TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Iron Horse »

Sinds korte tijd een TT550 Rider in het bezit. Vandaag voor het eerst eens echt gebruikt. De gebruikershandleiding had ik al redelijk gedetailleerd doorgenomen en daar staat dus het volgende:
Naar een ander gebied of land rijden
Als je naar een ander gebied of land rijdt waarin waarschuwingen voor flitsers niet zijn toegestaan,
schakelt je TomTom Rider de flitserservice uit. Je ontvangt in die gebieden of landen geen
waarschuwingen voor flitsers.
Vergeet het maar. Ik reed Duitsland in en ik kreeg gewoon waarschuwingen voor flitsers. Ik heb het verder nog niet uitgezocht. Je zult sowieso de informatie wel kunnen verwijderen. Maar ik vind dit erg kwalijk dat je dus niet op de informatie van TT kunt vertrouwen. Gelukkig geen controle gehad. Maar ik ben benieuwd of ze de boete hadden vergoed als er eentje uit was voortgevloeid.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Eikie »

Hans Vaessen kom er eens in
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Iron Horse »

Ik ga ervan uit dat TT "kijkt" naar het land waarin je rijdt en dan dus de aanpassing doet. Verklaring voor het niet werken zou kunnen zijn dat het wordt beïnvloed door de telefoonverbinding die dan nog verbindt met Nederland en dan dus TT laat reageren als ware je nog in Nederland. Zou een slechte zaak zijn. Vooral in het grensgebied duurt het soms erg lang voor je een plaatselijke roaming hebt. Maar ik gok ook maar wat, ik ben echt niet thuis in die gps dingen. En juist daarom denk je erop te kunnen vertrouwen wat dan uiteindelijk beschaamd wordt. Maar ik denk dat Hans er vast wel een verklaring voor heeft of anders een mogelijkheid die wij over het hoofd zien. Ik wacht af.

Dit is wat er bij de ANWB aan info betreffende Duitsland staat:
Duitsland

Het gebruik en bezit van alle apparatuur met flitspaalsignalering is verboden. Verwijder voor vertrek alle flitspaalinformatie van de apparatuur, want ook het bezit van een apparaat met deze informatie is verboden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Ebrostrom »

Dan had je er dus toch niets aan gehad. Het ‘bezit’ is strafbaar. Het enkel software automatisch uitschakelen had die bon dus niet kunnen voorkomen.
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Iron Horse »

Dat weet ik en dus is het vreemd zoals de TT ermee om is gegaan/omgaat. Je zou dus verwachten dat er dan geen enkele informatie op je toestel aanwezig is voor het betreffende land, maar dat is dus kennelijk niet zo. Erg misleidend.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Ebrostrom »

Exact. Ik ben benieuwd waardoor t komt.
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Heppie
Berichten: 661
Lid geworden op: di 20-03-2018, 06:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
Woonplaats: Amstelveen

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Heppie »

Ik zit op het ogenblik met mijn TomTom rider3 met nieuwe kaarten in de Eifel,maar inderdaad valt het mij op dat ik voor het eerst hier geen flits meldingen meer krijg.
Ik heb en gebruik het apparaat al 6 jaar naar alle tevredenheid .
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg. :-)}
:bye: Robert Jan :-)}
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Iron Horse »

Wat zoekwerk levert opdat TomTom dus wel degelijk flitsers in Duitsland meldt. Wanneer je dat gebruikt is het voor eigen risico en je kunt het uitschakelen als je dat niet wilt gebruiken. Vreemd en tegenstrijdig. Hier gaan ze er dus ineens vanuit dat er dus kennelijk in Duitsland geen duidelijke (wettelijke) regelgeving zou bestaan en dat je het zelf maar moet uitzoeken.
DUITSLAND
In Duitsland kunnen bestuurders een boete krijgen voor het gebruik van een radardetector. In 2015 heeft een bestuurder in Nedersaksen een boete gekregen voor het gebruiken voor een speciale flitserapp. Het is echter niet duidelijk in hoeverre dit ook geldt voor andere gebieden in Duitsland en of de politie van plan is meer boetes uit te schrijven en meer bestuurders te vervolgen.

