40.000km met Richa C-Change :-(

Van Gore-tex jassen tot kinky leren laarsjes...
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Kristof »

Mijn ervaring, met foto's :mrgreen:

15 februari 2013; zoektocht naar een pak dat waterdicht blijft voor woon-werkverkeer, mijn dealer stelde me het pak Richa Spirit C-Change voor.
Na enkele dagen (voornamelijk positieve) ervaringen te lezen op het internet dit aangekocht: prijs jas = 445€ / prijs broek = 350€.
Aangezien dit een duur motorpak is/was ging ik ervan uit dat het toch een aantal jaren ging meegaan :-)}

Nu na 1 jaar en 4 maanden (40.000km) woon-werkverkeer door weer en wind, begint de jas te lekken net onder de schouders aan beide zijde, dealer hier een aantal weken geleden over aangesproken maar besloten omdat het toen niet erg zo erg was het zo te laten (het terugsturen/maken kan wel even duren + garantie? ). Sinds 3 dagen laat het op beide plaatsen toch redelijk wat water door, net een mailtje naar de dealer gestuurd met de vraag om te laten maken onder garantie (ga morgen sowieso daar ook even binnenwippen).
Dit alles bij een enkele rit van +/- 50km in gewone regen.
Afbeelding

Enkele gebruikerssporen:
Wintervoering broek (enkel bij vriestemperaturen aangehad)
Afbeelding

Knop 'verdwenen' tijdens een rit :evil:
Afbeelding

reflector broekspijp komt los :?
Afbeelding

Uiteinde aan de mouw begint slijtage te vertonen, is wel irriterend voor de huid :(
Afbeelding

Andere broekspijp is de reflector voorlopig nog heel :schater:
Afbeelding

Ik zelf zal waarschijnlijk geen C-change meer kopen, voor dit geld had ik wel verwacht dat het langer ging meegaan :evil:
Nu nog even afwachten wat de dealer / garantie nog gaat teweeg brengen O:-)
De broek is momenteel nog altijd waterdicht :worship:

Kristof.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Eikie »

Wow, voor dat geld had ik een betere kwaliteit verwacht.
Succes met de garantie-onderhandelingen en hou ons op de hoogte :worship:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Margon »

Succes met de garantie.

Ben zelf tevreden over Ruka.
Na 4 jaar en 30k Jas terug gebracht voor een kapotte rit en zakken.
is gewoon onder garantie gerepareerd.
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Sparkle Black Peter »

Kristof,

Ik zou je verhaal en de foto's ook naar Richa zelf toesturen en vragen om een reactie. Richa geeft op haar producten 2 jaar garantie bij 'normaal' gebruik. Wordt niet gesproken over het aantal km je ermee gereden hebt in 2 jaar. Deze garantie moet je via de dealer waar je het gekocht hebt claimen. Suc6

Richa;
Westerring 27
9700 Oudenaarde
Belgium
Tel.: +32 (0)55 42 34 35
Fax: +32 (0)55 42 81 10
Email: info@richa.be" onclick="window.open(this.href);return false;
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door De Graaf van Salland »

Een journalist van een motorblad zei ooit tegen mij: je kunt beter goedkope kleding kopen.
De dure kleding gaat misschien iets langer mee. Maar een jas die 2x zo duur is, gaat echt niet 2x zo veel langer mee.
Per saldo kun je beter wat vaker een goedkope jas/broek kopen.

Persoonlijk heb ik overigens wel goede ervaring met het merk IXS.

GvS
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Soesko »

De Graaf van Salland schreef:Persoonlijk heb ik overigens wel goede ervaring met het merk IXS.
Ik dan juist weer niet. Ik heb ooit eens een broek van IXS gekocht en binnen een paar weken waren twee van de drie risten kapot. Dat werd keurig onder garantie verholpen en enige tijd later had ik weer precies hetzelfde.
Als je echt voor kwaliteit wil gaan koop dan Rukka. Het is duur, maar ook wel erg goed. Rukka geeft vijf jaar garantie en dat zegt iets over het vertrouwen dat ze in hun product hebben. Ik heb eerst diverse andere merken geprobeerd en allen gingen uiteindelijk lekken op de mouwen (hoogte van de ellebogen), de meeste merken al binnen een jaar. Na lang wikken en wegen heb ik toch maar een Rukka gekocht en die gaat nu al vier jaar mee bij dagelijks en intensief gebruik. Ik heb er nog geen problemen mee gehad. Het pak is nog keurig waterdicht en heeft ook nog steeds zijn oorspronkelijke pasvorm, want dat is namelijk een ander probleem bij veel pakken. Die worden namelijk groter na verloop van tijd, waarschijnlijk door het klapperen in de wind. Ik hoor ook goede dingen over Dane, maar ben zelf inmiddels wel Rukka-fan geworden.
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 506
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2023 Suzuki DL800DE
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Piet Zahut »

