaak. (De bril heeft gepolariseerde, donkere glazen; wellicht werkt een bril met gele glazen beter, dat hoop ik nog te testen.)

3. Geen legenda. Er zijn grofweg 2 kaarttypes, het 3D aanzien bij het navigeren, en het 2d top-view bij het plannen van een route. Op eender welke dan ook zie je een hoop verschillende gekleurde lijnen, die wegen voorstellen, routes, maar ook water en parken e.d. Wegen hebben ook nog eens verschillende kleuren en alles (?) is al dan niet zichtbaar in verschillende zoomlevels, en dat is ook nog eens afhankelijk van een aantal te veranderen instellingen (de hoeveelheid zichtbare details). Dit ligt natuurlijk zeer voor de hand, maar wat stelt nu wat voor? Het enige wat ik kan vinden, heeft betrekking op de kleuren van de te volgen/gevolgde route. Maar wat is het verschil tussen een gele en een oranje weg? Welke wegen zijn wanneer wel en wanneer niet zichtbaar? Helaas is het onvindbaar in de meegeleverde papieren handleiding, in de help-bestanden in het toestel, en in de downloadbare pdf van Waypoint.

4. Bepaalde onduidelijkheid over wat er te zien is. Er is zoals hiervoor gezegd een functie om details meer of minder zichtbaar te maken, maar geen uitleg over welke details dit zijn. Alleen wegen? Benamingen? Ook het zoomniveau speelt een rol in die details, maar welke?
Er is ook een "veilige modus" waarbij je niet afgeleid zou worden door functies die veel aandacht vragen. Dit heeft dan schijnbaar invloed op de diverse menus en keuzes, maar welke invloed?

En dan nu enkele minpunten die mogelijk aan mij of mijn toestel/omgeving liggen:

5. De gps-functie. Deze zit er ongeveer 40 meter (!) naast. Ik merk dat dit op bepaalde punten heel HEEL erg irritant is: als er enkele zijwegen kort na elkaar zijn; bij rijden in de stad met vele onregelmatige wegpatronen; ik merk dat ik blij ben met rotondes omdat het dan duidelijk is: de "tweede" afslag, etc. :schater:
Maar dit kan best de norm zijn voor GPS in welk geval ik beloof me in een stil hoekje te schamen (...40 meter naast dat hoekje...).

6. de msd-kaart met kant-en-klare motorroutes: bij het plaatsen moet het toestel vragen om de gegevens in het geheugen te zetten, of van de kaart te lezen. Dat doet-ie alleen niet. Bron: http://www.gps.nl/motor_routes1.htmlOverigens wordt de 220 hier niet genoemd en het zal dus wel over de 550/660 gaan, en hoe belangrijk is dit? Maar toch, de jongen van Waypoint vroeg mij toen ik belde zelf ook hiernaar. Dus ja. :?

7. het plannen van een route vanaf diezelfde msd-kaart (=mijn hoofdroute). Eerst leek het te lukken: ik plande een tocht en het ding vroeg me beleefd of ik naar het beginpunt wilde navigeren. Jawel, en er zij dank. (Deze 2e route is de de hulproute). Maar door punt 2 en punt 5 reed ik ergens op mijn hulproute verkeerd, en vanaf toen was het huilen met de pet op (pet=helm en huilen=eens flink gas geven vlak voor een zebrapad waar een al wat ouder heertje en zijn rollator gezellig samen voortkuierden :bye: ) (nee hoor).
Dit ga ik nog eens reproduceren, maar het kwam erop neer dat ik met 2 verrassingen te maken kreeg: 1. direct na het fout rijden waren de navigatie-instructies van de hulproute weg en alleen het doel stond nog in beeld: "rij naar de Huppeltjesweg". Fijn joh, om dat te weten terwijl die hele Huppeltjesweg in geen velden of... nou ja, dat die dus nergens te bekennen is. Ik dacht: ik plan hem opnieuw, dan vraagt mijn zumo wel weer netjes of ik naar het beginpunt wil navigeren. 2. Maar dat deed mijn zumo niet: hij rekende het gewoon uit en als ik wat minder scherp van geest was geweest, had ik vast niet gezien dat mijn zumo mij nepte en me de weg naar huis liet zien, kortom, waar ik 20 minuten daarvoor van was vertrokken.
Op dit punt voelde ik mij ietwat genaaid: 400 euro is een dure manier om te verdwalen, vooral en temeer omdat dit verdwalen zowel voor het eerst was, als in gezelschap van een gps. Dit leek toch niet eerlijk. Ik maakte dit kenbaar aan Waypoint door mijn telefoon eens te pakken en dit brengt me bij punt 8.

