ANWB Reiswijzer

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

ANWB Reiswijzer

Bericht door Frank »

Anwb heeft iets nieuws, het heet ANWB Reiswijzer en is een soort iTunes voor POI's en navigatieroutes.

Ik kreeg een mail van de ANWB met de vraag of wij het willen testen! Het is dus een betaalde dienst voor POI's en Routes:

Dit is de mail:
ANWB-reiswijzer
De ANWB-reiswijzer is een desktop applicatie waar de ANWB in eerste instantie alleen POI's in heeft gezet van speeltuinen, kerken, e.d. Sinds vorige zomer heeft onze afdeling kamperen ook de campings van de campinggidsen aan dit programma toegevoegd. Begin 2010 maakte Promotor de overstap van het aanbieden van routes via promotor.nl naar de ANWB-reiswijzer. Het programma kan gezien worden als een soort van ITunes voor POI's en routes. Er zit een store in die iedere keer geüpdate wordt en een eigen bibliotheek met aangekochte/vrijgeschakelde POI's en routes. Het navigatiestsyteem kan direct met het programma 'praten' waardoor het overzetten van routes een fluitje van een cent is.

Nou zijn er GPS systemen die niet alle formaten routes eten. Hiervoor hebben we een speciale work-around in elkaar laten zetten. Onder het kopje Garmin staat een keuze -> Overige types. Hier maakt het systeem een map aan op de computer en zet daar de aangekochte routes als .gdb in. Zo kunnen liefhebbers van Mapsource ook nog de route aanpassen naar eigen wens. Dit is een van de feedback punten van gebruikers geweest.

Het programma is gemaakt omdat we de afgelopen jaren veel tijd, geld en energie in het maken van deze routes hebben gestopt en dat de abonnees en de losse kopers daar direct voor betalen. Het was dan een beetje onlogisch (vanuit onze kant) om de routes dan gratis beschikbaar te stellen op promotor.nl voor iedereen. Abonnees en losse kopers kunnen nog steeds gebruik maken van de routes, zelfs nog gratis (en dat in deze web 2.0 periode ;-) ). We hebben in elke Promotor een aantal codes staan die het mogelijk maakt de routes vrij te schakelen. Deze codes horen bij de routes en zijn onbeperkt geldig.

We merken dat er wel wat dingen beter kunnen, maar dat is vanuit onze kan gezien......niet zo heel belangrijk dus....Wat vinden jullie van dit systeem...

DAT IS BELANGRIJK!
Hoe werkt het:
  1. Download het programma op http://www.anwb.nl/navigatie en installeer het! (of download het HIER rechtstreeks).
  2. Registreer je in het programma met een e-mailadres.
  3. Speciaal voor het v-stromforum hebben we een aantal codes gekregen waarmee je routes kunt uitproberen. Om die codes te krijgen stuur je een lege mail naar anwb.reiswijzer@v-strom.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Per omgaande krijg je dan een mail met de codes.
  4. Test het!
  5. Vermeld je bevindingen hieronder. De ANWB zal jullie bevindingen meelezen!
In deze PDF vind je een handleiding: ANWBreiswijzer.pdf
Succes en veel plezier alvast!
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5099
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door Stroompje »

Hela..toevallig een paar dagen geleden gedownload... had een code meegekregen op de Motorbeurs in Utrecht.
Ik kon daarmee 10 route's openen in de ons omringende vakantie landen en NL.
In de Promotor heb ik ook een aantal code's voorbij zien komen......dat nog niet verder uitgezocht.

Mail is weg.... eens zien of er nog meer los te peuteren is.
Voor mijn gevoel staat er nog niet echt veel op maar als er wat leuks tussen zit, meld ik het...........
Oké.....al een mail terug zie ik hier rechtonder in de hoek......ff checken :!:

Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
ABo
DL650 berijder
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 13-03-2005, 21:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 04
Woonplaats: Poortugaal

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door ABo »

Staat al een poosje op mijn bureaublad. Nu nog te tijd vinden om het uit te pluizen.
Zag er in ieder geval veel belovend uit.
Volg mij niet, ik rijd ook verloren
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5099
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door Stroompje »

Mailtje retour gehad en een flink aantal route's ontvangen...........!!
Eenvoudig te downloaden en als je je Navi niet direct aansluit blijven de route's in "De Reiswijzer" staan.
Via de info link kom je op de ANWB-site.....en vind je een beschrijving en kaartje met de route!!
Wordt vervolgd................ :-)}
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Brambo.650

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door Brambo.650 »

Ik heb de Reiswijzer ook gedownload omdat ik ook zo'n kaartje met 10 routes heb gehad op de beurs en daarnaast maandelijks de promotor ontvang. Aanvankelijk vond ik het idee wel aardig maar was niet echt blij met dat direct naar de Zumo zetten. Ik bewerk routes graag nog even in MapSource. Via dat trucje is dat geen probleem.

Ook een mailtje gestuurd aan anwb.reiswijzer@v-strom.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en een flink lijstje met routes retour gekregen. Er zaten wel een paar tochten uit de Promotor tussen, die had ik dus al. Zodra we weer aan het toeren gaan, zal ik het eens verder bekijken. Dus, wordt vervolgd... :wink:
FastLoe

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door FastLoe »

Ik was ook nieuwschierig, heb het gedownload, ge-installeerd en..........

Het begint al goed, na installatie en tijdens de eerste start wordt mijn ANWB lidmaatschapnummer gevraagd, dit met het oog op alle gratis handigheidjes die ik binnen zou kunnen halen en waar ik na mijn bijna 30jarig lidmaatschap recht op zou hebben. Helaas wordt mijn lidmaatschapsnummer niet herkend en wordt ik dus ook niet erkend als rechthebbende op de eventueel zo waardevolle informatie. Het openingsscherm wat volgt is voornamelijk reclame, het deel met producten is nog leeg en het shop deel is overvuld met van alles en nog wat, voornamelijk spul wat ik als motorrijder toch niet zou aanschaffen

De zogenaamde gratis POI's, die volgens bijbehorende informatie zijn te downloaden via de knop "Gratis vrijschakelen" zijn niet te vinden, in het programma is bovendien nergens zo'n knop. Althans, niet in de versie die ik heb. Zou het komen omdat ik mijn lidschapsnummer van de ANWB niet in kon voeren bij de eerste start van het programma? Mijn lidmaatschapsnummer werd namelijk niet herkend. Helaas ontbreekt in het programma zelf de mogelijkheid om dit nummer nogmaals in te geven.
De zogenaamde gratis POI's zijn dus blijkbaar niet zo heel gratis, ik mag ze namelijk kopen voor bjna 3 Eurootjes. Een heleboel van deze verzamelingen POI's worden trouwens door andere organisaties wel gratis aangeboden. Campings in Europa? Kijk eens bij de grote tourroperators en/of camping organisaties. Geen enkel probleem om daar de POI's vandaan te halen.
Ik denk dat de ANWB weer eens van twee walletjes wil eten, eerst de aanbieders laten betalen om hun locaties op te laten nemen in de ANWB verzameling en dan de aangesloten leden (Let op, het zijn leden en geen klanten toch?) nogmaals laten betalen voor de download.
Niet voor niets is het onderdeel Shop in het "reisprogramma" zo ontzettend aanwezig.

Dan maar eens 1 van de aangeboden codes geprobeerd, om een gratis route te openen/downloaden of hoe je het ook wil noemen.

Zeeland is in de buurt en wij van de West Coast Riders rijden daar graag dus toen ik de route "Zeeland Windkracht 10" zag staan, was mijn nieuwschierigheid gewekt.
Route binnengehaald en.......blijkt er iets binnengekomen te zijn dat Water in Zeeland heet.
Ik mag toch aannemen dat dit hetzelfde zou moeten zijn. Oké, de naamgeving is mischien niet consistent, de route dan wel?
Route, er is geen route. Rechtsbovenaan, verschijnt een opsomming van, naar ik aan mag nemen, waypoints. Je navigatie apparatuur dient hier dus een route van te maken. Logischerwijs, hangt de route dus af van de instellingen binnen je navigatie apparatuur, kortse of snelste route, vermijd tolwegen en/of snelwegen.
De punten zelf zegen me ook niets. Een punt genaamd "weg" welke weg? Of A16? In Zeeland?
Ik besluit de kaart op te roepen, heel goedkoop is gebruik gemaakt van Google Maps. De leden moeten dus via de ANWB betalen voor het gebruik van Google maps, nog niet veel eerder gezien.
Desalniettemin, worden alle "waypoints" keurig op de kaart aangegeven. De waypoints, niet de route. De punten zijn genummerd. De opsomming rechtsboven, van alle punten niet. Daar staat een naampje, zoals weg of A16. Op het kaarje staan die namen niet, alleen nummertjes. Welk nummertje hoort bij welk naampje. Oke de eerste naam zal wel bij puntje 1 horen, maar welke hoort bij 48? Moet ik zelf een beetje gaan tellen?

