Ervaringen TomTom Rider 550

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
PietB
Berichten: 257
Lid geworden op: di 27-03-2012, 10:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2
Woonplaats: Bolsward

Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door PietB »

Peettomaat schreef: zo 03-06-2018, 18:23
RedStrom schreef: zo 03-06-2018, 18:15 Klinkt als vocht. Open maken, alles eruit wat eruit kan, en lekker een tijdje in het zonnnetje leggen.
Wil wel eens helpen.
Ook bedankt voor het mee denken ; had ik vanmiddag ook al gedaan :D

Misschien inderdaad even langs Waypoint
Eikie schreef: zo 03-06-2018, 18:07 Tijd voor wat nieuws Peter...
Meteen al zitten kijken inderdaad maar dan is de keuze nog best moeilijk.
Hoewel ik Garmin fan ben , nijg ik dan nu toch meer naar de rider 550.

Maar om nu na 3 jaar de 590 af te schijven is het wel een beetje duur apparaat voor ; dus ga eerst voor fixen van de 590
Ik zit zelf ook aan een tomtom te denken totdat ik dit las. Nu twijfel ik

Hierbij mijn review van de TomTom Rider 550 in de praktijk. Want alle mooie verhalen waarbij hij dan wel of niet beter is dan de Garmin Zumo zijn leuk op papier maar heb je uiteindelijk niets aan als de praktijk anders uitwijst.
De 550 is al een kleine 5000km door Europa geweest en getest in: Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Monaco, Frankrijk en Zwitserland.

Zelf kom ik van de Zumo en heb ik overstap gemaakt naar de Rider, reden hiervoor, tja heel veel zitten te wikken en te wegen, maar uiteindelijk de upgrade qua (hardware) snelheid welke Zumo in hun laatste versie niet heeft toegepast was voor mij de doorslaggevende factor om de Rider aan te schaffen.

De voordelen van de Rider:
Geen bijzondere kennis nodig van het apparaat, aanzetten en rijden.
Bijna niets in te stellen, dus ook weinig fout aan kunnen doen.
Maakt mooiere automatische routes volgens de geleerden.
Nette integratie en direct routes overzetten vanuit MRA.
De routebalk vindt ik persoonlijk een mooie feature.
Bekende wegafsluitingen duidelijke zichtbaar.

Dus als je hem alleen gebruikt voor het maken van routes op toestel zelf, lekker rustig wil toeren zonder je al te druk te maken over hoe de route loopt of wat er mogelijk is met een navigatie. Lekker ergens tussenin een toergroep aansluit. Stop met lezen en ga een 550 halen, prima apparaat.

Als je zelf je tracks/routes maakt en regelmatig voorrijder bent, even verder lezen.

De nadelen van de Rider tov de Garmin Zumo:
Scherm niet lekker bedienbaar (aanraakgevoeligheid gedoe), zeker niet tov de Zumo.
Scherm niet instelbaar, geen additionele info, behalve die TomTom je aanbied.
Scherm zeer slecht leesbaar in de zon, is ook hoe je hem monteert, maar Zumo vele malen beter.
Scherm standaard zoom is niet juist (te ver ingezoomed), valt hier ook standaard steeds weer op terug.
Geen directe schakeling naar routeoverzicht.
Meerdere keren op toetsen moeten drukken voor in en uit te zoomen.
Bochten inschatten op TomTom vele malen slechter dan op de Zumo, Zumo geeft de bochten veel beter weer. Zal ook met de zoom te maken hebben, maar ik lijk maar geen lekkere zoom setting te kunnen vinden, dus kan persoonlijk zijn. Ook niet belangrijk als je rustig rijd.
Geen mogelijkheden weersverwachting, voor muziek zonder additionele apparatuur, Zumo kan gewoon MP3tje afspelen. Ja lekker een muziekje op zijn tijd, maar dat is persoonlijk.
Geen restaurants of hotels weer te geven nabij route, ja 1 hotel of 1 restaurant kan je instellen om naartoe te rijden, maar als je aan toeren bent in de bergen waar veel is gesloten buiten winterseizoen is dit in praktijk niet werkbaar.
En voor mij het belangrijkste verschil, geen Track in zicht mogelijk. Dus je bent afhankelijk van wat de Rider je gaat aanbieden qua route als er een wegafsluiting is.

En hier gaat het dan ook helemaal mis met de Rider. Wegafsluitingen houd de Rider niet van als je je eigen track in het toestel hebt geladen. De Rider wil je maar over de wegafsluiting laten rijden, ook al weet de Rider dat er een afsluiting is. Zelfs na (niet overdreven) ruim 10km om de wegafsluiting te rijden wil de Rider je maar terug laten rijden. Als je track in zicht heb (wat bij de Zumo gewoon kan) is het niet zo’n probleem dan rij je eromheen en ga je weer richting originele track. Zelfs na het herladen van de track als je op 2km van het kruispunt staat waardoor je om de wegafsluiting heen zou rijden wil de Rider je maar terugsturen naar de wegafsluiting. Dit dagelijks ondervonden.

Had in de track een zijweggetje gemaakt, omdat ik weet je vanaf dat punt mooie foto’s kon maken van de omgeving. Na het maken van de foto’s, weer terug over zelfde weggetje naar de rest van de route, de Rider heeft 15km lang me terug willen sturen naar dat zijweggetje (ik zal het zijweggetje volgens de Rider niet helemaal tot einde hebben gereden denk ik), na de 4x track opnieuw laden op vond hij dat ik op de juiste weg zat.

