Tomtom rider 450

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Geradus
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 26-03-2017, 14:57
Mijn motor is een: Suzuki DL 650 A 2010

Tomtom rider 450

Bericht door Geradus »

Beste Strommers,

Ik ben van plan om een Tomtom rider 450 aan te schaffen. Ik wil hem/haar aansluiten op een geschakelde draad, dus van één van de lichtpunten. Bij contact af staat er dan dus geen spanning op. Kan het kwaad om, als ik alleen het apparaat van de houder haal, de contactpuntjes onbeschermd te laten en zo ja is er een losse afdekdop voor te koop?

Weet iemand wanneer de 450 met uitgebreid pakket, dus met autosteun, tasje, slot etc, weer leverbaar is? Ik heb gehoord dat Tomtom leveringsproblemen zou hebben door gebrek aan onderdelen.

vr gr

Geradus
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Tomtom rider 450

Bericht door Eikie »

Bij mij is de 450 geschakeld op dezelfde draad als de handvatverwrming

Geen uitgebreid pakket gekocht. Ik gebruik hem alleen op de motor

En welkom op het forum trouwens.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Blauwestroom
Berichten: 22
Lid geworden op: di 06-06-2017, 17:09
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2013
Woonplaats: Alkmaar

Re: Tomtom rider 450

Bericht door Blauwestroom »

Hallo Gerardus,
ik heb mijn TomTom 410 via mijn parkeerlicht van stroom laten voorzien. Tevens heb ik een essential kit voor de TomTom gekocht: bestaat uit een doorzichtige mat folie sticker om op je scherm te plakken ( om het spiegelen tegen te gaan, wat goed werkt)
en een op maat gemaakte afdek dop die je over de houder (met de 2 contacten) kan plaatsen.
Vond de 25euro wel wat duur.. maar als je zoals ik niet altijd met navigatie rijdt, vind ik de afdek dop (zeker in de regen) wel een fijn idee.
Ik heb de kit bij waypoint gekocht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groetjes Geert :bye:
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Tomtom rider 450

Bericht door Hans Vaessen »

Geradus schreef: di 18-07-2017, 12:37 Bij contact af staat er dan dus geen spanning op. Kan het kwaad om, als ik alleen het apparaat van de houder haal, de contactpuntjes onbeschermd te laten <knip>
Weet iemand wanneer de 450 met uitgebreid pakket, dus met autosteun, tasje, slot etc, weer leverbaar is? Ik heb gehoord dat Tomtom leveringsproblemen zou hebben door gebrek aan onderdelen.
Geschakeld aansluiten is in algemene zin sowieso verstandig. Daarbij de tip: ik weet niet hoe het bij de V-strom is maar bij veel motoren wordt het dimplicht tijdens starten even uitgeschakeld. Om die reden is bijv stadslicht verstandiger.
Afdekken van de contacten van zowel kabel als toestelhouder is vervolgens volstrekt overbodig.

Dat laatste geldt zelfs voor rijden in de regen. Het is 12 V, geen 220. De pennetjes staan voldoende ver uit elkaar. Dat moet ook wel, want als je in de regen rijdt mét het toestel geplaatst komt er ook water bij...
De gedachte om eea af te dekken komt vooral uit de ervaring met de zumo550: daar vond in de loop der jaren vaak elektrolyse plaats (groene aanslag). De contacten zitten bij garmin echter dichter bij elkaar - bij de 550 zitten ze bovendien in een horizontaal deel waardoor daar echt vocht tussen de connectoren kon verzamelen. Zelfs in die situatie echter geen 'sluiting'. M.a.w: volstrekt geen reden tot zorg.

