hulp bij aansluiten navi op stadslicht of accessoire connector

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robert71
Berichten: 75
Lid geworden op: za 02-12-2017, 23:44
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

hulp bij aansluiten navi op stadslicht of accessoire connector

Bericht door Robert71 »

Hoi allen,

Sinds enkele dagen in bezit van een tt 550. Nu nog op m'n dl 650 uit 2009 zetten. Dat gaat allemaal lukken. Maar nu het aansluiten. Al veel over gelezen en het verbaasd me hoe onvriendelijk de strom is in het voorzien van stroom bij sleutel op contact. Ik lees twee opties; 1) de accessoires connector of 2) bijvoorbeeld op stadslicht.

Bij beide lijk je de halve motor te moeten slopen. Nu ben ik daar op zich niet te beroerd voor, maar het verbaasd me hoe weinig hier bijvoorbeeld op YouTube over is te vinden.

De accessoires connector lijkt zeer ongemakkelijk verstop achter het schot achter de radiator en ook het stadslicht lijk ik niet bij te kunnen zonder alle plastic panelen te verwijderen.

Waar kan ik een goede geïllustreerde beschrijving vinden over wat te doen of...nog beter... iemand die me hier tegen een krat bier of appeltaart mee wil helpen 😁?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: hulp bij aansluiten navi op stadslicht of accessoire connector

Bericht door Iron Horse »

Als je hulp wilt is het wel handig een woonplaats te vermelden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Robert71
Berichten: 75
Lid geworden op: za 02-12-2017, 23:44
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: hulp bij aansluiten navi op stadslicht of accessoire connector

Bericht door Robert71 »

Oeps. Doetinchem ☺️
Akako
DL1000 berijder
Berichten: 311
Lid geworden op: do 01-10-2015, 11:14
Mijn motor is een: BMW R1250RT, Burgman 400
Woonplaats: Rucphen

Re: hulp bij aansluiten navi op stadslicht of accessoire connector

Bericht door Akako »

Ik heb mijn gps op het achterlicht aangesloten. Daar kun je wel gemakkelijk bij.
Gebruikersavatar
Robert71
Berichten: 75
Lid geworden op: za 02-12-2017, 23:44
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: hulp bij aansluiten navi op stadslicht of accessoire connector

Bericht door Robert71 »

Hey, da's ook niet gek! Is die makkelijk te vinden? Eventueel kleur? Deze gaat bij remmen niet uit ofzo?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: hulp bij aansluiten navi op stadslicht of accessoire connector

Bericht door Iron Horse »

Als ik het goed heb is dat een bruine draad en loopt die links naast/onder het zadel. Deze brandt altijd als het contact aanstaat. Hooguit bij starten even niet.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Robert71
Berichten: 75
Lid geworden op: za 02-12-2017, 23:44
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: hulp bij aansluiten navi op stadslicht of accessoire connector

Bericht door Robert71 »

Gaan we doen, wordt vervolgd. Dankjewel!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: hulp bij aansluiten navi op stadslicht of accessoire connector

Bericht door Iron Horse »

Ik heb de mijne weliswaar niet op een V-Strom zitten maar wel hetzelfde aangesloten. Plusdraadje afgetakt van de plus van het achterlicht en de min met een zwevende zekering direct op de minpool van de accu aangesloten. Ik heb dan wel de instelling van het uitschakelenveranderd. Die staat standaard op automatisch na 30(?) seconden uitschakelen als de spanning er afvalt. Dat vind ik onhandig omdat je dan bij een stop of snel moet zijn en "aanlaten" moet aantikken of weer opnieuw moet opstarten. Ik zet hem wel handmatig uit als het zover is. Hooguit loop de accu van de TT leeg, niet vn de motor. Om de min op de accu aan te sluiten heb je een kabeloogje met een gat M8 nodig. O.a. verkrijgbaar bij Brezan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
JPGLeffe
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 08-05-2020, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650