Hoewel TomTom flitserservice in Duitsland biedt, is het gebruik hiervan op eigen risico van de gebruikers. Als gebruikers besluiten de service in een bepaald gebied niet te gebruiken, moeten ze de waarschuwingen voor flitsers op hun navigatiesysteem uitschakelen. Voor instructies met betrekking tot het uitschakelen van de waarschuwingen voor flitsers lees je de FAQ: Waarschuwingen voor flitsers in- en uitschakelen.
Dit is dus eigenlijk idioot omdat als je het uitschakelt de informatie nog wel in het toestel zit en je dus nog steeds strafbaar bent.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Iron Horse »

Update:
Na nog wat zoeken kom ik een pagina tegen waar staat dat je de informatie per land zou kunnen verwijderen. MyDrive Connect geïnstalleerd en alles geprobeerd maar dat werkt voor geen meter. Ik zie mijn 550 staan en als je hem hebt aangesloten verschijnt er alleen een scherm dat je kunt updaten met Wifi of via MyDrive Connect en als je daarop klikt begint het circus weer opnieuw maar kom je dus geen stap verder. Telefonisch contact staat bij dat het uitzonderlijk druk is met lange wachttijden, dat is dus ook de oplossing voorlopig niet.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Hans Vaessen »

Het lastige in Duitsland is dat de regelgeving omtrent de navigatiesystemen enigszins 'grijs gebied' is. Ook de ADAC zegt daar e.e.a. over.

Oorzaak is dat de wetgeving bedoeld is om apparaten die specifiek gericht zijn op het omzeilen/verstoren van controles verboden zijn. De wet is echter dusdanig geformuleerd dat navigatiesystemen er ook onder vallen. De formulering 'rammelt' echter. Zodra er bijvoorbeeld in de auto sprake is van een bijrijder kom je onder een boete uit als je zegt dat alleen de bijrijder er naar kijkt..
Beetje flauw allemaal, maar da's wel wat het tot grijs gebied maakt; naar verluidt was het niet de bedoeling van de wetgever ook de gps-apparaten mee te nemen maar is dat, naar de letter van de wet dus wel het geval.

De boete bedraagt 70 euro; men mag zelfs je toestel in beslag nemen.

in de praktijk zijn er echter nagenoeg geen gevallen bekend waar daadwerkelijk beboet is. Terwijl bijvoorbeeld 'flitsmeister' een ondermeer in Duitsland zeer veel gebruikte app is.

Al met al: ik zou me er niet druk om maken.

Overigens kun je in de Rider eenvoudig bij 'instellingen' 'geluiden en waarschuwingen' de flitspalen uitschakelen.
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Bacchus »

Op de oude tomtoms kon je in je map waar je kaart staat heel makkelijk je flitsers verwijderen (of zelf weer toevoegen).
Op de nieuwe tomtoms is het vrijwel onmogelijk om op de HD van je tomtom te komen.

De reden waarom ik in de auto zelfs nog met een wat aangepaste Tomtom one V2 (4gb kaartje erin ivm kaarten) rij.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Hans Vaessen »

Hans Vaessen schreef: ma 07-05-2018, 12:05 Overigens kun je in de Rider eenvoudig bij 'instellingen' 'geluiden en waarschuwingen' de flitspalen uitschakelen.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Iron Horse »

Klopt, maar uitschakelen is niet hetzelfde als verwijderen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Eikie »

Het blijft raar dat je niet in de gelegenheid bent om dit gewoon uit je toestel kan verwijderen. Kaarten kunnen er ook op en af. Waarom de flitsers dan niet ?
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Drummer
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 26-03-2012, 22:43
Mijn motor is een: Honda Crosstourer VFR1200X Dct
Woonplaats: Schilde

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Drummer »

8) 8) 8)

Is er sowiezo ooit al iemand beboet omdat hij de flitsmeldingen had aanstaan in Duitsland?????
Ik rij er ook wel eens, en heb dat nog nooit uitgeschakeld of verwijderd.
Eerst nen Transalp, daarna een Suzuki V strom DL1000, en nu een Honda Crosstourer VFR1200X Dct

http://denoordkaap2016.blogspot.be/

http://corsica2018.blogspot.com
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Iron Horse »

Niet dat ik weet, maar de vraag is of je het risico wilt nemen. Ik rij meestal gewone snelheid en zie de meeste camera's ruim op tijd, dus ik heb het ook niet nodig. Dus hoef ik het risico ook niet te lopen als ik het kan verwijderen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Hans Vaessen »

