Monteren/montage GPS Zumo - polariteit?

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Ghaesz

Monteren/montage GPS Zumo - polariteit?

Bericht door Ghaesz »

Goeiemiddag mede-Stromers,

Ik ga de sprong wagen om m'n net aangeschafte GPS (Zumo 550) zelf te monteren. Hiervoor wil ik het befaamde "extra stekkertje" gebruiken, dat bedoeld is voor de handvatverwarming en ergens bovenop de radiotor te vinden zou moeten zijn. Via deze stekker wil ik ergens op m'n dashboard of kuip een boordspannings-stopcontact aanleggen om het apparaat van stroom te voorzien (zo'n auto-aansteker/BMW-plug).

Nou heb ik twee vraagjes, om zeker van m'n zaak te zijn voor ik de boel al stuk maak voordat ik het ook maar één keer heb gebruikt:

1) klopt het dat de zwart/witte draad van "het stekkertje" de massa is?
2) klopt het dat bij zo'n BMW-plug de centrale pool de plus is, en de rand de massa?

Alvast bedankt!

Casper.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

De zwart/witte draad is de min/massa. Je kunt dat ook nog kontroleren door een voltmeter tussen de twee kontakten te plaatsen. Wanneer de zwarte min/massa aansluitkabel van de voltmeter op de zwart/witte draad is aangesloten en de rode plus aansluitkabel van je voltmeter op de oranje/groene dan moet de meter positief uitslaan en ca. 12 volt aangeven. Slaat hij negatief uit dan heb je of de meter verkeerd aangesloten of er klopt iets niet in de aansluiting van je motorbedrading. Meting werkt alleen met het kontaktslot aan aangezien die kontakten via je kontaktslot lopen.

Alle cigarettenaansteker of vergelijkbare apparaatstopcontacten voor auto/motor hebben universeel altijd het middencontact als plus en de zijkant als min/massacontact.

Succes en laat nog even een fotootje zien als je het resultaat hebt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ghaesz

De foto's zijn klaar!

Bericht door Ghaesz »

V-strom-vrienden,

Zo blijkt de tijd toch veel sneller gegaan te zijn dan het lijkt…

Eerst tijd vinden (maken!) om met Rob’s tips (nog bedankt daarvoor!) de boel aan te sluiten, en dan nog tijd maken om de gemaakte foto’s op het forum te krijgen. Nooit eerder zoiets gedaan, dus extra pikant.

Maar hier dan de resultaten:

De basis:
Afbeelding

Je ziet hier de Zümo zelf (aan de USB-kabel), de aansluitkabel, en een stekkertje in onderdelen om één en ander aan te sluiten.


Ik ben begonnen met het monteren van een aansteker-stekker aan de Zümo:
Afbeelding

Da’s eenvoudig; kabel doorknippen op de gewenste lengte en stekker eraan schroeven.

Het idee was, om één uiteinde van het befaamde ‘extra’ stekkertje (bedoeld voor de handvatverwarming) af te knippen, en daar één helft van m’n nieuwe stekkertje aan te maken. Na het nodige zoekwerk had ik dat stekkertje gevonden, en bleek er te weinig ruimte te zijn om daar een ander stekkertje aan te maken (zonder de hele motorfiets grotendeels te demonteren tenminste). Na het artikeltje van Be-Outside over de montage van handvatverwarming te hebben gelezen (dank!), heb ik ook maar zo’n extra snoertje (bestelcode 36852-06G00) gehaald. Dat is eigenlijk bedoeld voor de claxon, maar past prima! Daaraan heb ik toen m’n eigen stekkertje gemonteerd. Dit is het resultaat:

Afbeelding

Onderop zie je het gemodificeerde claxon-snoertje, boven ligt het andere einde van de aansluitkabel, reeds voorzien van de nodige aansluitingen.

Dit is de fiets waarop het straks allemaal moet komen:
Afbeelding

Hier ergens zit het befaamde ‘extra’ stekkertje…..
Afbeelding

Beetje ingezoomd:
Afbeelding

Als je heel goed kijkt zie je nog net een stukje oranje draad: daar dus!

Het claxonstekkertje aan de het ‘extra’ stekkertje gekoppeld, daaraan weer de Zümo-aansluitkabel geprikt, en deze naar voren geleid langs de bestaande kabelboom:

Afbeelding

Daarna nog de aanstekerplug in het dashboard gemonteerd:
Afbeelding

Wel eng hoor, zo de boor in je drie maanden oude brommer te zetten… Boortje 14 erin, tanden op elkaar, en draaien maar. Gat een beetje bijvijlen (zou 15 mm niet beter zijn geweest?) en plug erin schroeven.

Tot slot de hele boel aansluiten, alle plaatwerk weer monteren, en dan ziet het er zo uit:

Afbeelding


Al met al viel het erg mee, werkt het prima, en zit de Zümo op een goede plaats. Het toeren kan beginnen!


Groeten van Casper!
Plaats reactie