Actioncams in Oostenrijk en Duitsland

Routes (GPS of papier) in de avontuurlijke buitenlanden...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Emile
DL1000 berijder
Berichten: 518
Lid geworden op: zo 01-02-2015, 19:17
Mijn motor is een: V-Strom 1050 XT
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Actioncams in Oostenrijk en Duitsland

Bericht door Emile »

In juni ga ik een mooie tocht maken door Duitsland, Oostenrijk en Italië.
Nu weet ik dat de duitsers en oostenrijkers nogal spastisch zijn over hun privacy wetgeving en dat je in oostenrijk zelfs € 10.000,- boete kan krijgen (zie ook https://www.dc10skyriders.nl/buitenland.html)

Iemand hier ervaring mee wat nu wel mag? GoPro op mijn helm zet ik maar af en toe aan (vooral voor de omgeving) maar kan dat natuurlijk alleen bewijzen door de beelden te laten zien. En een verdwaalde boer tussen de koeien staat er natuurlijk snel op (mensen filmen mag niet).
Leuke plaatjes van de trein op rijden (in DE) kan ik 'volgens de regels' dus ook wel vergeten.

Als ik dan een beetje Google kom ik artikelen tegen die zeggen dat het allemaal wel meevalt: https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?t=20380

Wat is jullie advies?

E.
Mijn motorroutes, video's en andere nuttige info: http://www.bumabuma.nl/motor
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Actioncams in Oostenrijk en Duitsland

Bericht door Joske »

Zou je zeggen dat ik niet eens wist van dat verbod. Ik maak ieder jaar ook tochten in het buitenland, daar zit Duitsland ook tussen. Mn maatjes rijden allen met zo.n Go pro en hebben er nooit iets van gemerkt. Moet ook zeggen dat ik nog nooit gecontroleerd ben. Verwacht dat ze zoiets waarschijnlijk 'meepakken' bij een controle, dus als je toch al stilgezet bent. (om je rijgedrag of TE luide pijp).

Maar mss hebben anderen wel ervaringen?!

Ben benieuwd.

Gr
Gebruikersavatar
Camino
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1327
Lid geworden op: zo 29-06-2014, 20:13
Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850
Woonplaats: Eindhoven

Re: Actioncams in Oostenrijk en Duitsland

Bericht door Camino »

Duitsland heb ik nooit een probleem gehad maar in Oostenrijk heb ik de cam er afgehaald. Had gehoord dat je daar veel strenger zijn. Italië (Stelvio) was geen probleem.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 506
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2023 Suzuki DL800DE
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Actioncams in Oostenrijk en Duitsland

Bericht door Piet Zahut »

Ook Luxemburg is een no-go voor camera's......
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Actioncams in Oostenrijk en Duitsland

Bericht door De Graaf van Salland »

:oops: Luxemburg......

Ja, dat had ik net ook ergens gelezen.
Net nu ik:
A. Komende zomer een weekje ga toeren in Luxemburg en
B. Het net mooi geregeld had dat ik m’n nieuwe (Chinese) actioncam op m’n helm had bevestigd
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Actioncams in Oostenrijk en Duitsland

Bericht door Ebrostrom »

We hebben net n weekend getoerd door Luxemburg. 2 hadden cams mee (foei) en ze waren echt niet de enige heb ik gezien...of niemand weet t of iedereen heeft er schijt aan...
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Actioncams in Oostenrijk en Duitsland

Bericht door RedStrom »

Denk aan je taal Erik. ;)

In de regels voor Luxemburg wordt een verbod op 'gebruiken' genoemd. Niet op 'bezit'.
Als het rode lampje van de cam maar uit is (of onklaar gemaakt is, of afgeplakt, ...) wordt het heel lastig iets te bewijzen.
Overigens heb ik van die opnames in Lux nog niets gezien. Dus die 2 hebben de camera vast niet 'gebruikt'. :)
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Emile
DL1000 berijder
Berichten: 518
Lid geworden op: zo 01-02-2015, 19:17
Mijn motor is een: V-Strom 1050 XT
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Re: Actioncams in Oostenrijk en Duitsland

Bericht door Emile »

Op de GoPro kan je ook instellen dat het rode lampje niet aan gaat bij opnemen ;-)
Wel een beetje lastig checken in de spiegel of 'ie dan aan staat, wordt dan weer piepjes tellen...
Mijn motorroutes, video's en andere nuttige info: http://www.bumabuma.nl/motor
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Actioncams in Oostenrijk en Duitsland

Bericht door Ebrostrom »

RedStrom schreef:Overigens heb ik van die opnames in Lux nog niets gezien. Dus die 2 hebben de camera vast niet 'gebruikt'. :)
:schater: :schater:
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Camino
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1327
Lid geworden op: zo 29-06-2014, 20:13
Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850
Woonplaats: Eindhoven

Re: Actioncams in Oostenrijk en Duitsland

Bericht door Camino »

Hoor net nog een bericht via het Duitse journaal. Door een rechterlijke uitspraak mogen opnames met een dash- of Action cam vanaf heden als bewijsmiddel dienen bij een ongeval. Mooi maar tegelijkertijd blijft het verboden om zo'n ding doorlopend aan te hebben. :shock: :shock: :o)

Doet me op de een of andere manier aan koffieshops in NL denken. Haha
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Actioncams in Oostenrijk en Duitsland

Bericht door Iron Horse »

Het grootste probleem zit hem in het openbaar maken van die opnamen wanneer daar ongevraagd personen of privéinformatie zoals nummerborden of duidelijke gezichten in herkenbaar zijn. Dus zolang je niets openbaar deelt zal het allemaal niet zo'n vaart lopen. Als de gerechtelijke macht er gebruik van maakt betekent dit niet per definitie dat het ook openbaar wordt gemaakt. Dus alles kan nog kloppen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie