Motorreis in Dorset, Zuid-Engeland

Routes (GPS of papier) in de avontuurlijke buitenlanden...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Motorreis in Dorset, Zuid-Engeland

Bericht door Bacchus »

Vorig jaar naar Dorset, Zuid-Engeland gereden met 2 motoren. Mijn trouwe DL1000 en de BMW 1100 RT van mijn vader. Wil al enige tijd een verslag posten, maar het komt er maar niet van. Bij deze alsnog. Foto's volgens nog wel.
Schotland blijft mooier, maar de Zuid-Engelse kust en met name het klimaat heeft zeer zeker ook zijn charmes.


Dag 1 Vertrek, reis en aankomst

‘s Morgens vroeg de koffers en tanktas op de motor en klaar voor vertrek. Na een lange rit en vast te hebben gestaan bij Antwerpen aangekomen bij de Eurotunnel. Je reserveringsnummer kun je intoetsen bij een groot touchscreen, een uitdaging op zich, het scherm reageert namelijk niet zo heel goed.

Eenmaal de trein in komen de motoren netjes apart te staan en je hebt ruimte zat. Gelukkig hoef je niets vast te zetten en blijf je bij je motor. We stonden met 5 motoren in 1 coupé. Het links rijden valt ontzettend mee. Binnen 10 minuten rij je alsof je nooit anders hebt gedaan. Vooraf hebben we wel besloten om niet via de M25 te rijden gezien het drukke verkeer daar maar binnendoor over de A272. In het leuke stadje Tenderen even gestopt voor een lunch en onze reis vervolgt. De A272 is een aanrader. Wel langer rijden dan over de M25 maar rustig verkeer en mooie wegen. Na een lange rit komen we dan eindelijk aan bij ons vakantiepark. Net op tijd om nog iets in het winkeltje van het park te kopen. De avond afgesloten met mijn favoriete ale: Old Speckled Hen.

Dag 2 Weymouth

Ontbijten maar geen koffiezetapparaat. Dus met een zakje en ductape zelf iets in elkaar geplakt. Het werkt. Iff you can’t fix it with Ductape, you can’t fix it.
Na de lange trip van de dag ervoor met de bus naar Weymouth. Er was een festival met vele oude legervoertuigen, muziek enz. We waren nog net op tijd voor de grote parade met voeruigen uit WO 1 en WO 2 waaronder enkele prachtige motoren. Weymouth is een leuke stad al zag je lang niet alles door het festival.

Dag 3 Lulworth Cove

Na de plaatjes van Durdle Door te hebben gezien besloten naar Lulworth te rijden. Het is een leuk klein plaatsje wat grotendeels bestaat uit een Visitorcenter. Dit natuurlijk bezocht en meteen door naar Lulworth Cove. Hier kun je voor 6 pond een rondvaart maken in een speedbootje. De moeite waard. Je vaart tot net voorbij Durdle Door en weer terug. Nog even rondgewandeld want er is genoeg natuurschoon te zien daar.

Dag 4 Shaftesbury en Poole

In de reisgids over Shaftesbury en de Gold Hill gelezen. Net buiten het centrum geparkeerd en het dorp in. Een aardig dorpje waar je bij de VVV een rondwandeling kunt kopen. Dit is een aanrader wil je wat zien. De Gold Hill is absoluut prachtig. De route volgend kom je bij een ruïne van een oud klooster. Leuk om even te zien, maar dat is het dan ook.

Door naar Dream Machines, Bike Night in Poole. Een groot motor evenement waar iedere dinsdagavond 1000 tot 1500 motoren op af komen. Je kijkt je ogen uit! Er staan allerlei soorten motoren waaronder 2 Nederlanders. De gehele boulevard wordt afgezet en per motor betaal je £ 1,-. Een evenement waar je echt naar toe moet zijn geweest als je in de buurt bent.

Dag 5 Weymouth

Gezien we de eerste keer Weymouth niet goed hebben kunnen zien, nogmaals bezocht. De zijstraatjes zijn eigenlijk het leukste. De stad is leuk om eens doorheen te lopen en gezien we toch met de bus waren een goede Pint Ale gedronken. Goede koffie drink je bij the Ivy Coffee House.


Dag 6 Dorchester

Op aanraden van de dame van het vakantiepark naar Dorchester gegaan. De trein kost werkelijk niets. Met 3 personen krijg je al groepskorting. Een vermakelijk stadje met oude gebouwen. Brewery Square zijn ze aan het uitbouwen en zal een nieuwe winkelgedeelte worden. Het oude gedeelte is leuk om te zien. Een echte Dorchester Pasty moet je natuurlijk eten, en daar heb ik geen spijt van. Een regenbui drukte de pret wat, maar schuilen in de pub met een pint Guinness is ook geen straf. Gelukkig bleef het bij 1 bui.

Dag 7 Osmington Mills

Gezien de morgen regenachtig was besloten even op het park te blijven. Toen het zonnetje door kwam een mooie wandeltocht gemaakt. Deze ging door dicht begroeide paadjes en bosrijke gebieden. Met meeste langs de geweldige kust met het uitzicht van bovenaf op het water. Deze route is een echte aanrader. De route begint en eindigt bij een pub dus……

’s Avonds nog rond gewandeld door het dorpje zelf. Daar ben je zo klaar met de paar huizen die er staan. Zelf een klein, smal pad op gelopen en super uitzichten geziene n op een 20 meter afstand een hert.

