Ervaringen Schuberth C3

Van Gore-tex jassen tot kinky leren laarsjes...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Ervaringen Schuberth C3

Bericht door V-Stoom »

Ik weet het, we hebben al een "wie heeft welke helm en hoe bevalt 'ie?" Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie ervaringen met de C3. Aanleiding is dat ik weinig of geen negatief woord kan vinden op internet over deze helm. Omdat ik erg gevoelige oren heb en dus slecht tegen teveel lawaai kan doe ik zo veel mogelijk om het lawaai op de motor te reduceren. Ik heb al een varioscherm en op maat gemaakte ear-mo's en dus dacht ik, ik koop een van de stilste klaphelm die er volgens recensies en ervaringen is, een C3. Die heb ik vanavond voor het eerst gebruikt en het gekke is, ik vind deze helm helemaal niet stil. Vooral laag bulderend geluid, erg storend zelfs. Het maakt weinig uit hoe ik achter het scherm zit. Nu heb ik hier zelf een theorie over maar ik weet niet of deze klopt en dat is deze: De C3 dempt andere geluiden zo goed dat het enige dat je nog hoort is het bulderen van de wind. Omdat dit bulderen het enige is dat je nog hoort stoort dit. Overigens dempt de C3 zo goed dat ik de motor zelf veel minder hoor dus ook omgevingsgeluiden komen minder goed door. Ik weet het Kloontje bezitters zullen nu zeggen dat zij de oplossing hebben (en ze hebben waarschijnlijk gelijk) maar het gaat mij nu eerst even om de helm.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen want ik twijfel of ik nu een miskoop heb gedaan of dat dit gewoon een "ander geluid" is waar ik aan moet wennen.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Dgr

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Dgr »

Ga voor de gein eens staand rijden, zodat je hoofd in de laminaire lucht zit. Mijn ervaring is dat ie dan toch best stil is.
Op de Hypermotard van een vriend van me is de C3 ook veel stiller dan op m'n DL. Naar mijn idee ligt het probleem dus bij de motor en niet bij de helm.
Udo van Dongen

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Udo van Dongen »

Ga voor de gein eens staand rijden, zodat je hoofd in de laminaire lucht zit. Mijn ervaring is dat ie dan toch best stil is.
Op de Hypermotard van een vriend van me is de C3 ook veel stiller dan op m'n DL. Naar mijn idee ligt het probleem dus bij de motor en niet bij de helm.
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Verder kan ik ook nog wel wat andere negatieve zaken van de schuberth C3 opsommen: de ventilatie is slecht (misschien ook wel DL gerelateerd) waardoor het vizier toch wel erg snel beslaat, ondanks de (goed gemonteerde) pinlock, hier heb ik al een hoop gesteggel over gehad. Andere nadelen die voor de C3 zijn beschreven: de gammele constructie van de zonnebril en het vizier dat niet goed op een kierstand blijft staan waardoor je tegen de onderkant van je vizier aankijkt, of hij moet helemaal dicht (en dan beslaat ie weer zodra het regent of onder de 10 graden is).
Misschien is de C3 wel geen goede helm voor de V-strom vanwege de turbulentie en is hij wel perfect voor naked bikes, of motoren met enorme schermen. Maar hij is hij wel superlicht en heeft een geweldige pasvorm.

@DGR: heb jij zo'n raceschermpje op je strom staan? En zo ja, zit je dan in een meer laminaire luchtstroom met je helm?

gr, Udo
Dgr

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Dgr »

Udo van Dongen schreef: @DGR: heb jij zo'n raceschermpje op je strom staan? En zo ja, zit je dan in een meer laminaire luchtstroom met je helm?

gr, Udo
Yep, maar hij is nog lang niet zo stil als wanneer ik ga staan hoor.
De neus/cockpit van de DL is gewoon zo hoog dat de hele luchtstroom ter hoogte van je hoofd verstoord raakt.
Derzwede