Nabij een grote havenstad waar ik de track zoveel mogelijk buitenom de stad had gemaakt, wegwerkzaamheden aan rotonde, of een nieuwe rotonde, dus stukje van track af. De Rider helemaal van slag wilde me dwars door stadscentrum gaan leiden. Was niet meer dan 500meter anders rijden, maar nee de Rider wil maar terug en me een route dwars door de stad laten rijden.

En dat is allemaal leuk en aardig, maar is telkens weer stoppen, kijken naar waar de route initieel naartoe zou gaan, klooien met in en uitzoomen als de knoppen al direct werken, klooien met route opnieuw laden, teveel gedoe op de motorfiets. Na paar dagen was het weer lachen gieren brullen als er weer een weg afgesloten was. Rider in paniek, ach ja de rokers konden weer even peukie opsteken.

Dus als je je eigen routes/tracks maakt, meestal voorop rijd, van beetje stevig doorrijden ben, niet voor elk klein dingetje wil stoppen of al rijdend op de motorfiets moet klooien met je navi, dan zeker niet voor de Rider gaan. Als je dit allemaal niet interesseert je rustig aan rijd en je niet druk maakt hoe de bochten lopen, het scherm af en toe niet te zien is door de zon, je de route door de Rider laten bepalen, dan de Rider halen.

Nog een aantal bijzonderheden.
De gesproken tekst is en blijft lekker vaag bij TomTom, aantal voorbeelden: Links afbuigen… euuhh.. is gewoon links afslaan. Links afslaan zegt hij ook hoor, maar lekker vaag. Rechtdoor op rotonde… eeucchhh ja welke van de 5 afslagen dan. 95% van de tijd rij ik zonder dat gebabbel van die gozer, maar het viel op. Duidelijke instructies zijn. Na de stoplichten linksaf of neem op de rotonde de derde afslag richting Plaats X etc etc (doet de Garmin wel).
Rider geeft in buitenland zeker 15% van de tijd niet de juiste snelheden aan die gereden mogen worden.
Diverse passen welke nog zijn afgesloten werden niet als afgesloten herkend door TomTom, dus staar je daar niet blind op wat TomTom roept, kijk op de websites alvorens op pad te gaan. Koste mij een paar mooie passen… ach ja goede les.
Alhoewel de routebalk een mooie feature is voor camera’s, is het ook gelijk een nadeel, daar je er minder scherp op wordt. Ik heb denk ik een 30-tal vaste camera’s gemeld welke niet in de Rider stonden, was voornamelijk in Italië, maar daar staat in elk dorp wel een camera.

Binnenkort weer op pad met de Rider, gelukkig heb ik iemand bij me met een Garmin Zumo, kan hij me passeren bij een wegafsluiting en kunnen we vol gas door 😎n

Laat het bashen maar beginnen hehe. 😉
On the road again.............
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Eikie »

Nou Hans Vaessen, kom er eens in
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door TT-Strom »

Goed stuk Piet B, denk dat je de spijker op zijn kop slaat!

Rijd zelf mee met wielerrondes : track in beeld = goud. Veel korte routes. Soms omrijden. Nooit gedoe met de zumo 590. TT gebruikers hoor ik altijd klagen en zie ik veel op de navi drukken. Dus voor mij blijft het Garmin.
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Iron Horse »

Ik heb hem slechts een enkele keer gebruikt en herken er een hoop in. Het eindeloos laten terugkeren naar je verkeerd gereden punt en dan zelfs de route verlengen met 100 km. bijvoorbeeld, heel erg irritant. Enige oplossing bleek opnieuw route plannen, maar daarvoor maak je niet eerst een route aan. Volgens mij kun je hotels en restaurants gewoon zichtbaar maken. Je ziet ze dan allemaal die er beschikbaar zijn op je scherm. Ik heb ze uitgeschakeld. Muziek interesseert me niet als ik motor rij dus zie ik geen probleem. Weersverwachting vind ik echt niet nodig voor een navigatie. Maar dat is persoonlijk. Afhankelijk van de stem die je kiest kun je meer of minder info gesproken krijgen. De computerstem (alhoewel niet als zodanig herkenbaar) heeft vele malen meer mogelijkheden dan de opgenomen stem. Afgesloten wegen en passen? Ja dat blijft altijd een probleem. Afhankelijk van het tijdstip en dergelijke. Ook met navigatie moet je zelf wel eens nadenken en blijven opletten. Verkeerde snelheden, tja niet alleen bij de TT ook bij diverse andere navigatie. En dat jaren achtereen. Waar dat in zit weet ik ook niet, je zou denken dat dat toch wel eens een keertje zou worden ge-update.

