BMW stekker voor Garmin 2720

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Strom

BMW stekker voor Garmin 2720

Bericht door Strom »

Voor mijn Garmin 2720 wil ik onder het zadel van mijn nieuwe V-strom 1000 een bmw plug / stekker plaatsen, heeft iemand hier ervaring mee !! of nog beter foto's.
En waar sluit je de stekker op aan, kan dit rechtsreeks op de accu met een zekering tussen de plus draad.
ik haal altijd de stekker na een rit er uit, waardoor je volgens mij geen stroomverlies meer heb.
Op mij oude bmw zat een standaart plug waar "ook met het contact uit" nog spanning opstond. Dit was ideaal, na een tankstop staat je gps nog aan en hoeft je niet opnieuw op te starten.
Paul

Bericht door Paul »

De plug die jij bedoelt heet ook wel een 12 mm stekker (kleine broertje van de "sigaretten aansteker".

Deze kan je krijgen bij een automaterialen zaak. Male jeb ik laatst 6 eurie voor betaals. Je kan de female als inbouw en opbouw krijgen voor een paar euro.

De female, word gevoed door de + vanaf de accu !!!met zwevende zekering!!!! de - word door het chassis verzorgd.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd, zoniet.......... begin ik wel opnieuw.

Paul
Strom

Bericht door Strom »

Paul bedankt voor je reactie, het is opzich vrij duidelijk, alleen de zwevende zekering die door het chassis wordt verzorgt begrijp ik niet helemaal.
Paul

Bericht door Paul »

De female stekker word gevoed door 1 draad, de + vanaf de accu. Deze draad dient te worden voorzien van een zekering.

De - word dus verzorgd door het chassis.

Paul
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Je moet bij de motor altijd 2 draden gebruiken om de voeding te verzorgen en NOOIT de massa oftewel het chassis als minpool gebruiken. Dit kan galvanische werking tussen 2 verschillende metalen veroorzaken met als gevolg corrosie. Ook kun je overgangsproblemen verwachten. Nooit doen dus, altijd 2 draden gebruiken! Als de mindraad er niet aanzit dan moet je hem eraan zetten. Die uitvoering van 12 volt (female) minisigarenaansteker bestaat trouwens ook gewoon met een 2-draadsaansluiting.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Paul

Bericht door Paul »

Dank je voor de aanvulling,

Dat wist ik niet, ik gebruik hem al een tijdje zoals ik omschreef zonder problemen. Neemt natuurlijk niet weg dat ook ik de aansluiting gewoon even aanpas. Voorkomen blijft beter als genezen :wink:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Het is ook niet zo dat het gegarandeerd problemen zal geven. Maar elektrische apparatuur wordt tegenwoordig meestal met 2 draden aangesloten i.p.v. de massa als nulgeleider te gebruiken. Het zal best functioneren, de nul en massa zijn met elkaar vebonden, maar voorkomen is beter dan genezen zoals je al schreef.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Skystar

Bericht door Skystar »

Zo heb ik het gedaan.......

Afbeelding

Netjes in de kuip aan de andere zijde van de handvatverwarming. Constant 12 volt van de accu met 2 draden. Laten zich heel makkelijk langs het frame leiden. Makkelijk als hij aan de winter aan de druppellader moet en waterdicht. Alles wat ik wil kan ik nu voorzien van stroom. Had eerst een SP III die via deze plug gevoed werd nu een 2610 uit Amerika. Deze wordt middels een cradle voorzien van 12 volt. zoals op de foto. Gaat even wat tijd in zitten als het netjes gebeurt maar heb je zeker veel plezier van. Materialen zijn gewoon te koop in een goede auto onderdelen shop.

Martin
Plaats reactie