EXELVAN (Chin.nav.4.3inch) met Becker Mamba

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
HD2W4W
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 20-04-2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

EXELVAN (Chin.nav.4.3inch) met Becker Mamba

Bericht door HD2W4W »

In het topic "nieuwe aankoop" heb ik mijn navigatie al laten zien. Ik zal nu mijn ervaringen met de ExelVan voorzien van Becker Mamba navigatiesoftware beschrijven.
De Exelvan heb ik gekocht op aanraden van Motorforum medeforumlid Paul Snip. Via Ebay gekocht. Verzending vanuit Duitsland, dus geen douanekosten.
Het apparaat heeft mij inclusief de verzendkosten Euro 100 gekost. De ExelVan heeft een 4.3 inch scherm, draait op Windows CE en werd geleverd met een motorsteun (stuurbevestiging) en autohouder. De cradle heeft een 12V snoertje. Ook is een 12V lader (voor een normaal 12V stopcontact) meegeleverd.
Er werd GEEN navigatiesoftware meegeleverd. Daarvoor heb ik ook bewust gekozen want ik wilde er de IGO Prima 2.4 motorcycle edition op plaatsen. De ervaringen met deze software waren ronduit goed. Voor een uitgebreide omschrijving van deze software (IGO Primo, aangepast en uitgebreid door forumlid Hozzira tot Motorcycle edition) zie het topic op Motorforum.
Paul Snip had echter hele goede ervaringen met de Becker Mamba navigatiesoftware. Becker heeft in Duitsland een goede naam en ook de testresultaten in de Duitse motorbladen zagen er zeer goed uit. Doet eigenlijk niet onder voor Garmin en TomTom. Becker stopt zijn software ook in Chinese apparaatjes die veel weg hebben van de Gorider apparaten die hier ook op de markt zijn.
Ik heb de Becker software op de ExelVan gezet. In eerste instantie op de interne opslag. Helaas een paar storingen, zoals rebooten van het systeem tijdens het rijden van een ingestelde route. Ik kreeg het advies de Becker software op een micro SD kaart te zetten. De ExelVan is namelijk voorzien van een SD slot. En nu loopt de software "als een trein". Mooie van de Becker software is de optie "bochtige route" na het kiezen van een bestemming. Op het scherm wordt dan een bochtige route getoond en met nog een aantal alternatieve (meer of minder bochten) routes. Zo heb ik vanmorgen een prachtige route gereden van mijn woonplaats Oosterwolde naar Akkrum. Ik ben heel goed bekend met de wegen in dit gedeelte van Friesland, maar ik ben toch weer over mooie weggetjes gekomen die ik helemaal niet kende. Omdat ik nog geen bluetooth headset heb, heb ik de instructies gevolgd via oordopjes. De ExelVan is gelukkig uitgerust met een 3,5 mm aansluiting. Dit ging uitstekend. De instructies worden heel goed en ruimschoots op tijd doorgegeven. Ik heb nauwelijks op het scherm gekeken.
Becker software kan ook overweg met GPX routes. Daar ga ik straks maar eens mee bezig houden en uittesten. Ik zal de ervaringen hier melden.
Ik heb een aantal foto's gemaakt van het apparaat zoals ik die op mijn V-Strom heb gezet. (met een RAM mount die ik al in bezit had). Ook een paar foto's van de Becker software.
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding


direct upload
The Peck
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 06-03-2016, 13:22
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 K5

Re: EXELVAN (Chin.nav.4.3inch) met Becker Mamba

Bericht door The Peck »

Ziet er goed uit. Als het naar je tevredenheid werkt heb je voor die prijs een goede deal :duim:
HD2W4W
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 20-04-2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: EXELVAN (Chin.nav.4.3inch) met Becker Mamba

Bericht door HD2W4W »

Dank je.
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat de bouwkwaliteit hetzelfde is als bij de Garmin en Tomtom apparaten. De tijd zal het leren. Ik heb eerder al eens een gok genomen met een Chinese 10 inch tablet. Geweldige specificaties, maar na 3 maanden kon die in de kliko. Ik hoop dat deze aankoop beter uitpakt.
Een Garmin of TomTom vind ik nog te duur. Ik heb eigenlijk teveel hobby's en te weinig geld en vrije tijd. Dus zal ik het budget een beetje moeten verdelen. Voor de racefiets/MTB heb ik een Garmin Edge 500 GPS. Ik heb dus enige ervaring in het tekenen van routes (tracks), het inladen in de GPS en het rijden van de tracks.
Als ik op deze manier met een beperkt budget een hoop GPS en toerplezier heb is mijn doel bereikt.
Als het apparaat blijft functioneren ga ik maar eens kijken hoe ik 'm boven de tellers ga plaatsen. Ik heb hier op het forum al een paar mooie oplossingen gezien.
Ik ga natuurlijk geen "migsel" o.i.d. kopen die qua prijs in de buurt komt van de ExelVan. Ik heb wel een mooie budgetoplossing gezien in de vorm van een aluminium L profiel met een RAM kogel.
The Peck
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 06-03-2016, 13:22
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 K5

Re: EXELVAN (Chin.nav.4.3inch) met Becker Mamba

Bericht door The Peck »