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Derzwede »

ok ik ben heel tevreden over mijn c3 hiervoor had ik ook een schubert maar de c3 is toch een stuk beter, wat betreft het beslaan ls ik de helm niet helemaal dichtdoe ( dus geen klikje) heb ik geen last van beslaan.
wat betreft het geluid ik heb een ingebouwde carmin set en zet rustig muziek op op de carmin op 60% en hoor het duidelijk.
ik wil geen andere.
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Fogel »

@V-stoom: zonder kloontje of sportruitje is de v-stom aerodynamisch een ramp voor personen van 1.75 en langer. Gewoon keihard gebulder recht op je helm, zie commentaar van Dgr. Dat gebulder filteren je filters er nou juist net niet uit.....

@Udo van Dongen: beslaan? heb je dan wel de schuifjes openstaan? als dit zo is moet je terug met je helm, hij kan bijna niet beslaan. Zelf laatst nog bij 8 graden in stromende regen gereden, en helemaal niet beslaan.
Trouwens, als je een hoge ruit op je strom zet of een kloontje op de illegale hoogste stand dan kan je helm niet goed ventileren omdat de lucht er niet van voren maar van achter opslaat. Dat heb ik met een andere helm wel eens gemerkt en er ook wel eens iets over gelezen.

Ikzelf vindt de oorkussens wat dik, ik krijg na een tijdje toch wel last van mijn oren. Ok, ik heb redelijke grote flappers. Het wordt steeds beter want ik heb de helm nu een paar weken maar ideaal is dat nog niet.
Verder heel erg tevreden over de helm.

Fogel
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Udo van Dongen

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Udo van Dongen »

@Udo van Dongen: beslaan? heb je dan wel de schuifjes openstaan? als dit zo is moet je terug met je helm, hij kan bijna niet beslaan. Zelf laatst nog bij 8 graden in stromende regen gereden, en helemaal niet beslaan.
Trouwens, als je een hoge ruit op je strom zet of een kloontje op de illegale hoogste stand dan kan je helm niet goed ventileren omdat de lucht er niet van voren maar van achter opslaat. Dat heb ik met een andere helm wel eens gemerkt en er ook wel eens iets over gelezen.
Tuurlijk heb ik mijn schuifjes en dergelijke wel open, ik snap wel hoe een helm werkt. En iedereen zegt dat ik met mijn helm terug moet gaan en dat heb ik natuurlijk al lang gedaan. Maar bij Splash zeggen ze gewoon doodleuk dat dat er gewoon bijhoort en dat het probleem vaker voorkomt. Ik heb ook contact gehad met Pinlock en zij hebben me een nieuw pinlockje opgestuurd, maar het probleem blijft gewoon. Ik denk dat het te maken heeft met de luchtstroom op de V-strom. Ik zie, af en toe terwijl ik rijd, vliegen over het scherm richting mijn gezicht komen en daarna waaien ze vooruit richting mijn windscherm (tegen de rijrichting in dus). Als ik tijdens het rijden mijn hand voor mijn mond houd, dan voel ik ook geen enkele luchtstroom richting mijn mondstuk gaan en volgens mij heb ik daarom zo'n belabberde ventilatie in mijn C3 en dus ook de condensproblemen. Van het bulderen heb ik dus ook wel last tenzij ik iets in elkaar kruip en dan zit ik lekker rustig in de luwte van het windscherm (ik ben 1.82 m).
BTW, ik gebruik het standaard Suzuki scherm met MRA variostrip zonder Madstad/kloontje maar met migselmount, waardoor ik mijn scherm niet hoger kan zetten. Volgende week ga ik een getinte complete varioruit overnemen van een van de forumleden en wellicht gaat dit iets verbeteren. Mocht dat niet helpen dan ga ik eerst nog kijken wat andere spiegels gaan uithalen en mocht dat nog niet werken dan ga ik maar eens achter een kloontje/madstad aan.

gr, Udo
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door PvdBogaard »

Udo, heb je al eens geprobeerd om de MIgsel (tijdelijk) te verwijderen? Om te zien of de luchtstroom onder het ruitje door effect heeft?
Udo van Dongen

