Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Numpty
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 04-02-2008, 12:50
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT
Woonplaats: Braboland
Contacteer:

Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Numpty »

Ik ben rond aan het kijken voor een gps, maar nu kom ik met regelmaat klachten tegen omtrent de TT rider 40/400/410 en rijden in regen.
Het scherm reageert op de regen en daardoor gaat de rider van 't padje af :P ..... soort van. :D

Is dit inmiddels opgelost, bestaan deze klachten nog of is het exemplarisch te noemen?

Alvast bedankt :duim:
Gebruikersavatar
Shifty
DL1000 berijder
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 10-06-2012, 17:56
Mijn motor is een: CRF1000DH '17

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Shifty »

Ik heb de 400 maar ik kan je niet wijzer maken, heb nog nooit met de TT in de regen gereden.
Heb er idd wel eens van gehoord.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Hans Vaessen »

Het komt wel eens voor maar is imho geen denderend groot probleem. Als het voorkomt lost het ietwat verstellen van de stand van het toestel het op, hooguit is het vervelend dat je daartoe dan even met twee benen op de grond moet.

Saillant is deze is dat ik tijdens de lancering van de Rider, twee jaar terug, ermee mocht rijden in Andalusië, en nog nooit van m'n leven zoveel regen heb gezien als toen (erg fijn). Het toestel heeft toen geen enkele keer op enige druppel gereageerd. Het stond toen echter vrij rechtop; als 100% verticaal 90 graden is onder een hoek van ca 70. En dat ging dus prima.

Zie ook https://youtu.be/pfnSf_0WTV8
Gebruikersavatar
Patrick8888
Berichten: 200
Lid geworden op: za 04-07-2009, 19:31
Mijn motor is een: Zwarte DL 650 van 2004
Woonplaats: Sint Annaland

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Patrick8888 »

Ik ben ook in het bezit van de 400 en verleden jaar toch aardig van de weg gespoeld.....De rider heeft tijdens de regen niet raar gedaan.
All the things we seem to understand are like footprints in moving sand.
There's no teacher who can teach us anything new, he can only teach the things we already knew.
Gebruikersavatar
David
DL1000 berijder
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 14-06-2015, 21:54
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 L6
Woonplaats: Julianadorp

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door David »

Ik heb een tom tom rider 400. Heb in de afgelopen anderhalf jaar (16000 km) hier wel een keer last van gehad. Maar dat is een enkele keer geweest.
Tom Tom vangt weinig water als hij boven de teller gemonteerd zit. Mooi beschut achter het scherm en nagenoeg rechtop.
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door FidesNL »

Ik heb de Rider 410 op het stuur. Gisteren en eergisteren alleen maar regen gehad in Genève, maar ik had nergens last van.
Wel een paar andere dingetjes die het vermelden waard zijn, maar dat zal ik later wel even vermelden.
Gebruikersavatar
Numpty
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 04-02-2008, 12:50
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT
Woonplaats: Braboland
Contacteer:

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Numpty »

Heel erg bedankt voor de reacties :duim: hier kan ik wat mee.

Welke Gps het gaat worden (Tomtom-Garmin) is nog even zoeken en lezen, maar dit Tomtom verhaal kwam ik regelmatig tegen.
Hij komt bij mij inderdaad boven de tellers dus directe regen erop zal meevallen.

