Wie heeft welke helm en hoe bevalt 'ie?

Van Gore-tex jassen tot kinky leren laarsjes...
Korsan

Bericht door Korsan »

blackstrom schreef:Dit naar aanleiding van een valpartij waarbij mijn
Caberg Justisimo beschadigt werd (Vstrom ook, helaas :cry: :cry: ).
Watskeburt?
Korsan

Bericht door Korsan »

Bestaan er ook helmen met ingebouwde ruitenwisser? Moest vandaag om de 2 seconden mijn vinger gebruiken.
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Bericht door V-Stoom »

Ik heb nu een lange rit gemaakt met mijn Lidl systeemhelm van 60 euro. en het valt mij niet tegen. Wat mag je van een helm van 60 euro verwachten natuurlijk maar hij is stiller dan verwacht en over het draagconfort heb ik alleen maar lof. De helm is goedgekeurt dus over de veiligheid zit ik niet in. Wat blijft is de levensduur...... We zullen zien.

Groetjes, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Korsan schreef:
blackstrom schreef:Dit naar aanleiding van een valpartij waarbij mijn
Caberg Justisimo beschadigt werd (Vstrom ook, helaas :cry: :cry: ).
Watskeburt?
Een momentje van onoplettendheid op een negatief verkant wegdek.
Moest remmen voor een auto, voorwiel schoof weg en daar lag ik :oops:

Valbeugel heeft de schade beperkt gehouden, maar hoewel de snelheid
niet hoger lag dan 30/40km / uur toch nog EUR 1200 schade.
Gelukkig wel nog Allrisk verzekerd!

Heb bij mijn dealer wat plaatwerk en een nieuwe valbeugel besteld en
vervangen en zit nu nog te wachten op een Magura-stuur wat ik via
internet gekocht heb.
Als het stuurtje binnen is ziet de Vstrom er weer als nieuw uit :D .

Helm heeft het asfalt ook geraakt en er zat een schaafplek op, dus
maar direct vervangen door een Shoei Multitec.

Zelf, op een blauwe teennagel en spierpijn na, niet beschadigd :wink:
Korsan

Bericht door Korsan »

Gelukkig alleen materiele schade. Had slechter kunnen aflopen.
Biker

Bericht door Biker »

Pppppfffffff.....gelukkig redelijk goed afgelopen!!
Korsan

Bericht door Korsan »

Iemand ervaring met deze?
Afbeelding
Justissimo GT
Be-Outside

Bericht door Be-Outside »

Geen rij-ervaring, maar een kennis van me heeft er één. Persoonlijk vind ik 'em niet zo heel top (binnenwerk iets te soft en voor mijn hoofd niet de juiste pasvorm), maar alle waar naar zijn geld. Er zij ook mensen die een systeemhelm bij Lidl kopen, tenslotte.... :shock:
En je kan voor € 200,00 nu eenmaal geen topkwaliteit als Shoei, Arai (die voor zover ik weet geen systeemhelmen heeft) of Schuberth verwachten.

En als je 'm wilt kopen; er zijn (aanzienlijk) goedkopere adressen dan Motozoom, in dit specifieke geval.

Voor een testverslag van de Shoei Multitec:
http://www.webbikeworld.com/r2/shoei/multitec/" onclick="window.open(this.href);return false;
Korsan

Bericht door Korsan »

Be-Outside schreef:En als je 'm wilt kopen; er zijn (aanzienlijk) goedkopere adressen dan Motozoom, in dit specifieke geval.
Waar dan?
Be-Outside

Bericht door Be-Outside »

Beetje zoeken op google:

Hier bijvoorbeeld bespaart u toch even € 30,00.

Kan 'ie nog goedkoper? Ja dat kan.
Hier kan je zomaar € 80,00 in je zak steken. Op het totaalbedrag een aardige besparing, zou ik zeggen.
Bij beide zaken heb ik wel spullen besteld (van een helm tot Daytona laarzen) en de levering zowel als de service liet in mijn geval niets te wensen over. Mijn ruim één jaar oude Daytona's heb ik zelfs recentelijk (kosteloos) naar de laatste teruggestuurd omdat ze ondanks Gore-tex niet waterdicht bleken. Zij sturen ze via de importeur naar Duitsland waar ze in zo goed als nieuwstaat worden hersteld. Geen probleem. (Jeemig... ik lijk wel een verkoper :roll: )

Enig voordeel dat Motozoom heeft ten opzichte van beide anderen is dat je het daar (in Maarssen) kan passen. Nu moet je voor de maat even ergens anders passen, als je in ieder geval € 80,00 in je portemonnee wilt houden. En mij lijkt dat geen lullig bedrag...
Korsan

Bericht door Korsan »

Moest maandag in Utrecht zijn en dus meteen maar langs Motozoom om helmen te passen. Kwam toch weer uit bij de Concept. Voelt qua afwerking toch het best en zeer solide. Heb niet lang hoeven twijfelen tussen Rhyno en Justissimo GT.

