Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
V-for-Herman
Berichten: 286
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door V-for-Herman »

Ik wil op de beurs een navi aanschaffen als de prijzen interessant genoeg zijn.
Ik denk aan de Garmin Zumo 395LM of de TomTom 410, en gaat ook in de auto gebruikt worden.
Nu lees ik van beide voor en nadelen, maar zijn er onder jullie gebruikers van deze apparaten en waarom heb je dan exact voor dat apparaat gekozen?
Ik ben benieuwd!
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4206
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door Frank »

Ik zou voor de Garmin Zumo 595 gaan. Da's het ultieme toestel vandaag de dag.
Vergeet TomTom.... niet doen!



Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
V-for-Herman
Berichten: 286
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door V-for-Herman »

De 595 is voor mij te duur, maar kun je ook toelichten waarom de garmin en geen TT?
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door Iron Horse »

Misschien eerst eens bedenken hoe je hem wilt gaan gebruiken. Ga je uitgebreid routes zelf maken of wil je gemakkelijk zien waar je rijdt en met wat eenvoudige instellingen met voorkeur voor snelweg of binnenweg en zo, van A naar B rijden. Koop je een duur toestel met uitgebreide mogelijkheden die je niet gaat benutten dan is het zonde van het geld. Ga je wel veel gebruikmaken van de uitgebreide mogelijkheden dan zou ik misschien eerst even door sparen zodat goedkoop geen duurkoop wordt. En voorkeur voor Garmin of TT is denk ik ook een beetje persoonlijk. Het is ook maar wat je gewend bent.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door RedStrom »

Heb je het artikel van mrgps op zijn site al gelezen die beide toestellen vergelijkt?
Dan krijg je geen uitsluitsel, maar misschien lees je iets wat je keuze vergemakkelijkt.
Iets wat belangrijk voor je is.
Beide toestellen zijn geen miskoop. Ga ze op de beurs vergelijken, of beter nog in de winkel naast elkaar.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
V-for-Herman
Berichten: 286
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door V-for-Herman »

Iron horse, wat je zegt is idd een belangrijke en mijn gebruik zal van de optie van A naar B zijn in de auto vwb. de vrouw.
Maar met de motor was ik met mijn oude TT700 regelmatig routes aan het maken met maar liefst 40 waypoints :schater: :schater:
Dit wil ik zeker weer gaan doen, eigen routes gaan bedenken en uitzetten. :-)}
De optie kronkel routes is bij TT beter geregeld lees en hoor ik van gerenomeerde sites, bij Garmin wordt je vaket op de snelweg en B wegen neergezet.
de optie om de TT te draaien lijkt mij zeker een goeie.
Dan kun je sneller zien wat er op je af komt zoals scherpe bochten etc.
Ik heb nog een kleine week voordat ik ga beslisen, masr verdere meningen en feitjes hoor ik natuurlijk graag! :duim:
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
Phony123
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 19:31
Mijn motor is een: vstrom 1000, model 2016
Woonplaats: Tilburg

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door Phony123 »

Mijn ervaring met TomTom en Garmin. Al jaren heb ik TomToms op de motor, van Gibraltar tot de Noordkaap. Maar wat wil je er mee doen, gebruiksgemak, eenvoudiger maar doeltreffendender zonder poespas.. dan is de TomTom ideaal.
Voor veel mogelijkheden en opties, Garmin. Maar neem van mij aan.. de TomTom ken je na een middagje. En ik heb motor vrienden die na 3jaar nog steeds hun Garmin niet kennen. Aangeschaft op de vele mogelijkheden, waar ze vervolgens geen raad mee weten of die toch niet zo relevant zijn.
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1578
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door Motormuus »

Ik heb een Garmin en er komt dit jaar een 2e bij. Ken mijn Garmin en vind het fijn werken. Wel eens staan spelen met Tom Tom. Maar vond het niks. Vooral dat draaien. Waar je het over hebt. Daar zit een hapering in. Duurt lang voordat alles goed op beeld staat. En kijken hoe een weg of bocht gaat op de navigatie doe ik zo ie zo niet. De omgeving en eventuele bebossing kan jouw veel meer informatie geven.

Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk

FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door FidesNL »

Ik heb een half jaar geleden gekozen voor de TomTom omdat deze ook verkeersinformatie biedt wat, als je hem in een auto gaat gebruiken, zeer handig is. Daarnaast heeft de TomTom ook wereld kaarten.
Een vriend van mij neemt mijn navigatie deze zomer mee naar de USA. Veel mensen zeggen dat je het ook zou kunnen huren, maar dat is belachelijk duur. €10 per dag makkelijk en voor dat geld kun je bijna een nieuwe navigatie kopen.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door Hans Vaessen »

Er valt een heleboel over te zeggen, bekijken en lezen. Bekijk wellicht even wat ik schrijf op https://www.mrgps.nl/top-3-motornavigatie-2016/ en zeker ook de review op https://www.mrgps.nl/videoreview-tomtom-rider-400/

Maar heel kort door de bocht enkele kern-criteria:

Wanneer sowieso voorkeur voor Garmin?
- als je ook offroad gaat rijden
- als je ook gaat rijden in meer exotische oorden, bijvoorbeeld in Azië of Arika (vanwege OSM kaarten die daar vaak beter dekking hebben dan de commerciele kaarten)
- als je muziek wilt kunnen bedienen via je GPS

Wanneer sowieso voorkeur voor TomTom?
- als je het toestel ook de auto wilt gebruiken (vanwege de enorm goede verkeersinfo - echt een genot)
- als je ook op het toestel zelf eenvoudig een mooie route wilt plannen
- als je ook onderweg routes wilt kunnen ontwerpen op bijvoorbeeld je tablet

Het kunnen draaien van het toestel is allemaal wel grappig en leuk maar zou imho niet de keuze voor de één of de ander moeten bepalen; zo belangrijk is dat niet.

Ga je (zoals ik vermoed) voor de TomTom: overweeg dan wellicht m'n nieuwe cursus te volgen. Niet zozeer omdat het noodzakelijk is, maar vooral om nieuwe mogelijkheden te ontdekken die je anders wellicht zou missen (en zo meer plezier te hebben van je toestel). Zie https://www.mrgps.nl/gps/toeren-met-je-tomtom/
V-for-Herman
Berichten: 286
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door V-for-Herman »

Hans,

Dank je voor je post, de eerste link had ik al uitgebreid gelezen en nu maar eens de 2e link gaan uitspitten.
De optie op je website om een TT Rider great rides Edition plus, waarbij je de anti diefstal kan laten vervallen een hele mooie optie waarbij er weer een 40 euro wordt bespaard een hele mooie.
Sta je ook op de beurs?
V-Strom Bj.2010
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door FidesNL »

Ik snap niet hoezo je €40 wilt besparen op de anti diefstal houder? Als je deze niet hebt is je TomTom in minder dan een seconde van de houder af te halen. Met de houder kun je tijdens het tanken bijvoorbeeld gewoon afrekenen zonder zorgen/mee te nemen.

En daarnaast ik heb een tijd geleden een video gezien waarin iemand bij het stoplicht zo een telefoon van de houder aftrok en wegreed. Dit kan zomaar gebeuren met je navigatie.

Ik wil hier niemand angst aanpraten, maar die €40 is in mijn ogen niet slecht besteedt.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door Hans Vaessen »