Nu ben ik wel benieuwd welke ander dingetjes jij bedoeld Fides :?:

Toch fijn, zo'n behulpzaam forum :worship:
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Eikie »

De TT is volgens mij waterdicht dus daar kan het niet aan liggen. Is er door wateroverlast dan mogelijk (kort)sluiting tussen TT en de dashmount?
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Numpty
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 04-02-2008, 12:50
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT
Woonplaats: Braboland
Contacteer:

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Numpty »

Nee, het probleem is/was/kan zijn :o dat het capacitive scherm reageert op druppels die direct op het scherm vallen.

https://youtu.be/DSOyJs9VYwA
https://youtu.be/VmJelGZ_-Vw vanaf 13:40

Dat was een beetje mijn vraag, nog steeds benieuwd met welke puntjes FidesNL komt :wink:
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door FidesNL »

Afgelopen dagen 8u per dag met de TomTom gereden en toch wel een paar kritiek puntjes:

- onverwacht herstarten: om de zoveel tijd herstart de TomTom zich. Geen idee waarom en na het herstarten is ook alles in orde (route wordt gewoon weer opgepakt).
- scherm op zwart. Idem als bovenstaande.
- scherm verkleurt helder. Idem als bovenstaande.
- route terug vinden naar track kan heel lang duren. Wat ik zelf doe is uitzoomen en zelf mijn route naar de track vinden. Want soms doet de TomTom er 10 minuten over ofzo.
- alle meldingen komen voor mij 2-3 seconden te laat. "Neem de afslag" zegt hij bijvoorbeeld 5 meter voor het verdrijvingsvlak. Dan is het eigenlijk al te laat. Natuurlijk, hij doet een voor aankondiging "over 100m ...." maar de uiteindelijke melding mag ook wel vervroegd worden.
Maar ook bijvoorbeeld de melding dat de accu bijna leeg is mag eerder, hierna kun je nog geen 5km rijden en dan gaat de TomTom uit.
- autonavigatie met motorsausje. Naar mijn gevoel is de TomTom ook een autonavigatiesysteem met een motorsausje eroverheen. Wegen waar motoren in mogen, maar auto's niet ziet de TomTom als een verboden weg. Ook andere zaken als parkeerplekken zijn altijd autoparkeerplekken en nooit motorparkeerplekken.
- knoppen mogen voor mij groter. De hoofdknoppen van het begin menu en de zoomknoppen tijdens het het rijden zijn prima. Echter 1 laag dieper worden de knoppen veel te klein. Zoals het doorgeven van een flitser of foute snelheidsaanduiding.
- éénrichtingswegen kloppen vaak niet.
- het toestel reageert regelmatig traag.
- meer instellingen. Graag zou ik de geluiden zelf willen instellen. Als je nu bijvoorbeeld in een 90km zone rijdt en daarna naar 70km zone + flitser. Dan geeft de TomTom een schrille toon omdat je te hard rijdt voor de flitser. Ik weet niet of het aan mijn leeftijd ligt (25), maar voor mij doet die toon echt pijn aan de oren. Daarnaast is het geluid ook zeer hard. Ik heb liever wat kalmere meldingsgeluiden.

Ik heb overigens de meest actuele software erop staan. Maar heb het gevoel dat met die update er meer foutjes zijn ingeslopen.

Misschien dat Hans mijn bericht kan bevestigen / tips heeft voor zaken die ik anders zou moeten doen?

Overigens ben ik blij met de TomTom. Er zijn ook vele goede dingen zoals de verkeersinformatie bijvoorbeeld. Die is echt subliem.
En daarnaast werkt het navigeren e.d. ook prima. Zeker de functie om een nieuwe route te plannen of locaties zoeken werkt heel fijn vind ik.

Toch zou ik wel eens benieuwd zijn om een x95 te testen / een weekje mee willen rijden. Dus als ik die een keer van iemand zou kunnen lenen haha!

Gebruikersavatar
Pim1955
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 20-11-2016, 22:14
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 '14

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Pim1955 »

Volgens mij is dit probleem inmiddels verholpen. Zie de site van Mr. GPS

Verstuurd vanaf mijn D6503 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Numpty
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 04-02-2008, 12:50
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT
Woonplaats: Braboland
Contacteer:

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Numpty »

Bedankt voor je (flinke) aanvulling FidesNL .
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door RedStrom »

@FidesNL. Dat zijn tenminste gebruikerservaringen.
Dat het toestel niet zo snel is heb ik vaker gehoord. In de shop merk je daar niks van, maar tijdens het rijden dus wel.