Re: hulp bij aansluiten navi op stadslicht of accessoire connector

Bericht door JPGLeffe »

Ik heb een zumo 340LM. Bij mijn vorige motor had ik deze gewoon rechtstreeks op de accu aangesloten. Ik lees hier de plusdraad aansluiten op accessoire connector/stadslicht/achterlicht?
Is dit nodig of kan het gewoon op de accu? Zo ja, hoe sluit ik de plusdraad dan aan? En wat moet ik precies allemaal los halen om de draden aan te kunnen sluiten en het allemaal netjes weg te werken? Veel vragen zo op de vroege ochtend..... :shock: Technisch niet erg onderlegd, maar wil het graag zelf doen en er wat van opsteken! :duim: Alvast bedankt voor de reacties! :worship:
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: hulp bij aansluiten navi op stadslicht of accessoire connector

Bericht door Dyrck »

Rechtstreeks op de accu is natuurlijk het simpelst.
Het nadeel is dan dat er permanent spanning op de draad staat en dat wil je misschien niet.
Het is dus beter om je navi aan te sluiten via een geschakelde draad.
Er zit achter de radiator of in de kuip een speciale draad die je daarvoor gebruiken kunt, maar die is misschien lastig te bereiken en/of heeft een speciaal stekkertje nodig.
Je kunt een aparte geschakelde draad maken bij je accu voor accessoires, maar als je alleen maar je navi aan wilt sluiten kun je makkelijker de draad van je stadslicht of je achterlicht gebruiken. De reden om de draad voor je achetrlicht te gebruiken is dat je daar makkelijker bij kunt. Zadel er af, lampen uit je achterlicht draaien, juiste draad zoeken van je achterlicht (remlichtdraad is misschien net zo handig :wink: ). Draad stukje afstrippen en aftakking (ca. 20 cm draad is voldoende) er aan solderen. Die aftakking voorzien van een stekkertje er daar weer de draad naar je navi op aansluiten.
Klaar :duim:
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Surfdj
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 14-04-2019, 09:14
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000
Contacteer:

Re: hulp bij aansluiten navi op stadslicht of accessoire connector

Bericht door Surfdj »

Ik heb de navi aangesloten op de verlichting. Dat heb ik gedaan met draadconnectors. Navi start op bij inschakelen verlichting. Tape erom ivm waterdichtheid.
Was wel een gepiel om er bij te komen. In een later stadium toen de kuipdelen eraf waren opnieuw met tape afgedicht.
Hang loose........... and stay loose
JPGLeffe
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 08-05-2020, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650

Re: hulp bij aansluiten navi op stadslicht of accessoire connector

Bericht door JPGLeffe »

Dank! Ik ga vandaag maar eens een poging wagen!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: hulp bij aansluiten navi op stadslicht of accessoire connector

Bericht door Iron Horse »

Dyrck schreef: za 09-05-2020, 09:05 ....... lampen uit je achterlicht draaien, juiste draad zoeken van je achterlicht (remlichtdraad is misschien net zo handig :wink: ).
Dat snap ik even niet. Lampen eruit draaien? Waarom? En remlichtdraad is misschien net zo handig? Waarom? Omdat je dan alleen spanning hebt wanneer je remt? Niet de juiste keuze.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1578
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: hulp bij aansluiten navi op stadslicht of accessoire connector

Bericht door Motormuus »

Houd het wel spannend.
Gebruikersavatar
Ed84
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 25-08-2019, 20:54
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 A

Re: hulp bij aansluiten navi op stadslicht of accessoire connector

Bericht door Ed84 »

Ik heb hem bij de zekering van de koplamp aangesloten. Werkt perfect, gaat aan en uit met de koplamp

Verstuurd vanaf mijn EML-L09 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Emile
DL1000 berijder
Berichten: 518
Lid geworden op: zo 01-02-2015, 19:17
Mijn motor is een: V-Strom 1050 XT
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Re: hulp bij aansluiten navi op stadslicht of accessoire connector

Bericht door Emile »

Ik heb hem aangesloten op het snoertje van mijn mistlampen. En dan wel het snoertje voor het lampje in de knop, zodat ik altijd spanning heb als de motor aan staat en ook niet afhanklijk ben of mijn mistlampen aan staan.