Weliswaar maatje groter (als je dikker wordt dan ook je hoofd) en met risico op weer gezeik met vizier. Moet maar, dan kan ik weer zeiken in "Klaaghoek".

Afbeelding

Matzwart en past bij de motor. Ben wel een beetje ijdel.
Juke

Bericht door Juke »

Afbeelding

Nolan N-102 Black Matrix

Deze staat in bestelling voor mij, dus de ervaringen moeten jullie op wachten.
gr.Jack
Moer60

Bericht door Moer60 »

Ik heb de N-102 en hij bevalt mij prima. Ik heb duidelijk minder last van turbulenties dan met mijn oude helm (een HJC). Qua ventilatie vind ik hem ook top. En wat betreft lawaai valt het ook erg mee.
Morgen gaat de headset erin en ga ik de helm uitproberen in combinatie met mijn TTR. Ben benieuwd....
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Strommax schreef: Jongens, systeemhelmen zijn NIET stil :roll: . Ik rij momenteel met een Schuberth S1, and die is STIL 8)
S1 is wel heel erg stil met 85db maar scheelt ook weer niet heel erg veel met de C2 (86.5 db), een systeemhelm die stiller is dan menige full face helm.

Anyway, ik zit ook stiekum te denken aan een vervanging voor mijn BMW evo 4. Hij past nog goed, het vizier is nog goed. Maar de materialen vallen toch langzaam uit elkaar, ik heb hem toch best al lang weer (ehmm... jaar of 4, gelijk aan ca. 120.000 km) en met de komende hittegolf in het verschiet (2007 zit exact in de 12jarige cyclus van zeer hete jaren, verwachting dat het boven 40 C komt dit jaar) is wellicht een helm met goede ventilatie geen slecht idee.

C2, Multitec of N102? Allemaal in mooi matzwart verkrijgbaar... de C2 en Multitec heel duur, maar zitten erg lekker. De N102 stukken goedkoper en heeft ook gave bluetooth mogelijkheden... maar zit mij weer minder lekker en tochtiger (weer niet erg in zomer, maar ik verwacht wel meer herrie). C2 heeft zonnevizier, Multitec heeft pinlock. Pinlock is met gedoe wel in de C2 te krijgen, het half getinte vizier van de Multitec is wellicht ook wel een goed compromis. Multitec heeft wel weer onhandige dubbele D ring sluiting, maar ook weer een handigere kinstuk-unlock-knop.

Ik denk dat het toch tussen de C2 en Multitec zal gaan door het comfort van beiden, voornamelijk omdat ze aan de onderkant beter dicht zitten dan de N102 en omdat ze mij ook beter zitten. Toch maar weer eens wat gaan passen binnenkort...

Afbeelding
MARCKOS

systeemhelm

Bericht door MARCKOS »

Hoi,
NA een maand wachten op de nieuwe Justissimo GT eindelijk aan kunnen schaffen. Met 40 km/u meteen al windgeruis. Heb daarop mijn voorscherm op de maximale hoogte gezet. Dit scheelde dat ik met 50km/u pas windgeruis had. De volgende dag terug naar Motozoom om hem te ruilen (binnen 24 uur). Na wat testen heen en weer rijden op het industrieterrein heb ik de Concept aangeschaft. Bij de Caberg valt bij mij de wind precies op het inhammetje aan de zijkant van de helm. De Schuberth is vele malen stiller. En zit veel prettiger (ook onder de kin).
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Strommax schreef:Jongens, systeemhelmen zijn NIET stil :roll: . Ik rij momenteel met een Schuberth S1, and die is STIL 8)
Kwam per ongeluk het volgende tegen, in deze verschillende testen kan je zien dat systeemhelmen zoals de C2 maar ook de BMW systeem 5 (en ik verwacht ook zeker de Multitec wat ik zo gelezen heb) WEL degelijk STILLER zijn dan heel veel moderne integraal helmen (op de S1 na):
http://11109.rapidforum.com/topic=122575721176" onclick="window.open(this.href);return false;
Moer60