Die 10 minuten om de route weer te vinden valt me op.
Ik heb zelf nog steeds het idee dat ik herberekenen aan of uit wil zetten as I please.
Ik kwam op de beurs middenin de presentatie van Hans (MrGPS) op het moment dat hij zei: er zijn mensen die herberekenen uitzetten belangrijk vinden.
Het was net of die het tegen mij had.
Ik snap de oplossing van de 400/410, maar begrijp dat het in de praktijk dus niet altijd even goed werkt.
Je zegt dat het 10 minuten duurt, soms. Maar werkt het ook wel eens flitsend dan? Andere situatie?
Ik kan me voorstellen dat het niet heel moeilijk is voor TT om een herberekenenfunctie als in de Garmin in te programmeren.

Dat herstarten heb ik met mijn ZUMO 510 ook wel eens gehad. Was bij een teken dat de voedingskabel niet 100% aansloot.
Beetje vaseline en klaar.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door FidesNL »

Welk probleem bedoel je precies en kun je een link toevoegen waar gesteld wordt dat het is opgelost?
Gebruikersavatar
Pim1955
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 20-11-2016, 22:14
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 '14

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Pim1955 »

Dit betroft het issue over regen op het scherm. Op meerdere fori heb ik gelezen dat dat probleem is opgelost. Het betrof blijkbaar een productiefout in de eerste serie 40/400/410. Je kunt wanneer het jou overkomt contact opnemen met TomTom die zorgen voor vervanging. Zie bijvoorbeeld http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... l-3-2.html. Er stond overigens geen bericht hierover op de site MrGPS. Of ik kon het niet meer vinden.....
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Hans Vaessen »

Hmmm... Het vreemde is: veel van de zaken die je noemt herken ik wel van ca. een jaar geleden (zoals het 'op zwart gaan') maar vrijwel al die dingen zijn met FW updates gaandeweg wel opgelost.
Ik zou adviseren je toestel toch eens een hard-reset te geven, of desnoods de 'diepere' reset zoals te zien op https://www.mrgps.nl/kennis/rider-hangt ... pnieuw-op/

Zoiets als 10 minuten doen over herberekening is echt heel vreemd, heb ik nooit ervaren en er zelfs nooit een melding van gezien. Wellicht ook van belang aan te geven wat voor soort route er op dat moment actief was, cq hoe je je routes maakt.

Qua batterij-melding: ik begrijp dat je rijdt zonder externe voeding. Dat houdt het toestel inderdaad meerdere uren vol maar ik zou toch echt aanraden even de tijd erin te steken een snoertje naar bijv het stadlicht te rijden. Ik sluit ook niet uit dat genoemde problemen zich bij acculading eerder manifesteren dan bij extern gevoed.

Qua timing van navigatieaanwijzingen: ik switch regelmatig van Garmin naar TT en vice versa en merk inderdaad dat ik me nu en dan wat 'verslik' in de timing. Dat het nulpunt het 'point of no return' is is normaal, maar ik merk dat vooral de 3D weergave me nogal eens op het verkeerde been zet. Suggestie: rij eens een weekje met 2D weergave en kijk hoe dat bevalt. In eén van m'n video's laat ik die verschillen ook zien. Vind zelf 2D prettiger.

Qua herberekenen: wat ik daar gezegd heb is:
Sommige mensen kiezen niet voor de TT omdat daarin herberekenen niet uitschakelbaar is.

Dat komt voort uit het feit dat de Garmin altijd zal herberekenen naar het eerstvolgende niet bezochte viapunt, en dat levert soms ongewenste effecten. Door herberekenen uit te schakelen schakel je dat effect uit en 'vervang' je het door eigen inzicht.