Dat de kleding zo snel kapot gaat mag natuurlijk nooit en moet dus gewoon onder garantie gerepareerd/vervangen worden, dat lijkt me logisch. Met de waterdichtheid kan wassen van het geheel een uitkomst bieden. Het membraan raakt vervuild in de loop van de tijd en wassen kan er dan voor zorgen dat het lekken niet meer voorkomt. Wel moet de jas dan volgens de voorschriften en met het wasmiddel voor motorkleding gewassen worden.
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Soesko »

Piet Zahut schreef:Dat de kleding zo snel kapot gaat mag natuurlijk nooit en moet dus gewoon onder garantie gerepareerd/vervangen worden, dat lijkt me logisch. Met de waterdichtheid kan wassen van het geheel een uitkomst bieden. Het membraan raakt vervuild in de loop van de tijd en wassen kan er dan voor zorgen dat het lekken niet meer voorkomt. Wel moet de jas dan volgens de voorschriften en met het wasmiddel voor motorkleding gewassen worden.
Dat klopt inderdaad. De duurdere jassen beschikken doorgaans over GoreTex en dat dien je te wassen met een speciaal wasmiddel om het membraam te onderhouden. De wat goedkopere jassen hebben vaak niet veel meer dan een soort waterdichte 'binnenjas' en het nadeel van dat materiaal is dat het scheurt en daardoor gaat lekken. De klant wordt vaak op het verkeerde been gezet omdat de fabrikant hele dure namen verzint voor die waterdichte laag, waardoor je haast gaat denken dat het een soort super GoreTex is.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Iron Horse »

Even off topic omdat ik het zo vaak (niet alleen op het forum, maar zelfs op officiële websites) verkeerd voorbij zie komen. Het is een membraan en geen membraam.
Membraan:

Een dunne barrière die sommige mengsels of vloeistoffen wel doorlaat en andere niet. Het is een semi-permeabele huid waarbij de doorgang wordt bepaald aan de hand van de grootte of aard van de deeltjes. Membranen worden veel gebruikt om stoffen te scheiden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Kristof »

Oke, daarstraks bij de dealer binnengewipt;
Hij had mijn mailtje onmiddellijk doorgestuurd naar Richa en in de late namiddag al antwoord gekregen;
pak moet terug naar Richa voor herstelling/nazicht :wink:
Mijn dealer zei ook dat een wasbeurt ook zou kunnen helpen (zoals hier ook al aangehaald). Ik ga even afwachten wat de vaststellingen hierover van Richa zelf zijn.
Morgenavond ga ik na het werk mijn pakske binnenbrengen, nogal goed dat ik nog een reserve pak hangen heb :mrgreen:
Sowieso vind ik dit van de dealer en Richa wel goede EN snelle service :duim:
Zelf draag ik het pak graag, het is iets stijver als een gore-tex pak en zit me gewoon daardoor ook beter. Verder is het in de zomer veel aangenamer voor dragen als gore-tex (das mijn persoonlijk gevoel).

Ik hou jullie op de hoogte :-)}
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Iron Horse »

Goede (after sales) service is de basis voor vervolgverkopen. Ik hoop voor je dat ze dit ook waar gaan maken, zijn ze zelf ook bij gebaat.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4206
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Frank »

Hmm.. 40.000 km, dat rij ik in 5 jaar en na 5 jaar ben ik ook wel aan een nieuw pak toe. Dus ik vind het niet zo raar dat het versleten is...
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Iron Horse »

Misschien gaan ze de volgende jassen en broeken wel met een kilometerbeperking op de garantie verkopen ...... :schater: Lijkt me niet :wink:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Joskestiller »

Dag Kristof,

Sinds meer dan een jaar rijd ik met het C-Change pak van Richa en ben er uiterst tevreden over. Tot nog toe geen druppel water binnen gekregen en het pak laat voldoende lucht door op warme dagen.
Ideale motorkleding om mee te reizen.
Ik ben echt benieuwd naar de oplossing die ze gaan voorstellen. Houd ons zeker op de hoogte!