Bericht door Moer60 »

Resultaten test systeemhelemen in het laatste nummer van Motoplus:
1 Testwinnaar! Shoei Multitect - Zeer goed
2 Schubert C2 - Goed
3 Kooptip! Nolan N102 - Goed
4 BMW systeemhelm 5 - Goed
5 HJC FS-Max - Goed
6 Lazer Grandville GL - Voldoende
7 Bayard FP-60 - Matig
8 Airoh Mathisse RS - Matig
9 Nexo Tourstar - Onvoldoende
10 Vemar Dual VXD College - Onvoldoende
Be-Outside

Bericht door Be-Outside »

O:-) Heb ik toch de goeiste gekocht..... Niet dat het me daarom ging (gaat meer om pasvorm), maar toch wel leuk dat ook een objectieve test 'em er uit haalt.
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

idem, ben inderdaad ook erg blij met m'n Shoei Multitec.
Altijd leuk om dat bevestigd te zien door een objectieve
vergelijkingstest.

Hiermee wil ik mijn Caberg justissimo niet afkraken, heb
ik tenslotte ook 4 jaar met veel plezier gedragen, maar de multitec
valt toch in een andere categorie.

Dat de Multitec een stukje duurder is dan de Caberg wordt goed
gemaakt door de bijgeleverde Pinlock en extra vizier.
E-Strom

Bericht door E-Strom »

blackstrom schreef:Dat de Multitec een stukje duurder is dan de Caberg wordt goed gemaakt door de bijgeleverde Pinlock en extra vizier.
Als dat alles zou zijn zou ik een Caberg kopen en daar een pinlock naderhand in laten zetten. Maar ik neem aan dat ie voor jou ook een stuk stiller is, comfortabeler zit en degelijker in elkaar zit?
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Stiller: absoluut!

Comfortabeler: zeker!

Degelijker: denkt het wel maar heb hem pas 2 weken dus een echt
oordeel kan ik daar nog niet over vellen.

Prakties: Vizier demonteren is supermakkelijk bij de multitec
2 knopjes indrukken en je vizier is los en schoonmaken maar!
bij de caberg eerst de grote zijstukken lostrekken en
dan weer met een muntje de schroeven losdraaien.
(en juist die zijstukken veroorzaken veel herrie!)

De caberg was/is ook een fijne helm maar gewoon een klasse lager
dan de multitec qua draagcomfort en kwaliteit van de voering.
Toen ik de caberg kocht kon er alleen een universele pinlock in en
moest je zelf de gaatjes boren. Op zich niet zo erg maar geen garantie
meer op het vizier. Bij de multitec zit de pinlock al gemonteerd en werkt
dus feilloos.

Laatste wat ik kan verzinnen op dit moment is dat de luchtinlaat bovenop
de multitec daadwerkelijk frisse lucht binnenlaat. Op de Caberg
zit er ook 1 maar daar heb ik in 4 jaar dragen nooit enige frisse lucht
door naar binnen voelen komen.

Ik weet niet wat de Caberg nu kost maar 4 jaar geleden moest ik er
EUR 265,00 voor betalen. Ik betaalde voor de Multitec EUR 355,00 en
moet zeggen dat ik dat prijsverschil dubbel en dwars waard vindt, zeker
gezien het extra vizier en de pinlock (koop bij de caberg een donker
vizier en een pinlock en je zit op dezelfde prijs(zo bedoelde ik dat in
mijn vorige bericht)!).
Bhodi

Bericht door Bhodi »

Juke schreef:Afbeelding

Nolan N-102 Black Matrix

Deze staat in bestelling voor mij, dus de ervaringen moeten jullie op wachten.
gr.Jack
Goeie keuze!
Heb dezelfde besteld :) Vond bij het proefrijden m.n. de herrie binnenin een stuk minder t.o.v. mijn HJC!
Wannabee Stromer

Bericht door Wannabee Stromer »

Korsan schreef: Afbeelding

Matzwart en past bij de motor. Ben wel een beetje ijdel.
Dit is natuurlijk persoonlijk, maar ik weet dat er veel meer mensen zo over denken. Als je Ijdel bent, waarom koop je dan een concept????
Dat is wel 1 van de lelijkste helmen die je kunt krijgen!!! (Ook 1 van de besten helaas.)