Dag 8 Abbotsbury

Tijd om de motor weer op te gaan. Ik hoorde al 2 dagen een lichte tik tijdens het rijden en de ketting gecontroleerd. Iets te slap maar niets schokkends. Toch naar een motorzaakje gegaan. Wat olie bijvullen bij de BMW en mijn motor de ketting na laten kijken. De 2 heren van South Coast Motorcycles waren vriendelijk en je krijgt meteen een kop thee aan geboden. 1 van de heren vroeg of hij even op de motor mochten rijden om de tik te horen. De ketting was ook naar hun mening niet erg slap. Hij hoorde niets raars maar vond het wel een ruwe motor. Tja het is geen 4 cilinder racer. Ketting iets opgespannen op mijn verzoek. Voor £ 5,- voor in de thee-pot was alles geregeld.

Op naar Abbotsbury. Een klein dorpje waar van alles in de buurt te doen is. Het dorp zelf blijkt echter niet zo groot en redelijk doods. Parkeren met de motor wederom gratis. Het kerkje is wel leuk om te zien. Hier omheen gelopen kom je langs een stuk van een oude Ruïne en een Childrens farm.

Op de terugweg gestopt bij the Outlook café. Een klein cafeetje, niets bijzonders maar het uitzicht over de zee en Weymouth is geweldig. Natuurlijk hier wat foto’s gemaakt van de motoren.

Dag 9 Sammy Miller Motormuseum

Gezien het Japanse motoren dag was natuurlijk naar Sammy Miller Motormuseum. Op de heenweg langs een heideveld gereden, waar tot mijn verbazing de paarden los rond lopen. Bij het museum mochten Japanse motoren op een aparte parkeerplaats staan. Gezien de BMW erbij was ook maar bij de niet- jappen geparkeerd. Dit is een must voor iedere motorliefhebber. Op de jappenparkeerdplaats stonden al prachtige motoren. Op het plein voor het museum nog veel meer. Natuurlijk ook het museum in. Wat een groot aantal motoren staan in dit museum. Je kijkt je ogen uit.

Dag 10 Stonehenge en Bath.

Een lange rit. Je bent in de buurt en dan wil je Stonehenge zien. Erg spectaculair is het niet en de prijs is erg hoog om er met een grote boog omheen te lopen. Dus vanaf een zijweg lekker rustig naar de stapel stenen gekeken. Door naar Bath. Ook hier is parkeren met je motor weer gratis. Zelfs met een aparte ingang.
De stad is bekend om Pulteney Bridge, maar de stad zelf bestaat ook uit mooie oude gebouwen. Je tijd heb je zo om. Hier wil ik nog eens terug. Eten in de lokale pub en de motor op voor de terugweg.

Dag 11 rondrit

Van de heren van de motorgarage te horen gekregen dat Swanage prachtig moet zijn en dat is het ook. Met name het stukje bij Codlingston Heat, een natuurpark is prachtig. Het was kiezen; of het park in maar te voet of met de motor verder de weg af. Keuze 2 is het geworden. Coördinaten opgeslagen op de Tomtom voor de volgende keer. Rit vervolgt en genoten van het uitzicht. Een kettingboot op naar Poole. Hier nog even rond gereden en het centrum in. Het is dinsdag dus weer Bike night. Toch blijven hangen, want motoren genoeg om te zien. ’s Avonds met een wegwerp BBQ (een uitdaging op zich) nog even gegeten.

Dag 12 Swanage

Een leuke badplaats met een leuk centrum. Parkeren ook hier weer gratis op enkele meters van het centrum. Beetje Benidorm, gezien de vele oudere mensen. Corfe Castle, wat in de buurt ligt, is dan weer een aanrader. Deze ruïne is het bezichtigen waard. We hadden geluk dat we vrij laat waren en er bijna niemand was.

Dag 13. Bournemouth

Geweldig, het stand, de boulevard het centrum maar met name de tuinen in het centrum. 1 van de tuinen wordt echt gebruikt als plaats waar mensen relaxen. De andere tuinen is rustig en vol met natuurschoon. De dag krijg je makkelijk om alleen al in de tuinen. Het strand en centrum zijn overigens ook leuk, maar winkelen kan ik in Nederland ook.
Fish and chips gegeten in een lokaal tentje, helaas niet zo ons ding. Vrij smakeloos net als de kipburger zonder saus of sla.

In Weymouth zou ook op donderdag een bike night zijn. Dus er naar toe. Dit is een lachertje als er 35 motoren stonden dan overdrijf ik al. Een vriendelijke chopperrijder sprak ons aan en nog even mee gepraat en zo toch nog even de tijd gevuld.

Dag 14 Weymouth,

Om energie te sparen en op tijd terug bij het park te zijn naar Weymouth met de bus. De laatste inkopen en cadeau’s gehaald. De vakantie afgesloten met een pint ale. Toen ik de fles Macallen 18 zag staan kon ik het niet laten om deze ook te bestellen. Geweldige whisky. Terug naar het park en inpakken. Nog 1 keer eten bij de Smugglers Inn.

Dag 15 de terugweg

Over de M25. Links rijden inmiddels gewend en het rijdt er prima. Over het algemeen rijden de Engelsen erg sociaal tegenover Nederland maar op de M25 is het iets ruwer. Dan nog beter dan ik gewend ben hier.
De Eurotunnel weer in met dit maal 3 motoren in 1 coupé. Terug in Frankrijk de lange rit terug. Erg saai en vermoeiend. De snelwegen zijn hier toch minder mooi dan de wegen in Engeland maar rijdt wel goed door. Half 9 weer thuis.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Motorreis in Dorset, Zuid-Engeland

Bericht door Eikie »

Smaakt naar meer :duim:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Motorreis in Dorset, Zuid-Engeland

Bericht door De Graaf van Salland »

Mooie trip.
Hopelijk plaats je ook nog een keer de foto's.
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Plaats reactie