helm overspuiten

Van Gore-tex jassen tot kinky leren laarsjes...
Plaats reactie
V2fun

helm overspuiten

Bericht door V2fun »

Ik heb een helm die ik mat zwart wil spuiten , is dit mogelijk of gaat de kwaliteit van de helm er van achteruit , wie heeft dit al eens gedaan :?:
Wils

Re: helm overspuiten

Bericht door Wils »

Wat voor soort materiaal is de helm gemaakt...
Mijn Shoei Raid1 helm en m'n Arai helm mocht ik gewoon overspuiten... met watergedragen lak en 2k Vernis erover... geen probleem!
( bij Arai nl. repareren ze ook helmen die licht beschadigd zijn...)
Shoei helm was Grijs metall.
Is dus nu mooi Superwit! :mrgreen:
V2fun

Re: helm overspuiten

Bericht door V2fun »

Op de helm staat niet van welk materiaal de helm is , alleen een klein bmw teken achterop :oops:
Heb je de helm eerst nog ligt geschuurd?
Omdat ik de helm mat zwart ga spuiten zal vernis erover niet kunnen [denk ik]
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: helm overspuiten

Bericht door V-Stoom »

Heel simpel. Niet doen. Zolang je niet weet van welk materiaal de helm is gemaakt loop je de kans dat de beschermende werking (waarvoor hij is bedoeld) sterk terugloopt. Oplosmiddel in de verf/lak/lijm(stickers) kan de schaal ernstig aantasten :frusty: .

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Wils

Re: helm overspuiten

Bericht door Wils »

Ik neem aan dat de Helm al gespoten is... op de fabriek...
Dus er zit al een laklaag op....
Deze licht opschuren met waterproofsch.pap. P 800 of 1000
Dan is de helm zonder probleem te spuiten... want de nieuwe laklaag kan onmogelijk door de al bestaande laklaag heen trekken..
Over de matzwarte lak kan je daarna een Matte of zijdeglans blanke lak heenspuiten... want die geeft een goede bescherming zodat het matzwart mooi mat ( of zijdeglans) blijft..
Want een matzwarte lak ZONDER een blanke lak er over gaat op den duur ook glanzen of je krijgt er glimmende plekken op door poetsen en vliegjes er af halen met rein.middelen of poetsmiddelen.... 8)
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: helm overspuiten

Bericht door Redhead »

Hallo Wils,
quote: Dan is de helm zonder probleem te spuiten... want de nieuwe laklaag kan onmogelijk door de al bestaande laklaag heen trekken.. /quote
Mijn ervaring is, dat het wel mogelijk is om bepaalde lak aan te tasten met een nieuwe spuitlaag.
Ervaring was een opgebouwde laklaag (60 laagjes) waar tijdens het spuiten van een laatste volle laag, een insect in de natte lak terecht kwam en door zijn bewegingen toch de basis-grondlaag liet zien. Helaas.

Wees voorzichtig met de soorten lak.

Een helm spuiten zonder alle gaten 100% af te plakken zal de polystyreen (piepschuim) binnenkant aantasten. Foute boel dus.

gr, Martin
Laatst gewijzigd door Redhead op do 09-12-2010, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Dgr

Re: helm overspuiten

Bericht door Dgr »

Redhead schreef: Ervaring was een opgebouwde laklaag (60 laagjes) waar tijdens het spuiten van een laatste volle laag, een insect in de natte lak terecht kwam en door zijn bewegingen toch de basis-grondlaag liet zien. Helaas.
60 laagjes?! :o Was je met een spuitbus bezig?
Ik mag hopen dat de topicstarter z'n helm niet met een spuitbus gaat spuiten maar met 2K autolak... anders is het zonde van de moeite.
Wils

Re: helm overspuiten

Bericht door Wils »

60 laagjes..?
Zal wel een type foutje zijn? :shock:
Ok. als de lak nog niet uitgehard is... kan je inderdaad tot op de eerste laag komen ..
Uitgeharde lak die met een watergedragen lak wordt overgespoten kan niets mee gebeuren.... :D
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: helm overspuiten

Bericht door Redhead »

60 laagjes, inderdaad.
Een groot kunstwerk wat is voorzien van een zgn custom painting.
Een basis ondergrond bv aluminium of goud kleur, waar overheen dan een gekleurde transparante lak wordt gespoten.
Hoe meer laagjes, hoe donkerder de kleur wordt.

gr, Martin
MacB

Re: helm overspuiten

Bericht door MacB »

hehe, als Martin iets doet, doet hij het goed :worship: :wink:
Ik weet het niet, maar toch ook al gehoord dat je erg moet opletten met het type verf dat je gebruikt.
Wils

Re: helm overspuiten

Bericht door Wils »

Ja... da's andere Koek... :mrgreen:
Daar wordt meestal Inktlak voor gebruikt... die heeft nagenoeg geen dekkingskracht en is een heel ander systeem dan de watergedragen autolak waar ik mee werk... :mrgreen:
Mijn helm was na 2 lagen al gedekt.. en daarna 2 lagen HS. blanke lak... :D
V2fun

Re: helm overspuiten

Bericht door V2fun »

Bedankt allemaal voor het advies en lijkt het me dus toch maar beter om de helm maar origineel te laten.

gr, Dick
Wils

Re: helm overspuiten

Bericht door Wils »

:mrgreen:
Wils

Re: helm overspuiten

Bericht door Wils »

een aantal jaren geleden liet iemand van motoportzaak mijn helm op de grond vallen... :roll:
het was geen goedkope helm van Arai... met spec. paint design...
Helm is toen op hun kosten overgespoten bij arai nl.....
dus MAG een helm wel gespoten worden....anders was dat niet gedaan door Arai zelf... :wink:
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: helm overspuiten

Bericht door Redhead »

V2fun schreef:Bedankt allemaal voor het advies en lijkt het me dus toch maar beter om de helm maar origineel te laten.

gr, Dick

Hallo Dick, je kunt met een gerust hart een helm spuiten, je moet wel weten welk materiaal het is.
Als de helm al gelakt wordt geleverd, kun je opnieuw spuiten.

Heel licht de oppervlakte mat maken, goed afplakken, zeker de gaten zorgvuldig dicht maken.
Dan een lichte nevel spuiten. Even wachten en dan eerst alle randjes al licht dekkend spuiten.
Laten drogen tot de lak niet meer plakt. En dan een dekkende laag spuiten over de hele helm. Je zult zien dat alles in 1 keer er goed uitziet. Nogmaals een poosje wachten en dan een zgn natte laag spuiten zodat alles glimt.

Mooier kan het niet. Als je wil kun je daarna ook nog een transparante laklaag er over heen doen.

Ik heb dat niet gedaan, als er een beschadigingetje in komt, spuit ik plaatselijk weer bij.

Tussendoor schuren heb ik niet gedaan. :mrgreen:

gr, Martin
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: helm overspuiten

Bericht door V-Stoom »

V2fun schreef:Bedankt allemaal voor het advies en lijkt het me dus toch maar beter om de helm maar origineel te laten.

gr, Dick
Heel verstandig :wink:

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Plaats reactie