Pagina 1 van 1

Aansluiten Zumo 3xx of 59x

Geplaatst: di 23-05-2017, 21:46
door RedStrom
Ik overweeg een nieuwe gps.
Nu hoorde ik dat de mount van de 345 (of de 595) de accu leeg trekt ook al zit er geen toestel in.
Doet een TT4xx dat ook?

Hoe te voorkomen, schema's, tips, ervaringen?
Schakelaar?
Relais?
Plug voor de 12V aansluiting?

BVD. :bye:

Re: Aansluiten Zumo 3xx of 59x

Geplaatst: di 23-05-2017, 22:22
door Drummer
8) 8) 8)

Daar heb ik nog niets van gehoord, en voor zover ik weet trekt mijn Mount van de 595 mijn batterij niet leeg.

Deze is bij mij rechtstreeks aangesloten op de batterij.

werkt prima zo.


grtz Drummer

Re: Aansluiten Zumo 3xx of 59x

Geplaatst: wo 24-05-2017, 22:06
door RedStrom
Ok, dank je. Dan stijgt die met stip op mijn lijstje.
Bij de 3xx is het wel het geval.
Mensen die er mee rijden?

Re: Aansluiten Zumo 3xx of 59x

Geplaatst: wo 24-05-2017, 22:24
door De Graaf van Salland
Ja, ik maak al tijden gebruik van een Zumo 350 (= niet meer leverbaar)
Overigens met veel plezier.

Zie:http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f=47&t=11577

Re: Aansluiten Zumo 3xx of 59x

Geplaatst: wo 24-05-2017, 22:39
door Motormuus
Ik het de 3xx Mount rechtstreeks op de accu al 2 jaar. En al staat de motor een maand of 2 maanden stil in de winter. Heb nergens last van. Gebruik ook geen lader tijdens de winter.

Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk


Re: Aansluiten Zumo 3xx of 59x

Geplaatst: wo 24-05-2017, 23:09
door Dyrck
Oplossing:
Sluit de navi aan op een geschakelde plus, achter het contact.
Kun je nooit kortsluiting krijgen, op een leeglopende accu.

Re: Aansluiten Zumo 3xx of 59x

Geplaatst: do 25-05-2017, 00:49
door RedStrom
En waar vind ik die Dyrck?
Lamp?

Re: Aansluiten Zumo 3xx of 59x

Geplaatst: do 25-05-2017, 08:06
door RedStrom
Inmiddels bij geappt door Eikie. :duim:
Bij voorkeur zou ik de + (plus) aftappen ergens in de buurt van de accu waar de - (min) wordt aangesloten.
Dan kan de kabel een beetje heel blijven.
Ik heb bij de 650 de Atre van Ate eens aangesloten en een draadje van de achterlamp gebruikt.
Weet iemand hoe ik dat bij een 100 van 2014 (L4) kan doen?
Is er iets waaraan de juiste plek/draad aan te herkennen is?

Re: Aansluiten Zumo 3xx of 59x

Geplaatst: do 25-05-2017, 09:11
door Dyrck
RedStrom schreef: do 25-05-2017, 00:49 En waar vind ik die Dyrck?
Lamp?
Ik heb in de zekeringhouder, naast de accu, een extra aftakking gemaakt van een zekering waar spanning op komt te staan als je het contact aan zet. Weet zo niet meer welke, maar dat wijst zich vanzelf.

Re: Aansluiten Zumo 3xx of 59x

Geplaatst: do 25-05-2017, 09:24
door RedStrom
Gewoon de + (plus) bij die zekering indrukken, of op een ''nettere'' manier?
Zekeringen genoeg.

Re: Aansluiten Zumo 3xx of 59x

Geplaatst: do 25-05-2017, 10:51
door Motormuus
De plus van de Garmin. Netjes verbinden met het draadje wat vanaf die zekering komt uit. Wil je het goedkoop doe je het met zo'n blauw blokje(waar ik geen voorstander van ben). Wil je het netjes strip je een klein stukje van de originele kabelboom. En solderen maar. Krimpkous erom en klaar.

Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk


Re: Aansluiten Zumo 3xx of 59x

Geplaatst: do 25-05-2017, 21:52
door RedStrom
Thanks. Dat moet lukken.

Re: Aansluiten Zumo 3xx of 59x

Geplaatst: vr 26-05-2017, 10:47
door TT-Strom
JW, ik heb de houder voor de Zumo 590 al jaren rechtstreeks op de accu, nog nooit problemen gehad en na een winter zonder druppellader start ie gewoon.

Dus bij mij trekt de houder voor de 590 zeer zeker niet de accu leeg, terwijl deze echt rechtstreeks aangesloten is op de accu, dus continu spanning.

Re: Aansluiten Zumo 3xx of 59x

Geplaatst: di 30-05-2017, 17:00
door Hans Vaessen
RedStrom schreef: di 23-05-2017, 21:46 Doet een TT4xx dat ook?
Zowel de Zumo als de Rider werken op 5V. En dat betekent dat er voor het toestel van 12 naar 5 omgevormd moet worden. De Zumo 3xx doet dat met een blokje; bij de rider en de 595 zit het in de steun.

Zo'n omvormer zal enige stroom verbruiken, maar dat is minimaal. Neemt niet weg dat het het beste is eea 'geschakeld' aan te sluiten, vooral om, in de loop der jaren, corrosie op de contacten te voorkomen.

Waar het gaat om de keuze tussen rider of zumo kan dit wellicht nog helpen: https://www.mrgps.nl/garmin-of-tomtom/