Groeten,
Joske
Honi soit qui mal y pense!!
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Soesko »

Kristof schreef:Oke, daarstraks bij de dealer binnengewipt;
Hij had mijn mailtje onmiddellijk doorgestuurd naar Richa en in de late namiddag al antwoord gekregen;
pak moet terug naar Richa voor herstelling/nazicht :wink:
Mijn dealer zei ook dat een wasbeurt ook zou kunnen helpen (zoals hier ook al aangehaald). Ik ga even afwachten wat de vaststellingen hierover van Richa zelf zijn.
Als ze tot reparatie overgaan vraag daarna dan opnieuw garantie op de reparatie. Ik heb met een jas van Clover eens hetzelfde meegemaakt en die moest toen terug naar Italië en na een paar weken kreeg ik hem gerepareerd weer terug. Dat was op zich allemaal prima geregeld, maar na een paar maanden ging hij weer opnieuw lekken en toen was hij ouder dan een jaar en was de garantie voorbij.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Iron Horse »

Consumentenrecht is al jaren 2 jaar garantie en na die tijd in redelijkheid coulance in verhouding tot de realistisch te verwachten levensduur. Een wasmachine die een verwachte levensduur heeft van 15 jaar mag je dus na 10 jaar een kapotte motor nog een coulance verwachten van 1/3 van de prijs. Dit zijn Europese afspraken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door AVC »

Ik moet zeggen dat richa me wat teleurstelt als ik de foto's zo zie. Ik heb zelf richa kledij, tot nog toe geen problemen mee gehad. Ik rij wel geen 40 000 km per jaar, eerder een 20 000. Richa verkoopt zelf wasmiddelen trouwens, ik heb zo'n busje. Niet te geloven hoeveel vuil er uit zo'n pak kan komen zeg!
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Bozobin † »

De Graaf van Salland schreef:Persoonlijk heb ik overigens wel goede ervaring met het merk IXS.

GvS
Hier nog 1 en ik maak toch ook niet echt weinig kilometers.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Kristof »

Pak daarstraks binnen gebracht, nu wachten op reactie van Richa - dealer.
Ik vermoed dat de winters hun tol eisen van een motorpak :twisted:
Waarschijnlijk zal er nog wel een bergske zout ergens in zitten :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Bozobin † »

Er bestaan spuitbussen om dit soort kleding weer waterdicht te krijgen, heeft bij mij de afgelopen vakantie op m'n broek, in het kruis, goed gewerkt.
Ik heb de broek al diverse keren laten "repareren" en heb bij nader inzien nooit iets kunnen zien wat los geweest is.
Ik krijg de sterke indruk dat die "reparatie" ook bestaat uit een spraybeurtje a 35 euro.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door OllieX »

Ik vind 40000 km wel veel, ik rijd dat niet in zo'n korte tijd, maar voor dat geld vind ik het onder de maat. Succes inderdaad met de garantie.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Cplegt »

Ik heb nu een "winter" gereden met een richa c-chance tourance. Moet zeggen dat ie zich tot nu goed houd tov mn oude macna jas. Weinig slijtage van het dragen en nog steeds waterdicht. Ook ik rij iedere dag, zon 30dkm in t jaar met de richa jas voor t koudere weer en een macna doorwaaicombi voor zomers. De macna broek houd zich nog uitstekend na 3jaar dragen, de oude jas wel wel op na 2 jaar.
Ben benieuwd wat er uit komt ..
Gr. Chiel
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Kristof »

Als alles goed gaat heb ik volgend dinsdag antwoord van Richa (waren op verlof).
Ondertussen al enkele malen doorweekt geworden in mijn oud reserve pak :evil:
Daarstraks dan maar een investering gedaan in een fatsoenlijk reservepak, en neen geen C-Change :mrgreen:
Wel terug Richa O:-)
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Kristof »

Daarstraks maar is gebeld met dealer...same answer; het zal het einde van de week worden :cry:
Het geduld begint stilaan weg te ebben :evil:
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Joskestiller »

Hebben ze ook gezegd einde van welke week, Kristof? O:-)
Honi soit qui mal y pense!!
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Kristof »

Spijtig genoeg niet :evil:
Morgen is een telefoontje doen O:-)
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Kristof »

Net contact met dealer gehad..Ben Teleurgesteld, diep teleurgesteld :cry:
Conclusie het membraam (ik vermoed C-change) is aangetast door de uitlaatgassen/roet/ (zure) regen, dit valt niet onder garantie maar is slijtage :evil: :evil: :evil:
Ze gaan het pak behandelen maar kunnen niet beloven dat het terug waterdicht is :roll:
Als commerciële tegemoetkoming wil (Richa) 25% korting geven bij mijn volgend motorpak :?