Ik zie dat je in Oosterwolde woon. Woon op 20 minuten afstand. Heb zelf een stuk rond 22mm tussen de kuipruit bevestiging gemaakt. Daar mijn rammount op geplaatst. Zit nu netjes boven klokkespel en zelfs in plensbui droog. Je hoeft niets te boren of iets beschadigen. Ik ben niet handig met fotootjes plaatsen. Als je wil mag je wel een keer langskomen. Ik heb nog materiaal liggen, en in 20 minuten kan ik een voor je maken. Mvg Martin
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: EXELVAN (Chin.nav.4.3inch) met Becker Mamba

Bericht door RedStrom »

Ik hou wel van een beetje knutselen met gps.
Heb je wat linkjes naar hardware en software?
Hoe zit het met kaarten en updates?
Herberekenen uitzetten kan?
Werkt het apparaat ook met tracks?
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
HD2W4W
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 20-04-2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: EXELVAN (Chin.nav.4.3inch) met Becker Mamba

Bericht door HD2W4W »

@The Peck. Enorm bedankt voor het aanbod. Ben heel benieuwd. Ik stuur wel even een PB Wanneer ik in de gelegenheid ben om even langs te komen en jij in de gelegenheid bent om mij te ontvangen.
@RedStrom. Deze heb ik gekocht. http://www.ebay.de/itm/361505757469?_tr ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
De kaarten in Becker Mamba zijn van HERE. De kaart in mijn apparaat is van het laatste kwartaal 2015. Becker levert zelf het toestel met software inclusief lifetime updates. Dat is natuurlijk niet van toepassing op "mijn" software.
Ik heb een abonnement op een nieuwgroepen pay-server. Via Sportnet struin ik de nieuwsgroepen af op zoek naar interessante software. Afgelopen weekend zag ik dat de HERE kaarten 1e kwartaal 2016 alweer beschikbaar waren. Dat zijn kaarten voor de IGO software. Maar volgens de deskundigen is de Becker Mamba software een eigen doorontwikkeling van IGO en kunnen de HERE kaarten voor IGO ook gelade worden in Mamba.
Via een medeforumlid op Motorforum heb ik de beschikking gekregen van Becker Mamba.
Op de site van Becker is de "bedienungsanleitung" in PDF formaat te lezen en te downloaden. Daarin worden (in het Duits) de vele mogelijkheden uitgebreid uitgelegd.
De vraag over herberekenen aan of uitzetten: daar ben ik nog niet helemaal uit. Volgens mij kent Mamba die optie niet. En hou mij ten goede; volgens mij is dat niet nodig omdat de software werkt met GPX "TRACKS" Er wordt een spoor gemaakt en die volg je. Er is wel een mogelijkheid om een routepunt over te slaan en te navigeren naar het volgende routepunt. Nu is mijn kennis op dit gebied nog onvoldoende om alles te begrijpen en uit te leggen. Ik wil mij nog eens goed gaan verdiepen in de vooral door Hans Vaessen (Mister GPS) geschreven publicaties en filmpjes.
HD2W4W
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 20-04-2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: EXELVAN (Chin.nav.4.3inch) met Becker Mamba

Bericht door HD2W4W »

Na een zoektochtje op Ebay kwam ik de GPS mount van "de Griek" tegen. En inclusief de verzendkosten goedkoper dan een bestelling via z'n eigen site. Afgelopen zondagavond dus via Ebay gekocht en vanmorgen werd een enveloppe met inhoud uit Thessaloniki bezorgd.
Montage een fluitje van een cent en de GPS zit nu mooi boven de tellers onder de Airflow ruit. De RAM mount die ik op het stuur gebruikte kwam hierbij dus goed van pas.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: EXELVAN (Chin.nav.4.3inch) met Becker Mamba

Bericht door RedStrom »

Heel fraai!

Je zou in het tekstbestandje hier en daar een vertaling nog kunnen aanpassen, maar dat zijn details.

Ik heb me een beetje ingelezen.
Dat herberekenen kan niet uitgezet worden. Maar zou inderdaad ook niet nodig zijn.
Becker maakt al jaren hele mooie gps-sen, dus dat zit wel goed.

Wat ik het mooiste zou vinden is als iemand de Michelin kaarten in een gps weet te stoppen.
MyRoute(app.com) is er mee bezig om het online te hebben naast de Garmin en TomTom kaarten.
Als je dat nog eens tegenkomt op een newsserver, dan hoor ik dat graag. :duim:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
The Peck
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 06-03-2016, 13:22
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 K5

Re: EXELVAN (Chin.nav.4.3inch) met Becker Mamba

Bericht door The Peck »

HD2W4W schreef:Na een zoektochtje op Ebay kwam ik de GPS mount van "de Griek" tegen. En inclusief de verzendkosten goedkoper dan een bestelling via z'n eigen site. Afgelopen zondagavond dus via Ebay gekocht en vanmorgen werd een enveloppe met inhoud uit Thessaloniki bezorgd.
Montage een fluitje van een cent en de GPS zit nu mooi boven de tellers onder de Airflow ruit. De RAM mount die ik op het stuur gebruikte kwam hierbij dus goed van pas.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kijk ! Zo zit ie waar die wezen moet. Netjes hoor !
Plaats reactie