Bevestiging van GPS

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Leipo

Bevestiging van GPS

Bericht door Leipo »

Ik ben druk aan het sparen voor een garmin sp2610 voor op mijn Dl650 maar ik zit een beetje met de bevestiging: de standaard bevestiging is altijd op het stuur, maar ik vind het niets dat de GPS dan meedraait in bochten. Liever heb ik de GPS achter mijn ruitje (dus boven mijn tellers).

Heeft iemand ideetjes over de beste bevestiging en hoe ik dit op kan lossen? gaatjes boren voor schroeven vind ik geen probleem ;)
Blackstrom

Re: Bevestiging van GPS

Bericht door Blackstrom »

Leipo schreef: Liever heb ik de GPS achter mijn ruitje (dus boven mijn tellers).

Heeft iemand ideetjes over de beste bevestiging en hoe ik dit op kan lossen? gaatjes boren voor schroeven vind ik geen probleem ;)

Ik denk dat de Garmin te zwaar is om boven je tellers te monteren.
Waar jij hem zou willen monteren is volgens mij uitsluitend een kunststof
plaat die weinig kan hebben. De Garmin gaat op die positie volgens mij te
veel trillen en de bevestiging zal uiteindelijk stuk gaan.

Als niet wilt dat de Garmin meedraait moet je eens kijken of je een
beugel kan maken die je vastzet met de bout van de tankbevestiging.

Het is maar een idee en ik weet ook niet of het werkt maar het is
mischien het proberen waard.


gr.
Richard
The V

Bericht door The V »

Volgens mij is het toch juist de bedoeling dat je door de bocht heen kijkt...

Eén van de eerste dingen die je leert is dat je die richting opgaat waar je heen kijkt. Dus als je je navigatiesysteem boven je tellers vastzet en daar heen blijft kijken blijf je volgens die theorie rechtdoor rijden. En als je alsmaar rechtdoor blijft rijden heb je ook geen navigatie nodig :idea: :!: :?:

Excuses voor mijn spontane hersenspinsel... ik zal gelijk door de Gouden Gids heen wandelen op zoek naar professionele hulp :wink:
Leipo

Bericht door Leipo »

blackstrom schreef: Ik denk dat de Garmin te zwaar is om boven je tellers te monteren.
Waar jij hem zou willen monteren is volgens mij uitsluitend een kunststof
plaat die weinig kan hebben. De Garmin gaat op die positie volgens mij te
veel trillen en de bevestiging zal uiteindelijk stuk gaan.

Als niet wilt dat de Garmin meedraait moet je eens kijken of je een
beugel kan maken die je vastzet met de bout van de tankbevestiging.

Het is maar een idee en ik weet ook niet of het werkt maar het is
mischien het proberen waard.


gr.
Richard
door het gebruik van grote ringen om de bouten kun je de krachten verdelen over een groter oppervlak: dat zou dus wel moeten kunnen.

tankbevestiging is te laag (moet je steeds naar beneden kijken) dat is ook 1 van de redenen dat ik hem boven mijn tellers wil hebben: goed in het zichtsveld
The V schreef:Volgens mij is het toch juist de bedoeling dat je door de bocht heen kijkt...

Eén van de eerste dingen die je leert is dat je die richting opgaat waar je heen kijkt. Dus als je je navigatiesysteem boven je tellers vastzet en daar heen blijft kijken blijf je volgens die theorie rechtdoor rijden. En als je alsmaar rechtdoor blijft rijden heb je ook geen navigatie nodig :idea: :!: :?:

Excuses voor mijn spontane hersenspinsel... ik zal gelijk door de Gouden Gids heen wandelen op zoek naar professionele hulp :wink:
natuurlijk kijk ik ook een bocht door ;) maar ik heb toch liever een GPS boven mijn tellers die niet meedraait :)

ik denk dat ik zoiets ga proberen ten zijner tijd:
Afbeelding
Afbeelding
Biker

Bericht door Biker »

Ik heb nu een jaar de 2610 en heb hem met de ram mount op het stuur zitten en dat bevalt me uitstekend. Ik snap eigenlijk niet goed waarom je hem niet mee wilt laten draaien? In een bocht kijk je toch niet op dat schermpje. De ram mout is overigens erg makkelijk ook als je bijvoorbeeld nog een tanktas op je tank hebt of een routerol gebruikt, je kunt hem zo zetten zoals je zelf wil, erg handig.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Bericht door Hunter6 »

Kijk hier eens http://www.gps.nl
dan klikken op GPS OP DE MOTOR
dan rechts klikken op MONTAGE OP DE MOTOR
dan FOTO GALERIJ en tenslotte bij HONDA, HONDA VFR.