Het is een mooi apparaat, maar er mankeert softwarematig nog best wel wat aan. Misschien dat daar nog updates voor komen, ik mag het hopen want voor mensen die twijfelen kunnen deze dingen belangrijk genoeg zijn om toch maar weer voor Garmin te kiezen. Ik ben nooit een echte Garmin fan geweest, maar ik begin er nu meer de voordelen van in te zien. Maar de kronkelroutes kunnen ze in ieder geval nog niet verbeteren heb ik begrepen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Peettomaat
DL1000 berijder
Berichten: 301
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 19:31
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050XT
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Peettomaat »

Peettomaat schreef: zo 03-06-2018, 18:23
Meteen al zitten kijken inderdaad maar dan is de keuze nog best moeilijk.
Hoewel ik Garmin fan ben , nijg ik dan nu toch meer naar de rider 550.
Terwijl ik in de winkel bij Waypoint was even "gespeeld" met de rider 550 dat viel mij toch niet helemaal mee.
Zo zie je maar dat beleving in het echt anders is dan vele reviews kijken/lezen :D .
Ik vond de bediening ( aanraak gevoeligheid scherm is aan te passen weet ik) vrij krap op elkaar zitten, kan me voorstellen als je op de motor zit met handschoenen aan en aan het rijden bent je vaak naast de knop tik die je eigenlijk wilt hebben. Voordeel van de zumo vind ik ook het scherm + info wat zelf in te delen is.
Het grote pluspunt van de rider 550 vind ik zelf het via wifi overzetten van tracks zodat de laptop thuis kan blijven ( kan ook als je alles er van tevoren inzet) hopelijk komt Garmin ook met deze functie dan denk ik dat mijn 590 marktplaats op gaat en toch bij Garmin blijf.
Bovenstaande post van PietB)helpt mij ook wel in het nemen van een toekomstige beslissing.....
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4206
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Frank »

Peettomaat schreef: zo 10-06-2018, 09:48 Het grote pluspunt van de rider 550 vind ik zelf het via wifi overzetten van tracks zodat de laptop thuis kan blijven ( kan ook als je alles er van tevoren inzet) hopelijk komt Garmin ook met deze functie dan denk ik dat mijn 590 marktplaats op gaat en toch bij Garmin blijf.
Met de Garmin Zumo 590/595 kun je via Bluetooth routes/sporen en waypoints oversturen, zonder tussenkomst van een laptop. En de Zumo 595 ook via wifi, geloof ik..
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Peettomaat
DL1000 berijder
Berichten: 301
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 19:31
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050XT
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Peettomaat »

Dus als ik op mijn telefoon/ipad een track ( gpx) download kan ik deze via bluetooth verzenden naar de Zumo 590 ? Dat wist ik niet :oops:
Wel van mijn 590 naar de navigator van mijn motormaatje dat wist ik wel.
Tja dan hou ik het lekker bij de Garmin
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4206
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Frank »

Ow.. van telefoon/ipad naar navigatie, dat weet ik ook niet of dat kan.. ..dat ga ik eens proberen. Maar van navi naar navi werkt perfect! Dacht dat je dat bedoelde eigenlijk.

Misschien weet Hans Vaessen het.. ;-)
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Peettomaat
DL1000 berijder
Berichten: 301
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 19:31
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050XT
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Peettomaat »

Frank ,net MRGPS youtube filmpje zitten kijken over de nieuwe zumo 396 , daar gaat dat wel mee zag ik.
De oudere modellen alleen naar ander Garmin toestel via bluetooth.
Ook weer duidelijk
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door RedStrom »

Interessant topic en een mooi praktijkverslag.
Het komt helemaal overeen met wat ik zo 'ervaren' heb.

De TomTom is nog steeds een heel mooi toestel, lekker snel en de routes die het toestel zelf maakt zijn mooier dan wat Garmin er van bakt.
TT is ook sneller met updates en lijkt beter te luisteren naar gebruikers.
Uitwisselen van routes gaat moeiteloos, en ze maken van een track allemaal (410 ... 550) dezelfde route.
Garmin en TT maken niet per definitie dezelfde route van dezelfde track. Die verschillen kun je mooi in MRA zien.
Bijna verplicht al je een route maakt voor een groep waarin beide merken rondrijden.

De Zumo's van de 3-de generatie gaan helaas anders met routes om dan de generatie daarvoor (220, 660). En nog steeds zijn er 'harde' en 'zachte' routepunten.
Nu moet je op de route staan en dan pas de route activeren. Ik zou graag zien dat het gaat zoals de 220/660.
De nieuwe 396 (enige met wifi van Garmin) is sneller dan de 395, maar haalt het niet bij de TomTom. De 595 komt wel aardig mee.
TT wil niet aan herbereken kunnen uitzetten, of de track in beeld hebben, of de hele route laten zien ipv alleen dat wat nog gereden moet worden.
Het mooiste toestel is een combi van beiden en dan met het scherm van de BMW Navigator 6. Maar zo goed luisteren ze allebei niet.

Waar ik graag aanvullingen van MrGps over zou willen is dat afwijken van de route bij een TT.
Dat was juist 1 van de pluspunten tov Garmin, maar de praktijk is erg lastig en de TT geeft dan rare oplossingen.
Zelf ben ik meer voor uitzoomen en zelf weer ergens naar de route rijden.
Dat gaat met de TT wat lastig omdat die wel herberekend. Maar wel heel dicht bij de oorspronkelijke route blijft.

