Tomtom rider 450

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Geradus
Mijn motor is een: Suzuki DL 650 A 2010

Tomtom rider 450

Bericht door Geradus » di 18 jul 2017, 12:37

Beste Strommers,

Ik ben van plan om een Tomtom rider 450 aan te schaffen. Ik wil hem/haar aansluiten op een geschakelde draad, dus van één van de lichtpunten. Bij contact af staat er dan dus geen spanning op. Kan het kwaad om, als ik alleen het apparaat van de houder haal, de contactpuntjes onbeschermd te laten en zo ja is er een losse afdekdop voor te koop?

Weet iemand wanneer de 450 met uitgebreid pakket, dus met autosteun, tasje, slot etc, weer leverbaar is? Ik heb gehoord dat Tomtom leveringsproblemen zou hebben door gebrek aan onderdelen.

vr gr

Geradus

Eikie
DL650 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit

Re: Tomtom rider 450

Bericht door Eikie » di 18 jul 2017, 13:25

Bij mij is de 450 geschakeld op dezelfde draad als de handvatverwrming

Geen uitgebreid pakket gekocht. Ik gebruik hem alleen op de motor

En welkom op het forum trouwens.
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Blauwestroom
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2013

Bericht door Blauwestroom » wo 19 jul 2017, 22:58

Hallo Gerardus,
ik heb mijn TomTom 410 via mijn parkeerlicht van stroom laten voorzien. Tevens heb ik een essential kit voor de TomTom gekocht: bestaat uit een doorzichtige mat folie sticker om op je scherm te plakken ( om het spiegelen tegen te gaan, wat goed werkt)
en een op maat gemaakte afdek dop die je over de houder (met de 2 contacten) kan plaatsen.
Vond de 25euro wel wat duur.. maar als je zoals ik niet altijd met navigatie rijdt, vind ik de afdek dop (zeker in de regen) wel een fijn idee.
Ik heb de kit bij waypoint gekocht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groetjes Geert :bye:

Hans Vaessen
Mijn motor is een: HD electraglide - zorry!

Bericht door Hans Vaessen » vr 21 jul 2017, 11:29

Geradus schreef:
di 18 jul 2017, 12:37
Bij contact af staat er dan dus geen spanning op. Kan het kwaad om, als ik alleen het apparaat van de houder haal, de contactpuntjes onbeschermd te laten <knip>
Weet iemand wanneer de 450 met uitgebreid pakket, dus met autosteun, tasje, slot etc, weer leverbaar is? Ik heb gehoord dat Tomtom leveringsproblemen zou hebben door gebrek aan onderdelen.
Geschakeld aansluiten is in algemene zin sowieso verstandig. Daarbij de tip: ik weet niet hoe het bij de V-strom is maar bij veel motoren wordt het dimplicht tijdens starten even uitgeschakeld. Om die reden is bijv stadslicht verstandiger.
Afdekken van de contacten van zowel kabel als toestelhouder is vervolgens volstrekt overbodig.

Dat laatste geldt zelfs voor rijden in de regen. Het is 12 V, geen 220. De pennetjes staan voldoende ver uit elkaar. Dat moet ook wel, want als je in de regen rijdt mét het toestel geplaatst komt er ook water bij...
De gedachte om eea af te dekken komt vooral uit de ervaring met de zumo550: daar vond in de loop der jaren vaak elektrolyse plaats (groene aanslag). De contacten zitten bij garmin echter dichter bij elkaar - bij de 550 zitten ze bovendien in een horizontaal deel waardoor daar echt vocht tussen de connectoren kon verzamelen. Zelfs in die situatie echter geen 'sluiting'. M.a.w: volstrekt geen reden tot zorg.

Bij verschillende winkels zijn er inderdaad leveringsproblemen met de 450 Premium. Ik heb 'm zelf echter ruim op voorraad; voor half vijf besteld hoogstwaarschijnlijk de volgende dag in huis: https://www.mrgps.nl/gps/tomtom-rider-450-premium/

(bovenstaande niet als spam bedoeld, maar als antwoord op de vraag :))

Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016

Bericht door Iron Horse » vr 21 jul 2017, 18:23

Hans, we zien jou met zoveel belangeloze bijdragen niet zo snel als spammer. Sommige zaken moeten we wel in het commerciële topic zetten, maar daar hoort dit niet bij. Menig aspirant koper zal er blij mee zijn te weten dat ze bij jou nog wel uit voorraad leverbaar zijn. Ga zo door, we zijn blij met je bijdragen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Peettomaat
DL1000 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 L5

Bericht door Peettomaat » vr 21 jul 2017, 18:51

+1

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Geradus

Bericht door Geradus » zo 23 jul 2017, 17:41

Alweer heel waardevolle info!!!

Hartelijk dank!!!

Heeft er iemand interesse in een fotootje van mijn zelfbedachte gps-steun dl650 2010 boven de tellers zeer degelijk zonder schade aan kuipwerk?