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Udo van Dongen »

Udo, heb je al eens geprobeerd om de MIgsel (tijdelijk) te verwijderen? Om te zien of de luchtstroom onder het ruitje door effect heeft?
Wel aan gedacht maar nog niet geprobeerd. Moet zo weg met de brommer dus kan het wel ff proberen.
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door V-Stoom »

Ik heb ook contact gehad met Schuberth en ze zeggen dat het probleem door hun niet op te lossen is(logische reactie natuurlijk). Nu ben ik vanmiddag eens flink aan het expirimenteren geweest. Ruitje hoog, ruitje laag. Oude DL650zadel er weer op, vergelijken met mijn oude helm, oordoppen in, oordoppen uit. Vond ik in mijn jaszak nog een paar oude oorpluggen, van die zachte. Die maar eens ingedaan en wat denk je, probleem nagenoeg opgelost. Ik heb harde op maat gemaakte ear-mo's en ik heb het idee dat daar de bottelnek zit (?).Dus ik concentreer mij maar eens op deze geluidsstoppers, wellicht is daar winst te halen. Wordt vervolgd denk ik.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
KL Voranje

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door KL Voranje »

Dat kan inderdaad de oplossing zijn. Want ik vraag me af, met alle mogelijk vormen van hoofden en oorschelpen, hoe zo'n op maat gemaakte oorplug zich gaat gedragen als je je helm op hebt.
En ik heb toch ook wel 3 helmen waarvan de AGV veel, de ROOF het meest en de Lazer het minst ruimte geeft aan de oorschelpen. Ik had dus op mijn werk oorproppen gekregen, nam de zacht/flexibele en nog lekken ze geluid. maar dat is ook wel voor te stellen. Als je oorschelp tussen de helm en je hoofd geperst wordt, dan wordt hoe dan ook de geluidsgang vervormd en past de oordop NIET meer goed. en die lekkage kan zelfs versterkt ervaren worden. Daarom gebruik ik op de motor van die Alpine standaard diabolootjes. Kan je de steel wat van inkorten, zwaarste demper er in en goed plaatsen door aan je oorschelp te trekken en de diabolo in je gehoorgang te steken. Dan pas oorschelp loslaten en inbrengpijpje er af. Prima afdichting met om het even wat voor ding op je hoofd.
gr Roland
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door V-Stoom »

Hé Ronald,

Dat is een tip die ik zeker ga uitproberen. Het is alleen wel zo dat ik eerder van dit soort dingen heb uitgeprobeerd en toen kreeg ik ze er bijna niet meer uit.Ik ben dus een beetje huiverig maar de rest van je verhaal zou nog wel eens kunnen kloppen.
Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
ABo
DL650 berijder
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 13-03-2005, 21:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door ABo »

Behalve de oordoppen andere spiegels helpen echt. zie ook dat topic.
Heb er nu aprilia spiegels op staan, smal en slank. Ik heb nagenoeg geen gebulder meer.
Volg mij niet, ik rijd ook verloren
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door V-Stoom »

Ok dan. Ik heb mijn C3 nu ongeveer een maand en ik ben minder ethousiast dan ik had gehoopt. Dat het een stille helm is kan ik slechts deels beamen. Ik heb nieuwe oordoppen en nu zefs een kloontje. Het blijkt nl dat de helm waarmee ik heb testgereden duidelijk stiller is dan de helm die ik nu heb. Waterdicht is de helm ook niet geheel want als het regent en de luchtklep in het kingedeelte staat (ook tegen het beslaan) open dan drukt de wind het water door werveling naar binnen en wordt het binnen toch nat. Het zonne scherm blijkt hele lichte vertekeningen te vertonen en geven een "wiebelig" zicht. Bij het bekijken van andere C3's blijken deze het allemaal een beetje te hebben maar niet allemaal op dezelfde plek. Er is voor mij een nieuwe besteld en ik hoop dat deze het niet of minder heeeft. Ook de kleur grijs (contrastverlagend) vind ik persoonlijk veel minder prettig dan een bruin visier (contrastverhogend) helaas is deze echter niet leverbaar. Krasvast blijkt het sherm (ondanks het gebruik van een microveseldoelje) ook niet te zijn. Heel eerlijk gezegd vind ik dit zaken die bij een helm van 560 euro niet passen. Het enige dat deze prijs enigsinds rechtvaardigt is het feit dat de pasform erg goed is en dat het een redelijk stille helm is. Let wel het is mijn persoonlijke verhaal en is wellicht niet representatief. Maar wellicht zijn er mensen die deze zaken herkennen. Het zijn m.i. wel aandachtspunten bij aanschaf. Zou ik de helm op dit moment toch kopen? Ja dat wel. Maar zou de Shoei met een zonnescherm geleverd worden dan zou ik toch voor een Shoei gaan maar helaas shoei heeft geen zonnescherm.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Jokapo

