ritje noordkaap

Routes (GPS of papier) in de avontuurlijke buitenlanden...
Plaats reactie
Ssteijn

ritje noordkaap

Bericht door Ssteijn »

Hallo,

Tijdens wat browsen en zoeken naar leuke motorvakanties kwam ik deze tegen: http://www.mtvnmotorreizen.nl/mtvn/inde ... ,0,0,1,0.. Lijkt me een geweldige rit om te rijden. Wel zwaar (elke dag zo'n 500km).
Heeft iemand deze reis al eens gemaakt (met de auto of met de motor)?

Wat zijn je ervaringen?
Laatst gewijzigd door Stroompje op di 14-06-2011, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast. Externe links s.v.p. tussen [url] en [/url] plaatsen!
Sellie

Re: ritje noordkaap

Bericht door Sellie »

Wij hebben de rit wel al een keer gemaakt, maar hebben daar 6,5 weken voor genomen. Het is schitterend, behalve de noordkaap zelf dat is een toeristische atraktie. Wij hebben de reis ook niet met de motor gedaan maar met de camper, met de motor willen we em nog wel een keer doen maar daar staat hij niet boven aan ons lijstje (eerst Kenia/ Tanzania).

Groeten, Selma

http://www.vakanties.sairbrush.nl/vakantienoorwegen.htm hier staan foto's en een verslag van onze reis.
Ipetra

Re: ritje noordkaap

Bericht door Ipetra »

Hoi SSteijn,

Wij gaan dit jaar ook voor de Noordkaap. Ondanks dat dit de 9de keer in Noorwegen is op de motor heb ik nooit de Noordkaap mogen zien.

UIt ervaring weet ik dat 500 kilometer op een dag in Noorwegen veel en veel teveel is. Tenzij de route over de E6 en E39 gepland is. Opzichzelf zijn dit mooie routes alleen je rijdt de hele dag tussen bestemmings- en vrachtverkeer.

Als je echt van Noorwegen wilt genieten en daarmee de ultieme motorervaring wilt beleven moet je ervan uitgaan dat je tussen de 300 en 400 kilometer op een dag kunt rijden (gemiddelde dagsnelheid 50 km/u). Dan volg de de 'kleinere' wegen over de bergpassen, door een dal en verschillende veerovertochten.

DIt jaar plannen wij via Kopenhagen richting Stockholm om zo via Finland naar de Noordkaap te rijden. Deze wegen zijn goed, redelijk snel en comfortabel te rijden. VErvolgens zullen we vanuit de noordkaap langs de kust afdalen naar Stavanger.
We zullen dan of vanuit Stavanger of vanuit Kristiansand naar Denemarken varen.
De route zal dan 7.000 km zijn en we plannen 28 dagen weg te zijn.
Wij huren onderweg hutjes maar weten nog niet waar.

Mocht je interesse hebben ik onze route? laat het maar even weten.

Groeten,

Jaap (partner Ipetra)
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: ritje noordkaap

Bericht door Wullebolle »

Vooral ook omdat je maar 80 mag (behalve enkele uitzonderingen). En dat je je best daar zoveel mogelijk aan houdt, want de noren lachen echt niet met overdreven snelheid. Maak je het toch te bont dan wordt je door de noren die het zien gewoon verklikt bij de polis.
En aan 80 max gaat het echt niet vooruit. Al kun je dagelijks 12 uur on the road zijn, dan nog doe je geen massa kilometers.
Neem daarbij af en toe een ferry, en je daggemiddelde gaat zienderogen achteruit.
Nog los van het feit dat je op de meest interessante wegen sowiso vanzelf geen 80 rijdt omdat je teveel moet rondkijken naar al de schitterende vista's en om de 10 minuten moet stoppen om foto's te maken.
Maar wie op de heenweg door Zweden 'omhoog' gaat, kan toch wel in een dagje of 3, 2500km afdraaien. Voor zover je dat al zou willen.
Noordkaap: 4 weken minimum. 3 als het echt moet maar dan mis je al het lekkers. 6 als je het rustig wil doen en alle leuke wegen wil meepakken.
Spooky Action At A Distance !
Ssteijn

Re: ritje noordkaap

Bericht door Ssteijn »

Kijk, dat is nuttige informatie. Tussen de 4 en 6 weken dus. Dat gaat mijn vrouw niet zo leuk vinden: die kan / mag namelijk niet mee :oops: Tijdens zo'n tocht wil ik lekker alleen op de motor zitten.

