Nieuwe poging van TomTom

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Nieuwe poging van TomTom

Bericht door Frank »

TomTom doet weer een wanhopige poging om Garmin van de markt te verdringen.

Zie: L I N K

Opvolger van TTR2, de Urban Rider...
Voor het eerst is de GPS voorzien van TomToms IQ routering. Hiervoor gebruikt TomTom de historische data van andere verkeersdeelnemers om de snelste route uit te rekenen.
Wie wil nou de snelste route op de motor?

Of de Urban meer dan 50 via-punten (belangrijk voor het rijden van lange, vooraf gemaakte routes) aan kan, weten we nog niet
Dit lijkt me toch wel een keer handig...

Vooralsnog mijn advies: Koop Garmin! (Ik spreek uit ervaring)
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Diversion

Re: Nieuwe poging van TomTom

Bericht door Diversion »

Zo goed deed die Garmin het trouwens bij Lauwersoog niet of was hier misschien sprake van een menselijke fout? :oops:

Verder heb je perfect voorgereden hoor...
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Nieuwe poging van TomTom

Bericht door Frank »

Ja, dat was een menselijke fout... :)

Voor de rest: Bedankt! (Eindelijk iemand die het waardeert :mrgreen:)
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Nieuwe poging van TomTom

Bericht door Framomile »

Nou Frank, los van een enkel schoonheidsfoutje was het een genot om achter je aan te rijden hoor. Alleen een beetje jammer dat die 1000's zo langzaam door de bochten gaan!

Gr gele vlek
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Nieuwe poging van TomTom

Bericht door Bacchus »

Gewoon je oude tomtom one op je motor. Met de juiste navcore kun je ook routes rijden en met Tyre kun je de routes splitsen. Werk natuurlijk ook met je gewone garmin :D
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
McEagle
DL650 berijder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 29-03-2010, 20:07
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 XT Dakar 2016
Woonplaats: Elden
Contacteer:

Re: Nieuwe poging van TomTom

Bericht door McEagle »

Beetje jammer wel Frank. TomTom vernieuwt (eindelijk) gewoon hun motornavigatie. Dat mensen die een dure Garmin gekocht hebben daar zo fel op reageren, heeft vast een psycholisch te verklaren reden. Het is toch te bizar om te denken dat TomTom met de introductie van een (licht) venieuwd model Garmin van hun Amerikaanse troon wil stoten? Garmin is immer superieur. Toch?
Op de motormarkt is best wel ruimte voor twee, misschien wel drie of vier, navigatiefabrikanten. Je hoeft als Garmin addict helemaal niets te vrezen ;-)

Zolang ik met mijn TomTom Rider I, in staat ben om complexe routes samen te stellen, en ook Garmin dag-routes in één itn kan vertalen, ben ik met TomTom tevreden. Zelfs met dat eerste model. Mijn kennismakingen met de Zumo 400, de 550 én de 660 hebben mij er niet van overtuigd dat dat beter is. Sterker nog ...... ik merk zoveel frustraties (en rit en rij-fouten) bij de gebruikers ervan, dat het wel bijzonder tegen moet vallen.

Ik betwijfel trouwens of TomTom op tijd is met het "nieuwe" model, en of het model wel zo nieuw is. De populariteit van de Zumo 660, die nog lang niet af is, heeft de afgelopen maanden al heel wat kopers getrokken. En zo'n Euro kan, net als het plaatsje op het stuur of in het dashboard, maar eenmaal vergeven worden ;-)
grensoverschrijdend motortoeren? The Whisky Trail
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Nieuwe poging van TomTom

Bericht door Frank »

Wat vind je nou jammer eigenlijk? Dat TomTom een wanhopige poging doet, of dat ik zeg dat ze een wanhopige poging doen? :D