Hans?
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4206
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Frank »

RedStrom schreef: zo 10-06-2018, 18:46 Garmin en TT maken niet per definitie dezelfde route van dezelfde track. Die verschillen kun je mooi in MRA zien.
Dit is raar, een track is een track een een route mag daar niet van afwijken, als je een route van een spoor maakt. Garmin doet dat beslist niet!
RedStrom schreef: zo 10-06-2018, 18:46 TT wil niet aan herbereken kunnen uitzetten, ...
Voor mij een must, dus Garmin! Ook de track in beeld als extra laag is erg handig!
RedStrom schreef: zo 10-06-2018, 18:46 De nieuwe 396 (enige met wifi van Garmin) is sneller dan de 395, maar haalt het niet bij de TomTom. De 595 komt wel aardig mee.
Ik heb de ("oude") Zumo 590, maar daar kun je niet tegen knipogen. Dat een TT sneller is, kan ik me niet voorstellen. Dan is dat een verbetering van TomTom, want die stonden bekend om hun enorme traagheid in berekenen...
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door RedStrom »

Daring Red Frank schreef: zo 10-06-2018, 18:59
RedStrom schreef: zo 10-06-2018, 18:46 Garmin en TT maken niet per definitie dezelfde route van dezelfde track. Die verschillen kun je mooi in MRA zien.
Dit is raar, een track is een track een een route mag daar niet van afwijken, als je een route van een spoor maakt. Garmin doet dat beslist niet!
TT en Garmin gebruiken niet hetzelfde kaartmateriaal. Als je op de Garmin kaart (Basecamp, MRA, ...) een route maakt met wat offroad bijvoorbeeld, zal een TT daar nooit langs gaan.
RedStrom schreef: zo 10-06-2018, 18:46 TT wil niet aan herbereken kunnen uitzetten, ...
Voor mij een must, dus Garmin! Ook de track in beeld als extra laag is erg handig!
Eens!
RedStrom schreef: zo 10-06-2018, 18:46 De nieuwe 396 (enige met wifi van Garmin) is sneller dan de 395, maar haalt het niet bij de TomTom. De 595 komt wel aardig mee.
Ik heb de ("oude") Zumo 590, maar daar kun je niet tegen knipogen. Dat een TT sneller is, kan ik me niet voorstellen. Dan is dat een verbetering van TomTom, want die stonden bekend om hun enorme traagheid in berekenen...
De TT is erg snel. Op het forum van de Waypoint-site heeft iemand een vergelijk gemaakt qua snelheid. TT is echt snel en de 595 ook. De rest blijft achter.
Terwijl bijna iedere telefoon sneller is. De hardware is er, de software nagenoeg, nu nog een 'manager' die het licht ziet.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Hans Vaessen »

Eikie schreef: zo 10-06-2018, 07:46 Nou Hans Vaessen, kom er eens in
Nou... vooruit ;)

In algemene zin: er zijn gewoon verschillen tussen de Rider en de Zumo. Het perfecte apparaat bestaat niet; welke voor jou de beste keuze is hangt zowel af van de gebruiker as het type gebruik. Op https://www.mrgps.nl/garmin-of-tomtom/ heb ik daarover een heel verhaal geschreven waarin de verschillende aspecten uitgebreid aan de orde komen.

Specifiek over dat herberekenen:

Wat ik herken is dat het herberekengedrag in specifieke situaties op dit moment niet optimaal is. Dat hadden we twee jaar geleden ook al eens, en dat is toen met een firmware update opgelost. Het lijkt erop dat hier sprake is van 'regressie' en dat er een 'oud bugje' teruggekeerd is. Ik heb daarom een oproep geplaatst, ondermeer op facebook, om mij concrete voorbeelden te sturen (die ik dan weer doorstuurde aan TomTom). Afgelopen week ook zelf een testrit gemaakt waarvan ik een videoverslag aan TT gestuurd heb. De productmanager van TomTom neemt ee beslist serieus en werkt aan verbetering. Ik heb er absoluut vertrouwen in dat het via een firmware update goedkomt; weet alleen niet hoe lang dat gaat duren. Als het inderdaad 'regressie' is verwacht ik dat het niet lang duurt.

Waar komt het op neer?
De Rider zal je na afwijken meestal 'slim' terugsturen naar de route, waarbij hij alsmaar kijkt naar jouw positie en de routelijn. Daarmee dus niet vasthouden aan één terugkeerpunt maar dat terugkeerpunt dynamisch aanpassen. Dat is an sich perfect maar levert ook een risico op: bij een rondrit kán het zijn dat je, terwijl je net vertrokken bent, dichter bij de 'terugpoot' dan de 'heenpoot' komt. Om te voorkomen dat je dan ineens een heel korte route rijdt zit er 'onderhuids' wat intelligentie ingebouwd die dat afkorten voorkomt. Dat trucje lijkt nu echter soms te 'hard' te werken, waardoor het toestel je alsnog alsmaar naar een achter je liggend punt terug kan sturen.

Voor wie er bekend is: mijn testrit betrof de holterbergweg. In plaats van vanuit Nijverdal linksaf de holterberg op te rijden ging ik rechtdoor om pas verderop zuidwaarts te gaan; de track liep echter (uiteraard) over de Holterberrg). Met die afwijking zijn er echter de eerste ca 10 km geen wegen om weer terug op de route te komen, anders dan omdraaien (een situatie die je bijv in de Eifel of Alpen geregeld zult tegenkomen). Het is dan logisch de de Rider je de eerste vijf a zes km laat keren. Alleen: dat deed hij nog steeds op het moment dat ik veel dichter bij de 'uitgang' van de holterbergweg was dan bij de 'ingang'. En da's niet goed. Op zo'n moment even tikken op de noordpijl en iets inzoomen en je hebt het overzicht waarmee je 'op gezond verstand' je keuze kunt maken. En uiteindelijk komt het dan wel goed.
Maar, helemaal mee eens: hier zal TT nog aan moeten sleutelen.