Een overzicht van de route ontbreekt op de kaart. Als je veel fantasie gebruikt en de punten op nummer, onderling met elkaar verbindt, zou je een route kunnen herleiden. Om zeker te zijn muisklik ik een puntje uit de lijst rechtsboven aan. Alle punten op de kaat verdwijnen, behalve die éne die ik had aangeklikt. Het complete overzicht van de route, voor zover je van een overzicht kon spreken is nu verdwenen. Ik ben los, sluit het programma, start het opnieuw en denk, nieuwe poging, nieuwe kansen.
Weer zie ik het kaartje met de route punten (niet de route) en nu valt het me pas op, deze Zeelandse route komt hier en daar slechts door Zeeland.
De route begint, heel logisch ook, in Nieuwerkerk aan de Ijssel, hoe verzin je het en de eerstvolgende punten, tot aan 14 hebben weinig tot niets met Zeeland te maken, nog niet eens met de westkust en dat stemt ons West Coast Riders wel heel erg teleur.
Vele wegen leiden naar Rome, uiteraard en terecht zouden we hier op willen merken, hoe ik eigenlijk van puntje 25 naar 26 ga komen, blijft tot op het moment dat de TomTom het uitgerekend heeft, een raadsel. Varen we ergens over, nemen we de A4 of toch over de Oosterdam. Vanaf puntje 49 verlaten we de Zeeuwse eilanden weer om ergens toch weer een pontje te moeten nemen, mits je wel centjes bij je hebt of de optie "tolwegen vermijden" niet ingeschakeld hebt, anders wacht je een saaie 40 kilometer lange rit over de snelweg door het industriegebied van de Botlek
Nee, dit is geen routeprogramma, geen reisprogramma, het is een duur betaalde opsomming van mogelijkheden waarvan de uitkomst alleszins duidelijk is.

Een tweede route proberen dan maar.
Iets in België. Ik zie in m'n mailtje de route genaamd "Abri de Hitler" staan. Bekend terrein voor mij. Mijn laatst geplande route om een paar cursisten wat bochtentechniek en cultuur bij te brengen, voerde toevalligerwijs langs het Belgische hoofdkwartier van Hitler. De bunker die door het oppercommando gebruikt werd om de inval in Frankrijk te leiden, de verwachtingen zijn hooggespannen, ik weet wat daar aan leuke stuurweggetjes binnen te halen valt.
Bij het openklikken van "Abri de Hitler" schijnt dit dan weer rondje Saint-Hubert te heten.
Weer geen enkele aanwijzing over hoelang deze route is. Geen enkele aanwijzing over waar de "Abri de Hitler" te vinden zou zijn. Ook de opsomming van Waypoints maakt me niet veel duidelijk. De bunker is niet terug te vinden als je niet weet waar je moet zijn.
Voor de goede orde, het is bij puntje 7, hoe je daarvandaan bij nummer 8 gaat komen is me weer totaal niet duidelijk.
Gezien mijn laatst geplande "stuur" route door dit gebied, valt het me op dat de leukste weggetjes overgeslagen zijn. Alsof iemand eventjes in een half uurtje, op Google maps een paar puntjes uitgezet heeft, met het idee, "daar doen ze het maar mee".

Zwaar onder de maat voor een tour of reishulp, zeker voor de meer op sturen en genieten ingestelde motorrijder, een programma durf ik het al niet meer te noemen.

Uiteindelijk besluit ik eens de details van een willekeurig routepunt op te vragen. Puntje 11 van laatstgenoemde "route"
De details geven aan dat men hier de naam "weg" aan gegeven heeft. Het adres, de plaats en postcode zijn niet vernoemd. Het land is gelukkig wel bekend maar een telefoonnummer of E-Mail adres???? van "Weg" is ook niet bekend. Waarom maak je dit soort velden in een database aan voor dit soort records?
Er is verder ook geen omschrijving gegeven en een categorie is ook al niet opgegeven. Kortom, non-informatie dus.

Jammer, in de basis biedt zo'n systeem veel mogelijkeden, ze worden allen niet gebruikt. Er is duidelijk ruimte aanwezig om een meerwaarde t.o.v. een platte routeplanner te bieden. De mogelijkheid om aanvullende informatie (en dan bedoel ik geen telefoonnummer van een weg) in te voegen kan inderdaad een duidelijke meerwaarde hebben. Helaas ontbreekt deze aanvullende meerwaarde volledig, sterker nog, als gebruiker ben je zelf ook niet in staat deze informatie aan te vullen.
Overbodige harde schijf vulling, zou ik zeggen, nee, harde schijf vervuiling zelfs.
Dit systeempje draagt in z'n huidige vorm nergens aan bij, hoogstens om de omzet doelstellingen van de ANWB voor 2010 te behalen.

Als ik dan terug lees en ergens zie staan dat ze veel tijd, geld en energie in het ontwikkelen van de routes hebben gestoken en ze daarom niet gratis beschikbaar gesteld kunnen worden, springen de tranen me in de ogen. De twee route's die ik geprobeerd heb, wil ik alleen rijden als ik een eurootje per kilometer krijg, voor niks wil ik ze nog niet eens uitproberen.
De enige manier om veel tijd, geld en energie in de ontwikkeling van deze routes te pompen is om ze kruipend af te leggen met overnachtingen, ontbijt, lunch en diners in, minimaal 4 sterren restaurants.

Ik rij al wat jaartjes op de motorfiets rond en heb echt een heleboel leuke weggetjes gezien, helaas komen ze niet in deze routes voor. Verder heb ik ook heel wat jaartjes in de informatica gezeten, veel software geschreven, informatie systemen ontworpen en software analyses uitgevoerd. Ik ben juist uit dat wereldje gestapt omdat niet de zorg voor de kwaliteit van een product meer bovenaan stond maar het steeds vaker draaide om software draaide die vervolg aankopen moest genereren.

Ook deze club, heeft zo te zien niet veel meer met hun leden op.
Ze zien ze blijkbaar als hun vaste klantenbestand die ze steeds schijnen te moeten blijven prikkelen tot het doen van consumeren en het genereren van omzet.
Promotor

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door Promotor »

FastLoe schreef:Ik was ook nieuwschierig, heb het gedownload, ge-installeerd en..........

Het begint al goed, na installatie en tijdens de eerste start wordt mijn ANWB lidmaatschapnummer gevraagd, dit met het oog op alle gratis handigheidjes die ik binnen zou kunnen halen en waar ik na mijn bijna 30jarig lidmaatschap recht op zou hebben. Helaas wordt mijn lidmaatschapsnummer niet herkend en wordt ik dus ook niet erkend als rechthebbende op de eventueel zo waardevolle informatie. Het openingsscherm wat volgt is voornamelijk reclame, het deel met producten is nog leeg en het shop deel is overvuld met van alles en nog wat, voornamelijk spul wat ik als motorrijder toch niet zou aanschaffen

De zogenaamde gratis POI's, die volgens bijbehorende informatie zijn te downloaden via de knop "Gratis vrijschakelen" zijn niet te vinden, in het programma is bovendien nergens zo'n knop. Althans, niet in de versie die ik heb. Zou het komen omdat ik mijn lidschapsnummer van de ANWB niet in kon voeren bij de eerste start van het programma? Mijn lidmaatschapsnummer werd namelijk niet herkend. Helaas ontbreekt in het programma zelf de mogelijkheid om dit nummer nogmaals in te geven.
De zogenaamde gratis POI's zijn dus blijkbaar niet zo heel gratis, ik mag ze namelijk kopen voor bjna 3 Eurootjes. Een heleboel van deze verzamelingen POI's worden trouwens door andere organisaties wel gratis aangeboden. Campings in Europa? Kijk eens bij de grote tourroperators en/of camping organisaties. Geen enkel probleem om daar de POI's vandaan te halen.
Ik denk dat de ANWB weer eens van twee walletjes wil eten, eerst de aanbieders laten betalen om hun locaties op te laten nemen in de ANWB verzameling en dan de aangesloten leden (Let op, het zijn leden en geen klanten toch?) nogmaals laten betalen voor de download.
Niet voor niets is het onderdeel Shop in het "reisprogramma" zo ontzettend aanwezig.

Dan maar eens 1 van de aangeboden codes geprobeerd, om een gratis route te openen/downloaden of hoe je het ook wil noemen.