Bij verschillende winkels zijn er inderdaad leveringsproblemen met de 450 Premium. Ik heb 'm zelf echter ruim op voorraad; voor half vijf besteld hoogstwaarschijnlijk de volgende dag in huis: https://www.mrgps.nl/gps/tomtom-rider-450-premium/

(bovenstaande niet als spam bedoeld, maar als antwoord op de vraag :))
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Tomtom rider 450

Bericht door Iron Horse »

Hans, we zien jou met zoveel belangeloze bijdragen niet zo snel als spammer. Sommige zaken moeten we wel in het commerciële topic zetten, maar daar hoort dit niet bij. Menig aspirant koper zal er blij mee zijn te weten dat ze bij jou nog wel uit voorraad leverbaar zijn. Ga zo door, we zijn blij met je bijdragen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Peettomaat
DL1000 berijder
Berichten: 301
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 19:31
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050XT
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Tomtom rider 450

Bericht door Peettomaat »

+1

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Geradus
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 26-03-2017, 14:57
Mijn motor is een: Suzuki DL 650 A 2010

Re: Tomtom rider 450

Bericht door Geradus »

Alweer heel waardevolle info!!!

Hartelijk dank!!!

Heeft er iemand interesse in een fotootje van mijn zelfbedachte gps-steun dl650 2010 boven de tellers zeer degelijk zonder schade aan kuipwerk?
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Tomtom rider 450

Bericht door Eikie »

Zeker wel, laat maar zien :duim:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Geradus
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 26-03-2017, 14:57
Mijn motor is een: Suzuki DL 650 A 2010

Re: Tomtom rider 450

Bericht door Geradus »

Beste Eikie,

Ben nu nog even met vakantie. Zodra ik terug ben, ga ik kijken hoe de foto's op het forum te zetten. Heb ik nog nooit gedaan en ben niet zo handig met computers. Heeft iemand wellicht een tip?

vr gr

Geradus
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4206
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Tomtom rider 450

Bericht door Frank »

Het is heel moeilijk om foto's op het forum te zetten... zou er niet aan beginnen!

Maar nu serieus:
Als je een bericht typt, klik dan onder je bericht (waar je typt) op het tabblad 'bijlagen'
Daarna op bestanden toevoegen.
Upload je bestand. (Pas op de de foto niet groter is dan 1024*900 pixels.
Dan klik je op "Plaats in Tekst"
Klaar!

Of neem een account bij Tinypic / Photobucket / Imageschack en kopieer dan de url tussen de tags [IMG] en [/IMG]
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Geradus
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 26-03-2017, 14:57
Mijn motor is een: Suzuki DL 650 A 2010

Re: Tomtom rider 450

Bericht door Geradus »

Bijgaand de eerste 3 van 7 foto's gps-steun dl 650 tm 2010 bij scherm in laagste stand
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Geradus
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 26-03-2017, 14:57
Mijn motor is een: Suzuki DL 650 A 2010

Re: Tomtom rider 450

Bericht door Geradus »

Bijgaand foto 4 tm 6 van 7 gps-steun dl 650 tm 2010 scherm in laagste stand
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Geradus
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 26-03-2017, 14:57
Mijn motor is een: Suzuki DL 650 A 2010

Re: Tomtom rider 450

Bericht door Geradus »

Bijgaand foto 7 van 7 gps-steun dl 650 tm 2010 scherm in laagste stand
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Tomtom rider 450

Bericht door Eikie »

Iron Horse schreef: vr 21-07-2017, 18:23 Hans, we zien jou met zoveel belangeloze bijdragen niet zo snel als spammer. Sommige zaken moeten we wel in het commerciële topic zetten, maar daar hoort dit niet bij. Menig aspirant koper zal er blij mee zijn te weten dat ze bij jou nog wel uit voorraad leverbaar zijn. Ga zo door, we zijn blij met je bijdragen.
Afbeelding

Is het (dure) tijdperk van de huidige motornavigatie ten einde? Deze advertentie kreeg ik onder ogen. Kosten: €27,95 voor 3 jaar. De iPhone 7 is waterdicht en een steun hiervoor kun je hier vinden : https://sp-connect.eu.

Nu niet gelijk zeggen dat de iPhone 7 reteduur is. Hele volksstammen lopen inmiddels met die dingen op zak. Dus mocht je een iPhone 7 of ander waterdicht model bezitten, is wellicht dit een optie. Let op het touchscreen met de handschoenen aan...

Hans kom er eens in. Kunnen we nu goedkopere motornavigatie verwachten O:-)
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Tomtom rider 450

Bericht door Hans Vaessen »

Eikie schreef: zo 27-08-2017, 09:56 Hans kom er eens in. Kunnen we nu goedkopere motornavigatie verwachten O:-)
Tsja, wat zal ik zeggen? Tuurlijk is gebruik van een toestel dat je toch al had goedkoper dan apart een nieuw toestel aanschaffen. Het verschil wordt wel wat verkleind doordat je nog steeds een steun en voeding moet regelen en dat de te gebruiken apps veelal niet gratis zijn.

Volgende vraag is of er ook geschikte software is, en het antwoord is ja. MRA nav kan interessant zijn (even afwachten) maar ook nu al kun je met de TomTom Go app prima uit de voeten.

Toch blijf ik zelf terughoudend. Zo'n Iphone of smasung edge s7 (die ik zelf heb, ook waterdicht) zijn niet gemaakt voor de trillingen waaraan ze op de motor blootstaan. Dat geldt voor de interne componenten, maar ook voor bijv de voedingsconnector. Ander aspect is temperatuur: zeker bij gelijktijdige externe voeding, rijdend in de volle zon, wordt mijn S7 op een gegeven moment zodanig warm dat hij automatisch functies uitschakelt. GPS is één daarvan..

In de auto hang ik tegenwoordig meestal de smartphone aan de ruit; op de motor vind ik het persoonlijk echt te riskant.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Tomtom rider 450

Bericht door Iron Horse »

Even een vraagje betreffende de TT450 in de praktijk. Ik heb nog steeds een oude Núvi 510. Maar daar zie ik in de zon zo goed als niets op en hij is heel erg traag bij herberekenen. (al meermaals gereset maar geeft weinig verbetering) Onderhand geloof ik al zo'n (ruim) 10 jaar oud dus mag wel eens vervangen worden. Ik gebruik de navigatie vrij simpel, dus plan niet echt routes of zo. Garmin is nooit echt m'n ding geweest maar dat is persoonlijk. Nu lees ik veel positieve recensies over de spannende en kronkelroutes van de TT450 en juiste slechte als het om vergelijkbare functies in de Zumo gaat. Ik dacht dus al snel; dan wordt het dus een TT450. Maar vervolgens lees ik dan erg veel gebruikerservaringen die het apparaat volledig afbranden als het om het gebruik in de praktijk gaat. Slecht touch screen in de regen, spontaan verspringen van landscape naar portret en omgekeerd, herhaaldelijke spontane herstarts, lekkage enz. (onder andere bij Louis, klik) Als er van de 27 reviews 8 keer 1 ster en 7 keer 2 sterren staan dan krijg ik toch wel wat twijfels. Je kunt natuurlijk gelijk zeggen maar dan zijn er dus 12 met minimaal 3 sterren (op een schaal van 5), maar ik blijf dat mager vinden.

Dus ik zou hier wel eens mensen uit de praktijk willen horen wat die er mee hebben ervaren en wat er mogelijk waar is van die negatieve verhalen. Voorlopig maak ik nog maar even pas op de plaats.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Tomtom rider 450

Bericht door RedStrom »

Als je de 510 in de prullenbak gooit, gooi hem dan in die van mij. Ben er nog steeds blij mee :). Zeker nadat de software van de 220 er in is gekomen en herberekenen uitgezet kan worden.
Als Garmin niet je ding is, heb je het nog lang volgehouden.
Ik heb wel een idee over de TT, maar niet uit eigen ervaring. De 550 schijnt wel een beter scherm te hebben en minder gevoelig te zijn.
Verwacht wordt dat dat voor andere toestellen via een firmware ook verbetert wordt.
En als je toch niet in de regen rijdt, dan is een groot deel van de problemen al weg. Daar was het scherm heel gevoelig voor.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3468
Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Woonplaats: Rotterdam

Re: Tomtom rider 450

Bericht door Aad900 »

Ik heb sinds kort de TTR 410. Heb er al mee in de regen mogen rijden :P totaal geen probleem gehad. Verder heb ik folie op het scherm en daardoor ook prima in de zon af te lezen. Ik ben tot heden (na 1158,1 km) zeer tevreden. Dit weekend gaan we verder testen O:-)
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Tomtom rider 450

Bericht door RedStrom »

De folie helpt zeker. Kun je ook doen Rob. Te koop bij Waypoint dacht ik.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Tomtom rider 450

Bericht door Hans Vaessen »

Iron Horse schreef: wo 18-04-2018, 21:35 Dus ik zou hier wel eens mensen uit de praktijk willen horen wat die er mee hebben ervaren en wat er mogelijk waar is van die negatieve verhalen. Voorlopig maak ik nog maar even pas op de plaats.
Heel begrijpelijk. Het gaat om een hoop geld en dan wil je goed beslagen ten ijs komen.