Op twee punten ben ik het met Piet oneens:
- ik vind de afleesbaarheid in zonlicht van de Rider 550 zondermeer uitstekend; en zelfs beter dan van de Zumo396. Montagepositie/hoek is, vanwege spiegeling, echter wel van invloed. Verschil met de Zumo is dat de Rider meer spiegelt; staat tegenover dat de Zumo is sommige situaties, juist door het 'blurren' van de reflectie juist veel slechter afleesbaar is. Met een folie gaat de Rider qua afleesbaarheid meer lijken op de Zumo maar ik persoonlijk vind dat geen vooruitgang.
- ik vind de zoominstelling 2D, zoomen op basis van wegtype, uitstekend bruikbaar voor het anticiperen op bochten. Denk dat het vooral gewenning is.

Zie ook de reviews op https://www.mrgps.nl/garmin-zumo-396-lmt-s/ resp. https://www.mrgps.nl/tomtom-rider-550/
PietB
Berichten: 257
Lid geworden op: di 27-03-2012, 10:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2
Woonplaats: Bolsward

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door PietB »

Bedankt Hans voor jou reactie. Waar zouden wij zijn zonder jou kennis
Maar even voor de duidelijkheid, ik heb deze test vanaf facebook gekregen. Dus, dit is niet mijn test.
Vriendelijke groet Piet
On the road again.............
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door RedStrom »

En Garmin? Is daar ook innig contact mee?
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door FidesNL »

Ik heb zo aan het einde van mijn vakantie besloten dat ik ga kijken of ik de verkoop kan ontbinden van mijn TomTom. Ik heb meerdere keren een nieuw toestel ontvangen, maar TomTom brengt helaas geen fatsoenlijke bugvrije software uit.

Ik heb op mijn telefoon tal van voorbeelden waar er allemaal rare dingen gebeuren tijdens het rijden. In het begin werkt het allemaal prima, maar als je langere tijd rijdt dan begint het toestel helaas aan alle kanten te haperen.

Hier bijvoorbeeld een geval waar ik 200km rijd en opeens de route eruit wordt gegooid en een stippellijn wordt getrokken? Waarom????
Afbeelding

Of hier, het toestel start tijdens het rijden opnieuw op en dan ontbreekt een stuk van de route.
Afbeelding

Daarnaast heb ik ook nog een aantal video’s waarbij vanalles gebeurd, het toestel blijft opnieuw opstarten, het scherm reageert nergens op, ik kan alleen naar diagonaal naar rechtsonder de kaart verplaatsen e.d.

Ik vind het heel jammer, want als hij werkt doet hij het goed. De bediening is handig, de menu’s zijn overzichtelijk, het maken van routes gaat snel, de app is makkelijk. Maar ik rijd veel en ik rijd lang en dat kan de TomTom blijkbaar niet aan.

Ik heb al vanalles geprobeerd, waarbij ik echt alles heb uitgeschakeld en alleen maar doe navigeren in 2D noorden boven, maar ook dan gaat hij na een tijdje haperen en moet je stoppen om het toestel opnieuw op te starten en hopen dat hij het daarna wel goed doet.

Ik denk dat het toestel prima is als je af en toe een rondje om de kerk rijdt, maar voor intensief gebruik is het helaas niet geschikt.
PietB
Berichten: 257
Lid geworden op: di 27-03-2012, 10:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2
Woonplaats: Bolsward

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door PietB »

RedStrom schreef:En Garmin? Is daar ook innig contact mee?
Yes, ik heb zelf een Garmin en deze bevalt uitstekend


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
On the road again.............
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door RedStrom »

Ik ook Piet, maar ik bedoel of Hans met hun dezelfde contacten heeft als met TT.
Ik zou de 2-de generatie manier van route oppakken weer graag terugzien.
En met mij velen.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door TT-Strom »

JW,

Wat is het verschil dan met bv. De 590? Ik vind het perfect zoals die werkt met routes (herberekenen uit) en weer oppakken zodra je op de route komt. Of bedoel je dat?
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
PietB
Berichten: 257
Lid geworden op: di 27-03-2012, 10:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2
Woonplaats: Bolsward

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door PietB »

Ik miste de optie google earth in basecamp. Maar dankzij een tip van Mrs Gps, Hans, kan ik nu de route toch weer zien.
Google Earth Pro gedownload en geinstalleerd, gpx route omgezet naar KML file met een GPS Visualizer, en vervolgens kan je de route mooi zien. Gratis, hulde Hans :duim:
On the road again.............
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door RedStrom »

Of je update basecamp niet.
Is nergens voor nodig. Die brengt niks. Er is alleen vanwege privacy het eea verwijderd.
In die nieuwe is zo de link met GE verwijderd.
In de ‘oude’ vorige versie werkt het nog wel.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Hans Vaessen »

FidesNL schreef: di 12-06-2018, 02:45 Ik heb al vanalles geprobeerd, waarbij ik echt alles heb uitgeschakeld en alleen maar doe navigeren in 2D noorden boven, maar ook dan gaat hij na een tijdje haperen en moet je stoppen om het toestel opnieuw op te starten en hopen dat hij het daarna wel goed doet.
Ik denk dat je één ding nog niet geprobeerd hebt en ben er vrij zeker van dat dat het probleem op zal lossen:
Ga naar instellingen, uiterlijk, scherm en schakel daar de weergavevergrendeling in.