Heb hem al een paar keer op mijn kop gehad en hij zit goed, maar LELIJK!!!

Ik ben namelijk zelf ook al een tijdje op zoek. Heb laatst een Airoh SV55 gekocht en die bevalt re-de-lijk. Ik ben dr dus niet kappot van
De pasvorm is toch niet helemaal zoals het zou moeten, maar dat is eigenlijk mijn eigen stomme fout. Ik heb hem iets te krap gekocht.

Het dubbele vizier werkte bij mij een tijdje en daarna helemaal niet meer. Het besloeg zelfs tussen de vizieren in. Heb nu het Mickey mouse pin lock vervangen door een fogcity, maar ik heb daardoor een klein beetje last van spiegeling. Hmmm ben ik te kritisch?

Het zonnevizier werkt uitstekend! Zou van mij nog iets lager mogen. Maak me wel een beetje zorgen over de krasvastheid daarvan. Ik rijd vaak met vizier open en zonnevizier naar beneden en dan zal je hem toch af en toe eens schoon moeten maken.

Geluid valt me niet tegen. Ben een naked gewend, dus achter mijn schermpje vind ik het sowieso al rustig. Als ik mijn scherm op mijn "kloon" onderstel kan monteren zal dat alleen maar beter worden.

Verder vind ik het een mooie helm. Het is ook 1 van de weinige die me paste. Bij bijna elke helm zat mijn kin tegen het kinstuk aan.
Nolan, Shoei syncrotec, arai, caberg. Allemaal geprobeerd.

Alleen de Concept dus niet, maar dat kan ik echt niet over mijn hart verkrijgen.
Juke

Bericht door Juke »

Bhodi schreef:
Juke schreef:Afbeelding

Nolan N-102 Black Matrix
Goeie keuze!
Heb dezelfde besteld :) Vond bij het proefrijden m.n. de herrie binnenin een stuk minder t.o.v. mijn HJC!
Heb m :)
Deze is iets stiller als mn oude Bayard

Maar het grootste voordeel is wel het N-com systeem. Vergeleken bij de inbouwsetjes voor je helm heb je in deze Helm inplaats van 100% volumestand , genoeg aan zo'n 30%

gr Jack
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Dat N-com systeem is erg mooi en niet duur ook. Schuberth heeft een soortgelijk systeem in Beta, maar dat is stukken duurder. Een Multitec met het zonnevizier van de HJC FS-max, de stilte van de C2 en het N-com en opklap systeem van de N102 zou de perfecte helm zijn denk ik...
Korsan

Bericht door Korsan »

Wannabee Stromer schreef:
Korsan schreef:
Matzwart en past bij de motor. Ben wel een beetje ijdel.
Dit is natuurlijk persoonlijk, maar ik weet dat er veel meer mensen zo over denken. Als je Ijdel bent, waarom koop je dan een concept????
Dat is wel 1 van de lelijkste helmen die je kunt krijgen!!! (Ook 1 van de besten helaas.)

Heb hem al een paar keer op mijn kop gehad en hij zit goed, maar LELIJK!!!
Je kunt niet alles hebben. Zit wel het lekkerst en over smaak valt niet te twisten.
Stoffeltje

Bericht door Stoffeltje »

heb ook een multitec, mat zwarte uitvoering, geleverd met zonneviezier, pinlock en enkele windtochtdingen :lol:

330 € betaald bij RAD Belgie, was wel lanceringsprijs vertelden ze me.

ben er in ieder geval heel tevreden over, en vind m wel stil, valt zelfs bijna niet op dat t een systeemhelm is vind ik... 8)
Juke

Bericht door Juke »

Mijn N-com van Nolan bevalt nog steeds goed. Samen met de Garmin Zumo vind ik het een ideale combi.

Vandaag ervaren dat de helm waterdicht is.
Het leveren van de inbouwkit voor mn duo vind ik nu wel wat lang duren.
Zeker druk in de verkoop bij Nolan.

gr Jack
Paul

Bericht door Paul »

Moer60 schreef:Resultaten test systeemhelemen in het laatste nummer van Motoplus:
1 Testwinnaar! Shoei Multitect - Zeer goed
2 Schubert C2 - Goed
3 Kooptip! Nolan N102 - Goed
4 BMW systeemhelm 5 - Goed
5 HJC FS-Max - Goed
6 Lazer Grandville GL - Voldoende
7 Bayard FP-60 - Matig
8 Airoh Mathisse RS - Matig
9 Nexo Tourstar - Onvoldoende
10 Vemar Dual VXD College - Onvoldoende
Ik wilde hier toch ff op reageren, beetje laat misschien.