8. klachtenafhandeling/support. Dit is een persoonlijke opvatting, of nog persoonlijker dan al die andere, bedoel ik dan. Maar ik vind het niet kunnen om iemand die bij jou voor 400 euro aan spullen heeft gekocht, te zeggen "ik wil u heel graag via de telefoon helpen... maar ik doe het niet. Komt u toch maar naar de winkel" terwijl het enige wat ik wilde vragen was: "pak eens zo'n toestel, en kijk even met me mee" Dan wist ik direct of het wel of niet aan het toestel lag. Mij met moeilijke vragen telefonisch te woord staan was namelijk geen enkel probleem toen mijn centjes nog aan de binnenkant van mijn beurs vertoefden. Maar langs de kant van de weg staand, had ik nu te weinig geduld en deed ietwat kortaf, waarna -ik blijf toch de klant- de Waypoint-jongen het echt even verbruide door dwars door mij heen te gaan leuteren in plaats van mijn gezeur even aan te horen. Ik bedoel, het enige waar hij mee kwam is "kom maar langs" maar benzine om naar Heerhugowaard te rijden is ineens nog steeds niet gratis. Moet ik dus weer betalen. Daarom drop ik dit hele verhaal tevens bij Waypoint want laat Waypoint zich maar eens gaan inspannnen. Dit zeg ik vanwege punt 8 en ook 9:

9. Informatie en service vanuit Waypoint. Ik vind dat ik heel netjes ben geholpen, en weet zeker dat mijn toestel geruild wordt als het defect is etc. etc. Daar gaat dit niet om. Dit gaat wel om dat beetje extra. Service begint eigenlijk pas als de centjes al binnen zijn. Bij Pixmania is de zumo aanzienlijk goedkoper (bron: http://www.pixmania.nl/nl/nl/5803616/ar ... 0-gps.html) MAAR ik wil betalen voor service die ik daar natuurlijk niet krijg. Echter... Ik vind dat er ook bij Waypoint weinig gebeurt om beginnende gebruikers te helpen. Ter plekke krijg je een paar instructies om naar het Waypoint-forum te gaan, maar eenmaal bezig, dan is er een wirwar van registraties, unlocken, ontgrendelen, van het toestel, van de kaarten, van de software, van websites, FAQs, fora, 3 handleidingen die geen van alle compleet zijn... veel informatie die schijnbaar over de 220 gaat, gaat eigenlijk over de 660, en ik als gebruiker mag dan zelf uitvinden hoe het afwijkt (zoals de links via http://www.mywaypoint.nl/page/faq/artikel/119). En ik mag dan exclusief lid worden van het waypointforum... Ik zal wel moeten! Anders krijg ik namelijk dus geen support. Lekker handig, als je wilt rijden.
Verder heb ik bij Waypoint expliciet gevraagd naar het volgende:
-ik heb nog geen 12-volts, hoe kan ik de accu opladen? (waarna ik voor 22 euro een externe oplader "nodig had"-->thuis bleek in de handleiding dat de zumo 220 ook via de pc/usb kabel opgeladen wordt. Nou ja, zeg... Vind ik wel erg lullig, hoor.)

