Textielen motorjas wassen?

Van Gore-tex jassen tot kinky leren laarsjes...
Plaats reactie
Bram
Berichten: 27
Lid geworden op: di 17-04-2012, 23:24
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650/AK8

Textielen motorjas wassen?

Bericht door Bram »

Hallo allemaal,

Stomme vraag maar kan ik mijn vieze textielen motorjas gewoon in de wasmachine gooien? wellicht op het rustige programma? Iemand ervaring mee?

Groetjes,

Bram
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Textielen motorjas wassen?

Bericht door Frank »

Jahoor, ze hebben er bij de motorzaak speciaal wasmiddel voor... wel even de protectiedelen verwijderen..
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
PietB
Berichten: 257
Lid geworden op: di 27-03-2012, 10:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2
Woonplaats: Bolsward

Re: Textielen motorjas wassen?

Bericht door PietB »

Ik had eerst ook een duur middel uit een motorzaak, 16,95 euro.
Ik heb daarna, door een tip, Harmisol textiel beschermer van het kruidvat geprobeerd.
Conclusie, dit werkt net zo goed als het dure middel. Prijs, schrik niet, 3,55 euro.
Groeten, Piet
On the road again.............
Gebruikersavatar
EdV
DL650 berijder
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 03-06-2012, 11:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 L2 2012 Wit
Woonplaats: Eersel (NL)

Re: Textielen motorjas wassen?

Bericht door EdV »

Ik gebruik op advies van de zaak waar ik mijn jas (en wasmiddel) heb gekocht Grangers.
Wassen op 30 graden en daarna in de droger op mild programma wat de waterdichtheid activeert.
Via de link meer info. Mij is het prima bevallen, nog maar 1 keer mee gewassen. O:-)

Ik heb geen ervaringen met andere middelen.
1F U C4N R34D 7H15 U R34LLY N33D 70 G37 L41D
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Textielen motorjas wassen?

Bericht door Soesko »

Textiele jassen zijn inderdaad vaak te wassen. Als je kleding met een goretexmembraam hebt zou ik het speciale wasmiddel daarvoor gebruiken, want het schijnt voor het membraam toch wel van belang te zijn dat je het juiste wasmiddel gebruikt. Als je de kleding wast, dan wel altijd de protectoren verwijderen.
Pink

Re: Textielen motorjas wassen?

Bericht door Pink »

Gore-Tex zegt anders niets over een speciaal wasmiddel. Onderhoud

Mijn Revit Everest pak is net uit de was. Gewoon wolprogramma en wolwasmiddel. Daarna in de droger.
Gebruikersavatar
Shifty
DL1000 berijder
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 10-06-2012, 17:56
Mijn motor is een: CRF1000DH '17

Re: Textielen motorjas wassen?

Bericht door Shifty »

Een pak wassen?

Een pak moet er doorleeft uitzien. :o)
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Textielen motorjas wassen?

Bericht door Soesko »

Pink schreef:Gore-Tex zegt anders niets over een speciaal wasmiddel.
Dat lees ik ook, maar ik lees ook dat goretex daarvoor naar de fabrikant verwijst en als ik dan wat verder google dan kom ik tegen dat je of een vloeibaar wasmiddel moet gebruiken of een speciaal wasmiddel. In ieder geval nooit waspoeder en wasverzachter. Ik heb een Rukka pak van ruim 1500 euro en kies dan toch liever voor de veilige weg en dat is een speciaal wasmiddel. Dat is iets duurder, maar dan weet ik in ieder geval zeker dat het geschikt is.
Stromtrooper

Re: Textielen motorjas wassen?

Bericht door Stromtrooper »

Als ie vies is koop ik een nieuwe (dan is er ook meestal wat stuk).... gewoon flink mee door de regen rijden :duim:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Textielen motorjas wassen?

Bericht door Iron Horse »

Maar met een aanschafwaarde van € 1500 zou ik er niet zo gemakkelijk over denken. Menigeen moet van zo'n bedrag een maand rondkomen. Ik zou sowieso geen € 1500 euro uitgeven voor een motorpak. Ook niet als ik de centen had. Maar ieder z'n meug!
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
EdV
DL650 berijder
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 03-06-2012, 11:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 L2 2012 Wit
Woonplaats: Eersel (NL)

Re: Textielen motorjas wassen?

Bericht door EdV »

Stromtrooper schreef:Als ie vies is koop ik een nieuwe (dan is er ook meestal wat stuk).... gewoon flink mee door de regen rijden :duim:
Voor het membraam in je jas is het goed hem af en toe te wassen...... Zeggen ze in de winkel. (ik heb het ook maar van een ander gehoord O:-) )

Gr, Ed.
1F U C4N R34D 7H15 U R34LLY N33D 70 G37 L41D
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Textielen motorjas wassen?