Reden: ik vermoed dat je motor een trilling veroorzaakt waardoor de bewegingssensor alsmaar net wel/net niet geactiveerd wordt. Daar kan de Rider flink van van de leg raken. Met bovenstaande schakel je die sensor uit en verwacht ik dat het probleem opgelost is. Give it a try.
RedStrom schreef: di 12-06-2018, 17:44 Ik ook Piet, maar ik bedoel of Hans met hun dezelfde contacten heeft als met TT.
Ja en nee:
In de afgelopen jaren ook richting Garmin veelvuldig allerlei feedback gegeven. Zowel rond toestellen in de markt als in 'beta-fase' van nieuwe modellen. Eén van m'n 'stokpaardjes' daarbij is bijv de kwaliteit van de kronkelwegen. Handicap bij Garmin is echter dat het een amerikaans bedrijf is. Niet alleen verloopt de communicatie daardoor met een tussenstap (via Garmin NL); bovendien wordt er 'amerikaans gedacht'. Bijvoorbeeld omtrent de 'kronkelwegen' weet ik dat Garmin NL (maar ook be en dld) het helemaal met me eens is; maar toch weten we garmin US niet te bewegen de gewenste aanpassingen door te voeren.

Ook bij TomTom springen ze echt niet meteen in de houding als MrGPS weer eens wat te zeuren heeft. Maar doordat het een Nederlands bedrijf is zit ik daar wel maximaal dicht bij het vuur; en heb ik rechtstreeks contact met de direct verantwoordelijke mannen en vrouwen. Dat levert dat mijn feedback bij TomTom toch een stuk makkelijker op de juiste plaats landt dan bij Garmin.

Bijkomend aspect is dat TomTom de 'scenic routing' sinds kort ook ziet als USP voor autonavigatie. Dat betekent dat daarvoor ook meer 'resources' beschikbaar zijn; en dat zie je goed aan de snelle ontwikkeling van MyDrive; met bijvoorbeeld ook afgelopen week weer nieuwe features qua routeuitwisseling.

De combinatie van al dat soort zaken in van invloed op mijn gaandeweg 'verschuiving' van overtuigd Garmin-rijder richting TomTom (wat niet wegneemt dat er ook bij TomTom beslist nog veel 'ruimte voor verbetering' is.)
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Hans Vaessen »

PietB schreef: wo 13-06-2018, 14:04 gpx route omgezet naar KML file met een GPS Visualizer
Dat hoeft niet eens. Je kunt vanuit Basecamp ook meteen exporteren als kml.

Je kunt zelfs ook gewoon een gpx in GE importeren; maar dan moet je wel even uitproberen welke vinkje je wel en niet aan moet zetten. Bij export als kml werkt het hetzelfde als bij de 'oude link' in Basecamp; het is alleen even ietsje meer werk.
Gebruikersavatar
Sallander
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 20-05-2018, 18:14
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1050

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Sallander »

vandaag voor het eerst met de Rider 550 gereden, beviel mij super! onderweg een paar kleine problemen die allemaal met RTFM op te lossen zijn;hoe stop ik de route onderweg, weergave na pause sprong terug naar kaart ipv 2d met noord boven, etc: onderweg tegen aan gelopen maar ook opgelost. En zodra je weet hoe het moet blijkt het idd simpel.

Waar ik nog niet achter ben: Voor ik vertrok de opname knop aan gezet en thuis de gereden route opgeslagen. Daarna staat hij op de Tomtom tussen de routes maar die zie ik niet wanneer ik op de pc inlog in mydrive? hoe synchroniseer ik dat? je kunt hem blijkbaar wel met een geheugenkaartje exporteren maar die heb ik nu niet bij de hand: dat moet toch ook anders kunnen?

prachtige route gehad trouwens met die "spannende route".
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Hans Vaessen »

Sallander schreef: za 30-06-2018, 19:02 dat moet toch ook anders kunnen?
Nope; de enige optie is exporteren naar SD. Mee eens: zou handiger zijn als de track bijv automatisch in mydrive verscheen. Sluit niet uit dat dat ooit nog komt, maar voorlopig zul je het via sd moeten doen.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Iron Horse »

Het volgende bericht kreeg ik op FB van Hans van Wijk motoren.
TOMTOM RIDER 550 GEBRUIKERS OPGELET!!!
Belangrijke software update voor de Rider 550! Aangezien er belangrijke veranderingen zijn door gevoerd adviseren wij u deze update te installeren.

Na het installeren van de gratis update zijn er een aantal nieuwe functies beschikbaar.

Wat is er aangepast?
- De stabiliteit en connectiviteit van de Bluetooth verbinding is verbeterd.
- Telefoon opnemen of weigeren met een druk.
- De schermgevoeligheid is beter in te stellen.
- Een download in MyDrive onderbreken en later hervatten.
- In Mijn Routes kiezen uit startpunt of het dichtstbijzijnde punt.
- Interface gebruiksvriendelijker.
- Toont foto door wie u gebeld wordt.
- Bluetoothverbinding met headset en telefoon verbeterd.