Echter: de Rider zal, uitgaand van de track, niet halsstarrig naar één punt rekenen maar dynamisch kijken naar de afstand ten opzichte van de route. Ergo: neemt de routevorm als uitgangspunt en niet specifieke viapunten. Dat gedrag is veel beter dan bij Garmin en maakt dat er ook geen noodzaak is om herberekenen uit te schakelen.

Voor de volledgheid: ergens vorige jaar was er gedurende enkele maanden sprake van een firmwareversie waarbij dat herberekenen soms toch niet goed ging. Dat is inmiddels al lang opgelost, maar onderstreept wel dat het, in algemene zin, van belang is nu en dan te checken op updates.
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door FidesNL »

Even een kleine update: Navigatie tot 2x toe opgestuurd, eerste keer kreeg ik de reactie dat ze niks konden vinden, tweede keer een linkje naar WeTransfer erbij toegevoegd waarna de TomTom is vervangen door een ander toestel. Er zou een probleem zijn geweest met het scherm blijkbaar. Afgelopen week de TomTom teruggekregen en dan kan ik over 2 weken gaan testen in Oost Europa!
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Hans Vaessen »

En al weer wat ouder draadje. Met inmiddels ook nieuwe inzichten:

TIP: mocht je onderweg toch problemen tegenkomen: schakel dan eens de schermvergrendeling in.

Mijn indruk is namelijk dat sommige motoren bij bepaalde snelheden een zodanige trillingsfrequentie hebben dat de bewegingssensor van de Rider alsmaar getriggerd wordt en het scherm wil starten met draaien maar tegelijk een seintje krijgt om weer 'terug te draaien'. Je ziet daar niets van maar het kan behoorlijk van invloed zijn op de performance van het toestel. Het ietwat veranderen van de montagehoek kan daaarbij ook helpen maar, als je toch niet het toestel draait tijdens het rijden, raad ik aan de schermvergrendeling in te schakelen. Ook bij bediening in de hand (op het terras ;)) vind ik dat persoonlijk prettiger werken.
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door OllieX »

Graag wil ik ook nog reageren op het "draaien" van het scherm. De problemen die ik ondervind zijn: Soms (op de snelwegen bijvoorbeeld) kantelt het scherm plotseling 90 graden en blijft dan enkele minuten zo staan.
Een ander probleem: Op binnenwegen, vind ik het wel eens prettig om de Tomtom een kwart slag te draaien van horizontaal naar verticaal of omgekeerd. soms wil het scherm niet meedraaien, tenzij ik de koppeling even intrek en het gas afsluit. Na een aantal seconden draait het scherm dan wel mee.Als ik stil sta en de motor draait stationair dan werkt het probleemloos. Het lijkt mij ook een reageren op de trillingen van de motor zoals Hans aangaf.
Na contact hierover met Tomtom werd mij aanbevolen eerst een reset te doen, maar hielp niet. Daarna op hun advies een "herstelmodus" geprobeerd, maar hielp ook niet.
Mogelijk zou het "hardware"matig kunnen zijn, dus ik zou hiervoor mijn Tomtom ter reparatie mogen aanbieden. Of, zoals zij aangaven het scherm vergrendelen. Ik zal hier nog eens wat mee spelen.
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door FidesNL »

Het hierboven beschreven probleem met betrekking tot het draaien heb ik ook inderdaad. Als ik tussen de 124-128km/u rijd. Daaronder en daarboven is er niks aan de hand.