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Jokapo »

ik heb de afgelopen 2 weken een C3 op proef gehad evenals een leenstrom en heb een kleine 2000 kilometer gereden snelweg als binnendoor, bossen, dijkjes noem het maar op.

De leenstrom had het scherm op standaard hoogte staan met standaard spiegels. Ik was al verbaasd over hoe stil de helm was (mijn mening) en een stuk stiller dan mijn C2.

Ik heb afgelopen woensdag mijn eigen strom op mogen halen en gelijk een C3 aangeschaft.

Ook op mijn eigen strom met de ruit in standje 2 en de KTM spiegels is hij een stuk stiller dan mijn C2.

Mij bevalt hij dus erg goed.

Voor wat betreft het inregenen van de helm daar had ik bij de C2 ook last van.

Al met al ben ik dus erg blij dat ik nu een C3 heb aangeschaft heb hem daarentegen natuurlijk ook uitgebreid kunnen testen :-) nog een klein voordeel ten opzichte van de C2 is dat ik nu mijn zonnebril gewoon kan ophouden bij het opzetten van de helm.
Leville

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Leville »

Hoi,

Ook even mijn ervaring met de C3. Ik moet bij dit alles wel meegeven dat de C3 mijn eerste helm is. En ik heb een vario-ruit op mijn strom.
Komende van een heel naked bike, valt het op dat je op de strom plots veel meer herrie en turbulentie hebt vanaf een bepaalde snelheid.
Dat komt enerzijds doordat die strom zo stil is en de windbescherming goed werkt... tot een bepaalde snelheid. Daarboven komt (bij mij vooral de bovenkant van) de helm vol in de turbulentiezone terecht. En dat zorgt voor een gigantisch contrast qua herrie.
Nu, ik heb wat liggen uitproberen, en het lijkt mij dat de C3 ontworpen is voor wat meer voorovergebogen posities. Bij een een rechtop-positie komt de wind bij mij vol op het bovenste stuk van de helm terecht. En dat geeft herrie.
Bij mijn naked kon ik gerust een pak boven de snelheidslimiet rijden zonder dezelfde turbulentie te ervaren als ik nu doe rond de snelheidslimiet.
Mijn visier enkele cm's openklappen, maakt al wel veel verschil. Dus de kunst zal zijn de luchtstroom boven de helm te krijgen.
Nu, de ventilatie van mijn helm rekent er wel op dat er rijwind is. Dus hoe meer ik de wind blokkeer, hoe sneller de C3 zal aandampen bij vochtig en koud weer. Wederom iets waar ik geen last van had op mijn naked. Maar daar zat ik dan wel vol in de wind en regen. Elk voordeel heb zijn nadeel...
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Peterzeeland »

Sinds een paar weken de C3 (fluo!)

Weinig regen gehad, maar geen lekkage.

Gebruik kloontje en Givi airflow (super!) en oordopjes op maat.

Helm is heerlijk stil, had sowieso geen last meer van turbulentie dankzij Airflow.

Pasvorm voor mij perfect, en heerlijk licht deze helm.