Ik heb ervaring met de V helm van BMW. Prettige helm echter vind ik hem zwaar. zeker als er met het kinstuk open gereden wordt. Het kinstuk komt erg ver boven de helm uit.

Ik durft te wedden dat de test mbt het geluid van de helm met de ventilatie openingen dicht is gedaan. Wanneer je deze namelijk open zet maakt dit veel geluid. Zelfs al bij 50-70 km/h vind ik het al storend!
Loxos

Bericht door Loxos »

Zijn er hier mensen dat ervaring hebben met een Arai Tour X helm? Ik zoek ook een nieuwe helm en zou graag een "enduro" helm hebben.

Of welke "enduro" helm is goed/stil?
Wannabee Stromer

Shark Evoline

Bericht door Wannabee Stromer »

Gisteren even gekeken wat de markt na 2 jaar voor systeemhelmen erbij heeft gekregen. Ik ben al een tijdje aan het kijken, maar nog geen helm gevonden die me lekker zit, er fatsoenlijk uitziet en ook nog de praktische opties heeft die ik graag wil. (Systeemhelm en geintegreerd zonnevizier aan de binnenkant). Bij veel systeemhelmen had ik last dat mijn kin klem tegen het kinstuk aanzat. Bijvoorbeeld de Shoei Multitec, die in open stand erg goed zat, helaas. De helmen van Schubert vind ik te lelijk

Ik rij nu met de Airoh SV55. Praktisch en optisch een prima helm, maar ik heb hem iets te klein gekocht en heb wat last van turbulentie ondanks mijn Black Rhino schermpje en Kloontje.

maar! gisteren doken opeens 2 kanshebbers op. De Nolan 103 zat me best goed, de M leek een beetje aan de ruime kant, maar volgens verkoopster was het wel ok. Volgens mij rijd de politie hier ook mee, dus dat zegt wel wat over de kwaliteit ervan toch?

Hoe dan ook, de meest interessante vond ik de shark Evoline. Ook een soort systeemhelm, maar het kinstuk klapt volledig door naar de achterkant van de helm en daarbij blijft het vizier bruikbaar. Natuurlijk ook met geintegreerd zonnevizier. Alle helms zonder deze optie vallen wat mij betreft af. De helm is zowel open als dicht legaal.
De M sloot bij mij goed aan.


Binnenkort ga ik een proefrit maken met deze helmen. Bij de Shark ben ik bang dat dat akoestisch een tegenvaller gaat worden. Er zitten wat uitsteeksels ter hoogte van de oren die denk ik veel windgeruis gaan veroorzaken. Maargoed hoop doet leven.

Ik kwam trouwens van de evoline een testje tegen, maar in het Frans. Iemand genegen om de pro's en cons die erin staan even te vertalen?

http://www.shark-news.com/shark/presse/ ... 070508.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Politie gebruikt geen Nolan voor zover ik weet, vooral BMW (Schuberth) helmen. Leuk features op de Nolan, niet mijn hoofd echter (te breed) en sowieso een relatief noisy helm (al zou N103 beter kunnen zijn). Erg blij met m'n Multitec, al is het jammer dat er geen zonnevizier in zit. Het half getinte vizier doet het echter ook prima, ook in de avond nog goed te doen (behalve in het donker door de Itialiaanse bergen twisten, dat was lastiger). Wel comfy en stil verder, ventilatie ook goed in orde.
Suuz

Bericht door Suuz »

De politie rijd idd ook met Nolans, maar dat zegt helaas niet alles over de kwaliteit. Een kennis van mij heeft voor zijn werk bij de politie een Nolan en zelf volgens mij een Schubert, die laatste heeft zijn voorkeur boven de Nolan.

Zelf wil ik nooit meer een Nolan, met mijn eerste helm (een Nolan) veel gedonder gehad en geen service of garantie. Remko kan je ook het e.e.a vertellen over de Nolan... die was echt niet blij.

Overigens mis ik in het hele verhaal over helmen een belangrijk aspect: veiligheid. Wist je dat de systeemhelm van Schubert goedgekeurd is als intregaal? Ik weet niet of ander merken dat ook hebben en het zegt wel iets over de veiligheid van het kinstuk.