Zeeland is in de buurt en wij van de West Coast Riders rijden daar graag dus toen ik de route "Zeeland Windkracht 10" zag staan, was mijn nieuwschierigheid gewekt.
Route binnengehaald en.......blijkt er iets binnengekomen te zijn dat Water in Zeeland heet.
Ik mag toch aannemen dat dit hetzelfde zou moeten zijn. Oké, de naamgeving is mischien niet consistent, de route dan wel?
Route, er is geen route. Rechtsbovenaan, verschijnt een opsomming van, naar ik aan mag nemen, waypoints. Je navigatie apparatuur dient hier dus een route van te maken. Logischerwijs, hangt de route dus af van de instellingen binnen je navigatie apparatuur, kortse of snelste route, vermijd tolwegen en/of snelwegen.
De punten zelf zegen me ook niets. Een punt genaamd "weg" welke weg? Of A16? In Zeeland?
Ik besluit de kaart op te roepen, heel goedkoop is gebruik gemaakt van Google Maps. De leden moeten dus via de ANWB betalen voor het gebruik van Google maps, nog niet veel eerder gezien.
Desalniettemin, worden alle "waypoints" keurig op de kaart aangegeven. De waypoints, niet de route. De punten zijn genummerd. De opsomming rechtsboven, van alle punten niet. Daar staat een naampje, zoals weg of A16. Op het kaarje staan die namen niet, alleen nummertjes. Welk nummertje hoort bij welk naampje. Oke de eerste naam zal wel bij puntje 1 horen, maar welke hoort bij 48? Moet ik zelf een beetje gaan tellen?

Een overzicht van de route ontbreekt op de kaart. Als je veel fantasie gebruikt en de punten op nummer, onderling met elkaar verbindt, zou je een route kunnen herleiden. Om zeker te zijn muisklik ik een puntje uit de lijst rechtsboven aan. Alle punten op de kaat verdwijnen, behalve die éne die ik had aangeklikt. Het complete overzicht van de route, voor zover je van een overzicht kon spreken is nu verdwenen. Ik ben los, sluit het programma, start het opnieuw en denk, nieuwe poging, nieuwe kansen.
Weer zie ik het kaartje met de route punten (niet de route) en nu valt het me pas op, deze Zeelandse route komt hier en daar slechts door Zeeland.
De route begint, heel logisch ook, in Nieuwerkerk aan de Ijssel, hoe verzin je het en de eerstvolgende punten, tot aan 14 hebben weinig tot niets met Zeeland te maken, nog niet eens met de westkust en dat stemt ons West Coast Riders wel heel erg teleur.
Vele wegen leiden naar Rome, uiteraard en terecht zouden we hier op willen merken, hoe ik eigenlijk van puntje 25 naar 26 ga komen, blijft tot op het moment dat de TomTom het uitgerekend heeft, een raadsel. Varen we ergens over, nemen we de A4 of toch over de Oosterdam. Vanaf puntje 49 verlaten we de Zeeuwse eilanden weer om ergens toch weer een pontje te moeten nemen, mits je wel centjes bij je hebt of de optie "tolwegen vermijden" niet ingeschakeld hebt, anders wacht je een saaie 40 kilometer lange rit over de snelweg door het industriegebied van de Botlek
Nee, dit is geen routeprogramma, geen reisprogramma, het is een duur betaalde opsomming van mogelijkheden waarvan de uitkomst alleszins duidelijk is.

Een tweede route proberen dan maar.
Iets in België. Ik zie in m'n mailtje de route genaamd "Abri de Hitler" staan. Bekend terrein voor mij. Mijn laatst geplande route om een paar cursisten wat bochtentechniek en cultuur bij te brengen, voerde toevalligerwijs langs het Belgische hoofdkwartier van Hitler. De bunker die door het oppercommando gebruikt werd om de inval in Frankrijk te leiden, de verwachtingen zijn hooggespannen, ik weet wat daar aan leuke stuurweggetjes binnen te halen valt.
Bij het openklikken van "Abri de Hitler" schijnt dit dan weer rondje Saint-Hubert te heten.
Weer geen enkele aanwijzing over hoelang deze route is. Geen enkele aanwijzing over waar de "Abri de Hitler" te vinden zou zijn. Ook de opsomming van Waypoints maakt me niet veel duidelijk. De bunker is niet terug te vinden als je niet weet waar je moet zijn.
Voor de goede orde, het is bij puntje 7, hoe je daarvandaan bij nummer 8 gaat komen is me weer totaal niet duidelijk.
Gezien mijn laatst geplande "stuur" route door dit gebied, valt het me op dat de leukste weggetjes overgeslagen zijn. Alsof iemand eventjes in een half uurtje, op Google maps een paar puntjes uitgezet heeft, met het idee, "daar doen ze het maar mee".

Zwaar onder de maat voor een tour of reishulp, zeker voor de meer op sturen en genieten ingestelde motorrijder, een programma durf ik het al niet meer te noemen.

Uiteindelijk besluit ik eens de details van een willekeurig routepunt op te vragen. Puntje 11 van laatstgenoemde "route"
De details geven aan dat men hier de naam "weg" aan gegeven heeft. Het adres, de plaats en postcode zijn niet vernoemd. Het land is gelukkig wel bekend maar een telefoonnummer of E-Mail adres???? van "Weg" is ook niet bekend. Waarom maak je dit soort velden in een database aan voor dit soort records?
Er is verder ook geen omschrijving gegeven en een categorie is ook al niet opgegeven. Kortom, non-informatie dus.

Jammer, in de basis biedt zo'n systeem veel mogelijkeden, ze worden allen niet gebruikt. Er is duidelijk ruimte aanwezig om een meerwaarde t.o.v. een platte routeplanner te bieden. De mogelijkheid om aanvullende informatie (en dan bedoel ik geen telefoonnummer van een weg) in te voegen kan inderdaad een duidelijke meerwaarde hebben. Helaas ontbreekt deze aanvullende meerwaarde volledig, sterker nog, als gebruiker ben je zelf ook niet in staat deze informatie aan te vullen.
Overbodige harde schijf vulling, zou ik zeggen, nee, harde schijf vervuiling zelfs.
Dit systeempje draagt in z'n huidige vorm nergens aan bij, hoogstens om de omzet doelstellingen van de ANWB voor 2010 te behalen.

Als ik dan terug lees en ergens zie staan dat ze veel tijd, geld en energie in het ontwikkelen van de routes hebben gestoken en ze daarom niet gratis beschikbaar gesteld kunnen worden, springen de tranen me in de ogen. De twee route's die ik geprobeerd heb, wil ik alleen rijden als ik een eurootje per kilometer krijg, voor niks wil ik ze nog niet eens uitproberen.
De enige manier om veel tijd, geld en energie in de ontwikkeling van deze routes te pompen is om ze kruipend af te leggen met overnachtingen, ontbijt, lunch en diners in, minimaal 4 sterren restaurants.

Ik rij al wat jaartjes op de motorfiets rond en heb echt een heleboel leuke weggetjes gezien, helaas komen ze niet in deze routes voor. Verder heb ik ook heel wat jaartjes in de informatica gezeten, veel software geschreven, informatie systemen ontworpen en software analyses uitgevoerd. Ik ben juist uit dat wereldje gestapt omdat niet de zorg voor de kwaliteit van een product meer bovenaan stond maar het steeds vaker draaide om software draaide die vervolg aankopen moest genereren.

Ook deze club, heeft zo te zien niet veel meer met hun leden op.
Ze zien ze blijkbaar als hun vaste klantenbestand die ze steeds schijnen te moeten blijven prikkelen tot het doen van consumeren en het genereren van omzet.

Beste Fastloe,

Dank voor het mooie betoog! :worship: Ik heb het op een lekkere zonnige zondag morgen doorgelezen en heb wel wat antwoorden op de vragen die je tussen de regels door stelt. Allereerst stel ik het erg op prijs dat je de moeite hebt genomen om de mindere positieve kanten van dit programma op het forum te plaatsen. Ik snap de frustratie wel.

Allereerst wil ik je vragen om in het programma linksonder te klikken op het plaatje 'Profiteren van ANWB ledenvoordeel'. Hier kan je nogmaals het lidmaatschapsnummer invoeren. Hierdoor worden ook alle ANWB POI's gratis.
Het programma is in eerste instantie gebouwd om POI's te distribueren onder de leden. Voorbeelden hiervan zijn de campinggidsen, ANWB winkels, speeltuinen, etc.. In de tweede fase wordt het programma geschikt gemaakt om route te kunnen verspreiden, hier zijn we erg druk mee bezig op dit moment.

Dat het onderdeel 'Shop' zo ontzettend aanwezig is, is alleen maar om de nieuwe (vaak gratis) producten te kunnen aanbieden. Wat betreft de namen van routes....daar mogen we zeker wat beter naar gaan kijken. Eenduidigheid in naamstelling is wel zo logisch! Zoals je ook al aangaf zijn alleen de POI's te zien en niet de route in het programma, zo hebben we ze altijd (gratis) op www.promotor.nl gezet. Ik ga kijken of er een optie bestaat om de punten met elkaar te verbinden op het kaartje.

Er is nu ook een optie in het programma om de bronbestanden (.gdb) in een map op de computer te zetten. Hierdoor is de route zelf nog te bewerken in Mapsource. Kijk dan even bovenin onder het typeveld van het navigatiesysteem naar de optie overige types/naar PC. Als die keuze gemaakt is en de map is gekozen druk je op installeer en de routes staan op de computer.

Zo verder te lezen merk ik dat we nog een hoop kunnen verbeteren aan het programma, hiervoor heb ik ook jullie hulp nodig. Al dit soort feedback helpt ons weer om een goed programma neer te kunnen zetten om routes gemakkelijk te verspreiden onder motorrijders.

Fastloe; ik lees terug dat er heel veel ICT ervaring aanwezig is. Dat is super handig, maar realiseer je ook dat wij op de redactie dagelijks telefoontjes krijgen hoe de route in de Garmin gezet moet worden. Het programma Mapsoers (lees:Maprsource) dan is te moeilijk en ze trekken de route wel over van het plaatje.....Hiervoor is dit programma dus een uitkomst. Zonder tussenkomst van Mapsource is de route op het navigatiesysteem te zetten. Ik hoop dat we in de toekomst zowel de motorrijder met ICT ervaring als de motorrijder met minder ervaring kunnen gaan voorzien van mooie routes!

Mochten er nog vragen zijn of tips hoe de routes beter, mooier kunnen......ik hou het forum in de gaten en zal alles serieus oppakken en met de bouwers van het programma / redactie Promotor bespreken. Ik kan helaas niet garanderen dat we elke tip/ding oplossen omdat het systeem ook zo zijn grenzen heeft. Ik ga in ieder geval de grenzen opzoeken :D

Met vriendelijke groet,

Niels Roodenburg
Marketing Promotor :-)}
Graafie68

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door Graafie68 »

kijk, actie en reactie, daar houden wij van. een goed voorbeeld voor een oplossing.

maar als er nou zo veel vragen zijn over hoe een route van mapsource op een garmin te krijgen, zou het dan geen goed idee zijn om eens een eenvoudige hollandse handleiding te maken.
ik bedoel dan een handleiding die voor jan modaal te begrijpen is zonder al te veel ict kracht termen.

( mocht dit reeds bestaan, dan zeg ik oeps. :oops: )

ik hoop deze week een zumo aan te schaffen, en dat het allemaal maar mag lukken, hou mijn hart vast.
FastLoe

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door FastLoe »

Promotor schreef:Allereerst wil ik je vragen om in het programma linksonder te klikken op het plaatje 'Profiteren van ANWB ledenvoordeel'.
Tja, daar linksonder staat bij mij toch duidelijk, behalve de aangegeven tekst, Word Lid->. Aangezien ik al jaren lid ben, zou het niet bij mij op komen daarop te muisklikken.
Ergens in het scherm zou gewoon het lidmaatschapsnummer moeten staan. Is dit (nog) niet ingevoerd dan zou de optie "Lidmaatschapsnummer invoeren" duidelijk(er) aanwezig moeten zijn, lijkt mij.

Het programma Mapsource gebruik ik al jaren niet meer, dacht zo ongeveer 10 jaar geleden van de PC afgehaald. Destijds had ik het nodig om deelkaarten voor mijn GPSV van Garmin te kunnen laden. Ik ben nooit een hele grote fan van dit programma geweest en heb het daarom eigenlijk ook nooit voor routeplanning gebruikt.
Als dit de enige optie is om de "routes" te bewerken en aan te passen, komen mensen die Mapsource niet wensen te gebruiken wel iets tekort en wat te denken van al die TomTom gebruikers, die hebben geen Mapsource.

De enige manier om een vastgestelde route te rijden is door het gebruik van veel waypoints. Dit om te zorgen dat het navigatie systeem echt "door" de waypoints heen de route moet berekenen en dus geen alternatief kan verzinnen. Om een vastgestelde route als route aan te bieden zijn er volgens mij, per route dus al veel meer waypoints nodig.

Een ander nadeeltje en dat heeft ook met bovenstaande te maken, is dat TomTom route's, voor een heleboel TomTom apparaten, uit niet meer dan 50 punten kunnen bestaan. Een route aanbieden die uit meer dan 50 punten bestaat, heeft dus niet zo heel veel zin.

POI's aanbieden om daar via een navigatie apparaat een route van te maken is eigenlijk nog veel omslachtiger dan het be- en verwerken in Mapsource. In de navigatie apparatur moeten dan 1 voor 1 deze POI's, in de goede volgorde, geselecteerd worden en in de navigatie apparatuur als verzameling gebruikt worden om de route samen te stellen. Grote kans blijft bestaan dat er een heel andere route, door de instellingen binnen het apparaat, gereden gaat worden dan bedoeld
Promotor

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door Promotor »

Graafie68 schreef:kijk, actie en reactie, daar houden wij van. een goed voorbeeld voor een oplossing.

maar als er nou zo veel vragen zijn over hoe een route van mapsource op een garmin te krijgen, zou het dan geen goed idee zijn om eens een eenvoudige hollandse handleiding te maken.
ik bedoel dan een handleiding die voor jan modaal te begrijpen is zonder al te veel ict kracht termen.

( mocht dit reeds bestaan, dan zeg ik oeps. :oops: )

ik hoop deze week een zumo aan te schaffen, en dat het allemaal maar mag lukken, hou mijn hart vast.
Beste Graafie68,

Zou inderdaad ook makkelijk zijn vanuit Garmin..... :D Is echt een erg uitgebreid programma. Succes met het aanschaffen van de Zumo. Welke ga je proberen te kopen? De 550 of de 660?

Niels
Promotor

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door Promotor »

FastLoe schreef:
Promotor schreef:Allereerst wil ik je vragen om in het programma linksonder te klikken op het plaatje 'Profiteren van ANWB ledenvoordeel'.
Tja, daar linksonder staat bij mij toch duidelijk, behalve de aangegeven tekst, Word Lid->. Aangezien ik al jaren lid ben, zou het niet bij mij op komen daarop te muisklikken.
Ergens in het scherm zou gewoon het lidmaatschapsnummer moeten staan. Is dit (nog) niet ingevoerd dan zou de optie "Lidmaatschapsnummer invoeren" duidelijk(er) aanwezig moeten zijn, lijkt mij.

Het programma Mapsource gebruik ik al jaren niet meer, dacht zo ongeveer 10 jaar geleden van de PC afgehaald. Destijds had ik het nodig om deelkaarten voor mijn GPSV van Garmin te kunnen laden. Ik ben nooit een hele grote fan van dit programma geweest en heb het daarom eigenlijk ook nooit voor routeplanning gebruikt.
Als dit de enige optie is om de "routes" te bewerken en aan te passen, komen mensen die Mapsource niet wensen te gebruiken wel iets tekort en wat te denken van al die TomTom gebruikers, die hebben geen Mapsource.

De enige manier om een vastgestelde route te rijden is door het gebruik van veel waypoints. Dit om te zorgen dat het navigatie systeem echt "door" de waypoints heen de route moet berekenen en dus geen alternatief kan verzinnen. Om een vastgestelde route als route aan te bieden zijn er volgens mij, per route dus al veel meer waypoints nodig.

Een ander nadeeltje en dat heeft ook met bovenstaande te maken, is dat TomTom route's, voor een heleboel TomTom apparaten, uit niet meer dan 50 punten kunnen bestaan. Een route aanbieden die uit meer dan 50 punten bestaat, heeft dus niet zo heel veel zin.

POI's aanbieden om daar via een navigatie apparaat een route van te maken is eigenlijk nog veel omslachtiger dan het be- en verwerken in Mapsource. In de navigatie apparatur moeten dan 1 voor 1 deze POI's, in de goede volgorde, geselecteerd worden en in de navigatie apparatuur als verzameling gebruikt worden om de route samen te stellen. Grote kans blijft bestaan dat er een heel andere route, door de instellingen binnen het apparaat, gereden gaat worden dan bedoeld
Beste Fastloe,

Snap je punten. We gaan het meenemen in de verdere ontwikkeling van het programma. Wat betreft Mapsource, veel mensen gebruiken dit programma nog en daarom dus deze optie. Wat betreft de TomTom gebruikers, de .itn files kunnen we ook op deze manier vrijgeven maar ik heb nog niet van een goed programma gehoord dat de routes/POI's kan bewerken. Ook bieden we de routes voor de TomTom in stukjes aan. Een route kan dan uit 3 delen bestaan.

Als je verbeteringen hebt in de vorm van een programma of aanpassing aan het systeem hoor ik het graag!