Ik heb gevraagd om dit op mail te zetten omdat ik dit pak inbreng in de belastingen (belgische aftrek) en die gaan uit van 2 tot 3 jaar gebruik per motorpak, zodoende ik deze email kan doorgeven aan de belastingen en mezelf kan verdedigen bij controle :frusty: Want een belastingcontroleur gaat dat niet normaal vinden O:-)

Het toppunt: dit C-change pak wordt aangeraden voor woon-werkverkeer rijders, wat ik dus doe :-)} De 4 seizoenen rond :mrgreen:
Dat wil dus zeggen dat ik elk jaar en 4 maanden een nieuw pak moet kopen om droog te blijven :?: : Dat kan toch niet :?:

Moet ik nu echt een motorpak kopen van meer dan 1000€ om 3 jaar (liever 5 jaar) in alle rust en droog te kunnen rondrijden :evil:

Tja, ik ga nu even afwachten tot ik het pak terug heb (vermoedelijk einde deze week of begin volgende week) en dan bekijken welke pak er in de plaats gaat komen...
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Iron Horse »

Hier blijkt dus dat goedkoop niet altijd duurkoop hoeft te zijn. Voor dat geld kun je beter om de zoveel tijd een goedkoop pak vervangen en ben je misschien over het geheel nog goedkoper uit, maar wel met meer aankopen.

Het lijkt een beetje op wat je veel bij badpakken op het ingenaaide label ziet. Niet mee in de zon, niet bestand tegen UV, niet bestand tegen zonnebrandmiddelen, niet in zeewater gebruiken en niet met chloor in aanraking laten komen. Dat zijn dus ofwel showproducten of alleen maar om in de kast te leggen/hangen. Maar ze hangen wel in het schap als zijnde badkleding.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Bozobin † »

Deed mijn IXS met Goretex het toch een stuk beter, nog steeds jammer dat ik afscheid heb moeten nemen na mijn schuivertje.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Sparkle Black Peter »

Kristof schreef:Conclusie het membraam (ik vermoed C-change) is aangetast door de uitlaatgassen/roet/ (zure) regen, dit valt niet onder garantie maar is slijtage
Dat is de grootste kolder die ik ooit gehoord heb. Er wordt 2 jaar garantie gegeven! waarop dan???? Het is toch logisch dat een motorpak dat wordt gebruikt blootgesteld wordt aan roet, uitlaatgassen en regen. Dat je pak vuil wordt van roet en uitlaatgassen, oké, maar dat het daarvan gaat slijten, gaat me een beetje te ver. Wellicht toch de moeite waard om het te laten onderzoeken door een onafhankelijke organisatie. Maar dat is mijn mening.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Bacchus »

Ook ik ben niet tervreden over mijn Richa aankoop en vooral de service.
Mijn doorwaaihandscheoenen van € 50,- waren binnen een week kapot. De stof begon licht te rafelen aan de vingers en er ontstond een sneetje in het leer van de handschoen.
Het sneetje is waarschijnlijk ontstaan door mijn koppelingshendel. Ik rij al 8 jaar met mijn Dane handschoenen waar geen enkel sneetje in is gekomen, ook niet na de Richa's mee heb gereden! Ze zijn niet helemaal stuk en nog bruikbaar maar ik geef het liever vroeg aan ipv er mee door te rijden tot het helemaal stuk is. Toen ik dit zag heb ik niet meer gereden met de handschoenen en mijn vertrouwde Dane weer aangedaan tijdens de 2de week van mijn vakantie, een stuk warmer :cry: .

Richa heeft de rafeltjes bijgeknipt en de snee in het leer was geen garantie.
Nu mijn dealer aangeeft dat dit is wat Richa heeft aangegeven wil ik er zelf verder mee gaan. Het is toch belachelijk dat je na 1 week al sporen van slijtage ziet.