10. de voorsorteer/rijbaan assistent: die heeft bij mij pas 1x wat laten zien. Ik heb het ding alleen al wel zo'n 50 keer in een situatie gebracht waarin dit had kunnen werken. Voorlopige conclusie is dat in elk geval in omgeving Amsterdam deze functe niets doet (die ene was ergens bij Alkmaar, en liet maar 2 vakken zien van de 3, maar goed). In de stad zijn nou juist de plekken waar je dit zou willen, maar dit is eigenlijk voor mij al niet meer belangrijk. Het is dat ermee gepronkt wordt als "feature". Garmin dekt zich in door het "indien beschikbaar" label eraan te hangen, zonder die beschikbaarheid te communiceren.

11. het toestel uitzetten om de stroom te sparen: dit leek probleemloos te kunnen, totdat-ie vanmiddag na een kopje koffie op het terras de hele route had gewist. Dus opnieuw plannen/berekenen, en dus nog meer van punt 1.

12. Interface-instructies. Een aantal keer gezien dat de volgende afslag naar links is als ik naar de pijl linksboven kijk, maar dat de bijbehorende instructie is "ga naar rechts op de..." Wellicht heeft dit een normale oorzaak: zit een afslag in een bocht, dan gebeurt dit..? (wilde gok.)

13. "waar ben ik functie". Sta ik voor de deur van de Huppelstraat 13, krijg ik doodleuk te zien dat het dichtsbijzijnde adres in een heel andere straat ligt.

14. Standaard poi's. En dan met name de geldautomaten, maar ook andere dingen. Er worden hele straten overgeslagen. Spijkers op laag water, ik weet het, maar ik vind het raar dat de 4 dichtsbijzijnde geldautomaten bij mij in de buurt niet gevonden worden, net als alle eettentjes bij een winkelstraat hier in de buurt. Kan ik vast wel updaten, maar dit wringt. Hoever laat dat ding mij omrijden/zoeken als ik eens ergens onverwacht ben waar ik het niet door en door ken? Of moet ik dan eerst terug naar mijn pc om de juiste poi's te laden?

15. beveiliging/veilige locatie. Thuis is mijn veilige locatie. Maar: de ene keer vraagt-ie thuis niet om een pin, dan weer wel maar kan ik zonder invoeren op OK drukken, en tot slot moet ik toch regelmatig ook thuis mijn pin doen. Komt natuurlijk door de ontvangst, maar ja, als je in de handleiding zet dat thuis een goeie veilige plek is, moet je produkt wel binnenshuis werken. En dat doet-ie trouwens best, verder. Raar.

16. tijdens het rijden (het volgen van route) stond er 2x in beeld of ik wilde overschakelen naar de voetganger-modus. Waarom zou ik dat willen & Ga Toch Henen, Oelenwapper. Zo langzaam rij ik toch niet? :x

17. gedrag na leegraken accu. Het startpunt van de route van de sd-kaart (het gaat uit mijn hoofd om de 100 km kronkelweggetjes in Noord-Holland) lag eerst in Amstelveen. Toen de stroom uitviel was ik in Ter Aar. Bij thuiskomst weer stroom erop, en ineens lag het startpunt in Uithoorn. Uiteindelijk kon ik pas door een nieuwe, andere route te laden, en daarna deze weer, de route weer compleet krijgen.

Tot slot:
Ik heb nog niks met de software (Mapsource) gedaan. De kaarten zijn gelocked en kennelijk (maar dat is weer een van die vele onduidelijkheden) komt dat vanzelf goed, mits ik een week wacht. Ik snap niet waarom ik voor 400 euro niet gewoon direct aan de slag kan, maar ga me er niet meer druk om maken. Eerst maar eens kijken wat Waypoint te melden heeft. Natuurlijk moet ik eerst moeilijk gaan doen met facturen enzo, voordat ik een exclusief account heb, beetje erg hoogdrempelig allemaal, dus dat ga ik morgenavond wel weer doen... Want morgen overdag: :-)}
Kimi40

Re: Ervaring met ZUMO 220?