Nu ik deze andere TomTom heb gekregen blijven de problemen met het scherm toch aanhouden. Vandaag had ik de bug hieronder. Niet storend, maar wel vervelend vind ik.
[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201709 ... bf8899.jpg[/IMG]
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5093
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Stroompje »

:arrow: en wat is hier vervelend aan......?.......ik zie niets raars, behalve de brede zijbalk maar die is in te stellen.
Dus als dat jouw keuze is.....
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Eikie »

Met de 450 nog geen problemen mee gehad.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Dekol
DL1000 berijder
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 30-07-2017, 18:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 uit 2014

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Dekol »

Rij zelf al een tijdje met de 40 rond maar herken deze problemen niet.(gelukkig)
Vstrom 1000 bezitter uit Beusichem.
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door FidesNL »

Stroompje schreef: :arrow: en wat is hier vervelend aan......?.......ik zie niets raars, behalve de brede zijbalk maar die is in te stellen.
Dus als dat jouw keuze is.....
Het beeld staat verkeerd gecentreerd en te laag. Waardoor je de route niet volledig ziet en het pijltje verstopt staat achter het flitser icoon.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5093
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Stroompje »

Hmmm je hebt gelijk ...........vreemd dat hoort erboven te staan. Is dat altijd zo dan zou ik even contact opnemen met TT

In de onze auto vakantie met de ttr 410 veel geleerd van de nwe ttr. :arrow: geëxperimenteerd als bijrijder, met de handen vrij om het een en ander uit te zoeken.

Heb altijd gereden met al mijn TTR's hiervoor, in 3D!! Super zicht op alle bochten die kwamen.
Nu vind ik dat de 3D stand niet genoeg en juiste bochteninfo/beeld geeft en inderdaad je kan te weinig vooruit zien.

Ik heb bv. nu gekozen voor Reisbegeleidingsweergave in : 2D ( in reisrichting) en Automatisch zoomen staat op : Zoom in op volgende afslag

Probeer eens te veranderen/experimenteren bij je instellingen : Uiterlijk in het Menu 2D of 3D en inzoomen op volgende afslag ( geeft m. i. meer overzicht) of op basis van wegtype
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door FidesNL »

3D heb ik nooit fijn gevonden. Rijd al jaren met alleen de 2D stand. Ook in de auto.

En automatisch zoomen heb ik ook uitstaan, vond dat nooit ideaal werken.
Altijd noorden boven staat bij mij redelijk ver uitgezoomd.
En rijrichting staat zeer ver ingezoomd zodat ik altijd goed alle wegen en bochten zie.

Ook het schermroteren heb ik uitstaan.
Obelix
Berichten: 13
Lid geworden op: do 08-12-2016, 20:13
Mijn motor is een: V Strom 1000
Woonplaats: Heerlen

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Obelix »

Ik heb een 400 sinds 5 maanden. Nooit last van gehad.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
V-Strom 1000 net gekocht
Obelix
Berichten: 13
Lid geworden op: do 08-12-2016, 20:13
Mijn motor is een: V Strom 1000
Woonplaats: Heerlen

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Obelix »

Misschien tijd voor software update of contact opnemen met de verkopende partij. Als dat niet helpt eens terug sturen naar Tom Tom .


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Iron Horse op za 23-09-2017, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
V-Strom 1000 net gekocht
Obelix
Berichten: 13
Lid geworden op: do 08-12-2016, 20:13
Mijn motor is een: V Strom 1000
Woonplaats: Heerlen

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Obelix »

 ! Bericht van: Iron Horse
Het is sowieso niet gewenst dat je een voorgaand bericht volledig quote in je antwoord, maar om dan ook nog eens jezelf 2 maal te qouten gaat wel erg ver. Niet op qoute klikken dus om te antwoorden maar op "Plaats reactie" (o.i.d. in Tapatalk).
Sorry zie net dat laatste software er op staat. Had ik overheen gelezen



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalkt
V-Strom 1000 net gekocht
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door FidesNL »