Iron Horse schreef: di 08-05-2018, 11:17 Klopt, maar uitschakelen is niet hetzelfde als verwijderen.
Nee, maar als het gaat om de Duitse regelgeving wel voldoende.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Iron Horse »

Gisteren met MyDrive een route laten berekenen en met de 550 gaan rijden. Maakt waarschijnlijk niet uit of ik die direct op de TT dezelfde opties had ingegeven. Grofweg een "spannende" route van Gendringen naar Hengelo Overijssel. Nu is er pas de nieuwe N18 geopend en wonderbaarlijk, het meeste werd ook al direct herkend door de TT. Alleen bij Eibergen op de Biezebeekweg ging ding het dus compleet fout. Daar wilde de TT me door een fietstunnel onder de N18 laten rijden en dat was echt niet de bedoeling. Dus doorrijden en maar hopen dat TT de draad weer oppakt. Maar zoals al eerder hier gemeld, dan wordt het een regelrechte ramp. De TT blijft je terugsturen naar je oorspronkelijk geplande route en wil gewoon dat je die fietstunnel pakt. Ik was nog ongeveer 30 km van de bestemming af, maar als je zelf wat alternatieve routes denkt te nemen in de hoop dat TT dat dan herberekent krijg je daarvoor in de plaats een route die ineens bijna 120 km lang is voor je op je bestemming komt. Dat is echt waardeloos. Pas toen ik ben gestopt en opnieuw op de TT een nieuwe route ingaf met dezelfde gegevens maar vanaf de huidige plek ging het weer goed.

Daar kan TT nog wel heel wat leren van Garmin. Daarentegen worden routes die je gewoon plant wel direct herberekend als je even een andere route rijdt of verkeerd bent gereden. Zit dat kennelijk in de vast geplande route niet helemaal goed waar geen plek voor flexibiliteit lijkt te zijn.

Op zich ben ik niet ontevreden want ik rij nauwelijks vooruit gecalculeerde routes maar als je dat wel doet is de TT een regelrechte nachtmerrie als er iets niet in de route blijkt te kloppen. Maar misschien doe ik wel iets fout. Navigatieapparatuur is niet echt mijn ding.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door RedStrom »

De TT wordt juist geroemd om het afwijken van de route (herberekenen uitzetten is niet nodig).
Hans kan het toelichten ?
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 02-04-2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - 2009
Woonplaats: Rijen
Contacteer:

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Pdendrijver »

Wie gaat controleren of jij die toepassing op je GPS hebt? Er is toch geen GPS Gestapo ofzo? Ik zou me geen zorgen maken.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Iron Horse »

Zou het ermee te maken kunnen hebben dat ik het knopje "Synchroniseer deze route als een track op mijn systemen" aan had staan? Zou het wel gewerkt hebben als ik die had uitgezet? Maar dan kan ik de route volgens mij niet op de TT krijgen, of doe ik weer iets verkeerd dan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Iron Horse »

Pdendrijver schreef: di 22-05-2018, 07:30 Wie gaat controleren of jij die toepassing op je GPS hebt? Er is toch geen GPS Gestapo ofzo?
De Duitse politie is gemachtigd om bij aanhouding je navigatieapparatuur te doorzoeken en eventueel in beslag te nemen. Dus geen GPS Gestapo maar wel de bevoegdheid om het te controleren wanneer zij dat willen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 02-04-2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - 2009
Woonplaats: Rijen
Contacteer:

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Pdendrijver »

Tja, zolang je je netjes gedraagt wordt je ook niet aangehouden of staande gehouden, zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1578
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Motormuus »

En dat heb je mis. Wij werden vorige week maandag tijdens een motorcontrole aangehouden. 2 agenten. Die op een bekende weg gewoon op motorrijders stonden te wachten voor een voertuigcontrole. Nu was dit in Luxemburg. En wij reden netjes 90km/h. En db killer in de dempers.
Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 02-04-2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - 2009
Woonplaats: Rijen
Contacteer:

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Pdendrijver »

Ai. En hebben die ook naar je navi gekeken?
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1578
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: TomTom Rider 550 flitsers Duitsland

Bericht door Motormuus »

In Luxemburg niet. Wel moest De camera op de helm uit. Weet ook niet wat de regels zijn qwa navi in Luxemburg.
Plaats reactie