De onderste foto kon jou vraag wel eens beantwoorden.

Succes
Bandit

Bericht door Bandit »

The V schreef:Volgens mij is het toch juist de bedoeling dat je door de bocht heen kijkt...

Eén van de eerste dingen die je leert is dat je die richting opgaat waar je heen kijkt. Dus als je je navigatiesysteem boven je tellers vastzet en daar heen blijft kijken blijf je volgens die theorie rechtdoor rijden. En als je alsmaar rechtdoor blijft rijden heb je ook geen navigatie nodig :idea: :!: :?:

Excuses voor mijn spontane hersenspinsel... ik zal gelijk door de Gouden Gids heen wandelen op zoek naar professionele hulp :wink:
Of een beugel op je INTEGRAAL, dan kijk je of wilt of niet "altijd"op het schermpje van je GPS.
Als "The V'reeds hulp gevonden heeft, kun je mij dan gelijk inschrijven, je weet nooooooooit waar het goedvoor is. :roll:

8)
Remakil

Bericht door Remakil »

Mmmm... zoals hij hier op de foto zit (boven die tellers) lijkt mij al helemaal niets!... :(
Zo heb je een veels te massief blok voor je koker, welke een boel zicht ontneemt... ;)

Ik heb die 2610 ook op m'n stuur en snap niet waarom iemand em boven zijn tellers wil hebben. In een bocht kijk ik niet naar de gps en ook niet naar m'n tellers... :roll:
Leipo

Bericht door Leipo »

ach zicht ontneemt hij mij niet hoor: ik kijk nooit door me ruitje, kijk altijd eroverheen :P
popye

Bericht door popye »

Hoi Leipo, heb hem ook het liefst vlak voor me staan zodat ik niet telkens beneden moet kijken, ben voor het ogenblik een plaatsing aan't voorzien achter het scherm gebruik makend van de nog openstaan plaatsingsgaten van het scherm, zogauw ik hem klaar heb zal ik als je wil een paar foto's nemen en sturen; heb vandaag een standaard RAM houder gehaald en een baartje uit aluminium gemaakt ( van een oude droogparaplu ) en daarop de basisbol bevestigd de rest is kinderspel en ik denk dat het dik in orde zal gaan komen.
Groetjes
V-dad

Bericht door V-dad »

Deze opstelling beviel me erg goed.
Kon ik ook gemakkelijk aan de knopjes om bv in te zoomen.
In een bocht kijk ik sowieso niet naar de GPS.

Afbeelding
popye

Bericht door popye »

Heb hem kunnen plaatsen en bevalt me zeer, nu nog de praktijk afwachten maar dan moet het eens even stoppen met regenen.
Afbeelding
Bandit

Bericht door Bandit »

Wat zijn dat voor "grijze"toilet rollen links en rechts naast je GPS ??

8)
Biker

Bericht door Biker »

bandit schreef:Wat zijn dat voor "grijze"toilet rollen links en rechts naast je GPS ??

8)
Tja je weet het niet onderweg maar nood toiletrollen kunnen natuurlijk van pas komen.....
popye

Bericht door popye »

:twisted: Dat zijn geen toiletrollen! :twisted:
Ik heb een verhoogd scherm geplaats en dan nog eens op de hoogst mogelijke stand; daardoor zit ik echt comfortabel zonder gebladder rond mijn hoofd op de motor, MAAR als het regende kwam er meer water van onder als boven mijn scherm naar me toe, zodus heb ik de holte opgevult met isolatiebuis, ben het ondertussen al gewent te zien. :lol:
MaxZeiler

V-dad

Bericht door MaxZeiler »

Hallo V-dad- als je nu ook een tanktas er op hebt - kun je dan je GPS nog lezen?
V-dad

Bericht door V-dad »

