Vizier van helm reinigen.

Van Gore-tex jassen tot kinky leren laarsjes...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EdV
DL650 berijder
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 03-06-2012, 11:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 L2 2012 Wit
Woonplaats: Eersel (NL)

Vizier van helm reinigen.

Bericht door EdV »

Hallo,

Ik wilde eens informeren wat jullie gebruiken om het (zonne)vizier van jullie helm te reinigen.

Bij MotoPort waar mijn helm (Schuberth C3) vandaan komt adviseren ze om alleen water desnoods met een klein beetje afwasmiddel te gebruiken.
Maar ik krijg het daarmee niet echt goed schoon. Nu was ik op een rijschool waar ze Vulcanet gebruiken.
Dat spul is fantastisch! Reinigt streeploos, en ze gebruiken het al tijden op dezelfde helm als de mijne.
Dus moet volgens mij geen kwaad kunnen.

Wat zijn jullie ervaringen / tips?

Gr, Ed.
1F U C4N R34D 7H15 U R34LLY N33D 70 G37 L41D
Gebruikersavatar
Spurm
Berichten: 1521
Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
Contacteer:

Re: Vizier van helm reinigen.

Bericht door Spurm »

ik gebruik meestal van die zakjes met een droog doekje, en een nat doekje van volgens mij W5 of zoiets...
werkt perfect op mijn pletterpet
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Vizier van helm reinigen.

Bericht door Ebrostrom »

W5 als zijnde Lidl?
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Spurm
Berichten: 1521
Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
Contacteer:

Re: Vizier van helm reinigen.

Bericht door Spurm »

zou maar zo kunnen :) m'n broertje gebruikt ze ook voor zijn
(kart)helm, stukje duurder als mijn helm :)
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: Vizier van helm reinigen.

Bericht door Silverstorm »

Ik gebruik al mijn hele leven gewoon water met beetje afwasmiddel op een microvezeldoek en vizier is altijd proper.
Begrijp dus niet dat jij het niet proper krijgt?
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Gebruikersavatar
EdV
DL650 berijder
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 03-06-2012, 11:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 L2 2012 Wit
Woonplaats: Eersel (NL)

Re: Vizier van helm reinigen.

Bericht door EdV »

Ik heb vooral 'problemen' met mijn ingebouwde zonnevizier.
Dit lijkt iets vet te blijven.
1F U C4N R34D 7H15 U R34LLY N33D 70 G37 L41D
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1389
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Vizier van helm reinigen.

Bericht door Cplegt »

Als mijn vizier en/of zonnevizier erg vies is, demonteer ik ze van de helm, onder de kraan met wat lau-warm water en een beetje afwasmiddel derop.
Daarna droogmaken met een theedoek. Het vizier daarna nog ff inwaxen met autowax en dit weer goed uitpoetsen (zo glijden regendruppeltjes van je vizier)

Als het vierzier of zonnevizier niet extreem smerig is, wat ruitreiniger erop van de lidl ofzo en met een schone doek uitpoetsen.
Op zomervakantie, of nu met dit weer (pekeltroep) een pakje glasdoekjes bij me. Zo kun je ff snel het vizier of je spiegels schoonmaken.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Vizier van helm reinigen.

Bericht door Chopperbiker »

Nooit met chemische sapjes (Glassex of allesreiniger) proberen het scherm schoon te krijgen.
Papieren tissue over het scherm leggen, nat maken en 5-10 minuten in laten weken.
Voorzichtig afnemen, droog maken, klaar!

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Vizier van helm reinigen.

Bericht door Framomile »

Cplegt schreef:Als mijn vizier en/of zonnevizier erg vies is, demonteer ik ze van de helm, onder de kraan met wat lau-warm water en een beetje afwasmiddel derop.
Daarna droogmaken met een theedoek. Het vizier daarna nog ff inwaxen met autowax en dit weer goed uitpoetsen (zo glijden regendruppeltjes van je vizier)
Silverstorm schreef:Ik gebruik al mijn hele leven gewoon water met beetje afwasmiddel op een microvezeldoek en vizier is altijd proper.
Begrijp dus niet dat jij het niet proper krijgt?

Voor mij dus ook na ongeveer 6 jaar woonwerk geen rare middeltjes, gewoon af en toe een druppie afwas, beetje lauw water en afdrogen.

Succes met je keuze.

Gr Franc
Gebruikersavatar
Patrick8888
Berichten: 200
Lid geworden op: za 04-07-2009, 19:31
Mijn motor is een: Zwarte DL 650 van 2004
Woonplaats: Sint Annaland

Re: Vizier van helm reinigen.