Ieder z'n eigen, maar ik, zoals ik hier boven vertel, spreek uit ervaring. En na 1,5 jaar met een TTR2 gereden hebben en voor mijn werk al het gemak van Garmin en Mapsource ervaren te hebben, zeg ik (ik!): Tomtom, niet doen! Ik mag toch gewoon een advies geven hier? En mijn mening ventileren? Toch?
Maar ik ben blij dat jij wel gelukkig bent met je TTR. Ik was blij dat ik een 'gek' kon vinden die dat ding wou overkopen, (tegen 50% van de nieuwprijs!), want ik kon hem bijna niet aan de straatstenen kwijt.. (ja, met je motor rijden, en het ding dan laten vallen, dan ben je hem aan de straatstenen kwijt, :mrgreen:)

Trouwens, in Amerika loopt een rechtzaak van Garmin tegen TomTom, die naar hun zeggen, illegaal software zouden hebben gekopieerd en gebruikt in TomToms. Amerikaanse rechtzaken kennende denk ik dat het einde verhaal is voor TomTom. Zeker omdat ze (en Garmin natuurlijk ook) veel last hebben van telefoonfabrikanten die gratis navigatiesoftware bij hun telefoons beschikbaar stellen.
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
McEagle
DL650 berijder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 29-03-2010, 20:07
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 XT Dakar 2016
Woonplaats: Elden
Contacteer:

Re: Nieuwe poging van TomTom

Bericht door McEagle »

Ik ben heel benieuwd naar je planningsvaardigheden met de Garmin. En ik kijk dan ook uit naar een ritje.

Ps, wees gerust een beetje kritisch aan dat wat je aan informatie aangereikt krijgt ........... vanuit een objectief standpunt ziet de wereld er heel anders uit. Broodjes aap zijn er al genoeg.
grensoverschrijdend motortoeren? The Whisky Trail
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Nieuwe poging van TomTom

Bericht door Frank »

Het designmodel....Zumo 660
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
McEagle
DL650 berijder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 29-03-2010, 20:07
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 XT Dakar 2016
Woonplaats: Elden
Contacteer:

Re: Nieuwe poging van TomTom

Bericht door McEagle »

:schater: dit is dus echt humor Frank. Goed om te lezen dat je er al heel tevreden mee bent.
Geloof me, que design was, ben, ik ook weg van de 660. Ik heb 'm zelfs een dagje geleend. Met serieuze plannen om daarna zo'n Zumo te kopen. Maar uh ...... dat ding is écht nog niet af. Komt vanzelf goed hoor.

Gebruik je al OnRoute op de 660?
grensoverschrijdend motortoeren? The Whisky Trail
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Nieuwe poging van TomTom

Bericht door Frank »

Yep, Onroute 2011 (1.02). Werkt ook heel goed.

In het begin heeft de Zumo wel wat opstartproblemen gehad, maar nu werkt ie na aanpassingen in de firmware gewoon heel goed. Enne niet af.. hij kan dan nu al veeel meer dan de TTR... :?
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
McEagle
DL650 berijder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 29-03-2010, 20:07
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 XT Dakar 2016
Woonplaats: Elden
Contacteer:

Re: Nieuwe poging van TomTom

Bericht door McEagle »

je hebt volkomen gelijk Frank :D Die anderen met een 660 allemaal niet. Goed om te lezen dat je er enorm tevreden mee bent. Garmin kan stoppen met bugfixing. En TomTom? TomTom doet in feite dus tevergeefs een aanval met de introductie van een "nieuwe" Rider. Want "ze" gaan dé rechtzaak verliezen en zijn dan zakelijk gezien dood. Interessante aannames, uh ... feiten.
grensoverschrijdend motortoeren? The Whisky Trail
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Nieuwe poging van TomTom

Bericht door RvGS »

Pssst ...., Frank had wel een back-up van een Garmin 276C owner (dat is pas een echte GPS :mrgreen: ) tijdens de Friesland tour O:-),

























die hem zo af en toe via de G4 set het één en ander in fluisterde.
:schater: :-)} :schater:
Groet, Robert |
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Nieuwe poging van TomTom

Bericht door Stroompje »

Tja...het gaat uiteindelijk toch weer om hoe 'de mens' zijn/haar navi gebruikt..... :mrgreen:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
McEagle
DL650 berijder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 29-03-2010, 20:07
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 XT Dakar 2016
Woonplaats: Elden
Contacteer:

Re: Nieuwe poging van TomTom

Bericht door McEagle »

You are so right. Daarbij is het prettig als de motorrijbelevenis leuk is en blijft. :-)}
grensoverschrijdend motortoeren? The Whisky Trail
FastLoe

Re: Nieuwe poging van TomTom

Bericht door FastLoe »

Tja, TomTom of Garmin, altijd een heet hangijzer. Jarenlang een Garmin GPSV gebruikt, zowel voor op de weg als ATB (da's met een fiets door de blubber) tochten en volgens mij was er niets beters. Helaas de bruikbaarheid en betrouwbaarheid lieten nog wel eens te wensen over en toen het binnenwerk er spontaan uitbrandde, was het tijd voor iets anders.
Ik kreeg een TomTom one tje, van het werk en ach een gegeven paard mag je niet in de bek kijken, toch?

De mogelijkheden waren beperkt, geen tripgegevens, geen off-road navigatie (op waypoints) geen triplog en niet waterdicht. Voor autogebruik prima en omdat ik toch niet meer kon fietsen, eventjes geen behoefte aan iets anders.
Zelfs op de motor door Schotland en Frankrijk, sleepte het tommetje me steeds weer het juiste pad op.
Echter toen de plannen om een motortrip door Ghana te maken, steeds vastere vormen begonnen aan te nemen, een Garmin Nuvi 510 aangeschaft, waterdicht, schokbestendig en gelukkig ook geschikt voor alleen waypoint navigatie (off road)

De afgelopen maand de Garmin uitgetest, op m'n ritje door de Ardennen beide systemen meegenomen en wat valt op?

De TomTom blinkt uit door gebruikersgemak, zowel onder het rijden als met de route's overzetten vanaf de PC. De kaart die door de TomTom gebruikt wordt is bovendien ook nog eens veel gedetaillerder. Op diverse bospaden, waar de Garmin het af liet weten en ik noodgedwongen op waypoint navigatie over moest gaan, bleef de TomTom keurig het pad aangeven en bovendien nog netjes de route berekenen.

Ondertussen heb ik software kunnen downloaden en instaleren op de TomTom die het mogelijk maakt om een triplog bij te houden, triplog gegevens toont en die bovendien de TomTom in een waypoint navigator omvormt. Hij is alleen nog niet waterdicht, maar daar hebben ze tasjes voor.

Ik heb die TomTommetjes nooit als een serieus alternatief voor Garmin gezien, echter ben ik na m'n recente ervaringen van mening veranderd. De Garmin gaat mee naar Ghana, echter alleen als back-up, laat mij maar lekker op het TomTommetje vertrouwen
Suzie

Re: Nieuwe poging van TomTom

Bericht door Suzie »

Deze verhitte discussie lezend, zou je bijna vergeten waar het echt om gaat......motorrijden :-)} :-)}

Genietend van je tweewieler in de context van het landschap, de elektronica die je op je brommer knutselt is daarbij slechts een onbeduidende variabele.
FastLoe

Re: Nieuwe poging van TomTom

Bericht door FastLoe »

Niet geheel onbeduidend hoor, de laatste keer dat ik de navi ff links liet liggen omdat we een short-cut door het bos dachten te hadden gevonden, hebben we 3 uurtjes over 8 kilometer gedaan. :schater:
Tja, dan toch maar beter de aanwijzingen een beetje opvolgen O:-)
Suzie

Re: Nieuwe poging van TomTom

Bericht door Suzie »

FastLoe schreef:Niet geheel onbeduidend hoor, de laatste keer dat ik de navi ff links liet liggen omdat we een short-cut door het bos dachten te hadden gevonden, hebben we 3 uurtjes over 8 kilometer gedaan. :schater:
Nou, lekkerder kun je het niet maken: 3 uur lang groot avontuur. Veel vaker die navi dus uitzetten :mrgreen:

Misschien was mijn omschrijving wat abstract, maar dat bedoel ik dus met "je tweewieler in de context van het landschap" Een beter voorbeeld kon je niet geven :mrgreen:
FastLoe

Re: Nieuwe poging van TomTom

Bericht door FastLoe »

Suzie schreef: "je tweewieler in de context van het landschap"
Oh, heet dat zo als je je Vstrom uit moet graven :schater:
Suzie

Re: Nieuwe poging van TomTom

Bericht door Suzie »

FastLoe schreef: Oh, heet dat zo als je je Vstrom uit moet graven :schater:
Nee, het gaat te ver om een stilleven te creëren :schater:

Al kan ik me herinneren dat ik ooit eens m'n hele motorfiets zag verdwijnen in de blubber. Alleen de tank en het stuur stak er nog boven uit. Het is inmiddels 20 jaar geleden, maar de geur van het moeras en de verbrandde koppeling staat in m'n geheugen gebeiteld. Ook de wanhoop van het moment en natuurlijk de stoere verhalen met lotgenoten 's avonds bij een biertje :mrgreen:
FastLoe

Re: Nieuwe poging van TomTom

Bericht door FastLoe »

Tja, dat zijn nou net de tochtjes waar je 10 verjaardagen wat aan hebt :schater:
Ruke

Re: Nieuwe poging van TomTom

Bericht door Ruke »

Hebt u zo goede ervaringen op de motor met een TomTom one.? Prachtig, dan ga ik er mij ook zo eentje aanschaffen denk ik. Kost waarschijnlijk nog minder dan 1/3de van een Garmin.
Welk programma hebt u gedownload voor de waypoint navigatie?
Is het scherm goed leesbaar in het zonlicht?

grts, Ruke
FastLoe schreef:Tja, TomTom of Garmin, altijd een heet hangijzer. Jarenlang een Garmin GPSV gebruikt, zowel voor op de weg als ATB (da's met een fiets door de blubber) tochten en volgens mij was er niets beters. Helaas de bruikbaarheid en betrouwbaarheid lieten nog wel eens te wensen over en toen het binnenwerk er spontaan uitbrandde, was het tijd voor iets anders.
Ik kreeg een TomTom one tje, van het werk en ach een gegeven paard mag je niet in de bek kijken, toch?

De mogelijkheden waren beperkt, geen tripgegevens, geen off-road navigatie (op waypoints) geen triplog en niet waterdicht. Voor autogebruik prima en omdat ik toch niet meer kon fietsen, eventjes geen behoefte aan iets anders.
Zelfs op de motor door Schotland en Frankrijk, sleepte het tommetje me steeds weer het juiste pad op.
Echter toen de plannen om een motortrip door Ghana te maken, steeds vastere vormen begonnen aan te nemen, een Garmin Nuvi 510 aangeschaft, waterdicht, schokbestendig en gelukkig ook geschikt voor alleen waypoint navigatie (off road)

De afgelopen maand de Garmin uitgetest, op m'n ritje door de Ardennen beide systemen meegenomen en wat valt op?

De TomTom blinkt uit door gebruikersgemak, zowel onder het rijden als met de route's overzetten vanaf de PC. De kaart die door de TomTom gebruikt wordt is bovendien ook nog eens veel gedetaillerder. Op diverse bospaden, waar de Garmin het af liet weten en ik noodgedwongen op waypoint navigatie over moest gaan, bleef de TomTom keurig het pad aangeven en bovendien nog netjes de route berekenen.

Ondertussen heb ik software kunnen downloaden en instaleren op de TomTom die het mogelijk maakt om een triplog bij te houden, triplog gegevens toont en die bovendien de TomTom in een waypoint navigator omvormt. Hij is alleen nog niet waterdicht, maar daar hebben ze tasjes voor.

Ik heb die TomTommetjes nooit als een serieus alternatief voor Garmin gezien, echter ben ik na m'n recente ervaringen van mening veranderd. De Garmin gaat mee naar Ghana, echter alleen als back-up, laat mij maar lekker op het TomTommetje vertrouwen
Plaats reactie