V-for-Herman schreef: zo 19-02-2017, 13:01 Sta je ook op de beurs?
Ja en nee. Nee; niet met een stand waar je de Rider kunt kopen. Op de do en vrijdag zal ik echter wel enkele keren op het centrale podium in hal 7 een demonstratie geven van de verschillende route-porgramma's voor zowel tomtom als Garmin.
FidesNL schreef: zo 19-02-2017, 19:06 Ik wil hier niemand angst aanpraten, maar die €40 is in mijn ogen niet slecht besteedt.
Is persoonlijk. Vind zelf de 'premium' niet geweldig. Enerzijds vanwege de 'dikke knobbel' aan de RAM, anderzijds omdat het ook een beetje schijnveiligheid is: ondanks de antidiefstal heb je met een schroevendraaier in de hand amper vertraging. Bovendien vind ik het irritant dat sprake is van twee sloten, met verschillende sleutels. Om die reden bied ik ook de 'plus' versie aan (en merk ik dat dat ook de meest gekozen versie is). Kan me echter ook best voorstellen als iemand toch voor de premium kiest; kan net even toch wat extra zekerheid bieden immers.
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door FidesNL »

Hans Vaessen schreef:Enerzijds vanwege de 'dikke knobbel' aan de RAM, anderzijds omdat het ook een beetje schijnveiligheid is: ondanks de antidiefstal heb je met een schroevendraaier in de hand amper vertraging. Bovendien vind ik het irritant dat sprake is van twee sloten, met verschillende sleutels.
Ik ben het eens met alle 3 je kritiekpunten.
Echter heb je sleutel om de houder te verstellen in principe niet nodig denk ik, de houder kun je namelijk altijd op de motor laten zitten (tenminste dat is wat ik doe).
Maar diefstal is vaak een "gris-gelegenheid" wat je hiermee kunt voorkomen.
Een kettingslot of schijfremslot dat je aan je wiel vastmaakt is ook niet echt effectief, maar je voorkomt wel dat iemand de standaard omhoog kan doen en direct kan weglopen.
Ik vind het jammer dat er überhaupt geen andere accessoires is voor de TomTom, ik heb op internet hier naar gezocht voor de aanschaf, maar kon helaas niks vinden..
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door Hans Vaessen »

FidesNL schreef: ma 20-02-2017, 08:23 Ik vind het jammer dat er überhaupt geen andere accessoires is voor de TomTom, ik heb op internet hier naar gezocht voor de aanschaf, maar kon helaas niks vinden..
Is er (binnenkort) wel hoor, maar niet goedkoop:
https://shop.touratech.nl/handlebar-mou ... dised.html
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door FidesNL »

Ouf, echt duur..

En de grote vraag is natuurlijk, is deze (veel) beter dan de huidige houder?
Gebruikersavatar
Kokws
Berichten: 15
Lid geworden op: za 28-01-2017, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2008)
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door Kokws »

Ikzelf heb de rider 410 en ben er erg tevreden over, vooral het spontaan een "spannende" route kunnen aanmaken vind ik ideaal.
rijd :-)} zoals je bereden wilt worden :worship:
V-for-Herman
Berichten: 286
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door V-for-Herman »

Bedankt allemaal voor jullie input, ik ben na het inlezen over beide merken en typen er uit.
Ik ga voor de TT410, alleen nog niet zeker in welke vorm, de meest uitgebreide met antie diefstal slot of een andere.
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
Johnp
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:26
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 MO
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door Johnp »

Ik ben erg tevreden over de Tomtom 400, het verschil met de 410 is alleen de kaartdekking.
Ik heb hem aangeschaft met de aanbieding van de mediamarkt en dit scheelde aanzienlijk.

zie : http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=24&t=13457

Hiervoor had ik de Urban rider en wat voor mij het belangrijkste was om wederom een Tomtom aan te schaffen is het gebruikersgemak. Het delen van routes via bluetooth werkt ook uitstekend en een handig extraatje.
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1578
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door Motormuus »

Waarschijnlijk komt er dit weekend een Garmin bij mij thuis. Ik heb nu de 390. Maar wil graag de 395. De reden om weer en Garmin te kiezen is. Dat wij allebei dan dezelfde navigatie hebben. Mocht er 1 uitvallen op vakantie kan ik hem zo op de andere motor klikken. Plus. Ikzelf zal degene zijn die de gps in zal moeten stellen en routes erop zetten. En van de Garmin. Begin ik dat nu net een beetje te snappen.

Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk

V-for-Herman
Berichten: 286
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door V-for-Herman »

Mijn broer met wie ik veel rijd heeft een 390 dus ik verwacht in de toekomst wel enige verwarring tijdens een rit.
Oplossing: moet hij ook maar een 410 aanschaffen :-)
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 384
Lid geworden op: za 27-08-2011, 15:18
Mijn motor is een: V Strom DL650
Contacteer:

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door Hans Vaessen »

V-for-Herman schreef: wo 22-02-2017, 12:06 Ik ga voor de TT410, alleen nog niet zeker in welke vorm, de meest uitgebreide met antie diefstal slot of een andere.
Misschien goed om te weten: verschillende aanbieders, waaronder ik, bieden ook een variant met autosteun (en draagtas), maar zonder afsluitbare motorsteun. Is bij mij de meest gekozen combi.
V-for-Herman schreef: wo 22-02-2017, 13:15 Mijn broer met wie ik veel rijd heeft een 390 dus ik verwacht in de toekomst wel enige verwarring tijdens een rit.
Oplossing: moet hij ook maar een 410 aanschaffen :-)
Laat hem dit filmpje even bekijken en dat zal niet nodig zijn: https://www.mrgps.nl/kennis/routes-impo ... -columbus/
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door FidesNL »

Motormuus schreef:En van de Garmin. Begin ik dat nu net een beetje te snappen.
En TomTom snap je vanaf het begin omdat het kinderlijk eenvoudig is Afbeelding
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1578
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door Motormuus »

Dan is de uitdaging eruit. Tevens heb ik graag 2x hetzelfde systeem. Op beide motoren.

Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Shifty
DL1000 berijder
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 10-06-2012, 17:56
Mijn motor is een: CRF1000DH '17

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door Shifty »

Ik heb een Garmin 350LM met OnRoute kaart maar heb toch een TT400 gekocht voor een tijd terug.
Moet zeggen dat ik met de TT over leukere wegen rij. Voor de rest hebben ze beide natuurlijke hun sterke en zwakke punten.
FidesNL
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door FidesNL »

Voordeeltje van de TomTom: vandaag aangekomen in Narbonne, maar het was nog erg vroeg. Even 100km erbij gepland naar Montpellier binnen 2 minuutjes zonder van de motor te stappen (wel natuurlijk langs de weg gestopt) Geweldige functie!!
V-for-Herman
Berichten: 286
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door V-for-Herman »

naar de beurs geweest een een mooie TT 400 aangeschaft met alles erbij voor de auto. :drive
Incl. Traffic en flits controle, 1000 mooiste routes en een essential kit, dat is een screenprotector die ook weerspiegeling verminderd, afdekkap voor de motor mount en kabel en een ronde schijf om op je auto dashbord te plakken zodat de TT niet meer aan het raam hoeft te hangen.
En bij de registratie bij TT een code voor een tyre lifetime.
V-Strom Bj.2010
Clau
DL650 berijder
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 18-05-2011, 19:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Black Rhino
Woonplaats: Zevenaar

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door Clau »

En is het de TT definitief geworden? Ik heb TT in de auto en Garmin op de motor maar ik heb spijt van de Garmin.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
V-for-Herman
Berichten: 286
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door V-for-Herman »

V-for-Herman schreef: ma 27-02-2017, 23:05 naar de beurs geweest een een mooie TT 400 aangeschaft met alles erbij voor de auto. :drive
Incl. Traffic en flits controle, 1000 mooiste routes en een essential kit, dat is een screenprotector die ook weerspiegeling verminderd, afdekkap voor de motor mount en kabel en een ronde schijf om op je auto dashbord te plakken zodat de TT niet meer aan het raam hoeft te hangen.
En bij de registratie bij TT een code voor een tyre lifetime.
zie hier :mrgreen:
V-Strom Bj.2010
Clau
DL650 berijder
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 18-05-2011, 19:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Black Rhino
Woonplaats: Zevenaar

Re: Welke Garmin 395LM of de TomTom410 ?

Bericht door Clau »

Aaaah super! Zul je geen spijt van krijgen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Plaats reactie