(Edit)
Volgens mijn Rechtsbijstand maak ik zeker een goede kans. Ze verwijzen mij naar http://www.consuwijzer.nl voor alle informatie inzake de info van de rechten welke de consument heeft. Wellicht heb je er ook iets aan?
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Kristof »

Ik ga even afwachten tot ik mijn pak terug heb en kijken in welke staat, en dan nogmaals achter een bevestigingsmail vragen.
Sowieso zal er hier geen C-Change meer binnenkomen O:-)
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Kristof »

Voor zij die dit volgen.. :wink:
2 weken geleden pak gaan halen, dag erna aangedaan....en 's avonds op weg naar huis; WATER aan beide schouders! (linkerarm was vanaf de schouders tot net voor de pols doorweekt).
Dus rechtstreeks van 't werk naar Dealer gereden, die heeft onmiddellijk contact genomen met Richa maar de betrokken persoon was niet op bureau.
Tja, aan de Dealer te horen (vorige week) zal die garantie (!) niets worden, en in het beste geval een commerciële sjeste (25 %)
Das dus dik kl&é"te ! Het komt erop neer dat ik het pak volgens Richa EXTREEM heb gebruikt!
Ik heb dat dus enkel voor woon- werkverkeer gebruikt, als dat al EXTREEM is ? 1 jaar en bijna 4 maanden lang 's morgens en 's avonds 35 - 40 minuten.
Ondertussen gebruik ik mijn 'zomerpak' met uitneembare membraan, maar das geen oplossing voor de aankomende winter.
Voor een motorpak van zoveel geld stelt dit me zwaar teleur.

Vandaag bij een andere motorkledingzaak gaan horen, deze geloofde me niet na mijn verhaal gedaan te hebben O:-) , dus nam hij rechtstreeks contact op met Richa (waar ik bij stond) en was zelf verbaasd dat ik gelijk had :schater:
Richa geeft dus 1 JAAR garantie op waterdichtheid :shock:
Dealer 2 kon me wel 30% korting geven op een nieuw pak...wel raar dat mijn vaste dealer maar 25% geeft? Zeker als je weet dat ik bij mijn vaste dealer de laatste jaren al 3 nieuwe moto's gekocht heb, altijd keurig op tijd op onderhoud kom (incl. banden)...
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Silverstorm »

Op de website van richa staat vermeld dat ze 2 jaar garantie geven.
Ik zou hier alleszins mee verder gaan als ik jou was.
Een beetje dreigen dat je de pers en test aankoop op de hoogte gaat brengen kan soms wel helpen.
Succes alleszins.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Gebruikersavatar
Hessie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 915
Lid geworden op: do 25-12-2008, 20:22
Mijn motor is een: BMW F900 XR
Woonplaats: Huizen

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Hessie »

Ik heb dit ook gehad met een broek van Macna, ook 1 jaar garantie op waterdichtheid.
Binnen een jaar dus een andere gekregen vanwege een lek, maar dan krijg je dus niet wéér een jaar garantie vanaf het moment dat je die nieuwe hebt :roll:

Succes ermee :duim:

Na 3 níet waterdichte broeken die het wel hadden moeten zijn toch maar voor een duurdere gegaan, had ik dus beter meteen kunnen doen....


:bye:
doei
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Eikie »

Ik zou nooit van mijn leven nog maar iets van Richa kopen. Als men op deze manier met klanten en garantie omgaat dan ben ik er helemaal klaar mee. Zelfs niet met 90% korting. Gewoon nieuw uit coulance zou moeten kunnen. Dan maak je reclame voor zo'n merk. Niet op deze manier.
Leuk voorbeeld om het als ingestuurde brief naar een motorblad te mailen. Foto's erbij. Smullen en heerlijk leesvoer. Ben benieuwd hoe Richa daarmee omgaat :duim:

Het kost een godsvermogen maar op Rukka Goretex kleding zit 5 jaar garantie. Zelf ben ik een mooi-weer-rijder en zal ik niet zo snel zo'n enorm bedrag neerleggen voor motorkleding, maar als ik dagelijks gebruik van de moto(r) zou moeten maken is Rukka mijn eerste keuze !
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Cplegt »

Ben t met bovenstaand eens.
Ik heb destijds de keuze gemaakt tussen Richa en Rukka op basis van ervaringen van anderen en de verhalen van verschillende dealers over de zeer goede service van Richa.

Laat het er niet bij zitten zou ik zeggen.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Sparkle Black Peter »

Kristof,

Hier de garantiebepalingen/voorwaarde van Richa. In deze bepalingen wordt geen enkele melding gemaakt, dat er op waterdichtheid maar 1 jaar garantie zit. IK zou ze hier toch op attenderen. Aangezien je dealer wettelijk de verkopende partij is in deze, moet je het daar ook claimen. Hoe de dealer dat met Rhicha afhandelt is zijn probleem. De bewijsvoering voor het EXTREME GEBRUIK ligt bij Richa en niet bij de gebruiker. M.a.w. Richa moet aantonen dat het door extreem gebruik is ontstaan en niet jij. Dit is wettelijk geregeld.