Bericht door Patrick8888 »

Ik gebruik van die speciale vochtige bril reiniger doekjes voor mijn zonne vizier. Ben er tevreden over, is niet vettig en ook een beetje anti condens. Om de vizieren echt goed schoon te maken maak ik gebruik van water met een scheut schoonmaak azijn. (gebruik ik ook voor de auto ruiten)
All the things we seem to understand are like footprints in moving sand.
There's no teacher who can teach us anything new, he can only teach the things we already knew.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Vizier van helm reinigen.

Bericht door Wullebolle »

Cplegt schreef:Als mijn vizier en/of zonnevizier erg vies is, demonteer ik ze van de helm, onder de kraan met wat lau-warm water en een beetje afwasmiddel derop.
Daarna droogmaken met een theedoek. Het vizier daarna nog ff inwaxen met autowax en dit weer goed uitpoetsen (zo glijden regendruppeltjes van je vizier)
Als het vierzier of zonnevizier niet extreem smerig is, wat ruitreiniger erop van de lidl ofzo en met een schone doek uitpoetsen.
Op zomervakantie, of nu met dit weer (pekeltroep) een pakje glasdoekjes bij me. Zo kun je ff snel het vizier of je spiegels schoonmaken.
Yep, zo doe ik het ook.
Door de week, met sponsje lauw water en drupje afwas.
Af en toe boel demonteren en in warm sopje leggen.
Onderweg: microvezeldoekje + spuug (= wondermiddel om insecten smurrie en vettigheid op te lossen)
In de winter wrijf ik een paar drupjes drupje pure afwasmiddel droog uit over het vizier, binnen en buitenkant. Weinig last van condens en de waterdruppels glijden van het vizier.
Spooky Action At A Distance !
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Vizier van helm reinigen.

Bericht door Hunter6 »

Als het zonne vizier vettig is kun je het beste je scherm met een microdoek welke licht bevochtigd is (warm water?) schoonmaken. Daarna met een zachte doek afdrogen. Geen schoonmaak middelen gebruiken.
Doe het al jaren zo en geeft een goed resultaat. Liever niet met papier op je scherm. De meeste papier soorten hebben hout vezels in zich wat kan krassen op je scherm.

De vizieren van de C3 hebben een anti condens laag. ALs je middeltjes gaat gebruiken loop je de kans dat deze laag beschadigt.
En als warm water goed werkt, waarom dan toch experimenteren. Het is niet voor niks dat ook de fabrikanten alleen water aanbevelen voor de schoonmaak klus. :wink:
V-Warrior
DL650 berijder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 01-05-2012, 14:30
Mijn motor is een: Een Suzuki DL 650 Grey Metalic
Woonplaats: Emmen
Contacteer:

Re: Vizier van helm reinigen.

Bericht door V-Warrior »

na een ritje in de zomer dan komen er allerlei beesten op de vizier,na de rit met vochtig doekje schoonmaken en er na met een drog doekje afnemen ,meer niet :duim:

harry uut emmen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bruur
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 06-04-2012, 10:50
Mijn motor is een: V-strom 650 2019
Woonplaats: Lelystad

Re: Vizier van helm reinigen.

Bericht door Bruur »

Ik plaats een natte doek met een druppel afwaskiddel over me vizier laat hem een aantal minuten liggen tot de vliegen en ander vuil goed week zijn.
Alles voorzichtig wegpoetsen en met een droge doek oppoetsen.
Groeten Ronald.
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Vizier van helm reinigen.

Bericht door Joskestiller »

Om te poetsen maak ik het scherm nat en verdeel één of 2 druppels afwasmiddel erover. Daarna leg ik een nat stuk keuken rol gedurende 10min over het scherm. Vervolgens goed afspoelen en droogmaken met papieren zakdoekjes.

Het verwondert me te lezen dat heel wat mensen micro(vezel)doeken gebruiken op hun scherm. Bij de aankoop van mijn nieuwe Shoei vorig jaar werd me uitdrukkelijk gezegd dit nooit te doen omdat dit zeer kleine krasjes maakt!
Honi soit qui mal y pense!!
PietB
Berichten: 257
Lid geworden op: di 27-03-2012, 10:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2
Woonplaats: Bolsward

Re: Vizier van helm reinigen.

Bericht door PietB »

Patrick8888 schreef:Ik gebruik van die speciale vochtige bril reiniger doekjes voor mijn zonne vizier. Ben er tevreden over, is niet vettig en ook een beetje anti condens. Om de vizieren echt goed schoon te maken maak ik gebruik van water met een scheut schoonmaak azijn. (gebruik ik ook voor de auto ruiten)
Op dezelfde wijze maakte mijn broertje zijn vizier schoon. Heeft inmiddels een nieuw vizier en kreeg de opmerking van zijn motorzaak om nooit vochtige bril reiniger doekjes te gebruiken. Ikzelf maak gewoon schoon met water na iedere rit. Bevalt prima.

Vriendelijke groet, Piet
On the road again.............
Plaats reactie