Met vriendelijke groet,

Niels Roodenburg
Graafie68

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door Graafie68 »

het gaat de 660 worden en dan terzijnertijd onroute 2010 erbij kopen.
hopelijk is dan het probleem van garmin verdwenen en het wel herkend als legale software.
ABo
DL650 berijder
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 13-03-2005, 21:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 04
Woonplaats: Poortugaal

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door ABo »

Ik heb zojuist eens wat rondgeneusd in in de reiswijzer. Uit bovenstaande correspondentie blijkt dat er maar dat er verschillen zijn in gebruikers.
Zelf gebruik ik de TTR 1 en tot op heden ben ik er best tevreden mee. Inderdaad is een probleem dat dde TTR gelimiteerd is in waypoints.
Maar ik moet zeggen dat TYRE een uitstekend stuk software is dat zonder enig probleem routes in meerdere ITN files wegschrijft.
Maar langs de andere kant, en ik heb nu al een aantal routes in GPX naar binnengehaald, geeft dit soort files wel een enorme hoeveelheid waypoints.
Zelfs op een recht stuk weg zonder afslagen staan er vaak meerdere.
Ik bekijk dan ook altijd eerst eerst in TYRE de files, "sloop" vervolgens de mijns inziens onnodige waypoints eruit en laad het vervolgens op naar mijn TTR.
En tot op heden ben ik er nog altijd gekomen...
Het grappige is wel dat ik in de afgelopen nachtrit het weer meerdere malen meemaakte dat er op enig moment een behoorlijk aantal motorrijders bijeen waren en daarna zag je regelmatig dat ze een andere richting ingingen. Om na een poosje weer samen te komen. Of dat nu komt dat iedereen zijn routes bewerkt weet ik niet maar geeft mij wel het gevoel dat er geen kudde gevoel is :)
Over het programma zelf?
Het voor iets meer dan motorijders alleen zo te zien.
Niet alle stemmetjes deden in de voorbeeld modus (Viggo en Peter bijvoorbeeld)
Wat in in eerste blik mis?
De afstanden van de routes, en dat hoeft van mij niet op 100 meter nauwkeurig.
En wat ik wel jammer vindt is, wellicht heb ik over heen gelezen, als abonnee op Motor kon ik de routes gratis downloaden. Maar om er nu ineens voor gaan te betalen?
Zal ernog wel eens verder induiken.
Volg mij niet, ik rijd ook verloren
Promotor

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door Promotor »

ABo schreef:Ik heb zojuist eens wat rondgeneusd in in de reiswijzer. Uit bovenstaande correspondentie blijkt dat er maar dat er verschillen zijn in gebruikers.
Zelf gebruik ik de TTR 1 en tot op heden ben ik er best tevreden mee. Inderdaad is een probleem dat dde TTR gelimiteerd is in waypoints.
Maar ik moet zeggen dat TYRE een uitstekend stuk software is dat zonder enig probleem routes in meerdere ITN files wegschrijft.
Maar langs de andere kant, en ik heb nu al een aantal routes in GPX naar binnengehaald, geeft dit soort files wel een enorme hoeveelheid waypoints.
Zelfs op een recht stuk weg zonder afslagen staan er vaak meerdere.
Ik bekijk dan ook altijd eerst eerst in TYRE de files, "sloop" vervolgens de mijns inziens onnodige waypoints eruit en laad het vervolgens op naar mijn TTR.
En tot op heden ben ik er nog altijd gekomen...
Het grappige is wel dat ik in de afgelopen nachtrit het weer meerdere malen meemaakte dat er op enig moment een behoorlijk aantal motorrijders bijeen waren en daarna zag je regelmatig dat ze een andere richting ingingen. Om na een poosje weer samen te komen. Of dat nu komt dat iedereen zijn routes bewerkt weet ik niet maar geeft mij wel het gevoel dat er geen kudde gevoel is :)
Over het programma zelf?
Het voor iets meer dan motorijders alleen zo te zien.
Niet alle stemmetjes deden in de voorbeeld modus (Viggo en Peter bijvoorbeeld)
Wat in in eerste blik mis?
De afstanden van de routes, en dat hoeft van mij niet op 100 meter nauwkeurig.
En wat ik wel jammer vindt is, wellicht heb ik over heen gelezen, als abonnee op Motor kon ik de routes gratis downloaden. Maar om er nu ineens voor gaan te betalen?
Zal ernog wel eens verder induiken.
Beste Abo,

We gaan kijken naar de afstand van de routes. Is makkelijk te verhelpen in de tekst! Het is voor de mensen die de Promotor routes gebruikte zonder dat ze abonnee zijn natuurlijk vervelend dat ze nu 'op slot' gaan, maar abonnees betalen er zo'n 55 euro per jaar voor. We hebben het abonnementsgeld ook deels gestopt in het maken van deze routes. Voor de abonnees is het logisch dat de routes gratis zijn. Iedere Promotor staat er een code waarmee de route gratis binnen gehaald kan worden.

Succes en geniet van het briljante weer!

Mvg,

Niels Roodenburg
FastLoe

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door FastLoe »

ABo schreef:Maar langs de andere kant, en ik heb nu al een aantal routes in GPX naar binnengehaald, geeft dit soort files wel een enorme hoeveelheid waypoints
Dat zou heel goed mogelijk zijn, en heleboel routes zijn gebaseerd op tracklogs en niet op een verzameling waypoints.
Degene die de route gemaakt heeft, stelt de tracklog van zijn GPS systeem in op een bepaalde resolutie en het apparaat slaat dan om de 100 meter of 30 seconden de locatie op. Zokrijg je een logbestand met alle punten die binnen de resolutie opgeslagen zijn. Een hoge resolutie geeft uiteraard heel veel trackpoints.
Normaal gesproken zou de "eigenaar" van de route, volgens goed gebruik, voordat de route gepubliceerd word de tracklog op moeten schonen en alleen de hoognodige trackpoints moeten laten staan. Voor velen (en dan vooral de nieuwere gebruikers) lijkt dit een beetje teveel moeite.
Ikzelf maak tracklogs met hoge resolutie alleen voor Off-road delen, als er immers geen weg is, kunnen de meeste navigatie systemen er helemaal niets meer mee en moet je op way - of trackpoints navigeren. Een hoge resolutie is dan noodzaak
FastLoe

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door FastLoe »

Promotor schreef:Er is nu ook een optie in het programma om de bronbestanden (.gdb) in een map op de computer te zetten. Hierdoor is de route zelf nog te bewerken in Mapsource. Kijk dan even bovenin onder het typeveld van het navigatiesysteem naar de optie overige types/naar PC. Als die keuze gemaakt is en de map is gekozen druk je op installeer en de routes staan op de computer.
De optie "overige types / naar PC" is merkwaardig genoeg alleen onder Garmin te vinden. Je zou verwachten dat behalve TomTom en Garmin, ook PC een navigatie apparaat zou zijn.
Door deze optie te kiezen, schrijf je dan ook werkelijk de data naar de PC in plaats van naar een navigatie apparaat.
De optie die er nu inzit heb ik geprobeerd, behalve dat je geen nieuwe doelmap aan kan maken, als je dat doet en er binnen het programma een naam aan geeft, gebruikt het programma steevast de naam "Nieuwe map" ?
Via via, de procedure herhalen, kan je weer naar je zelfgemaakte mapje terug, dat dan weer wel, maar je moet het wel even weten. Voor zover ik weet is dit het enige programma wat z'n zelf gecreërde mapjes niet automatisch gebruikt. :wink:

Ook vind ik het een beetje onlogisch om het binnenhalen van data op de PC, alleen toe te staan voor de route's. Waarom kan dit niet voor de POI's ?

Ik kan me voorstellen dat er bovendien een basis database is met de eigenschappen van de Waypoints, of POI's of hoe je ze ook wil noemen. Daar moet je niet teveel in (laten) knoeien, begrijpelijk.
Minder begrijpelijk wordt het als ik data uit die database koop, een verzameling waypoints bijvoorbeeld en daar dan nog de eigenschappen nog niet van kan bewerken. Ik heb ze dan dacht ik gekocht en wil graag hier en daar een aanpassinkje doen.
Helaas dat zit er dus niet in.
Het aantal en typen van de velden kunnen voor de POI's logisch lijken, voor de route punten raken ze vaak kant nog wal, een telefoonnummer van een weg?
Nogmaals, het zou handig zijn als je zelf de informatie kon wijzigen. Ook zou het heel modern zijn als er bij elk waypoint (of POI) een afbeelding geplaatst kon worden.
Garmin gaat al die kant op en dit programma gaat de aansluiting missen als die optie ontbreekt
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door RvGS »

Promotor schreef: . . . Voor de abonnees is het logisch dat de routes gratis zijn. Iedere Promotor staat er een code waarmee de route gratis binnen gehaald kan worden. Niels Roodenburg
Niels,
Dit is niet helemaal waar, in Promotor nr1 2010 staat dat deze codes voor abonnees ook op slot gaan vanaf 11maart.
zie blz32, tekstblok rechts onderaan in blauw, van dat nummer.