GPS lezen met tanktas geen probleem, was wel geen erg hoge.
Jo

bevestiging garmin op V-strom

Bericht door Jo »

hallo,
voor diegene die er serieus over denken een garmin op hun V-strom te willen plaatsen heb ik wel een goede tekening en wat foto's beschikbaar,
en een klein beetje handige jongen kan het zelf maken en plaatsen
ik heb het zelf bedacht en gemaakt, en het is gratis
e-mail; jo-lucievaessen@hotmail.com[/url]
Ikke

Bericht door Ikke »

biker schreef:Ik heb nu een jaar de 2610 en heb hem met de ram mount op het stuur zitten en dat bevalt me uitstekend. Ik snap eigenlijk niet goed waarom je hem niet mee wilt laten draaien? In een bocht kijk je toch niet op dat schermpje. De ram mout is overigens erg makkelijk ook als je bijvoorbeeld nog een tanktas op je tank hebt of een routerol gebruikt, je kunt hem zo zetten zoals je zelf wil, erg handig.
:?: :?: :?: :o)
Backdraught

Bericht door Backdraught »

Ikke schreef:
biker schreef:Ik heb nu een jaar de 2610 en heb hem met de ram mount op het stuur zitten en dat bevalt me uitstekend. Ik snap eigenlijk niet goed waarom je hem niet mee wilt laten draaien? In een bocht kijk je toch niet op dat schermpje. De ram mout is overigens erg makkelijk ook als je bijvoorbeeld nog een tanktas op je tank hebt of een routerol gebruikt, je kunt hem zo zetten zoals je zelf wil, erg handig.
:?: :?: :?: :o)
Bij sommige evenementen krijg je alleen een route op rol en geen tijd om de boel in gps te zetten.... dus kan een route rol soms van pas komen.
Knut

Bericht door Knut »

Heb ook een TomTom Rider op de DL zitten .
In de 1e instantie op het stuur met de klembeugel en het bolletje .

Maar bij een slecht wegdek trilde het naar beneden .
En ik vond ook dat het scherm slecht te lezen was als de zon erin scheen .

Nu heb ik hem achter het ruitje zitten met behulp van de rest van de originele steuntjes .
Veel beter afleesbaar en ik hoef niet naar beneden te kijken .
Ik heb het ruitje en de ruitsteun even eraf gehaald en in het plaatje achter de ruitsteun 2 gaatjes geboort . ( uit het zicht )
Als ik de motor nou ooit inruil zie je er niks van .

Weet niet hoe ik foto's plaats maar kan ze wel evt. mailen

Grtzzzzzzzzzzz Knut
Beta2

Bericht door Beta2 »

Knut, kan je de foto's aub mailen naar mij (xander@connexs.nl)
Ik ben benieuwd hoe je het precies hebt gedaan.
Ik heb zelf de TTR net binnen gekregen en tijdelijk op het stuur gemonteerd. Ik wil hem ook graag achter het ruitje zetten met een RAM mount maar deze is nog niet verkrijgbaar.
Misschien is jouw oplossing een beter alternatief (en goedkoper :D )

Alvast mijn dank!
Knut

Bericht door Knut »

@ Beta2

Goedkoper is zeker , ik heb alleen steuntjes gebruikt die origineel bij de TTR in de doos zitten .
Beta2

Bericht door Beta2 »

@ Knut:
Dank voor je foto's, ziet er strak uit.
Als je ze wilt delen met de rest van de club kan ik ze wel een poosje op mij eigen server zetten (het zijn er nogal wat)

Ik hoor het wel
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5101
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

Ik ben benieuwd....is 't een betere plek dan op het stuur....??
:arrow: en kan je dan ook nog een routerol gebruiken.....daar er niet altijd gezorgd kan worden voor een TTR bestand door een organiserende tour'club'
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
DL1K5GT

Bericht door DL1K5GT »

Ben ook benieuwd naar de foto's. Kan me er wel wat bij voorstellen maar foto's maken alles duidelijk! Dus gaarne breder bekend stellen.
Beta2

Bericht door Beta2 »

Als Knut er geen bezwaar tegen heeft zal ik de foto's van het weekend even 'website' klaarmaken (zijn nu 12MB bij elkaar) en op mijn server zetten.
Knut

Bericht door Knut »

Natuurlijk heb ik GEEN bezwaar dat iedereen die foto's kan zien .
Tis misschien niet de mooiste oplossing , maar de TTR zit stevig vast en goed afleesbaar .