Persoonlijk vind ik mijn hoofd in geen enkele helm mooi uitkomen. Bij de Schubert vind ik het erg prettig dat er een zonnevizier in de helm zit ipv er op. Dat was voor mij een must. Daarnaast zijn stilte, veiligheid en levensduur aspecten die voor mij meewegen. Ik heb een C2 dus.
Paul

Bericht door Paul »

Ik heb zoals ik eerder schreef via mijn werk ervaring met de BMW V en de Nolan N102.

Nolan is duidelijk lichter, wel meer windruis.

!!!!!!!! ik heb al 2 keer gehad en tig collega's van mij ook dat het vizier uit de helm waait wanneer je met de kinbak open rijd!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Bericht door Bacchus »

Ik heb de HJC FS MaxN.

Gezien ik een lang hoofd heb passen bijna alle systeemhelmen niet. Ik kom meestal met mijn neus tegen het visier of veel te kort in de buurt. De HJC FX max pas exact. Al had ik een iets betere gehad op het gebied van geluidsdemping.

De eerste die ik had maakte redelijk wat herrie maar was er tevreden over. Nu ging deze helm krassen trekken bij het openen van de helm en het visier sloot niet goed meer. Via motoport westerhoven (eindhoven)een nieuwe ontvangen. En dat was de HJC FS-MaxN. Deze is iets stiller en de ingebouwde zonnebril is in 2 stappen verstelbaar. Een aardige verbetering. (Motoport bedankt voor de service!)

Ik kan hem niet vinden op de site van http://www.hjchelmets.com" onclick="window.open(this.href);return false; maar hij ziet eruit en voldoet aan de specs van de SY-MaxII.

Het fijnste is toch wel de ingebouwde zonnebril. Geniaal.
Flash

Bericht door Flash »

loxos schreef:Zijn er hier mensen dat ervaring hebben met een Arai Tour X helm? Ik zoek ook een nieuwe helm en zou graag een "enduro" helm hebben.
Of welke "enduro" helm is goed/stil?
Ik rij nu met een Uvex Enduro. Bevalt me echt prima!
Wat betreft het geluid kan ik er niet veel zinnigs over zeggen omdat ik altijd oordoppen in heb.
Demous

Bericht door Demous »

Demous tuft rond met een matzwarte Airoh SV 55,deze bevalt op zich prima.Vind hem wel wat lawaaierig en dan (vreemd genoeg) dicht meer dan open,mischien dat ik daarom wel heel veel op opa-snelheid met open helm door het groninger land hobbel :lol:
Wel ben ik heel benieuwd naar het W-conn systeem van Airoh,dit schijnt speciaal voor deze helm ontwikkeld te zijn.
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Suuz schreef:Overigens mis ik in het hele verhaal over helmen een belangrijk aspect: veiligheid. Wist je dat de systeemhelm van Schubert goedgekeurd is als integraal? Ik weet niet of ander merken dat ook hebben en het zegt wel iets over de veiligheid van het kinstuk.
Voor zover ik weet hebben alle bekende systeemhelmen een P in het label, wijzend op het feit dat volgens de ECE 22.05 norm het kinstuk Protective is. Voor de ECE 22.05 norm zijn alle systeemhelmen dus gelijk aan integraalhelmen.
Steve van San

Bericht door Steve van San »

ben ik nu de enige die problemen heeft met de multitec...als het een beetje harder begint te regenen begint er tussen het scherm in het midden van het visier,druppels naar beneden te sijpelen en bij koud weer dampt mijne pin-lock aan....ben er al mee terug geweest naar de dealer.Ik heb zelfs een nieuwe pin-lock gekregen en ze hebben mijn scherm een beetje opgeschoven.....met hetzelfde resultaat....
voor een helm in zijn prijsklasse ben ik er niet echt tevreden over!!!! :evil: :frusty:
E-Strom

Bericht door E-Strom »

De pinlock moet een beetje settlen, naar verloop van tijd zal je de concentrische pinnetjes moeten verdraaien om het pinlock vizier strak te houden tegen het buiten vizier. Dit had je al gedaan? Heb geen enkel probleem met die van mij. Moest die van mijn vriendin ook wat strakker zetten.