Dit betekent als je als abonnee even niet oplet, of anders gezegd niet direct de routes download, je ze naar een week of 3 niet meer, gratis, kunt downloaden.

Mocht deze voorwaarde inmiddels veranderd zijn dat kun je dat hier, en ik zou zeggen ook in de volgende Promotor, kunen laten weten.

:-)}
Groet, Robert |
FastLoe

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door FastLoe »

Als je alleen benelux kaarten hebt, kan je bepaalde routes overigens niet gebruiken, het zou handig zijn als bij een bepaalde route ook aangegeven stond, welke route kaarten je minimaal nodig hebt.
Zo staat bijvoorbeeld bij de 142 kilometer lange route Abri de Hitler nergens aangegeven dat deze route, toch zeker een kilometertje of 30 door Frankrijk loopt.
Sterker nog, de route lijkt te beginnen in St Hubert, in België, niets is minder waar. De route start zelfs in Frankrijk
Met alleen een Benelux uitvoering van je navigatie systeem kom je er dus niet.

Je zal toch maar net deze route aangeschaft hebben met je TomTom One beneluxversie :cry:
FastLoe

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door FastLoe »

Voor motorrijders is het leven al duur genoeg dacht ik zo. Een club/organisatie of weet ik veel wat het is, als promotor, zou met de aanduidingen Pro en Motor toch iets voor de motorrijder over moeten hebben, dacht ik zo.
Terug naar de shop dan maar, in dat reiswijzer programmaatje trekt de verzameling POI's met de 2010 BeNeLux campinggids de aandacht. Als ik mezelf deze POI's kado doe, kan ik het ultieme campeerweekend voor het Vstrom forum waarschijnlijk samenstellen.
Oeps, het blijkt niet om de POI's maar om de campinggids te gaan, een fraai drukwerkje, dat wel, boordevol nuttige informatie, ook dat. De POI's echter kan ik na aanschaf van de campingids wel bestellen. De coupon met het nummer zit in de gids, wat een uitkomst.

De gids kost voor de leden (van Promotor? of de ANWB?) €11,50 Voor mij is de gids nutteloos, nouja nutteloos, het was niet het doel. Gelukkig zit de coupon er dan in. Wat blijkt, ik kan dan inderdaad de POI's wel downloaden maar dat kost me dan wel weer € 3,95

Waar zit de aandacht en het voordeel voor de motorrijder?

Als je even op de ANWB site kijkt, zie je dezelfde gids, met schijnbaar een gratis DVD vermeld staan voor € 9,95. En dat is dan nog wel de prijs voor de "Niet-leden" Leden krijgen zelfs nog € 0,45 cent korting.
Ook hier zit trouwens de coupon ingesloten waar je voor € 3,95 de POI's mag downloaden.
Zouden die POI's nou echt niet meer op de DVD gepast hebben?
FastLoe

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door FastLoe »

Begrijp me goed jongens (en meisjes), ik wil niet te negatief overkomen maar geloof (nog) steeds niet in de meerwaarde van de reiswijzer in deze opzet en met de huidige tekortkomingen. Meerwaarde is er wel, alleen voor de ANWB dan, gezien het feit dat de producten, voor zover ik gekeken heb, duurder uitvallen dan rechtstreeks bij de ANWB besteld.

Om jullie toch nog een klein beetje extra met het programmaatje te laten spelemn, hier een klein kadooooootje

E8FXPZSK57JM5VMYTCWH

Wa's dah nou weer zul je denken.

Voer die code maar in, in de reiswijzer en je zal zien dat er nog eens 10 routetjes vrijkomen :bye: namelijk:

Yorkshire Moors
Schotland
Normandië
Magere Hein
Ijssellinie
Herboren kust
Franse Alpen
Deense Westkust
Côte d' Azur
Bedevaart Zuid-Limburg

Ik zou niet te lang wachten met het gebruik van die code, voor je het weet istie mischien niet geldig meer

Wat mij betreft, ik ben er een beetje klaar mee, zal bij het verschijnen van de verbeterde versie nog wel eens kijken of ik er iets mee kan :schater:
Promotor

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door Promotor »

BlackstromNL <--> RvGS schreef:
Promotor schreef: . . . Voor de abonnees is het logisch dat de routes gratis zijn. Iedere Promotor staat er een code waarmee de route gratis binnen gehaald kan worden. Niels Roodenburg
Niels,
Dit is niet helemaal waar, in Promotor nr1 2010 staat dat deze codes voor abonnees ook op slot gaan vanaf 11maart.
zie blz32, tekstblok rechts onderaan in blauw, van dat nummer.

Dit betekent als je als abonnee even niet oplet, of anders gezegd niet direct de routes download, je ze naar een week of 3 niet meer, gratis, kunt downloaden.

Mocht deze voorwaarde inmiddels veranderd zijn dat kun je dat hier, en ik zou zeggen ook in de volgende Promotor, kunen laten weten.

:-)}
Beste BlackstormNL,

Dit stond inderdaad in Promotor 1 en 2 van dit jaar. We hebben er echter voor gekozen om de geldigheid onbeperkt te maken, mede om dit soort zaken te voor te zijn. In de winter zal het rijden van routes natuurlijk minder aan de orde zijn dan in de zomer.

In Promotor 3 komt dit erin.

Dank voor de reactie!

Mvg,

Niels Roodenburg
Gebruikersavatar
Granny
DL650 berijder
Berichten: 23
Lid geworden op: za 07-11-2009, 16:18
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door Granny »

Ik heb ook naar de ANWB navigatieroutes gekeken en begrijp ook niet goed waarom de ANWB heeft gekozen voor deze opzet.

Doelstelling van het programma:

“Het programma is in eerste instantie gebouwd om POI's te distribueren onder de leden. Voorbeelden hiervan zijn de campinggidsen, ANWB winkels, speeltuinen, etc.. In de tweede fase wordt het programma geschikt gemaakt om route te kunnen verspreiden, hier zijn we erg druk mee bezig op dit moment.”

Nu begrijp ik even niet wat het verschil tussen “distribueren” en “verspreiden”. Of bedoelt promotor hiermee het delen van routes tussen motorrijders?

De doelstelling van de ANWB zou volgens mij moeten zijn om:
• Hoogwaardige kwaliteit te leveren in de vorm van routes, evenementen, achtergrondinformatie, historische weetjes. Maar bovenal gericht op motorrijders.
• Samenbrengen van een groep (community) die actief kunnen deelnemen aan het delen van informatie.

Als de ANWB zo’n plek heeft kunnen ze na verloop van tijd hier geld voor vragen. (via donaties, of speciale gebeurtenissen)

Met bovenstaande verhaal begrijp ik dus totaal niet waarom de ANWB heeft gekozen voor een desktop applicatie. Het is enorm achterhaald. Heeft een hoge(re) drempel om te installeren. Het is niet gericht op een groep (zoals dit forum dat bijvoorbeeld wel is). Tegenwoordig telt iets al nauwelijks nog mee als het niet op een iphone te zien / installeren is.
Daarbij gebruikt de ANWB applicatie google-maps, wat natuurlijk prima is, maar biedt de applicatie zelf geen meerwaarde. De applicatie is voor de rest een schil om google-maps met als extra een betaal-knop.

Ik denk dat met deze opzet dit initiatief, die ik zelf erg goed vind, kansloos is.
Een volledige webbased CMS zou hiervoor veel geschikter zijn. Bouw hierin een goede route/poi functionaliteit. + een wiki om informatie over bestemmingen te delen. Laat gebruikers hierin lekker aktief meedoen en gebruik als hoofdbron de oneindige informatie die de ANWB al heeft.

My 2 cents.
DL 650A K8
Promotor

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door Promotor »

Granny schreef:Ik heb ook naar de ANWB navigatieroutes gekeken en begrijp ook niet goed waarom de ANWB heeft gekozen voor deze opzet.

Doelstelling van het programma:

“Het programma is in eerste instantie gebouwd om POI's te distribueren onder de leden. Voorbeelden hiervan zijn de campinggidsen, ANWB winkels, speeltuinen, etc.. In de tweede fase wordt het programma geschikt gemaakt om route te kunnen verspreiden, hier zijn we erg druk mee bezig op dit moment.”

Nu begrijp ik even niet wat het verschil tussen “distribueren” en “verspreiden”. Of bedoelt promotor hiermee het delen van routes tussen motorrijders?