Het installeren van de nieuwe software is eenvoudig via Wi-Fi.
Je hebt trouwens geen keuze of je de update wel of niet wilt installeren want er staat verplicht bij en je kunt dit niet uitschakelen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
GreyForceOne
Berichten: 17
Lid geworden op: za 20-08-2016, 18:42
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door GreyForceOne »

Dadelijk als ik thuis kom gelijk ff er op zetten
Thnx


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Phony123
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 19:31
Mijn motor is een: vstrom 1000, model 2016
Woonplaats: Tilburg

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Phony123 »

Mijn nieuwe TT550, een weekje in gebruik. Lekker snel, simpel en doeltreffend. Geen onnodige mogelijkheden maar alles wat ik wil, zit er op.
Als er in de toekomst geen vocht in komt of het gaat haperen, dan ben ik dik tevreden.
Gebruikersavatar
Koekerdt
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 23-07-2018, 19:44
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L8 (2018)

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Koekerdt »

Ik gebruik zelf de TT550 al een geruime tijd en ben er erg spreken over. Ook de vorige modellen waren inderdaad best prima maar zeker de snelheid en gebruikersgemak is sterk verbeterd. Met de nieuwe WiFi functie trek ik bijna wekelijks een update van de kaart, flitsers of het systeem zelf binnen. Helemaal top!

Op mijn 650 uit '05 zit ie perfect boven de tellers gemonteerd waardoor je eigenlijk nooit echt van de weg af hoeft te kijken. Weet iemand of er een goeie oplossing is om hetzelfde te bereiken met een V-Strom 2018 model? Ik vind de oplossingen van https://www.gps.nl/motormontage/suzuki.html vrij prijzig en vraag me af hoe stabiel dit is

Sent from my SM-T820 using Tapatalk

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Hans Vaessen »

Ik heb zelf de montage die suzuki levert. Was 'part of the deal, weet niet zeker wat die kostte. Maar ik meen ook rond de 100 euri.

In de video op https://www.youtube.com/watch?v=suCae2EoseA kun je 'm zien zitten (mét rider550). Ben er erg content mee.
Gebruikersavatar
Koekerdt
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 23-07-2018, 19:44
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L8 (2018)

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Koekerdt »

Heb de Suzuki steun ook maar besteld; hoop dat ie zijn bijna 100 piek waard is :)

Sent from my SM-T820 using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Iron Horse op vr 14-09-2018, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 428
Lid geworden op: ma 16-01-2017, 17:34
Mijn motor is een: Triumph 900 GT pro, BMW R1250RT en een Moto Guzzi V85TT
Woonplaats: Mestreech
Contacteer:

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Dwars »

Ik heb dezelfde en hij bevalt prima!
Het kost wat maar dan heb je ook wat,toch?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Koekerdt
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 23-07-2018, 19:44
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L8 (2018)

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Koekerdt »

Rijd er nu een klein maandje mee rond. Helemaal super! Mooie mount met een goede positie. Ook verticaal zit de TomTom mooi op zijn plek.

Sent from my SM-T820 using Tapatalk

Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Weerman »

Hoe is het op een klinkerweg bv met trillingen ik heb zelf 1 gemaakt maar deze wil wel graag wat bewegen op een klinker weg of zo
maar ook zie ik het ruitje dan bewegen, dus zelf ga ik er van uit dat dit niet veel beter zou gaan worden als ik er 1 zou kopen.

Wim.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op zo 14-10-2018, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koekerdt
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 23-07-2018, 19:44
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L8 (2018)

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Koekerdt »

Klopt, alles beweegt dan dus ook de Navi. Ik vermoed dat dit met geen enkele bevestiging goed is op te lossen

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Hans Vaessen »

Afgelopen zondag nog op een klinkerweggetje terecht gekomen waar geen eind aan leek te komen... Op een gegeven moment wel, maar ging het zelfs over op kinderkopjes; van de regen in de drup.

En inderdaad: ook met de suzukisteun trilt de rider dan dat het een lieve lust is. Het scherm blijft prima afleesbaar; bediening tijdens het rijden is dan echter echt niet te doen..
Frans Janssen
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 01-05-2017, 14:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Frans Janssen »

Ben een Garmin liefhebber vanaf het eerste uur.
Recent een 396 aangeschaft. Was ontevreden over beeldgrootte van wegen op het scherm.
In het buitenland ontving ik om de 10 minuten ongevalmeldingen in de buurt op mijn scherm. Deze waren niet met een tik te verwijderen. Kortom veel ergernis. Garmin ter plekke aan een motorman verkocht. Nu een TomTom 550. Even wennen. Cursus Mr Gps erbij. Ik ben bijna heel erg tevreden. Allereerst de kwaliteit van het beeld veel beter. Subliem. Ik heb het over lichtinval en over de grootte van de symbolen. Een wens he ik nog Misschien wil Mr Gps dat meenemen in zijn contacten met TomTom. Ik zou de pijl op de kaart een andere kleur dan de weg willen kunnen geven voor een nog betere zichtbaarheid.
Ik had programma onroute op de Garmin. De kronkel optie op TT doet hIer niet voor onder.
De communicatie ( overdracht routes van computer naar gps ) verliep bij de Garmin via Basecamp probleemloos. Bij TT lukt mij dat via veel omwegen ( Apple ).
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door RedStrom »