Overigens zouden er geen druppels tussen helm en vizier naar binnen moeten druppelen (dit had m'n BMW evo 4 ook). M'n multitec blijft kurkdroog van binnen. Een nieuwe pinlock zou dit niet moeten oplossen omdat het over het buitenvizier gaat. Wellicht dat het buitenvizier niet goed afgesteld staat op de helm. Bij een shoei service center (staat altijd een tentje op de TT Assen waar je gratis terecht kan) stellen ze hem helemaal perfect voor je af. Het mooie aan de Shoei is dat je het buitenvizier heel exact in kan stellen. Het staat ook uitgelegd hoe je dit moet doen in het papiertje dat je bij je helm kreeg, staat ook online:

http://media7.big7.net/shoei-europe/upl ... visior.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Wellicht dat het vizier ietjes dichter op de helm moet zitten of juist te strak op de helm zit waardoor de rubberen afdichtstrip uit vorm gedrukt wordt en water laat doorlekken. Die van mij staat perfect afgesteld, sluit makkelijk en zonder kieren en lekt niet. Eén keer het pinlock vizier wat strakker moeten zetten, maar beslaan doet ie nooit. Voor beide vizieren denk ik dat het dus gewoon een kwestie van goed (laten) afstellen is. Hier het gratis Shoei service team die je helm weer als nieuw maakt, helaas alleen tijdens de TT in NL: http://www.shoei-europe.com/en/service_termine_neu.php" onclick="window.open(this.href);return false;
V-Strom Jopie

Bericht door V-Strom Jopie »

Ik vraag mij af of er al iemand is die ervaring heeft met de Shark-Evolution ?

Overweeg om naast m'n open helm een systeemhelm aan te schaffen waarmee ik ook open kan rijden. Deze Shark ziet er goed uit... en natuurlijk het volledig wegklappen van de kinbak maakt hem erg aantrekkelijk.

Iemand die z'n ervaringen kan delen ???

Greetz Johan
Paul

Bericht door Paul »

Ik heb persoonlijk geen ervaring met deze helm.
Heb echter wel navraag gedaan over de betreffende helm bij een goede dealer. (http://www.motopointgear.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)

Deze gaf aan er niet kapot van te zijn. Hij had er 1 verkocht welke al snel defect was.(de kinbak)

Daarnaast had hij er 2 in de winkel staan welke diverse malen gepast waren. Van een van deze was de kinbak ook al "gaar".

Mijn advies is om eens naar de Nolan N103 te kijken. Deze moet je ook voor een 300 euro kunnen krijgen. Ik vind de Nolan tig keer beter kwa afwerking en pasvorm als bijv. een Airoh.

Wil je meer uitgeven vind ik de Shoei Multitec absoluut de beste.

Paul
Remko

Bericht door Remko »

Paul schreef:
Mijn advies is om eens naar de Nolan N103 te kijken. Deze moet je ook voor een 300 euro kunnen krijgen. Ik vind de Nolan tig keer beter kwa afwerking en pasvorm als bijv. een Airoh.

Wil je meer uitgeven vind ik de Shoei Multitec absoluut de beste.

Paul


Ik heb dit jaar 2 keer een nieuwe Nolan N103 gehad en beide waren na een paar dagen erg matig tot slecht!!!!

Zonnevizier klapte vanzelf dicht en het buiten vizier had ook een eigen wil. Soms wel dicht willen en soms niet. Dat was overigens met de 2de N103. De eerste wou na 2 dagen helemaal nooit meer dicht en dat is niet prettig als het regent...

De Shoei Multitec is inderdaad een hele fijne helm. Geen ingebouwd zonnevizier, maar wel een hele fijne helm!!!


:D :D :D
E-Strom

Bericht door E-Strom »

V-Strom Jopie schreef:Ik vraag mij af of er al iemand is die ervaring heeft met de Shark-Evolution ?
Geen echte ervaring, heb hem alleen opgehad in een winkel voor de lol. Zag er zeker mooi uit, maar zat mij niet lekker. Veel druk op oren, kinbeschermer die aan de onderkant helemaal open is (logisch) zodat er zeker veel tocht van onder je gezicht op zal blazen en het was wat moeilijk het kinstuk in 1 keer goed gelocked te krijgen. Nou was dat bij m'n BMW helm ook zo, maar m'n Shoei klikt echt heel soepel in z'n metalen sluiting zonder moeite en extra druk. Dus pasvorm was niet voor mij, maar het idee is wel leuk. Miste overigens ook een pinlock erop.
V-Strom Jopie

Bericht door V-Strom Jopie »

Ik denk inderdaad dat het mooie er aan, het wegklapmechanisme van de kinbak, ook direct de zwakke plek is. Het mechanisme is mogelijk niet robuust genoeg voor veelvuldig gebruik. Ik heb hem nog niet in de winkel bekeken maar ga binnenkort naar de US en dacht daar misschien voor een interessante prijs deze helm te kunnen kopen.