Het zonnescherm is zo goed (geen vertekening) dat ik hem bijna altijd gebruik, hoger contrast, rustig voor de ogen.

De Shark heb ik ver weg in een hoekje gestopt.

De mondventilatie werkt niet echt achter het scherm, de kruinventilatie wel degelijk, merk ik vooral als ik met een bezwete kop rij, maar normaal voel ik het nauwelijks (vol open).

Ben wel benieuwd hoe hij het in het natte seizoen gaat doen, maar gezien mijn eerdere ervaring met Schubert concept, verwacht ik hier ook weer top resultaten.

Bij motowebshop.com gekocht, erg goedkoop (...) 489 euro, maar let op: geen officiele dealer en dan geen Schuberth mobility programma! Maar ja, dat is secundair.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Willempie

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Willempie »

Ik wil ook een ander helm aanschaffen, op mijn vorige motor een RT 1150 BMW voldeed de c2 helm best goed
Maar nu twijfel ik of het wel een Schuberth gaat worden , zijn duur en voor minder kun je misschien ook een zeer goed helm aanschaffen
met niet veel bij geluiden .

wie heeft goede ervaringen met andere helmen
ABo
DL650 berijder
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 13-03-2005, 21:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door ABo »

Ik kom van een Nolan 104 en heb sinds een paar weken de NeoTec van Shoei.
Nooit geweten dat het zo rustig om je hoofd kon zijn. :D
En hij is wel een tikkie goedkoper dan een Schubert
Volg mij niet, ik rijd ook verloren
Leville

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Leville »

ABo schreef:En hij is wel een tikkie goedkoper dan een Schubert
Euh, een C3 begint bij 450 en een Neotec bij 520?

(Nu, de Neotec lijkt mij momenteel wel de meest interessante helm van de twee.)
Laatst gewijzigd door Leville op vr 02-11-2012, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Benniez

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Benniez »

Ik heb nu een jaartje de C3, ik kocht hem omdat hij zo stil zou zijn maar ik rij nog altijd met oordoppen in. De helm is zeer licht, zeker vergeleken met mijn vorige helm. Dat hij zo licht is maakt hem comfortabel, maar tegelijk gevoelig voor turbulentie. Ik heb (nog) geen V-strom maar op mijn SV maakt de helm nogal wat lawaai doordat ik precies tussen de luwte en de luchtstroom in zit, in het turbulente deel. Dit was ook zo bij de DL-650 die ik een weekje te leen had.

De pasvorm van de helm is na een jaar nog prima. Het pin-lock systeem is nog niet lek (schijnt gevoelig te zijn).

Over het algemeen bevalt de helm me wel goed. Oordoppen vind ik wel vervelend maar ik hoor al niet al te best en ben zuinig op dat laatste beetje dat ik nog wel hoor :)

Ben.
Leville

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Leville »

Peterzeeland schreef:De mondventilatie werkt niet echt achter het scherm,
Dat was een van de redenen waarom ik mijn C3 heb weggedaan. Hoe tevreden ik er ook over wxas op mijn naked bike.

Tijdens Intermot ben ik in gesprek geraakt met een product manager van Schuberth, de man achter de nieuwe C3 Pro (nieuwe versie C3). Tijdens dat gesprek werd duidelijk dat Schuberth voor de mondventilatie rekent op een perfecte rijwind tegen de helm. De C3 (Pro) leidt de lucht af die tegen het visier botst naar de kinventilatie-opening. Dat is goed als je rijdt en een mooie luchtstroom het visier bereikt. Bij turbulentie of teveel windbescherming werkt dat dus niet, volgens mij.