De doelstelling van de ANWB zou volgens mij moeten zijn om:
• Hoogwaardige kwaliteit te leveren in de vorm van routes, evenementen, achtergrondinformatie, historische weetjes. Maar bovenal gericht op motorrijders.
• Samenbrengen van een groep (community) die actief kunnen deelnemen aan het delen van informatie.

Als de ANWB zo’n plek heeft kunnen ze na verloop van tijd hier geld voor vragen. (via donaties, of speciale gebeurtenissen)

Met bovenstaande verhaal begrijp ik dus totaal niet waarom de ANWB heeft gekozen voor een desktop applicatie. Het is enorm achterhaald. Heeft een hoge(re) drempel om te installeren. Het is niet gericht op een groep (zoals dit forum dat bijvoorbeeld wel is). Tegenwoordig telt iets al nauwelijks nog mee als het niet op een iphone te zien / installeren is.
Daarbij gebruikt de ANWB applicatie google-maps, wat natuurlijk prima is, maar biedt de applicatie zelf geen meerwaarde. De applicatie is voor de rest een schil om google-maps met als extra een betaal-knop.

Ik denk dat met deze opzet dit initiatief, die ik zelf erg goed vind, kansloos is.
Een volledige webbased CMS zou hiervoor veel geschikter zijn. Bouw hierin een goede route/poi functionaliteit. + een wiki om informatie over bestemmingen te delen. Laat gebruikers hierin lekker aktief meedoen en gebruik als hoofdbron de oneindige informatie die de ANWB al heeft.

My 2 cents.
Beste Granny,

Dank voor de reactie! De doelstelling van de ANWB/Promotor is om hoogwaardige routes te leveren en natuurlijk om een community de mogelijkheid te geven om zaken te delen. Dit is helaas niet 1-2-3 gemaakt binnen de ANWB. In de toekomst willen we zeker een webbased applicatie hebben die draait op de motorsite van de ANWB. Hierin kunnen we dan ook alle informatie van onze reistak integreren. Dit zijn de toekomst plannen voor de komende jaren.

Op dit moment is ANWB-reiswijzer een distributie tool voor zowel POI's als routes. Totdat we het hele online stuk goed op de rit hebben zullen we in ieder geval de database gaan vullen met routes zodat de overgang van dekstop naar site beter kan verlopen. Wie weet zelfs met een I-phone app als extra!

"Nu begrijp ik even niet wat het verschil tussen “distribueren” en “verspreiden”. Of bedoelt promotor hiermee het delen van routes tussen motorrijders?"
Ik bedoelde het verspreiden van ANWB/Promotor naar de motorrijders. In de toekomst kunnen motorrijders ook met elkaar routes delen via dit programma.

Met vriendelijke groet,


Niels Roodenburg
ABo
DL650 berijder
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 13-03-2005, 21:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 04
Woonplaats: Poortugaal

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door ABo »

Heb even wat verder gekeken maar ik ben toch wel wat vervelende dingen tegen gekomen.
Als ik files download naar mijn TTR1 gaat dat zonder probleem, maar als ik vervolgens andere file download zijn de eerste weer verdwenen... :cry:
Dat is niet iets wat ik zou verwachten. Ongeacht of ik ze later weer kan downloaden of niet :evil:
Als ik tig files op mijn TTR wil zetten is dat mijn besluit en dan verwacht ik niet dat welk systeem ze er afhaald.
Dat was 1, nu nog even 2.
Het aantal POI's in dagtocht 2 van de Eifel tour is 58. Helaas als ik het geladen heb blijven er 48 over....... jammer, jammer.
Het rondje wordt trouwens wel compleet gemaakt, althans het 1e en de laatste POI staan erin
Maar nu het rare.
Laad ik ze Zeeland tour, ook 58 POI's worden er twee files aangemaakt.
In de 1e file 45 en in de 2e 14. Samen 59 maar de laatste in de 1e file s de 1e in de 2e, dus toch 58.
Raar, heel raar. Waaronm de ene file wel en de andere niet.
Nog even wat anders.
Als je in de reiswijzer kijk zie allerlei adressen staan, maar als de file geladen is zie Waypoint 3613, Waypoint 3998, etc.
Is gewoon niet mooi. :frusty:
Volg mij niet, ik rijd ook verloren
FastLoe

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door FastLoe »

Tja, het probleem is, lijkt mij, dat de route niet echt vast staat. De route's zijn opgebouwd uit POI's waarbij je van POI naar POI rijdt. Wil je een route goed plannen, heb je bij elke kruising of splitsing eigenlijk een waypoint ervoor en erna nodig, zodat de route éénduidig is, ongeacht wat voor instellingen je in je navigatie systeem hebt staan.
Ikzelf ben ongeveer een maand bezig om een routedeel te plannen (een routedeel bestaat bij mij uit 1000 punten, maar daarover later nog wel eens meer) en dan nog moet ik de route eerst zelf rijden om te checken.
Zo ben ik drie maanden bezig geweest om een 600Km tocht door de Ardennen rond te krijgen en twee dagen aan het rijden geweest om de foutjes er uit te krijgen. Aantekeningen verwerkt en dan nog een maandje bezig geweest om de route definitief te maken. Dat zijn dan geen tochtjes die je in 50 puntjes neerzet in een bestandje.
Aan de andere kant, is het wel een route geworden waar je wat mee kan. Zo ga ik de route in mei bijvoorbeeld gebruiken om een beetje bocht-, heuvel op-, heuvel af training te geven. Al met al zit er nu nog steeds een recht stuk van 2,76Km in waar ik niet onder uit kom, zonder off road te gaan. Is niet zo heel erg, komt pas op de laatste dag en kunnen die jongens ook even uitrusten.
Ik zou nooit een route downloaden en hem zo direct rijden. Eerst analyseren, waarom deze weg en niet dat andere weggetje, is de route niet te lang of te kort, waar zitten Short-Cuts, bij eventuele problemen en belangrijker, als je er een paar op sleeptouw neemt, waar kan je terecht voor support. Vanaf lekke banden tot ongelukken met lichamelijk letsel, eigenlijk moet je met alles rekening houden en dat kan alleen als je van te voren precies weet hoe de route loopt en waar je rekening mee moet houden.
Domweg POI's en/of waypoints laden en proberen te volgen met je TomTommetje, gaat je op voorhand niet vertelen met welk soort wegdek je te maken krijgt. Asfalt, zand, gravel, grind of blubber.

Be Prepared :worship:
Promotor

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door Promotor »

ABo schreef:Heb even wat verder gekeken maar ik ben toch wel wat vervelende dingen tegen gekomen.
Als ik files download naar mijn TTR1 gaat dat zonder probleem, maar als ik vervolgens andere file download zijn de eerste weer verdwenen... :cry:
Dat is niet iets wat ik zou verwachten. Ongeacht of ik ze later weer kan downloaden of niet :evil:
Als ik tig files op mijn TTR wil zetten is dat mijn besluit en dan verwacht ik niet dat welk systeem ze er afhaald.
Dat was 1, nu nog even 2.
Het aantal POI's in dagtocht 2 van de Eifel tour is 58. Helaas als ik het geladen heb blijven er 48 over....... jammer, jammer.
Het rondje wordt trouwens wel compleet gemaakt, althans het 1e en de laatste POI staan erin
Maar nu het rare.
Laad ik ze Zeeland tour, ook 58 POI's worden er twee files aangemaakt.
In de 1e file 45 en in de 2e 14. Samen 59 maar de laatste in de 1e file s de 1e in de 2e, dus toch 58.
Raar, heel raar. Waaronm de ene file wel en de andere niet.
Nog even wat anders.
Als je in de reiswijzer kijk zie allerlei adressen staan, maar als de file geladen is zie Waypoint 3613, Waypoint 3998, etc.
Is gewoon niet mooi. :frusty:
Beste Abo,

Dank voor de reactie. Morgen komen de bouwer op bezoek bij ons. Ik neem dit gelijk mee! Wat betreft de naamstelling van de waypoints, ik heb het op mijn lijstje staan om aan te laten passen.

Met vriendelijke groet,


Niels Roodenburg
Matthijs

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door Matthijs »

Ook nog even een korte reactie van mij; helaas nog niet kunnen rijden met de routes (motor heeft dringend een beurt nodig), maar vooralsnog ben ik erg blij met de lading nieuwe routes die ik gratis (ja ben een hollander, met zeeuws bloed ;)) binnen kan halen.

groetjes,
Matthijs
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door Redhead »

Mijn lidmaatschapsnummer wordt niet geaccepteerd.
De verwijzing naar "linksonder op profiteren van ...." is dus niet mogelijk aangezien de registratiewizzard is geopend en bij annuleren het gehele programma stopt.