Bericht door Kimi40 »

Kijk, dat is nu de reden waarom ik gewoon met een simpele (auto) gps rondrijd. Dat kost je minder dan 100€, en werkt wel :)
De nadelen aan zo'n toestel zijn, de batterij is vlug leeg (opgelost door voeding), niet waterdicht (valt op te lossen) en je kan natuurlijk geen kant en klare routes downloaden (wel het grootste nadeel vind ik). Ik hoor veel mensen beweren dat die toestellen niet tegen de trillingen zouden kunnen. Ik heb mijn vorige (mio die door mijn schuld kapot is gegaan) open gemaakt, en daar zit helemaal niks in dat kàn trillen.
Nu heb ik zo'n Franse Takara, waar ik trouwens nog nooit van gehoord had, maar die doet het wederom perfect op de moto :D
Ik persoonlijk begrijp nog altijd niet waarom een moto gps zoveel duurder moet zijn als eentje voor de auto. Vijs dat open, en er zitten waarschijnlijk allemaal dezelfde (chinese) printplaatjes ed in :roll:
Of zie ik het te simpel :?:
Gebruikersavatar
Schumi6627
DL1000 berijder
Berichten: 52
Lid geworden op: do 25-06-2009, 11:22
Mijn motor is een: DL1000
Woonplaats: IJsselstein (UT)

Re: Ervaring met ZUMO 220?

Bericht door Schumi6627 »

Het kan natuurlijk zijn dat je een maandagochtend model hebt bemachtigd, anders zou ik de problemen niet kunnen verklaren.
Ik heb zelf de 660 en heb hier totaal geen problemen mee.
Dat je je moet aanmelden op de site van Garmin is vooral ook bedoeld zodat je de laatste kaart updates kunt ophalen.
Op het moment dat je je GPS toestel aanschaft is de kans groot dat er al een update is. Deze is voor nieuwe gebruikers de eerste keer gewoon gratis te downloaden.
Daarna moet je betalen voor updates.
De batterijduur is altijd afhankelijk van diverse factoren. De duur die vermeld word is altijd in de ideale situatie (die je eigenlijk nooit zelf bereikt, geldt trouwens voor alle apparaten op een batterij)
Als de GPS er 40 meter naast zit, is dit natuurlijk niet goed. Zo'n grote afwijking mag niet voorkomen lijkt mij. (tenzij je slecht tot geen contact hebt met satelieten).
De andere zaken die je noemt komen een beetje vreemd over. Misschien even resetten en helemaal opnieuw beginnen en de update(s) ophalen van internet. Hiermee worden eventuele softwarefouten meestal wel hersteld.

Verder heb ik geen ervaring met waypoint, ik heb mijn Zumo gewoon via internet gekocht.
Maar ik hoor en lees voornamelijk goede reacties over Waypoint. Misschien als je iets afgekoeld bent :wink: , nog maar eens bellen en proberen samen jouw problemen op te lossen?
Waarom staat er 'Paneel buiten bedrijf' op het paneel boven de weg?
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Ervaring met ZUMO 220?

Bericht door Wullebolle »

Pfff

Gister en eergisteren een tripje van 830km gemaakt naar Luxemburg en terug, en dat helemaal op een met fluo aangeduide superingewikkelde (al zeg ik het zelf) combinatie van de meest afgelegen achterafweggetjes op een 1/200.000 kaart van michelin, aangevuld met wat zelf bij getekende potloodlijntjes.
Resultaat: exact 10 meter verkeerd gereden, geen ergernissen aan herberekenen, of gewiste routtes, geen arrogante truus in men oor, geen lege accu perikelen, geen problemen met de winkelbediendes, en ... men papieren gps kost maar 2*7€ (en gaat zo'n 5 jaar mee).