Ook bijgeleerd dat je een Pinlock kan bijregelen.
Bertwin

Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Bertwin »

Ik ben ook op zoek naar de 'perfecte' systeemhelm. Zelf dacht ik aan een C3 pro, dit icm een Givi Airflow. Maar nu ik deze verhalen lees ga ik twijfelen.. Wat is nou de perfecte systeemhelm voor de Strom? Belangrijkste is dat hij stil is!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Iron Horse »

Op een motorfiets is rijden natuurlijk nooit echt stil. Sterker nog, zit je met je bakkes vol in de wind dan heb je uitgebreid geluid om je oren. Je kunt wel proberen het zo rustig mogelijk te krijgen met windscherm en goede helm en gehoorbescherming. Maar stil is denk ik "wishfull thinking". Succes met je zoektocht.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door RedStrom »

Bertwin schreef:Ik ben ook op zoek naar de 'perfecte' systeemhelm. Zelf dacht ik aan een C3 pro, dit icm een Givi Airflow. Maar nu ik deze verhalen lees ga ik twijfelen.. Wat is nou de perfecte systeemhelm voor de Strom? Belangrijkste is dat hij stil is!
Ik heb beide gehad. De C3 verkocht en de Airflow staat in de schuur.
Ik heb nu de BMW systeemhelm. 6 heet dat ding.
Past beter, staat beter en is net zo stil.
Ik heb de gele plugjes in de Alpine oordoppen, en rij met verstelbaar scherm + flipje.
Is het nu beter? Nee hoor. Maar meestal wel.
Soms doe ik de groene er in om meer geluid te horen. Hoe stiller je het maakt, hoe meer een geluidje opvalt en stoort.
Ruit eraf kan ook helpen. Dan doet de helm het ook beter. Vizier dicht of iets open, of helemaal open, maakt uit.
Kinventilatie open of dicht maakt uit.
De wind maakt uit. Het verkeer maakt uit. Waar je rijdt maakt uit. Je gesteldheid maakt uit. Je spiegels maakt uit. De motor maakt uit.
Ik heb op een Street Triple gereden en wilde na de rit mijn oordoppen uit doen. Had ik ze helemaal niet in. Naked bike, perfecte helm.
Ik rij nu vanwege het weer met de ruit hoog. Straks gaat die weer laag (in de gasgevenstand). Meer wind, meer koeling, meer gevoel.

Koop een helm die je wilt en het goed doet op een naked. Dan ligt het daar niet meer aan.
Accepteer dat het nooit perfect wordt. Is in je auto rijden met een raampje open ook niet.
En de V-Strom is een aerodynamiche ramp. Die wordt nooit perfect.
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Drummer
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 26-03-2012, 22:43
Mijn motor is een: Honda Crosstourer VFR1200X Dct
Woonplaats: Schilde

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Drummer »

8) 8) 8)


Ik rij nu 1jr met de C3, en ik ben er heel tevreden van, ook mijn strom, met mijn 1mt 80 en een standaard ruit op de hoogste stand. Niks kloon, of flip ruitje, gewoon standaard.
Ik rij altijd met op maat gemaakte oordoppen, die ik ook gebruik om te Drummen.

Op de autosnel weg zo rond de 120/140 rijd dan bulderd het rond mijn helm, en af en toe word mijn hoofd is opzij geschud. Is dit Lastig....... soms, daarom vermijd ik meestal de autostrade, binnendoor rijden is zoveel leuker.
Bij alle andere snelheden is het aangenaam rijden met de C3 past perfect, zit aangenaam, en is voor mij persoonlijk de beste helm die ik heb gehad.

Mijn inziens is een helm gewoon persoonlijk en voor iedereen anders.
Mijn advies als je een helm gaat kopen, proberen en proefrijden met de helm.
De betere motorkledij zaak heeft meestal wel helmen die dienen om te gaan proefrijden.
Eerst nen Transalp, daarna een Suzuki V strom DL1000, en nu een Honda Crosstourer VFR1200X Dct

http://denoordkaap2016.blogspot.be/

http://corsica2018.blogspot.com
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Joskestiller »