Bericht door Soesko »

Iron Horse schreef:Maar met een aanschafwaarde van € 1500 zou ik er niet zo gemakkelijk over denken. Menigeen moet van zo'n bedrag een maand rondkomen. Ik zou sowieso geen € 1500 euro uitgeven voor een motorpak. Ook niet als ik de centen had. Maar ieder z'n meug!
Dat begrijp ik heel goed. Ik heb er namelijk ook lang over moeten denken. Ik rijd het hele jaar door en had al diverse pakken geprobeerd; IXS, Damen, Lookwell, Evo en Clover. In de praktijk voldeden die pakken niet aan de eisen die ik eraan stel. Of ze waren vrij snel lek, of ze zogen zich vol water, of de ritsen gingen kapot of de waterdichte voering scheurde. Er was altijd wel wat en uiteindelijk heeft me dat doen besluiten om voor Rukka te gaan. Zij geven vijf jaar garantie op hun producten en als ik dan alles door reken dan is het de uitgave wel waard. Tot heden (nu ruim een jaar in gebruik) ben ik meer dan tevreden over de kwaliteit van het pak. Het ziet er nog als nieuw uit, heeft nog volledig zijn oorspronkelijke pasvorm en is nog steeds wind- en waterdicht. Daarnaast is er bij het ontwerpen ervan nagedacht over praktische zaken en is het daardoor ook nog eens een heel fijn pak. Het blijft veel geld, da's waar, maar ik vind wel dat ik waar heb gekregen voor mijn geld en da's ook wat waard.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Textielen motorjas wassen?

Bericht door Frank »

Shifty schreef:Een pak wassen?

Een pak moet er doorleeft uitzien. :o)
Tja, hoe het pak eruit ziet, maakt mij ook niet uit, maar de penetrante zweetgeur die op een gegeven moment naar boven komt van de vorige ritten, waarbij je flink nat bent geworden, kan ik op een gegeven moment niet meer verdragen.
Stromtrooper schreef:Als ie vies is koop ik een nieuwe (dan is er ook meestal wat stuk).... gewoon flink mee door de regen rijden :duim:
Daar zit ik ook aan te denken. Heb vorig jaar op de beurs in Utrecht een mooie gele jas gekocht voor 109€ en misschien doe ik dat dit jaar wel weer... :)
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Stromtrooper

Re: Textielen motorjas wassen?

Bericht door Stromtrooper »

Voor onder de 500 euro heb je tegenwoordig pakken die 3 jaar waterdicht blijven ( en ik rij woon/werk door weer een wind) weg pleuren en nieuwe kopen..

Met je spijkerbroek doe je toch ook geen eeuwen (al hoewel ze wel lang meegaan)... 1500 euo voor een pak :schater: echt niet! kan je 10 jaar pakken voor kopen :D

ach ieder zijn ding!
Gebruikersavatar
Supermuis
Berichten: 292
Lid geworden op: za 19-03-2011, 21:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A L3e
Woonplaats: Kampen

Re: Textielen motorjas wassen?

Bericht door Supermuis »

Vandaag voor het eerst mijn textiel jas Macna Geo 2 de gele versie uitgewassen in de wasmachine.
Alles protectoren eruit gehaald natuurlijk, zakken dicht gedaan.
Eerst de grootste vlekken voor laten inweken met wasmiddel, Ariel Collor.
Daarna wol programma op 30 graden wassen. Geheel volgens de label.
Het resultaat ........... een natte jas ........ met dezelfde vlekken als toen hij erin ging :cry:

Wat doe ik verkeerd?
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Textielen motorjas wassen?

Bericht door RedStrom »

Ene Fastloe maakte ooit eens fraaie opmerkingen toen ik over het wassen van mijn jas begon :oops:
Apart forum. Allemaal stoere motorrijders en dan hebben ze het over de was.
Ik doe het toch maar.

Maar ik heb dezelfde jas en krijg hem schoon op 40 graden met wasmiddel van de Lidl of Aldi, gewoon bonte was.
De laatste keer een wasmiddel bij Louis.de gekocht op aanraden van de vriendelijke kassiere en de aanbieding.
Het kan dus wel.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Textielen motorjas wassen?

Bericht door De Graaf van Salland »

Ik heb ook een gele jas, dus hij trekt altijd insecten aan (als ik stil sta) en wordt snel vies.

Af en toe hang ik 'm op in de tuin en dan haal ik de vlekken er uit met ossegal zeep: de vlekken nat maken en dan flink inzepen met een blok ossegal zeep & laten intrekken.
Hardnekkige vlekken kan je ook proberen te verwijderen door extra te schrobben met een nagelborsteltje.

GvS
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Textielen motorjas wassen?

Bericht door Eikie »

Vanish er op spuiten, in laten werken en daarna op 40 graden wassen met vloeibaar wasmiddel. Ook daar kan een schepje Vanish poeder bij. Gegarandeerd schoon !

Wel de wasvoorschriften volgen. Anders krijg je mogelijk wat hieronder beschreven wordt :o)

Haha, we lijken wel een stelletje huisvrouwen tijdens een theekransje :schater:
Laatst gewijzigd door Eikie op zo 21-06-2015, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
PietB
Berichten: 257
Lid geworden op: di 27-03-2012, 10:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2
Woonplaats: Bolsward

Re: Textielen motorjas wassen?

Bericht door PietB »

Jas wassen. Ik ben ermee opgehouden. De reden, mijn mooie Macna jas had ik in de wasmachine gedaan met speciaal waspoeder. Toen ik de jas eruit haalde had ik een legpuzzel :oops: . De jas was volledig uitelkaar gevallen?
Ik was niet meer.
On the road again.............
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Textielen motorjas wassen?

Bericht door Bozobin † »

Pas nog een wasbeurt gehad in Oostenrijk: Hoosbui met hagelstenen, alle lijken er weer vanaf geklopt :-)
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Plaats reactie