Mjaa ... :bye:
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Ervaring met ZUMO 220?

Bericht door Bacchus »

Ook ik rij met mijn auto tomtom (one) rond. Dus kan over de rest niet meepraten. maar:
Verder kun je makkelijk een 12v stekker maken op je V-strom. Via Louis een houdertje besteld waar de 12 volt stekker in kan en bevestigd op de geleider waar ook je bekabeling door loopt op je stuur. Heb je echt binnen een half uurtje werkend.
Heb even geen foto bij de hand maar je ziet het onder de toerenteller.
Afbeelding
http://www.louis.de/_40186c95e8a604ce9f ... r=10032936
wellicht 1 van de vele problemen opgelost voor nog geen 15 euro? (ik heb het ook weer van een forumlid, FrenkieNL bij het Limburgrijderstreffen gezien)
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Slurf

Re: Ervaring met ZUMO 220?

Bericht door Slurf »

Wat mijn ervaring is met de zumo 220 is, zal eerst vertellen wat mijn ervaring is met gamin, heb een jaar of 5 een streetpilot 2610 en sinds een jaar een quest 1 om dat de touchscreen van de 2610 dood aan het gaan is.

Maar goed als er een nieuwe moet komen komt er een garmin.
want ik wil gedetaileerde kaarten en met mapsource routes maken.

Maar goed 2 weken terug was ik bij de media markt en wat hadden ze daar staan zumo 220 zumo 660 tom tom rider weet ik veel, boeit me toch niet. en de Nuvi 550. (wimpel ondertussen een verkoper weg na wat basic vragen waar die geen antwoord op heeft.)

Wat direct opvalt is dat de zumo 220 en nuvi 550 qua apparaat vorm exact het zelfde is op 2 details na de zumo 220 is grijs metalic gespoten de zelfde soort verf waar door de 2610 bekend staat als slechte gps ontvanger. 550 nuvi is ongespoten zwart kunststof.

En dat de nuvi een gladdere touchscreen heeft het zou zomaar kunnen dat die wat meer spiegelt in zonlicht. Bij mij gaat er gelijk een aftermarket anti spiegel filmpje op want een bladderende touchscreen wil je niet nog een keer.

De software, natuurlijk heeft 660 meeste tierelatijnen, dat minder wordt naar mate de prijs daald begrijpelijk bij de 220 gaat mp3 en telefoneren er af en bij de Nuvi functies als het vage electronische benzinemeter en in stellinge als wandel /fiets gps, menu structuur is bij alle 3 hetzelfde en de mogelijkhied om vooraf gemaakte routes in te laden ook.

De nuvi staat in de markt als auto apparaat daar zal de motor houder en land snoer aan ontbreken. houder van de zumo 220 past u weet het is hetzelfde ding,

Waarom ook niet een auto apparaat op een motor gebruikten, want met een waterdicht autoapparaat de streetpilot 3 op een motor stuur is het allemaal begonnen. M'n streetpilot 2610 is echt een auto apparaat de quest een rare alles kunnertje.

prijzen zumo660 485euro , zumo 220 385euro, nuvi 550 250 euro. er is ook nog inmiddels wat moeilijker verkrijgbaar broertje van de nuvi 550 de 510 die gaar voor 200.
FastLoe

Re: Ervaring met ZUMO 220?

Bericht door FastLoe »

http://www.pixmania.nl/nl/nl/1645326/ar ... 3godEQfBqg

En voor die prijs kwam de mijne dan MET houder voor op de motor (spiegelbevestiging), houder voor in de auto (zuignapbevestiging) en 12 volt laadsnoer voor auto/motor.