Grtzzzzzzzzzzz Knut
Beta2

Bericht door Beta2 »

Van het weekend kwak ik ze op de site, het www adres volgt
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5101
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

'k ben benieuwd..... :!:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Beta2

Bericht door Beta2 »

foto's zijn te vinden op http://www.connexs.nl/dl1000
Beta2

Bericht door Beta2 »

Ik ben van het weekend ook aan de knutsel geslagen aan de hand van het voorbeeld van Knut.
Het steuntje heb ik iets anders vastgemaakt waardoor de TTR meer richting het ruitje zit.
Het ruitje staat bij mij in de middelste stand, dit is voor deze manier van vastmaken wel nodig.
Er kwam wel wat vijl- en boorwerk bij kijken, het 'hoeksteuntje' moest iets aangepast worden (schroefgaten groter en 'gat' in het midden groter). De houder zit nu stevig vast.
Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om er mee te rijden dus ik zal morgen bekijken of het geheel ook trillingsvrij is.
Voor de zekerheid wel een stukje rubber tussen de houder en de cockpit geklemt.
De TTR zit met de bijgeleverde kabel aangesloten aan de accu.
Daarnaast heb ik onder het zadel ook een 12V aansluiting gemaakt om de BT ontvanger te kunnen opladen tijdens het rijden, mocht deze onverhoopt leegraken.


Foto's zijn te vinden op mijn site (zie signature)

@ Knut: dank voor het idee!
Beta2

Bericht door Beta2 »

Net naar mijn werk gereden, de boel lijkt trillingsvrij (genoeg).
Vreemd probleem is nu wel dat de TTR spontaan uitgaat en vervolgens in de meeste gevallen weer aangaat en de route vervolgt. In de andere gevallen moet ik hem weer met de hand aanzetten en wordt de route ook vervolgd. Errug vreemd dit.
Op accukracht is me dit nog niet gebeurt. Toch maar weer ff een mailtje richting TT, er loopt toch nog een discussie met hen over de matig werkende handsfree functie. :(
Knut

Bericht door Knut »

@ Beta2 ...... ziet er goed uit .

Mooi compact tegen het ruitje aan .
Beta2

Bericht door Beta2 »

Dank je,

Ik merk dat het misschien toch prettiger is om de ruit een standje hoger te zetten. Ik ga binnenkort dus weer even aan de knutsel om te kijken hoe ik dit strak voor elkaar kan krijgen.
Knut

Bericht door Knut »

Heb je al in de regen gereden ?
Er komt water onder het ruitje vandaan als je in de regen rijdt .

De TTR is wel waterdicht , maar hoe minder water hoe beter denk ik .
Beta2

Bericht door Beta2 »

Heb ik nog niet gedaan.
Misschien eerst maar eens een bui afwachten dan, hoe hoger de ruit hoe makkelijker het water er onderdoor kan lijkt me
kasiwawa

Re: Bevestiging van GPS

Bericht door kasiwawa »

Ik heb net een tochtje naar Italie achter de rug en heb ondervonden dat ik de gps beter achter de ruit kan monteren omdat ik anders problemen heb met het aflezen van de tellers.
just4fools

Bericht door just4fools »

Bedankt Knut en Beta2, ik heb jullie voorbeeld nagebouwd. Bevalt me zeer!
Knut

Bericht door Knut »

mooi zo ..................... rije dan . :D
MarcT

Bericht door MarcT »

...nog een ander alternatief: Ram-mount.

Voordeel: je hoeft niet in je motor te boren, zit goed, ziet er professioneel uit, gemakkelijk te verwijderen.

Nadeel: kost wat, gemakkelijk te verwijderen (door "derden"), ruitje kan niet in laagste stand.

Je hebt 3 RAM-onderdelen nodig. Zal ongeveer 50 euro gaan kosten. V.L.N.R. "Wiebertje", Oog, arm.
Afbeelding

Klem het RAM-oog tussen je motor en de ruit-bevestiging. Gebruik hier niet de originele schroeven voor: deze zijn te kort.
Afbeelding

Zorg aan de andere kant voor een aantal ringen (ruim 1 mm dik) zodat het ruitje niet scheef trekt.
Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

Werkt goed, zit stevig, 30 minuten werk...
Kijk hier voor welke RAM-onderdelen er zijn:
http://www.gps.nl/ram_algemeen.html
Harry

Bericht door Harry »

MarcT
Dat is een mooie oplossing !!

