'Rondje' Zwitserland

Routes (GPS of papier) in de avontuurlijke buitenlanden...
Plaats reactie
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 297
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

'Rondje' Zwitserland

Bericht door Xavier »

Beste medestrommers,

We (avo en ik) zijn voornemens in augustus bergen te bezoeken. Voor mij is dit nieuw, vandaar dit bericht met de vraag om goede tips, ervaringen en adviezen. Wat willen we:
- 5 dagen weg
- bergen (+ 2500 meter), bochtige weggetjes, mooie vergezichten, mogelijk wat onverhard
- liefst zo min mogelijk snelwegkilometers, maar ik denk dat we daar niet aan ontkomen gezien het beperkte aantal dagen
- qua overnachten: kamperen dan wel basic hotels.

Vooralsnog komen we uit op Zwitserland: dit zou dichter bij moeten zijn dan Oostenrijk, en je zit vrij snel op 3000 en meer hoogtemeters. Verder heb ik eea gelezen qua kosten: als je vignetten,tol, kosten dagelijks levensonderhoud in het kostenplaatje meeneemt dan zou er weinig verschil zijn tussen Zwitserland en Oostenrijk.

Wie kan ons een beetje in het zadel helpen :mrgreen: Zinnige tips over de bestemming (mogelijk een ander land) en accommodatie zijn welkom, bijv. over het punt dat zonder tent reizen= minder gewicht, maar mogelijk (veel?) hogere kosten voor hotels? Is Zwitserland in 1 dag aan te rijden (en ook in 1 dag terug). Gezien de beperkte dagen lijkt het ons logischer een rondje te rijden (welke), maar mogelijk is 1 uitvalspunt beter?

Ik hoor het graag!
Xavier
GSA1200
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: 'Rondje' Zwitserland

Bericht door Iron Horse »

Het is weer lang geleden dat ik in Zwitserland geweest ben. Maar mij staat bij dat Zwitserland aanzienlijk duurder is dan Oostenrijk. Voordeel van Oostenrijk is ook dat je gewoon met Euro's betaalt en je 1 op 1 kunt vergelijken. Zwitsers gebruiken nog steeds de Zwitserse Frank.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: 'Rondje' Zwitserland

Bericht door Wullebolle »

De zwitserse benzine is goeikoop met max 1.45 voor E95 ....
Oostenrijkse met 1.39 is wat goeikoper



Benzineprijzen in europa: klik
Spooky Action At A Distance !
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 297
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: 'Rondje' Zwitserland

Bericht door Xavier »

Bedankt voor de reacties! Voornamelijk over -niet onbelangrijk- geld, maar nu graag nog wat 'gebruikerservaringen'...
GSA1200
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: 'Rondje' Zwitserland

Bericht door Iron Horse »

Ik heb geen motorervaring in Zwitserland, alleen maar in Oostenrijk en ook in Duitsland en een stukje Italië (als we het over die regio hebben). Er is voor die korte tijd voldoende te ervaren in Oostenrijk, zowel vanuit stationaire positie als op doorreis als je over 5 dagen praat, maar het is wel erg kort. Zeker wanneer je er nog nooit gereden hebt is er nog veel te ontdekken. Ik durf zelfs te beweren dat er in de Vulkaneifel of het Zwartewoud minstens zoveel uitdaging aan bergritten te vinden en ervaren is. En dus veel dichter bij huis als je zo weinig tijd hebt.Ik heb daar weleens met de billen bij elkaar geknepen gezeten in een onverwachte haarspeldbocht die ik eerder in de alpen verwacht had. En soms hellingen van tegen de 20% (of meer) waar ik soms wel even de rillingen van kreeg. Kant en klare ritten kan ik je echter niet bezorgen. Beetje Googlen doet wonderen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Hessie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 915
Lid geworden op: do 25-12-2008, 20:22
Mijn motor is een: BMW F900 XR
Woonplaats: Huizen

Re: 'Rondje' Zwitserland

Bericht door Hessie »

Kijk anders eens op Moormotor.nl.
Zij hebben reizen naar Zwitserland incl routes, die je natuurlijk zelf nog aan kunt passen.
Je kan precies aangeven hoelang je wilt blijven, dat wordt gewoon aangepast.
In Zwitserland heb je dan als uitvalbasis het plaatsje Sedrun, vanuit daar kan je alle kanten op.
Alle bekende passen zijn vanuit hier goed te berijden.
In het dorpje zelf is niet zoveel te doen, maar een paar keer uit eten daar is goed te doen.