Zo, na 3 410's versleten te hebben, heeft TomTom mij een 450 gestuurd met 410 software. Mij is niet geheel duidelijk wat het verschil is tussen een 410 en een 450, maar dat maakt me ook vrij weinig uit. Het toestel functioneert namelijk nog steeds niet naar behoren.
Zelf maar aan de slag gegaan met e.e.a. te testen, want blijkbaar doen ze dit bij TomTom niet. En ik ben er dus achtergekomen dat een Rider niet in staat is om correct te functioneren wanneer deze met een telefoon verbonden is. Ik heb dit geprobeerd met Android, iOS en Windows Phone en de problemen blijven aanhouden. Toestel hangt vast, herstart, stopt met navigeren, beeld verspringt etcetera etcetera. Deze info ook aan TomTom doorgegeven en nu wacht ik nog op een reactie.
Het lijkt er dus op dat de hardware van de Rider niet krachtig genoeg is om bluetooth verbindingen deugdelijk op te zetten en daarnaast de data die hiervan afkomt te verwerken in combinatie met het functioneren van het toestel zelf.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5093
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Stroompje »

Pffff niet leuk, zacht uitgedrukt!
Gelukkig werkt de 410 en mijn Sony goed samen...... herken niets van jou problemen.
Ben benieuw wat de oplossing gaat worden.

Verstuurd vanaf mijn GT-P5210 met Tapatalk
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Weerman »

Bij mij werkt TomTom en iPhone ook goed.

Wim.
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door FidesNL »

Hier enkele foto's en een video:
Afbeelding
Het beeld is groen en blijft groen. Daarnaast moet "Drive To" "Search" zijn. En het toestel reageert langzaam, maar dat kun je in de foto natuurlijk niet zien.

Afbeelding
Dit rare beeld waarbij alleen linksboven en rechtsboven beeld geven.

Afbeelding
En vervolgens krijg je dit beeld waarbij het toestel opnieuw opstart.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze foto spreekt voor zich.
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door FidesNL »

Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Weerman »

Een raar verschijnsel en als je geen telefoon hebt gekoppeld is het goed?

Wim.
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door FidesNL »

Yep. Dat is correct.
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Weerman »

Ik heb bluetooth headset gekoppeld voor instructies van navi, en telefoon gekoppeld met TomTom voor verkeers info en mobiel radars,
ook is telefoon gekoppeld aan bluetooth headset om muziek te streamen en evt telefoon op nemen.
Dit alles werkt zonder problemen ook na het uit en weer aanzetten verbinden ze automatische met elkaar.

Wel valt mij op als je een lange route hebt in geprogrammeerd en je neemt een verkeerde afslag dat hij niet kan herberekenen hij verzuipt dan in de gegevens en loopt vast.

Wim.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Hans Vaessen »

FidesNL schreef: za 02-12-2017, 19:36 heeft TomTom mij een 450 gestuurd met 410 software.
Dat kan eigenlijk niet; zo heeft de 450 bijv een ander scherm (waarvan je de gevoeligheid kunt instellen).

Ik constateer:
a. dat dit je vierde toestel is
b. dat je ook met dit toestel problemen hebt die toch echter vele andere niet hebben...

Ik zeg dat niet om te zeggen dat je dús geen probleem hebt, maar wel omdat je het wellicht in een andere richting moet zoeken. Twee suggessties daarbij:

a. geduld
Dat problemen zich voordoen nadat de telefoon gekoppeld is zou ook kunnen komen doordat op dat moment gesynct wordt met mydrive. Heb je daar bijv een groot poi bestand als archies campings instaan dat heeft je rider wel even wat weg te kauwen. Zelfs 'de spits' kan van invloed zijn. Advies: nadat je, bij een al in gebruikt zijnd mydrive account, voor het eerst een nieuw toestel koppelt: laat het dan eerst even een minuutje of tien met rust.

b. trilling motor
Je spreekt erover dat hij bij lange routes ineens raar gaat doen. Ik denk dat die 'lange route' toeval is. Wat ik vermoed is iets heel anders: sommigen hebben er totaal geen last van, sommigen veelvuldig: een bepaalde trilling veroorzaakt dat het toestel even denkt gekanteld te worden terwijl dat niet zo is. Het toestel wil z'n scherm hier op aanpassen maar, oh je, ondertussen komt er alweer een tegengesteld signaal... enzovoort enzovoort. Soms zie je het helemaal niet gebeuren maar lijkt het toestel te 'hangen' soms zie je die typisch vegende of zelfde dubbele afbeeldingen als hierboven.