Het verschil met de 550 is alleen het kaartmateriaal, bij de 550 wordt heel West Europa meegeleverd, de 510 bevat alleen de BeNeLux, Frankrijk en een deel van Duitsland.
Aan de andere kant, met een beetje surfen op het WWW kan je je 510 toch waarschijnlijk redelijk eenvoudig van je Nuvi 510 van de West_Europese kaarten voorzien.

Wat de service verlening van Waypoint betreft? De ervaring die ik ermee opgedaan heb, heeft mij in ieder geval niet overtuigd, dat de meerwaarde vertegenwoordigt die in het prijsverschil terug te vinden is.
Slurf

Re: Ervaring met ZUMO 220?

Bericht door Slurf »

FastLoe schreef: En voor die prijs kwam de mijne dan MET houder voor op de motor (spiegelbevestiging), houder voor in de auto (zuignapbevestiging) en 12 volt laadsnoer voor auto/motor.

Het verschil met de 550 is alleen het kaartmateriaal, bij de 550 wordt heel West Europa meegeleverd, de 510 bevat alleen de BeNeLux, Frankrijk en een deel van Duitsland.
Aan de andere kant, met een beetje surfen op het WWW kan je je 510 toch waarschijnlijk redelijk eenvoudig van je Nuvi 510 van de West_Europese kaarten voorzien.

Wat de service verlening van Waypoint betreft? De ervaring die ik ermee opgedaan heb, heeft mij in ieder geval niet overtuigd, dat de meerwaarde vertegenwoordigt die in het prijsverschil terug te vinden is.
De service van waypiont, als navigatie echt helemaal nieuw is voor je is of zoek je iets specifieks zijn die lui goed bij mediamarkt moet je echt niet zijn voor advies. maar als je weet wat je wil hebben kan je het beste bij een web winkel terecht.

Intern geheugen van de 510 is dat ook 2 gig?

Wat houders betreft kan je heel goed terecht moet je bij http://www.mountguys.com/category_s/2288.htm
FastLoe

Re: Ervaring met ZUMO 220?

Bericht door FastLoe »

Nee, de 510 beschikt over 1 gig geheugen (intern) maar voor de 510 maakt het echt niet uit of je de kaarten op een extern kartje raadpleegt of via het intern geheugen.

De foto optie gebruik ik eigenlijk niet, alleen een plaatje voor het opstart scherm erin gekwakt en de overige kaarten sla ik op een micro SD kaartje op. Routes e.d. gaan wel via het interne geheugen maar die van mij is voorlopig nog niet voor de helft gevuld, da's inclusief de BeNeLux en Frankrijk kaart. Ook de Onroute kaart heb ik een tijdje in het interne geheugen er bij gezet en nog steeds voldoende ruimte over voor de logbestanden.

Met een "gedetailleerde" West-Europa kaart loopt het inderdaad vol, maar die gaat dan ook op het kaartje.

Tja, als je helemaal niks weet van navigatie, kan je inderdaad redelijk goed bij Waypoint terecht. Vergeet echter niet dat in het land der blinden, éénoog koning is.. Ga je eenmaal met navigatie apparatuur werken (ikzelf doe dit al een jaartje of 15) dan loop je ongetwijfeld tegen probleempjes/tekortkomingen aan. De specialistische kennis van de Waypoint medewerkers (het zijn in eerste instantie toch verkopers) valt dan toch wel een beeje tegen.

De eerste de beste (ervaren) gebruiker kan je dan beter op weg helpen, die heeft namelijk geen commercieel belang bij de apparatuur die je aanschaft, vaak wel een sterke voorkeur voor een bepaald merk en/of type. Zoals je hier op het forum ook wel tegenkomt :schater: .

Ik gebruik zowel Garmin als TomTom en beide hebben hun specifieke voordelen en beperkingen. Het licht heel sterk van je doel af, waarvoor wil je het ding precies gebruiken.
Net als bij motorfietsen, slechte worden bijna niet meer gemaakt. Het gaat erom dat je een juist type voor jou doel weet te vinden.
Plaats reactie