:bye: :bye:
doei
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: 'Rondje' Zwitserland

Bericht door Joskestiller »

Ik deel de mening van Rob. 5 dagen is te kort om u te verplaatsen naar Oostenrijk, Zwitserland of de Franse Alpen. De verplaatsing kan in 1 dag maar dan zullen dat uitsluitend snelwegkilometers zijn en moet je zorgen dat het hotel goed bereikbaar is. Daarna zou je dan nog 3 dagen intensief bochten willen rijden (met delen onverhard) en vervolgens in 1 dag terug naar huis. Ik raad het je niet aan!
Er is keuze genoeg voor een reis waar je kan zorgen dat de heen- en terugreis ook vakantiedagen worden. Eifel, Moezel, Zwarte Woud en zeker de Vogezen zijn goede alternatieven.
Voor een reis naar de Alpen trek ik minimum 10 dagen uit.
Honi soit qui mal y pense!!
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: 'Rondje' Zwitserland

Bericht door Wullebolle »

Ik had het plan om nu in juni een vierdaagse zwitserse passen te doen. Met dag 1: 770km tot aan Brienz nabij Interlaken.
Dag 2 & 3 telkens een 250/300km 'passen pakken'. En dag 4: terug zum house via de vogezen.
Maar 't is uitgesteld tot het beter past in men kalender :(
Voor wat Xavier wil, is dit wel een prima plek.

1000km in 12uur, op de Strom, is naar mijn gevoel de limiet als je sanderendaags nog fris genoeg wil zijn om een rit te doen.
Maar dat hangt van je lijf af natuurlijk. 300km superconcentratie op alpenweggetjes is vermoeiender dan 1000km zen over de snelweg glijden.

Heb je maar een paar dagen in zwitserland koop dan toch een snelwegvignet. je kan dan op korte tijd een redelijke afstand in het dal overbruggen zonder uuuren te verlizen op de gewone weg en in de staden. Investeer dus die 33€, al was het voor maar 200km snelweg, om uren uit te sparen die je beter op de passen kunt besteden.

Alternatief is een roadtrip versie van de Alpen, en dat is elke dag ergens anders overnachten. Moet je willen natuurlijk.
Zoiets: Ballon d'alsace - Susten/grimsel/Furka - Stelvio - Grossglockner - Zwarte woud ....
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: 'Rondje' Zwitserland

Bericht door Peterzeeland »

Jaha, Susten-Furka-Grimsel!!!

2 jaar geleden 800 km over Autobahn naar Bodensee gereden, na rust had ik makkelijk nog door Switzerland (snelwegen) door naar Italie kunnen rijden.
Terwijl op terugweg 350 km passen in de regen, ik helemaal kapot was!

5 dagen is kort, maar te doen, afhankelijk van welke wegen je neemt en hoe het weer is.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 297
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: 'Rondje' Zwitserland

Bericht door Xavier »

Hmmm, fijne tips en ervaringen. Nu is m'n insteek vaak: hoe gekker hoe beter, dus ik denk dat we voor de grote afstand gaan. Daarbij ben je op de motor dermate flexibel dat je je reisplan altijd kunt aanpassen. Vogezen spelen ook nog door mijn hoofd, temeer daar jaren geleden een fietsvakantie in die richting op het laatste moment niet doorging. To be continued, tips blijven welkom!
GSA1200
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: 'Rondje' Zwitserland

Bericht door Peterzeeland »

als het je niet gauw te gek is, gewoon doen. In 1 dag in SW en dan 3 dagen rondknarren van plek tot plek en dan terug over duitsland. Ben je lekker kapot & tevreden na afloop!

voordeel vanuit 1 plek rondjes maken = geen bagage.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 297
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: 'Rondje' Zwitserland

Bericht door Xavier »

Ter info: we zijn afgelopen woensdagmorgen om 05:30 vertrokken naar Zwitserland en waren zondagmorgen om 01:15 thuis. Een dag eerder terug vanwege 2x noodweer (lees: nat pak) op de terugreis, planning was nog een rondje Zwarte Woud dan wel Luxemburg, maar dat houden we te goed. We hadden de overige dagen superweer, vele passen gereden waaronder ook de Stelvio, voordat deze mogelijk gesloten wordt voor ons tweewielers. Met bepakking was alles goed te doen op onze 6,5-jes, goede campings gehad met als laatste een mooie verstopte op 1500m, einde van een dal. Dagelijks zo'n 6 a 7 uur in het zadel was ook goed te doen.

Mogelijk voor in een ander topic, maar toch: de zelfbouwkoffers hielden het supergoed uit! 160 km/u was goed te doen en in het noodweer kwam er geen water binnen. Enige test die we hebben overgeslagen is de omvalproef, die stellen we zo lang mogelijk uit.....

Kortom, bedankt voor de tips en het forum is weer 2 ervaringsdeskundigen rijker :lol:
GSA1200
Plaats reactie