Frans Janssen schreef: zo 28-10-2018, 06:30 Ben een Garmin liefhebber vanaf het eerste uur.
In het buitenland ontving ik om de 10 minuten ongevalmeldingen in de buurt op mijn scherm.
Zie ook het forum op gps.nl. Met het juiste profiel ingesteld heb je nergens last van.
Frans Janssen schreef: zo 28-10-2018, 06:30 Ik had programma onroute op de Garmin. De kronkel optie op TT doet hIer niet voor onder.
De communicatie ( overdracht routes van computer naar gps ) verliep bij de Garmin via Basecamp probleemloos. Bij TT lukt mij dat via veel omwegen ( Apple ).
Myroute App (MRA) en/of TomTom Mydrive sites geprobeerd?
Er zijn andere Apple-TT gebruikers hier die er geen problemen mee hebben.

Overigens vind ik die laatste zin het mooist. Met opzet zo geformuleerd?
Dat iets bij een gps lukt ''via veel omwegen''. :schater:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Dwars
Berichten: 428
Lid geworden op: ma 16-01-2017, 17:34
Mijn motor is een: Triumph 900 GT pro, BMW R1250RT en een Moto Guzzi V85TT
Woonplaats: Mestreech
Contacteer:

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Dwars »

Leuke woordspeling idd
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Frans Janssen
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 01-05-2017, 14:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Frans Janssen »

" via omwegen" is inderdaad grappig. Had ik niet zo bedoeld en gezien.
Dat is de tragiek in mijn leven. Als ik een grap maak lacht niemand, als ik iets zeg denkt men dat ik een grap maak.😀
Pébé
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 26-08-2009, 19:00
Mijn motor is een: V-Strom 650
Woonplaats: Waalwijk

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Pébé »

Tja....niet iedereen spreekt Frans :wink:
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Eikie »

Da’s een goeie Peter :schater:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5093
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Stroompje »

Dat pijltje kan wel een andere kleur krijgen, je kan kiezen uit 7 kleuren bij : Instellingen/Scherm/ThemakleurAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Slimme Phone met Tapatalk

Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Heppie
Berichten: 661
Lid geworden op: di 20-03-2018, 06:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
Woonplaats: Amstelveen

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Heppie »

Ik heb ook een 550 aangeschaft,best wennen in vergelijking met de oude rider.
,maarhet lukt al aardig om routes te maken op my drive en via WiFi over te zetten,alleen lukt het mij nog niet oude routes die op mij computer staan via het draatje op de 550 te zetten.
Vroeg deed ik dat altijd via Tyre maar daar word de 550 niet op herkend.
Als hier iemand weet hoe het moet hoor ik het graag.
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg. :-)}
:bye: Robert Jan :-)}
GreyForceOne
Berichten: 17
Lid geworden op: za 20-08-2016, 18:42
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door GreyForceOne »

In princiepen is het zo als de routes in My Drive staan staan ze ook automatische op je TomTom
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Dendrummer »

Hoi Heppie,

Eerst je gpx route bestanden importeren naar My Drive in " Mijn Routes" en dan "aanvinken" kopieren naar je 550 ,zo heb ik het gedaan.

Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Gebruikersavatar
Heppie
Berichten: 661
Lid geworden op: di 20-03-2018, 06:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
Woonplaats: Amstelveen

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Heppie »

Bedank voor de hulp,maar tot op heden ben ik nog niet veel verder gekomen met de gpx bestanden.
Wel div mooie ritten op My drive gemaakt en die staan op mijn account op de iPhone,deze kan ik nu wel via Bluetooth en of WiFi over zetten op mijn 550.
Meer heb ik niet nodig denk ik?
Op My drive op de iPad routes maken dan komen ze van zelf op mijn iPhone en dan naar de 550 sturen,eigenlijk net zo makkelijk. :D :duim:
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg. :-)}
:bye: Robert Jan :-)}
Gebruikersavatar
Heppie
Berichten: 661
Lid geworden op: di 20-03-2018, 06:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
Woonplaats: Amstelveen

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Heppie »

Het valt niet mee voor een oude man,maar ik ben er uit.
Ik weet nu hoe ik routes kan maken ook met Myrouteapp en douwnloden in een GPX bestand en deze op mijn 550 moet zetten.
Eigenlijk heel simpel,maar je moet er eerst achter komen :lol: nu nog even zomer worden en dan :-)} :schater: :bye:
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg. :-)}
:bye: Robert Jan :-)}
Gebruikersavatar
Heppie
Berichten: 661
Lid geworden op: di 20-03-2018, 06:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
Woonplaats: Amstelveen

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Heppie »

Vraagje over mijn rider 550.
Ik merk de laatste tijd dat hij geen flitsers meer aangeeft,maar naar mijn mening staat alles toch goed ingesteld.
Als flitsers voorbij rij geeft hij ze niet aan en zo komen niet in beeld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg. :-)}
:bye: Robert Jan :-)}
Gebruikersavatar
Heppie
Berichten: 661
Lid geworden op: di 20-03-2018, 06:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
Woonplaats: Amstelveen

Re: Ervaringen TomTom Rider 550

Bericht door Heppie »

Nog een
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg. :-)}
:bye: Robert Jan :-)}
Plaats reactie