Ik heb nu een RAM op mijn stuur zitten, dus dat is relatief eenvoudig om te zetten.
De positie van de GPS boven de klokken is inderdaad veel beter, maar ik zal eens kijken hoe het met de bediening gaat.
een 2610 en Cradle in een heel brok techniek.

Misschien een idee om de Cladle bij het stuur te houden en de 2610, boven het dashboard.
hangt een beetje af van de IR sterkte of dat gaat werken.

harry
Ivanhoe

Bericht door Ivanhoe »

Beta2 schreef:Net naar mijn werk gereden, de boel lijkt trillingsvrij (genoeg).
Vreemd probleem is nu wel dat de TTR spontaan uitgaat en vervolgens in de meeste gevallen weer aangaat en de route vervolgt. In de andere gevallen moet ik hem weer met de hand aanzetten en wordt de route ook vervolgd. Errug vreemd dit.
Op accukracht is me dit nog niet gebeurt. Toch maar weer ff een mailtje richting TT, er loopt toch nog een discussie met hen over de matig werkende handsfree functie. :(
Ik heb hetzelfde probleem over het aan en uitspringen. Dit is plots begonnen na een aantal weken probleemvrij rijden. Heeft TT je er al een antwoord over gestuurd?
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5101
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

Ivanhoe,
heb je al naar je contact-jes op je TTR gekeken.....zijn deze misschien ook al ingesleten.....?
Zie hier mijn ervaring: http://vstrom.nl/forum/viewtopic.php?t= ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://vstrom.nl/forum/viewtopic.php?t=1837" onclick="window.open(this.href);return false;
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Ivanhoe

Bericht door Ivanhoe »

Stroompje schreef:Ivanhoe,
heb je al naar je contact-jes op je TTR gekeken.....zijn deze misschien ook al ingesleten.....?
Zie hier mijn ervaring: http://vstrom.nl/forum/viewtopic.php?t= ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://vstrom.nl/forum/viewtopic.php?t=1837" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt, ik zal het eens nakijken

Ivanhoe
Beta2

Bericht door Beta2 »

@ Ivanhoe

beetje late reactie, net terug van vakantie :)
Ik moet de TTR retour sturen naar TT en ze zullen deze vervangen of repareren. Volgens hen is het een fout in het apparaat zelf. Ik heb ook mijn dealer laten kijken naar het probleem (Valkenier) en ze vermoeden hetzelfde, ze hebben dit probleem nog niet eerder gehad.
Hij valt dus alleen uit als ik de TTR in de cradle zet en als de cradle aan de accu is aangesloten. Als ik de zekering uit de stroomkabel haal (voor de zekerheid heb ik deze ertussen gezet) dan is er niets aan de hand.

Deze week stuur ik het setje op (TTR + cradle) en hoop dat ze snel een vervanging opsturen.
Laatst gewijzigd door Beta2 op di 01-08-2006, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Beta2

Bericht door Beta2 »

just4fools schreef:Bedankt Knut en Beta2, ik heb jullie voorbeeld nagebouwd. Bevalt me zeer!
Dat is goed nieuws, enjoy!
Diffie

Bericht door Diffie »

Voor diegene die er in geinteresseerd is; ik heb de beugel die op de Belgische Suzuki-site vermeld staat om de tomtom achter de ruit, boven de tellers te monteren, ook in Nederland gevonden. Had hem binnen 3 dagen in huis!! De beugel kostte 69 euro. (zie ook forum TomTom Rider)

Groetjes; Simon.
MarcT

Bericht door MarcT »

...waar staat die beugel dan op de belgische Suzuki-site ?
Diffie

Bericht door Diffie »

He MarcT

De beugel kan je vinden op http://www.suzuki.be" onclick="window.open(this.href);return false;
klik op accesoires, daarna op motoraccesoires, geef je type motor aan (Dl 1000 - 02), kies daarna alle catagorien, daarna naar blz. 12 gaan, halverwege deze blz. staat ie.
Ik heb hem besteld bij Motoport Rockanje, via Richard (afd. verkoop)
kosten 69 euro en had hem binnen 3 dagen in huis !!!

Gr. Simon.
Plaats reactie