Advies: schakel bij de beeldscherminstellingen de schermvergrendeling IN. Ik vermoed dat dat het gros van de problemen zal verhelpen.
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door FidesNL »

Hoe het precies werkt dat ik een 450 heb met 410 software weet ik ook niet. Maar op het RMA Report staat in ieder geval dat ik een 450 gekregen heb en dat heeft de klantenservice ook van tevoren aangekondigd en bevestigd. Daarnaast zijn de "kapjes" aan de zijkant gekleurd zoals je van een 450 kan verwachten.
Daarnaast zegt de klantenservice ook dat er 410 software op staat en dat staat ook zo in het apparaat dat ik nu heb. Hoe dat precies samenwerkt met het aanraakgevoelige instelbare scherm weet ik niet, die vraag heb ik dan ook gesteld aan de klantenservice.

Met betrekking tot je suggesties:
a. de problemen treden altijd op, ook als ik al 4-5u aan het rijden ben. Dat mijn MyDrive eventueel veel bestanden zou hebben zou kunnen, maar de software zou intelligent genoeg moeten zijn om de beschikbare resources te balanceren.

b. de schermvergrendeling heb ik al geruime tijd ingeschakeld aangezien de trillingen van de v-strom rond de 120km/u inderdaad het toestel laten denken dat het gekanteld wordt. De afbeeldingen die ik hierboven heb gemaakt zijn alleen van het thuis bedienen, geen van de foto''s zijn gemaakt tijdens het rijden.

Overigens: het apparaatje moet gewoon fatsoenlijk werken. Het is geen budget of antiek modelletje dat ik gekocht heb. Dit zou de top moeten zijn met betrekking tot motornavigatie, maar dat is het helaas op dit moment niet.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Hans Vaessen »

FidesNL schreef: za 09-12-2017, 19:32 Dat mijn MyDrive eventueel veel bestanden zou hebben zou kunnen, maar de software zou intelligent genoeg moeten zijn om de beschikbare resources te balanceren.
Dat klinkt heel interessant wellicht maar draagt niet bij tot het vinden van een oplossing. Wat ik aangeef is dat, als je bijvoorbeeld een groot POI bestand in Mydrive hebt staan en een nieuw toestel vervolgens via de cloud koppelt aan dat account het kan zijn dat het apparaat daar even druk mee is. Je krijgt dan exact het effect dat je laat zien met je foto's/video's.
Mijn advies is om op dat moment even geduld te hebben. Heeft allicht te maken met het 'balanceren van resources', maar soms valt er nu eenmaal weinig te balanceren en moeten data gewoon even verwerkt worden.

Als eerder gezegd: als je met vier verschillende toestellen tegen hetzelfde probleem aanloopt dan bestaat de kans dat de oorzaak in de specifieke gebruikerssituatie zit. Dan kun je wel zeggen 'dat mag niet zo zijn', maar zinvoller is uitpluizen wat die oorzaak dan wellicht kan zijn. Ik heb je daar een stuk of wat suggesties voor gedaan.
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door FidesNL »

Zoals eerder gezegd: dit gebeurt ook als ik al 4-5u aan het rijden ben. Mijn bescheiden mening is dan ook dat het synchroniseren van MyDrive niet de oorzaak kan zijn.

Daarnaast rijd ik al altijd in 2D met schermvergrendeling ingeschakeld zoals ik ook al eerder vermeld heb.