Ik moet Drummer bijtreden in zijn bewering dat een helm een heel persoonlijke keuze is. Elk merk heeft zo'n beetje zijn eigen vorm en niet alle merken passen op ons hoofd.
Mijn eerste helm was een Nolan systeemhelm. Toch niet van de goedkoopste op de markt. Op mijn XJS600 met hoofd in de wind bleef er toch steeds veel lawaai om de oren, zelfs met oordoppen.
Bij de aankoop van de Bandit ook meteen een Shoei integraal aangekocht en dat was een wereld van verschil. Ik heb sindsdien heel wat helmen gepast in de winkels maar nooit een betere pasvorm gevonden. Momenteel rijd ik met een Shoei Neotec en ook deze bevalt me 100%.
In de betere motorzaak heeft men testhelmen die gedurende een dag of weekend gebruikt kunnen worden vooraleer men tot de aankoop overgaat.
Honi soit qui mal y pense!!
Leville

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Leville »

Als je een beetje goede klant bent van een motorzaak, laten ze je mogelijk wel even een toertje doen als je een helm écht ziet zitten.
MichelvdN

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door MichelvdN »

Een helm kan op papier nog zo goed zijn, maar pasvorm is 1 van de belangrijkste dingen.
De C3 met mijn 1.80 meter en een opzetruitje is hij perfect, net zoals op een naked.
Pak ik die C3 op mijn racer is het een baggerding, dus pasvorm is niet alles.
Vooral testen met een helm is een belangrijke!
Broekie52

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Broekie52 »

Hallo Allard

Heb sinds 2012 een C3 en moet ook bekennen dat deze helm niet echt stil is en door de opening bovenop de helm komen kleine vliegjes binnen en heb dit opgelost om van binnenuit een stukje afzuigkap filter te plaatsen.
Draag wel op maat gemaakte oordopjes en dat scheelt een hoop lawaai.

Gr Frits
Lambik

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Lambik »

Een givi airflow ruit helpt ook ontzettend goed tegen herrie..... :duim:
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Ebrostrom »

Daar sluit ik me bij aan. Ook al is t geen wondermiddel. Ik krijg helaas nog hele snelle dreuntjes op de helm boven 120/130. Kan ook aan mijn helm liggen (shark evolution, veel geluidsoverlast, niet zonder oordoppen te rijden). Ik merk wel dat t echt ook zwaar afhankelijk is vd omgeving en in welke richting je rijdt. Moet met kloontje toch nog wat meer uitproberen.

Back on topic.


Tapatalk via mijn  iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Lambik

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Lambik »

Zet m maar eens wat hoger.....
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Ebrostrom »

Heb ook geen zin om er doorheen te kijken. Schuiner hielp ook al n stuk. We blijven testen.


Tapatalk via mijn  iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Piet Zahut »

Ik heb nu zo'n jaar of 3 een C3 en ben zelf erg tevreden. Het is een erg dure helm (zeker met een SRC systeem erin) maar ik vind hem het geld meer dan waard. Ik heb ook nog een Shoei, bij die helm heb ik de oordoppen in maar bij de C3 niet.

Hoe stil een helm is is natuurlijk afhankelijk van een aantal factoren, de windbescherming op de motor is de grootste factor. De windbescherming van de V-Strom is zwak gezegd (voor mij dan) RUK! Ik heb dan ook het aller kleinste ruitje erop en daarmee heb ik de minste last van turbulentie. Ik ben dit voorjaar in de fabriek van Schuberth geweest en daar gaf men ook aan dat het aantal db's in de helm gemeten worden in de windtunnel op een naked bike. Dit omdat je daar met je snoet vol in de wind zit en dus geen last hebt van turbulentie. Naast dit is de pasvorm ook erg belangrijk. Als de helm niet goed aansluit om de schedel dan kan de isolatie nog zo goed zijn dan zal er geluid gaan 'lekken' en dus krijg je weer last. Goed laten voorlichten is dus belangrijk en neem je tijd ervoor.

Als je écht serieus bent in een type helm dan zal men bij een goede motorzaak wel een rondje ermee laten rijden. Zo kan je dan uitvogelen of die helm van €529,- voor jou de juiste helm is als het gaat om de herrie in de helm.
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Ebrostrom »

Pasvorm en isolatie: dat is ook de reden waarom mijn shark evolution zoveel herrie geeft. Het kindeel is enkel een plastic schaal (moet op achterhoofd kunnen) zonder isolatie en lapje eronder. Hierdoor kan de luchtstroming lekker de helm in denderen richting de oren.