Dank voor jullie reacties, er zit niets anders op dan passen en passen en passen, daarna pas besluiten....

Johan
Gebruikersavatar
Spip70
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 30-03-2008, 12:59
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1000 L4
Woonplaats: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Spip70 »

Hoi naamgenoot :) ,

Ik heb zelf nu al een paar weken de Shark Evoline waarbij ook het kinstuk naar achteren geklapt wordt. Tot nu toe mechanisch nog geen problemen te merken. Wel had ik wat moeite om mijn Cardo Scala Rider eraan te bevestigen (onderste rand net iets te breed maar uiteindelijk zit het toch goed vast). Ook zit ik wat in de knoei met de combinatie speakers, oren en zonnebril maar dat ligt waarschijnlijk vooral aan het laatste.
Kwa rijden merk je weinig als het kinstuk naar achteren is behalve dat je hoofd iets de neiging heeft naar achteren te "vallen" (te slappe nekspieren?).
Op geluidsniveau, ter vergelijk, hij is stiller dan mijn Caberg Justissimo maar daar is niet al te veel voor nodig geloof ik :lol: .
Zoals je zelf al zegt, passen en nog eens passen blijft toch belangrijk in deze. Kwalitatief dus (nog) weinig op aan te merken (het zonneschermpje is misschien wat aan de kleine kant 8) ), comfort eigenlijk ook ok.

Motorgroet :bye:

Johan F.
D-Storm 1000 + Zumo 660 + Osco + Givi Airflow + Trax kofferset + Hyperpro Streetbox

"Audi, vide, tace, si tu vis vivere in pace"
V-Strom Jopie

Bericht door V-Strom Jopie »

Dank Johan....

Je zag hierboven al dat er wat twijfels zijn over het mechaniek van de kinbak scharnier... Gebruik je je motor (en dus helm) voor dagelijks woon werk verkeer dus frequent gebruik, of rijdt je zoals ik zo nu en dan voor de lol ?

Gebruik is dan natuurlijk minder frequent, dus minder snel iets te zeggen over de kwaliteit.

Ga komend weekend naar de US en wilde daar eens kijken naar de prijzen en e.e.a vergelijken. Ben benieuwd of de prijsverschillen aanmerkelijk zijn aangezien de produktie van veel helmen niet in de US is...

Groet Johan :bye:
Gebruikersavatar
Spip70
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 30-03-2008, 12:59
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1000 L4
Woonplaats: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Spip70 »

Hoi Johan,

Ik rij meestal alleen in het weekend (dan wel 300 - 500 km) en heel af en toe als ik voor mijn werk naar de Achterhoek of Brussel moet (vanuit Eindhoven). Dus zeker geen dagelijks gebruik maar als ik rij verander ik de positie wel regelmatig (binnen de bebouwde kom naar achteren, daarbuiten vanaf 70km/h weer naar voren). Misschien geeft je dit een indicatie...

Motorgroet :bye:
Johan F.
D-Storm 1000 + Zumo 660 + Osco + Givi Airflow + Trax kofferset + Hyperpro Streetbox

"Audi, vide, tace, si tu vis vivere in pace"
Gebruikersavatar
Numpty
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 04-02-2008, 12:50
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT
Woonplaats: Braboland
Contacteer:

Bericht door Numpty »

http://sharp.direct.gov.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

informatief stukje leesvoer
Paul

Bericht door Paul »

Nog ff verder over de Nolan N103,

heeft 2 nadelen, het zonne vizier (als het dan al goed werkt) is "maar" een gewoon stuk donker plastic. probeer eens een fatsoenlijke zonnebril met polariserende glazen! dat is pas fijn kijken.

Daarnaast heeft de 103 ruimte tussen de Shell en het piepschuim voor het zonnevizier wanneer je deze niet gebruikt. Dat maakt de helm groter en zwakker. (ja natuurlijk zijn ze wel goed gekeurd).

Paul. (Multitec aanhanger!)
Plaats reactie