In algemene zin: als je nu een nieuwe Rider koopt raad ik zeer aan de 550 te kiezen. Ik weet: die is wat duurder, maar de snellere processor is echt een belangrijk voordeel.

Qua problemen:
In hoofdzaak zijn er eigenlijk twee problemen:
- condensvorming
- bewegingssensor

condens:
Als er sprake is van condensvorming is dat een fabrikagefout (slechte verlijming van het scherm). Dat kwam vooral bij de eerste serie van de 400 veel voor, door verscherpte controle bij de 410 en 450 beduidend minder. Maar incidenteel zie je er nog wel meldingen van (en dat zal bij de 5550 vermoedelijk niet anders zijn).
ECHTER: als je daar al tegen aan loopt wordt het door TomTom prima en snel opgelost; veelal heb je (onder garantie uiteraard) binnen een week een vervangend toestel. Dat geldt zelfs voor toestellen die inmiddels buiten de twee jaar fabrieksgarantie vallen. Had zelf afgelopen week nog een klant waarbij een drie jaar oude 400 vervangen werd.

bewegingssensor:
Door de bewegingssensor kan het scherm automatisch kantelen, zoals je dat ook kent van de mobiele telefoon. Echter: bij sommige motoren is sprake van een trilling die de sensor ook 'spontaan' kan activeren. Vaak zelfs net wel/net niet waardoor je het scherm niet ziet kantelen maar de processor het wel razend druk heeft. Het is mijn overtuiging dat ook andere problemen als traag reageren, spontane herstarts etcc daarmee te maken hebben.
Dit probleem is eenvoudig oplosbaar door de schermvergrendeling in te schakelen.

Daarnaast:
Bluetooth: het toestel heeft voor bijv verkeersinfo nodig dat niet alleen de bluetooth aan staat, maar bovendien op je telefoon de tethering. Android heeft echter de neiging om, door welke oorzaak dan ook, die tethering spontaan uit te schakelen. Dat is eenvoudig oplosbaar door installatie van een gratis app als 'blue car tethering'; die schakelt de tethering automatisch in.
Dit probleem doet zich overigens bij de 550 niet meer voor, door andere wijze van BT communicatie.

Scherm:
Het scherm van de rider is behoorlijk lichtsterk en heeft prima contrast; is daarmee prima afleesbaar. Wel spiegelt het nogal waardoor je, met de zon van voren, jezelf scherp in het scherm kunt zien. Zeker als je een reflector hesje gebruikt best irritant.
Je kunt dat oplossen door een folie; de reflecties zijn dan véél minder maar het scherm wordt er ook wat fletser van; heeft niet mijn voorkeur. Ik adviseer eerst te hoek van het scherm aan te passen.

Voor de 450 geldt dat bij instelling op winterhandschoenen het scherm ultragevoelig wordt en inderdaad op regendruppels kan reageren. Aanpassen van de montagehoek lost dat op, danwel instellen op zomerhandschoenen. Bij de 550 is die gevoeligheid wat verlaagd; naar verwachting komt dat via een firmwareupdate ook voor de 450 beschikbaar.

Al met al: wat je leest in reviews komt weliswaar niet geheel uit de lucht vallen maar is erg betrekkelijk. Ik persoonlijk vind de Rider een erg fijn apparaat. En met de overgang naar de 550 is hij alleen maar beter geworden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Tomtom rider 450

Bericht door Iron Horse »

Hans Vaessen schreef: vr 21-07-2017, 11:29 Dat laatste geldt zelfs voor rijden in de regen. Het is 12 V, geen 220.
Dit is iets dat me eigenlijk bij het eerste lezen al verbaasde. Maar meten is weten. Ik heb er nu eentje, weliswaar een 550, maar de houder is hetzelfde, op het bureau liggen en meteen ook de meting gedaan.