Eikie
DL650 berijder

Bericht door Eikie » zo 23 jul 2017, 19:14

Zeker wel, laat maar zien :duim:
Groeten, René

DL650 Vstrom NB

Geradus

Bericht door Geradus » di 25 jul 2017, 21:46

Beste Eikie,

Ben nu nog even met vakantie. Zodra ik terug ben, ga ik kijken hoe de foto's op het forum te zetten. Heb ik nog nooit gedaan en ben niet zo handig met computers. Heeft iemand wellicht een tip?

vr gr

Geradus

Daring Red Frank
Admin - DL1000 berijder
Admin - DL1000 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 L8 (Glass Sparkling Black)(201)
Contacteer:

Bericht door Daring Red Frank » di 25 jul 2017, 21:53

Het is heel moeilijk om foto's op het forum te zetten... zou er niet aan beginnen!

Maar nu serieus:
Als je een bericht typt, klik dan onder je bericht (waar je typt) op het tabblad 'bijlagen'
Daarna op bestanden toevoegen.
Upload je bestand. (Pas op de de foto niet groter is dan 1024*900 pixels.
Dan klik je op "Plaats in Tekst"
Klaar!

Of neem een account bij Tinypic / Photobucket / Imageschack en kopieer dan de url tussen de tags [IMG] en [/IMG]
Groetjes,
Frank
___
Suzuki DL 1000 V-Strom L8 (2017) | Glass Sparkling Black | ER6N spiegels | Givi Airflow | Garmin Zumo 590 | Garmin Virb Elite | Schuberth C3 Pro + SRCS | Bridgestone Battlax A40 |

Geradus

Bericht door Geradus » do 27 jul 2017, 17:28

Bijgaand de eerste 3 van 7 foto's gps-steun dl 650 tm 2010 bij scherm in laagste stand

Geradus

Bericht door Geradus » do 27 jul 2017, 17:30

Bijgaand foto 4 tm 6 van 7 gps-steun dl 650 tm 2010 scherm in laagste stand

Geradus

Bericht door Geradus » do 27 jul 2017, 17:32

Bijgaand foto 7 van 7 gps-steun dl 650 tm 2010 scherm in laagste stand

Eikie
DL650 berijder

Bericht door Eikie » zo 27 aug 2017, 09:56

Iron Horse schreef:
vr 21 jul 2017, 18:23
Hans, we zien jou met zoveel belangeloze bijdragen niet zo snel als spammer. Sommige zaken moeten we wel in het commerciële topic zetten, maar daar hoort dit niet bij. Menig aspirant koper zal er blij mee zijn te weten dat ze bij jou nog wel uit voorraad leverbaar zijn. Ga zo door, we zijn blij met je bijdragen.
Afbeelding

Is het (dure) tijdperk van de huidige motornavigatie ten einde? Deze advertentie kreeg ik onder ogen. Kosten: €27,95 voor 3 jaar. De iPhone 7 is waterdicht en een steun hiervoor kun je hier vinden : https://sp-connect.eu.

Nu niet gelijk zeggen dat de iPhone 7 reteduur is. Hele volksstammen lopen inmiddels met die dingen op zak. Dus mocht je een iPhone 7 of ander waterdicht model bezitten, is wellicht dit een optie. Let op het touchscreen met de handschoenen aan...

Hans kom er eens in. Kunnen we nu goedkopere motornavigatie verwachten O:-)
Groeten, René

DL650 Vstrom NB

Hans Vaessen
Mijn motor is een: HD electraglide - zorry!

Bericht door Hans Vaessen » wo 13 sep 2017, 17:01

Eikie schreef:
zo 27 aug 2017, 09:56
Hans kom er eens in. Kunnen we nu goedkopere motornavigatie verwachten O:-)
Tsja, wat zal ik zeggen? Tuurlijk is gebruik van een toestel dat je toch al had goedkoper dan apart een nieuw toestel aanschaffen. Het verschil wordt wel wat verkleind doordat je nog steeds een steun en voeding moet regelen en dat de te gebruiken apps veelal niet gratis zijn.

Volgende vraag is of er ook geschikte software is, en het antwoord is ja. MRA nav kan interessant zijn (even afwachten) maar ook nu al kun je met de TomTom Go app prima uit de voeten.

Toch blijf ik zelf terughoudend. Zo'n Iphone of smasung edge s7 (die ik zelf heb, ook waterdicht) zijn niet gemaakt voor de trillingen waaraan ze op de motor blootstaan. Dat geldt voor de interne componenten, maar ook voor bijv de voedingsconnector. Ander aspect is temperatuur: zeker bij gelijktijdige externe voeding, rijdend in de volle zon, wordt mijn S7 op een gegeven moment zodanig warm dat hij automatisch functies uitschakelt. GPS is één daarvan..

In de auto hang ik tegenwoordig meestal de smartphone aan de ruit; op de motor vind ik het persoonlijk echt te riskant.

Plaats reactie