Ze wil wel haar A-tje gaan halen, dus misschien over een paar jaartjes??? Gaan we tot die tijd wel lekker in de Benelux :-)} :-)} . Een stuk dichterbij.

Bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: ritje noordkaap

Bericht door DesertStrom »

Ipetra schreef:...om zo via Finland naar de Noordkaap te rijden. ...
Eenmaal in Finland kreeg ik de tip van een Finse motorrijder om een beetje aan de oostkant van het land te rijden, zo'n beetje tegen de Russische grens aan, omdat daar de wegen/omgeving het mooiste zou zijn.
Ik heb het gedaan en heb er geen spijt van gehad. Ik heb geen idee hoe het aan de westkant is, maar ik heb me laten vertellen dat het erg saai is.

En als je van plan bent om in restaurants te eten, zorg dan dat je van aardappels houdt. Bij iedere maaltijd krijg je er namelijk minimaal een kilo aardappels bij.
Ipetra

Re: ritje noordkaap

Bericht door Ipetra »

Wij gebruiken Zweden en Finland om zo snel mogelijk naar de Noordkaap te rijden.
Vorig jaar hebben we Zuid Zweden gedaan en we kwamen tot de conclusie dat het een mooi land is om ooit met kids en een auto terug te komen. Er is niet veel uitdaging voor de motor.

Als alles voorspoedig gaat kunnen we wat meer tijd spenderen in Noorwegen.
Buiten de Noorkaap wil ik graag een rustdag op de Lofoten hebben om vervolgens over RV17 langs de kust af te dalen.

Mijn ouders verblijven als vanouds in de omgeving van Stavanger. Een goedkoop en luxe adres om de lange reis naar NL voor te bereiden :wink:

Na jaren op de motor op vakantie te gaan zal dit toch wel ons toppunt worden.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: ritje noordkaap

Bericht door Soesko »

Een vriend van mij woont in Finland en ik heb er eens een rondreis gemaakt. Voor dat land geldt hetzelfde als voor Zweden en Noorwegen; hoe noordelijker je komt hoe mooier het wordt. Van die drie landen vind ik Finland het minst. Nu ik er meerdere malen geweest ben kan ik wel stellen dat ik het eigenlijk een beetje een saai land vind. Noorwegen is vele malen mooier. In Finland kun je wel goed opschieten dat klopt, met name vanwege de lange lange rechte wegen.
Naar de noordkaap zou ik trouwens niet georganiseerd doen. Er zijn voldoende overnachtingsmogelijkheden en het voordeel is dat je lekker zelf je tempo kunt bepalen. De Noren zelf kiezen vaak voor ingerichte hutjes die op campings te vinden zijn. Trek inderdaad voldoende tijd uit, want onderweg zijn alle zijwegen interessant, het schiet niet op en het is gewoon ook een behoorlijk eind weg. Tijdens de rondreis die ik in Finland heb gemaakt heb ik enkele malen ruim 500 km per dag gemaakt en dat was teveel.
Overigens vond ik zelf de Noordkaap een commerciële aanfluiting. Je gaat er naartoe om te kunnen zeggen dat je er geweest bent, maar eigenlijk is er niet veel te zien of te beleven. De weg erheen is wel oké, behalve als je de tol af moet rekenen bij de tunnels, want dat is toch wel even slikken. Let in het Noorden wel op de rendieren en schapen. Die lopen soms onverwacht de weg op en geven niet mee als je ze aanrijdt.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: ritje noordkaap

Bericht door Wullebolle »

Soesko schreef:...
Overigens vond ik zelf de Noordkaap een commerciële aanfluiting. Je gaat er naartoe om te kunnen zeggen dat je er geweest bent, maar eigenlijk is er niet veel te zien of te beleven. De weg erheen is wel oké, behalve als je de tol af moet rekenen bij de tunnels, want dat is toch wel even slikken. Let in het Noorden wel op de rendieren en schapen. Die lopen soms onverwacht de weg op en geven niet mee als je ze aanrijdt.
Het Noordkaap eiland op zich is zeer de moeite, de paar kleine dorpjes, de paar zijwegen enz ...
Het Noordkaapcenter is idd DIEFSTAL. Zodanig zelfs dat het ondertussen een hype geworden is om tot aan het loket te rijden en dan protestmatig met een ferme fokjoe om te keren ...
Spooky Action At A Distance !
Plaats reactie