Btw vanwege de C3 pro is de C3 tegenwoordig al voor 350 (zwart of wit) te verkrijgen!!!


Tapatalk via mijn  iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Leon

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Leon »

Ik heb "meneer Stanley" maar even een serieus gesprek laten voeren met "meneer Schuberth".
:schater:


Afbeelding


Op dit punt drukt het na verloop van tijd erg. Dus draag 'm zeker een uur in de winkel.
De binnenvoering van de C3 Pro is wel anders vormgegeven, maar de dikte van het foam is gelijk (XL binnenwerk), in XXL zelfs een paar mm dikker (bron Schuberth GmbH zelf; ik had ze gemailed met mijn klacht/vraag of de Pro beter zou zitten)

Voor wie wil lezen of de C3 een veilige helm is moet dit maar ff lezen:

http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... /?p=908647

Ik ken Terry persoonlijk, met 100km/u tegen een hert, het frame van zijn VFR in 2'en...
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door RedStrom »

Ebrostrom schreef:Daar sluit ik me bij aan. Ook al is t geen wondermiddel. Ik krijg helaas nog hele snelle dreuntjes op de helm boven 120/130. Kan ook aan mijn helm liggen (shark evolution, veel geluidsoverlast, niet zonder oordoppen te rijden). Ik merk wel dat t echt ook zwaar afhankelijk is vd omgeving en in welke richting je rijdt. Moet met kloontje toch nog wat meer uitproberen.

Back on topic.


Tapatalk via mijn  iPhone
Let wel, hoe stiller je het maakt, hoe meer andere geluidjes gaan overheersen en irriteren.
Een goedkopere helm die beter zit, werkt ook beter. HJC maakt erg goed zittend helmen voor veel pasvormen.

Ik ben vanwege pasvorm op de System 6 van BMW uitgekomen (die letters kun je er af halen, zijn maar stickers). Die is minimaal zo stil als de C3.
Op een Street Triple (naked) is het overigens stiller dan op de Strom met een ruitje met flipje in de laagste stand op een kloontje.
De nieuwe DL1000 wordt gepresenteerd door Suzuki op een eigen site. Daar zie je hem ook in de windtunnel. Heel ander ruitje zit er op. Ben benieuwd.

De C3, en de System6, zijn wel de stilste, maar de pasvorm is erg belangrijk.
Rij er mee (ik mocht het bij 3 zaken, op eigen risico (vallen is kopen)) en loop er gerust een uur mee rond.
Het wordt niet beter dan dat. Koop hem niet en denk dat trekt wel bij. Want dat gebeurt alleen mbv een Stanley mes oid.
Bij de C3 kun je ook nog spelen met andere wangstukken. Dat kan ook nog schelen in pasvorm en geluid.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Ebrostrom »

@ Leon: linkje werkt niet.
@JW: BMW system 6, waar koop je die? Al eerder gelezen van jou maar nog nooit ergens gezien.


Tapatalk via mijn  iPad
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door RedStrom »

Motoport Zelhem of een BMW dealer zoals Smudde in Enschede hebben ze zeker.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Leon

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Leon »

Ebrostrom schreef:@ Leon: linkje werkt niet

Tapatalk via mijn  iPad
Nu hopelijk wel....

http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... des-again/
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Frank »

Zet links tussen de [url]http://enz...[/url] code!
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Lambik

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Lambik »

Heb zelf een nwe scorpion helm en de herrie in combinatie met de givi airflow valt erg mee, geluiden zijn er altijd wel...ik gebruik geen oordoppen..
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Ervaringen Schuberth C3

Bericht door Ebrostrom »

Huidig woonwerk: 2 u snelweg. Ik kan echt niet zonder.


Tapatalk via mijn  iPad
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Plaats reactie