Einde verhaal.

gr. Martin
Promotor

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door Promotor »

White-Rhino Redhead schreef:Mijn lidmaatschapsnummer wordt niet geaccepteerd.
De verwijzing naar "linksonder op profiteren van ...." is dus niet mogelijk aangezien de registratiewizzard is geopend en bij annuleren het gehele programma stopt.

Einde verhaal.

gr. Martin
Beste Martin,

Mmmmm vreemd. Ik bespreek dit vanmiddag gelijk even met de bouwers. Zou je via een PM even het emailadres en het lidmaatschapsnummer kunnen doorgeven. Ik laat deze dan handmatig erbij zetten.

Dank voor de reactie alvast!

Mvg,

Niels Roodenburg
ABo
DL650 berijder
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 13-03-2005, 21:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 04
Woonplaats: Poortugaal

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door ABo »

Beste Niels,
even nieuwsgierig, maar wat heeft het bezoek van de bouwer opgeleverd?
worden er nog updates gerealiseerd. Zo ja, wanneer?
Kunnen we verder puzzelen :P
Volg mij niet, ik rijd ook verloren
Promotor

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door Promotor »

ABo schreef:Beste Niels,
even nieuwsgierig, maar wat heeft het bezoek van de bouwer opgeleverd?
worden er nog updates gerealiseerd. Zo ja, wanneer?
Kunnen we verder puzzelen :P
Beste Abo,

Helemaal vergeten te melden.....Ze zijn inderdaad langs geweest.

Het volgende gaan ze direct oppakken en verbeteren:
- Bij de kaart een lijn ipv losse punten tonen
- Ook ITN bestanden te downloaden onder TomTom-> Naar PC
- Namen van de waypoints moeten wij netter opleveren. Het aanpassen door de gebruiker is helaas niet mogelijk
- De naamstelling van de route en het bestand worden gelijk gemaakt
- Standaard map voor het opslaan van routes gaat c:\my documents worden....wel zelf te veranderen
- We gaan kijken naar rich POI's in de toekomst (beeld + tekst erbij)
- De webbased applicatie laat nog even op zich wachten.....helaas...
- We gaan zowel .gdb als .gpx bestanden leveren
- Het verversen van de reiswijzer moet in de volgende release sneller gaan (eind april)

Ik zal met veel aandacht het forum blijven bezoeken om zo nog meer te kunnen verbeteren!

Mvg,


Niels Roodenburg
Marketing Promotor
FastLoe

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door FastLoe »

ABo schreef:- Namen van de waypoints moeten wij netter opleveren. Het aanpassen door de gebruiker is helaas niet mogelijk
Oké, als je de namen vast wilt zetten, kan ik vrede mee hebben, maar hoe zit het met de rest van de database velden. Zou toch handig zijn om de waarden in die velden aan te kunnen passen als gebruiker. Enne onmogelijk??
Decennia geleden konden we al met de cappaciteit van een Commodore64 naar de maan vliegen (en soms ook weer terug) :schater:

Behalve de routes, zou het ook wenselijk zijn om, behalve de route, ook de waypoints afzonderlijk als POI op te kunen slaan. Als de route je dan niet bevalt, de kans is zeer latent aanwezig, zou je wel een aantal POI's kunnen gebruiken om je eigen route, aan de hand van sommige POI's samen te stellen
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door RvGS »

White-Rhino Redhead schreef:Mijn lidmaatschapsnummer wordt niet geaccepteerd.
De verwijzing naar "linksonder op profiteren van ...." is dus niet mogelijk aangezien de registratiewizzard is geopend en bij annuleren het gehele programma stopt. Einde verhaal.
@Niels Roodenburg (Marketing Promotor),
Waarschijnlijk is dit probleem, zoals door "White-Rhino-Redhead" al gemeld op 24 maart 2010 nog niet opgelost (...)

Vandaag, 30 maart 2010, had ik hetzelfde melding, nadat ik mijn ANWB-lidmaatschap nummer had ingevoerd (en dat is niet 0 000 000 000) :frusty: :

Afbeelding

Kreeg ik vervolgens onderstaande fout melding:

Afbeelding



We wachten de oplossing geduldig af Afbeelding, wordt vervolgt . . . hoop ik dan maar (...)
Groet, Robert |
FastLoe

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door FastLoe »

FastLoe schreef:Kreeg ik vervolgens onderstaande fout melding:
Oh, dan heb je zeker mijn lidmaatschapnummer ingevoerd :bye:
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door RvGS »

dagut niet . . . of is dat 0 000 000 000 :o) Fastloe?
Groet, Robert |
FastLoe

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door FastLoe »

FastLoe schreef:dagut niet . . . of is dat 0 000 000 000 Fastloe?
Ja klopt, waarom weet en gebruikt iedereen mijn nummer :oops:
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door Redhead »

Mijn nummer werkt inmiddels :mrgreen: dank zij de inzet van het team. :mrgreen:

Maar heb het programma gezien en weer van de PC verwijdert.
Reden, allemaal leuk en aardig, maar ik moet weer van alles gaan aanleren wat ik allang ken met Mapsource etc.
En de beperkingen die worden opgelegd bevallen mij ook niet.

Veel plezier voor iedereen die het wel leuk vindt.

gr. Martin
Promotor

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door Promotor »

FastLoe schreef:
ABo schreef:- Namen van de waypoints moeten wij netter opleveren. Het aanpassen door de gebruiker is helaas niet mogelijk
Oké, als je de namen vast wilt zetten, kan ik vrede mee hebben, maar hoe zit het met de rest van de database velden. Zou toch handig zijn om de waarden in die velden aan te kunnen passen als gebruiker. Enne onmogelijk??
Decennia geleden konden we al met de cappaciteit van een Commodore64 naar de maan vliegen (en soms ook weer terug) :schater:

Behalve de routes, zou het ook wenselijk zijn om, behalve de route, ook de waypoints afzonderlijk als POI op te kunen slaan. Als de route je dan niet bevalt, de kans is zeer latent aanwezig, zou je wel een aantal POI's kunnen gebruiken om je eigen route, aan de hand van sommige POI's samen te stellen
Fastloe,

Ik ga kijken of dit ook mee kan in de volgende release van April.

Mvg,

Niels
Promotor

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door Promotor »

BlackstromNL <--> RvGS schreef:
White-Rhino Redhead schreef:Mijn lidmaatschapsnummer wordt niet geaccepteerd.
De verwijzing naar "linksonder op profiteren van ...." is dus niet mogelijk aangezien de registratiewizzard is geopend en bij annuleren het gehele programma stopt. Einde verhaal.
@Niels Roodenburg (Marketing Promotor),
Waarschijnlijk is dit probleem, zoals door "White-Rhino-Redhead" al gemeld op 24 maart 2010 nog niet opgelost (...)

Vandaag, 30 maart 2010, had ik hetzelfde melding, nadat ik mijn ANWB-lidmaatschap nummer had ingevoerd (en dat is niet 0 000 000 000) :frusty: :

Afbeelding

Kreeg ik vervolgens onderstaande fout melding:

Afbeelding



We wachten de oplossing geduldig af Afbeelding, wordt vervolgt . . . hoop ik dan maar (...)
BlackstromNL,

Ik stuur dit gelijk even door naar de bouwers. Het zou al opgelost moeten zijn.....nog niet dus helaas....ga er direct mee aan de slag. Dank voor het melden!

Niels Roodenburg
Marketing Promotor
ABo
DL650 berijder
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 13-03-2005, 21:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 04
Woonplaats: Poortugaal

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door ABo »

Niels, enig idee wanneer de aanpassingen in testbaar zijn :?:
Volg mij niet, ik rijd ook verloren
Promotor

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door Promotor »

ABo schreef:Niels, enig idee wanneer de aanpassingen in testbaar zijn :?:
Beste ABo,

We hopen de aanpassingen half april in versie 1.6 te kunnen toepassen.

Mvg,

Niels Roodenburg
Marketing Promotor
FastLoe

Re: ANWB Reiswijzer

Bericht door FastLoe »

Er zit gebeurt ook iets raars bij het installeren van route's naar een Garmin Nuvi 5xx serie. De route wordt niet overgezet, maar de waypoints van de route worden als een verzameld POI bestand in de POI directory geplaatst.

De route vindt je op de Garmin niet meer terug, de POI's trouwens ook niet omdat deze niet gecatalogiseerd zijn. Ze behoren dus bij geen enkele verzameling. Abri de Hitler bijvoorbeeld, heeft waypoints/POI's vlakbij Philipeville liggen.
Bij die plaats is echter geen POI te vinden, tenminste niet die ook in de route opgenomen zoudenmoeten zijn.

De veiligste methode voor Garmin lijkt me nog steeds via Mapsource te lopen, al weet je dan helaas nooit of je de route rijdt zoals deze bedoeld is. Je passeert in ieder geval alle waypoints/POI's
Plaats reactie