Er staat dus echt GEEN 12 volt op de pennen maar gewoon ca. 5 volt zoals bij elke usb-voeding. (Bij mijn meting met lab-voeding 5,5 volt.) Iets dat trouwens door meerderen fout wordt geschreven waaronder Waypoint. Waarschijnlijk gewoon een aanname omdat de aansluitkabel direct vanaf de 12 volt aansluiting van de motor komt. (Er staat dus wel 12 volt op de pennen van het stekkertje als je dit los zou halen.) Maar in de TomTom zit geen 12 -> 5 volt reductie dus moet er 5 volt worden aangeboden. Zowel op de pennen als via de usb-aansluiting.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Tomtom rider 450

Bericht door RedStrom »

Afgelopen weekend met een aantal TT-riders op stap geweest. Mooie, snelle toestellen.
Een keer verbaasde de TT met het maar blijven sturen naar een weg waar we niet inmochten.
Uitzoomen tijdens rijden is wat beperkt en je kunt niet zien dat je afgeweken bent van de route. Het herberekenen gaat snel en over mooie wegen.
Instellingen scherm qua contrast en kleuren zijn beperkt. Dwz als je daar behoefte aan hebt vanwege leeftijd, staat ogen, etc.
Heel mooi is het delen van een route (track bedoel ik natuurlijk). 1 haalt hem binnen via MRA/MyDrive, en de rest krijgt hem via blauwe tand.
Helaas bleken Garmin en TT elkaar wel te zien via BT, maar bestanden (track bedoel ik natuurlijk) niet te kunnen delen.
Verschillen die we zagen in routes nav de track die gedownload werd ontstonden door kaartverschillen.
Garmin en TT gaan daar anders mee om. Niet alle kleinere weggetjes worden door beide geslikt.

TT heeft een mooie inhaalslag gemaakt, en Garmin is ook nog steeds goed. Ze zijn anders. Effe wennen dus.
Maar zonder enige verdieping in de bediening, de beperkingen, de software (MyDrive, MRA, ...) zijn beide weggegooid geld.
Daarmee wordt het pas leuk.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Tomtom rider 450

Bericht door Hans Vaessen »

Iron Horse schreef: za 21-04-2018, 20:56 Maar in de TomTom zit geen 12 -> 5 volt reductie dus moet er 5 volt worden aangeboden. Zowel op de pennen als via de usb-aansluiting.
Correct: in de motorsteun zit een omvormer van 12v naar 5V. In de autosteun zit die niet, maar wordt de omvorming geregeld in de 'sigarettenplug'.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Tomtom rider 450

Bericht door Hans Vaessen »

RedStrom schreef: zo 22-04-2018, 19:45 Een keer verbaasde de TT met het maar blijven sturen naar een weg waar we niet inmochten.
Klopt, kan voorkomen. Met de 'spannende route' zoek je bewust de 'onderkant' van de kaart op. Doordat op die wegen minder verkeer komt is de kans op kaartfouten dan ook wat groter.

Daarbij kan het voorkomen dat je bij herberekening toch weer naar diezelfde plek gestuurd wordt. In dat geval even een paar minuten op eigen inzicht rijden (is soms wat puzzelen) en het toestel past zich vanzelf weer aan; hij zal niet tot in den treure vasthouden aan een specifiek terugkeerpunt.

Qua verschillen in de route:
Daar is de zumo net wat krachtiger: als hij een bepaalde weg niet kent maakt hij er een offroad traject van. En volg je dus toch de originele route.

Bij de Rider kan het voorkomen dat een weg die weg op de kaart staat toch niet gebruikt wordt; bijvoorbeeld omdat die weg alleen voor bestemmingsverkeer is, mogelijk alleen bepaalde delen van de dag.

Tip: zie je verschil in routelengte zet de rider dan eens op 'fiets' ipv 'motor'. Dan zijn genoemde wegen immers wel toegankelijk.
Plaats reactie