Fluorescerende en reflecterende kleding

Van Gore-tex jassen tot kinky leren laarsjes...
Plaats reactie
Leville

Fluorescerende en reflecterende kleding

Bericht door Leville »

Op weg naar een afspraak heb ik vanmorgen nog even wat mogen genieten van file op de Brusselse ring... in de auto. En kon ik wederom eens de motorrijders bekijken die langskwamen.

Wat me opviel:
- In het duister en het halfduister haalt fluo kleding weinig uit. 't Zijn de reflecterende stroken die een verschil maken.
- Veel reflecterende (!) kleding wordt aan het zicht onttrokken door joekels van topcases. Zeker als er geen reflecterend materiaal hoog op de kleding zit (schouderzone)
- Een topcase mag soms verlichting hebben, reflecterende stroken lijken mij meer op te vallen.
- LED-achterlichten onderscheiden je veel meer van het andere verkeer in files.
- Witte of Xenon-verlichting maakt een verschil. Een te hoog afgestelde Xenon verlichting verblindt en creëert onveilige situaties.
- 4 knipperlichten maken je ook veel zichtbaarder in de file dan een lichtje
- Helmen in fluo kleuren vallen beter op dan andere, ook overdag. Fluo oranje trekt overdag het meest mijn aandacht.

Los daarvan: als ze je niet "willen" zien, zullen ze je ook niet zien.
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Fluorescerende en reflecterende kleding

Bericht door Ebrostrom »

Ik ga vrijdag thuis gelijk even kijken naar mijn fluo hesje.

Reflecterende stroken heb ik eind vorig jr nog op de motor (voor, achter, zij) geplakt dus dat zit goed.

Mss bestel ik die led achterlamp dan toch maar wel. Heb witte knippers dus vraag me af of een smoked achterlicht wel staat (mss ook maar wit dan).

Is xenon of witte verlichting makkelijk te monteren?
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Fluorescerende en reflecterende kleding

Bericht door Iron Horse »

Smoke achterlicht valt mooi weg in de zwarte achterkant. Zolang hij niet brandt natuurlijk.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Fluorescerende en reflecterende kleding

Bericht door Tulipan »

Als ie geparkeerd staat dus :schater:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Leville

Re: Fluorescerende en reflecterende kleding

Bericht door Leville »

- Een topcase mag soms verlichting hebben, reflecterende stroken lijken mij meer op te vallen.
Kleine toevoeging: zilverkleurige reflectiestroken vallen ook meer op dan de rode reflecterende zones op de topcase. Die laatste lijken enkel onder bepaalde lichtinval wat op te lichten.
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Fluorescerende en reflecterende kleding

Bericht door Ebrostrom »

Leville schreef:
- Een topcase mag soms verlichting hebben, reflecterende stroken lijken mij meer op te vallen.
Kleine toevoeging: zilverkleurige reflectiestroken vallen ook meer op dan de rode reflecterende zones op de topcase. Die laatste lijken enkel onder bepaalde lichtinval wat op te lichten.
Je bedoelt zoiets uit een ander item?

Deze reflectiestickers heb ik ook gekocht (niet echt duur voor de grotere zichtbaarheid) en die zijn echt fel en goed refecterend als er iets op schijnt (zie de hedendaagse achterkant van een vrachtwagen).

Denk eraan in NLD: rood achter, wit voor en geel/oranje zijkant!!
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Leville

Re: Fluorescerende en reflecterende kleding

Bericht door Leville »

Nieuwe observatie (die anderen ook al hadden gemeld): motorfietsen met een dubbele koplamp (werekdn, wel te verstaan) vallen veel meer op tussen ander tegemoetkomend verkeer.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Fluorescerende en reflecterende kleding

Bericht door PDvD »

Reflectie doet veel meer dan fluor. Als fluor vaal en vies wordt zie je het ook niet meer goed. Fluor blijft zijn werk doen. Mijn winterjack heeft op de goede hoogte freflectiestrepen zitten welke erg goed werken.

Zie ook vanaf 3minuut ongeveer:

[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=Xlk4R7HLnHc&t=3m20s[/youtubehd]
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Fluorescerende en reflecterende kleding

Bericht door Dyrck »

Mijn zijkoffers worden dicht gehouden d.m.v. spanbanden (van voor naar achteren, dus vanaf de achterkant zichtbaar).
'k Heb van een reflectiehesje (€2,50 bij de Action) de reflectiestroken afgepeuterd en die om de spanbanden geplakt.
Spanbanden worden er wel stugger van, maar reflecteren nu prima :)

Die reflectiestroken op het goedkope flourhesje bleken ook nog eens van 3M te zijn, dus voor 2,50 euro scoor je een paar prima kwaliteits reflectiestroken.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Leville

Re: Fluorescerende en reflecterende kleding

Bericht door Leville »

Wou nog iets toevoegen: de winnaar tot nu toe qua zichtbaarheid als het komt op achteropkomend verkeer: GS met gele koplamp. Berijder had geel hesje en fluo oranje helm.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Fluorescerende en reflecterende kleding

Bericht door Tulipan »

Het blijft altijd maar afwachten en hopen dat die koekblikker uitgeslapen is en niet
met andere dingen bezig is.....Sommige zien zelfs een vrachtwagen met toeters en bellen over het hoofd :twisted:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Plaats reactie