Ik heb overigens van TomTom het bericht gekregen dat mijn probleem erkend wordt. En al een aantal keren input moeten leveren om de oorzaak te achterhalen.
Gebruikersavatar
Pim1955
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 20-11-2016, 22:14
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 '14

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Pim1955 »

Ik heb mijn Tomtom40 nu anderhalf jaar in gebruik en herken twee problemen die bij mij zeer sporadisch optreden: het ploteling draaien van het beeldscherm van landscape naar portrait vice versa, en dat het na een lunch-of koffiepauze soms minuten lang duurt voordat de route weer gevonden wordt. Inmiddels heb ik daarvoor als ”oplossing” dat ik de route even wis en opnieuw laadt. Ik heb mijn telefoon gekoppeld aan mijn Tomtom, maar alleen voor de data, niet om mee te bellen, dat leidt alleen maar af. Soms staan er wel 20 routes in het geheugen, maar geen POI bestand o.i.d.
Voor het overige is het een geweldige routeplanner en onverslaanbaar in combinatie met Myrouteapp.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Hans Vaessen »

FidesNL schreef: di 12-12-2017, 18:32 Zoals eerder gezegd: dit gebeurt ook als ik al 4-5u aan het rijden ben. Mijn bescheiden mening is dan ook dat het synchroniseren van MyDrive niet de oorzaak kan zijn.
Mee eens.

Ik meen dat je hierboven ergens aangaf op de interne accu te rijden (dus geen voeding vanuit de motor). Is dat nog steeds zo? Kan me voorstellen dat dat van invloed is.
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door FidesNL »

Ondertussen toe aan mijn 7e TomTom en deze keer heb ik een volwaardige 450 gekregen. Helaas is het toestel nog steeds zo brak als de pest, maar TomTom blijft volhouden dat het toestel goed zou moeten werken. Ik heb hen een aantal links gestuurd van verschillende fora waar gebruikers klagen over de slechte prestaties van het toestel, waarop ik de reactie kreeg dat de technische dienst voortdurend bezig was om de prestaties te verhogen.
Nu zag ik op de motorbeurs dat ze een 550 hebben uitgebracht waar wel fatsoenlijke hardware in zou zit. Dus maar eens navragen bij TomTom of ik dit toestel kan krijgen, want het huidige is echt waardeloos. Opstart / reactietijden van een computer van 20 jaar geleden..
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Hans Vaessen »

De koude opstart van de Rider 4xx is inderdaad traag. Kan wel anderhalf a twee minuten duren. Bij de 550 is dat viermaal zo snel.

Alleen: de vraag is dan een beetje of je het toestel gebruikt als bedoeld is. Ik bedoel: ook je smartphone heeft een dergelijke koude opstarttijd. Maar die schakel je niet na elk telefoontje geheel uit maaar laat je in standby staan. Dat kan met de Rider ook, en dan is ie binnen enkele seconden weer bij de les.

Daarbij begrijp ik dat je toestel in de afgelopen maanden weer driemaal is omgeruild (nadat het al viermaal was omgeruild)... lijkt me een redelijk zinloze actie. ik adviseer je:
A. danwel je verwachtingspatroon bij te stellen en uit te gaan van de mogelijkheden ipv de onmogelijkheden van het toestel
B. danwel je leverancier gedocumenteerd aan te spreken op non-conformiteit en je aanschafbedrag terug te vragen.

Met daarbij het besef dat, ofschoon de 4xx geen snelheidswonder is, vele duizenden juist uiterst content zijn met het apparaat.

Ook al heeft de 550 een snellere processor: ik zou je afraden daarop te focussen, denk eerlijk gezegd dat je ontevredenheid per definitie te overhand zal houden. Er is immers altijd sprake van een 'zwakste schakel', hooguit is het een andere.

Ik denk echt dat optie B de beste keuze is; wel zul je ongetwijfeld de nodige tijd moeten steken in onderbouwing, anders dan verwijzen naar linkjes op internet.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Vraagje aan TomTom rider 40/400/410 bezitters

Bericht door Eikie »

Gydo, rijdt met je TT eens langs bij Hans. Wellicht kom je een stukje dichterbij om je probleem op te lossen.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Plaats reactie