Wilde eerste dezelfde stekker gebruiken die bij de (originele Suzuki) mistlamp werd gebruikt, maar het monteren van de Mizu-P25 is compleet mislukt. Uiteindelijk dus de draad een beetje kaal gemaakt en tt snoer er op gesoldeerd. Kripkous er overheen en klaar is kees...

Ben het wel eens dat Suzuki een beetje karig is met dit soort dingen. Een KTM heeft bijvoorbeeld gewoon een stekkertje liggen in de cockpit...
Mijn motorroutes, video's en andere nuttige info: http://www.bumabuma.nl/motor
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: hulp bij aansluiten navi op stadslicht of accessoire connector

Bericht door Dyrck »

Iron Horse schreef: za 09-05-2020, 09:27
Dyrck schreef: za 09-05-2020, 09:05 ....... lampen uit je achterlicht draaien, juiste draad zoeken van je achterlicht (remlichtdraad is misschien net zo handig :wink: ).
Dat snap ik even niet. Lampen eruit draaien? Waarom? En remlichtdraad is misschien net zo handig? Waarom? Omdat je dan alleen spanning hebt wanneer je remt? Niet de juiste keuze.
Ik bedoel het volgende:
Als je de van binnenuit de fitting met de lampen uit het achterlichthuis draait kun je makkelijker bij die draad komen.
En inderdaad het draadje van je remlicht is niet zo handig omdat je daar alleen 12V op het staan tijdens het remmen :wink: )
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: hulp bij aansluiten navi op stadslicht of accessoire connector

Bericht door Iron Horse »

Je kunt je achterlicht (of je kentekenplaatverlichting) gewoon aftappen aan de linkerzijde van het zadel, daar hoef je het achterlicht niet voor te benaderen. Als ik het goed heb is het voor het achterlicht de bruine draad en voor de kentekenplaatverlichting de grijze. In ieder geval is dat bij de K-versies, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze veel hebben veranderd aan de kabelboom.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: hulp bij aansluiten navi op stadslicht of accessoire connector

Bericht door Eikie »

Zet je contact aan en prik met een kopspeld in een van de draden onder het zadel. Dan met een spanningsmeter kijken of er spanning op staat. Daarna contact uit en nog eens meten. Zo kan je een draad vinden die geschakeld staat via het contact en kan je aftappen mbv een kabelschoentje. Kind kan de strijk doen.

.
E5DEC8D9-1AB1-4751-9DE0-135F98FDF331.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Dirk.m
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 29-07-2020, 21:14
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 (2015) - Honda VT 1100 shadow ACE (1997)
Woonplaats: Grimbergen (BE)

Re: hulp bij aansluiten navi op stadslicht of accessoire connector

Bericht door Dirk.m »

op de 1000 heel eenvoudig te doen, op de 2 draadjes van de 12V socket aansluiting in het dashboard.
Daarvoor gewoon dashboard even losmaken (zoals je het doet om een lampje in de koplamp-unit te vervangen), en rood/rood en zwart/zwart aansluiten. staat dan gekoppeld op het contact.
Letterlijk op kwartiertje gedaan.

Mvg,

Dirk
Autobelli
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 10-08-2020, 09:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 (2014)

Re: hulp bij aansluiten navi op stadslicht of accessoire connector

Bericht door Autobelli »

Bedankt voor die laatste reactie, zal het niet precies volgens gangbare manier gedaan hebben maar zo is het me wel gelukt en viel inderdaad mee!
Nu alleen nog eens zien of ik iets aan het trillen/bewegen van de TomTom kan doen, steun zit vast aan de raamsteunen maar beweegt me teveel als ik niet op asfalt rijd.

Mvgr Elbert
Plaats reactie