Garantiebepalingen:http://www.richa.eu/company/warranty/

Ik zou het er niet bij laten zitten.

Suc6

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Kristof »

Morgen ga ik de dealer nogmaals contacteren, het blijft daar te stil naar mijn zin.
Ik denk eraan om zelf naar Richa te gaan om daar eens aan de boom te gaan rammelen :twisted:
Momenteel geven ze mondeling/telefonisch toe dat het geen garantie is, omwille van het gebruik (woon-werkverkeer). Maar ik krijg niets op papier/email vast :frusty:
Net zoals dat ze maar 1 jaar garantie geven op waterdichtheid.
Dat gaan ze volgens mij niet snel doen, want dan moet Richa toegeven dat dit product niet doet waarvoor het gemaakt is.

Moesten er nog meer mensen zijn die probs met dit soort pakken hebben gehad mogen me altijd contacteren (samen sta je sterker).
Verder kan ik de gereden km's met het pak staven met mijn onderhoudsfacturen + werkdagen (via het werk).
Ik heb zelfs al gehoord dat er ook problemen zijn met de motorpakken bij de Nederlandse motorpolitie, weet iemand hier iets meer van?
Dit is dezelfde technologie, en volgens wat ik doorgekregen heb lekken ze ook :schater:
Ik ben nieuwsgierig naar de dealer morgen, afhankelijk van deze uitleg zal ik beslissen om verder te gaan :mrgreen:
1 Ding weet ik zeker: ikzelf zal GEEN Richa meer kopen, en al zeker geen reclame ervoor maken O:-)
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Joskestiller »

Groot gelijk Kristof. Ik rijd met hetzelfde pak en heb (voorlopig) geen problemen. Mijn pak heeft dan ook maar +/- 15.000km gediend.
Als ze dit niet fatsoenlijk voor je oplossen zal mijn volgend pak zeker geen Richa meer zijn. Houd ons dus op de hoogte!
Honi soit qui mal y pense!!
Leon

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Leon »

slight deviation.....


Jij hebt tenmisste 40,000km er mee gereden.....



15 jaar gelden heeft mijn vrouw haar toen vrijwel nieuwe MQP jas droog in een kledingzak opgebrogen (zwanger en daar geen ambitie..)
Afgelopen weekend weer voor het eerst gereden, maar na afloop zat zij onder de "roos". En zij is geen vaste klant bij Head&Shoulders....


Het zijn m.i wel de shoulders die hier oorzaak zijn. Meer specifiek het schuim dat in de schouders zit/zat.
Want de CE protectors zijn zwart en intact, de in/uitritsbare voering is nooit gebruikt.

Als je dus nog kleding al een tijd hebt hangen, ik zou het ff nakijken is mijn advies.


Zo stapte ze van de motor:

Afbeelding


Na een milde handwas (confrom label) werd het echter alleen maar erger..

Afbeelding



Maar eens kijken of ik haar volledig in het leer kan krijgen.... O:-)
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door AVC »

Ik ken 2 mensen die recent een richa jas hebben aangekocht en die bleken ook niet waterdicht. Dit is een schande en dat heb ik hun ook verteld. Ook heb ik aangeraden om terug naar de winkel te gaan. Ik kan je hun gegevens geven als je dat graag hebt.
Zelf heb ik een richa pak dat het wel goed doet. Maar of ik nog Richa zal kopen in de toekomst...ik twijfel toch hard.
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Kristof »

Ik heb volgende vrijdag afspraak bij Richa in Oudenaarde, verslag volgt ;-)
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Bacchus »

Ik lees (ook als niet tevreden persoon) graag mee.
De service is zacht uitgedrukt niet optimaal.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Eikie »

Naar het hol van de leeuw. Kon je zonder problemen een afspraak bij ze maken Kristof ?
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Kristof »

Afspraak maken ging zonder problemen :duim:
Ik ga in de loop van volgende week een dossiertje samenstellen, kwestie van goed voorbereid naar ginder te gaan :mrgreen:
Lambik

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Lambik »

dreigen met de consumentenbond zal ook zeker helpen :evil: :evil: :evil:
ikzelf heb een motorpak van evolution (€ 730) en draag dit nu anderhalf jaar (ongeveer 16000 km) en het bevalt goed...
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Kristof »

Morgen D-Day :twisted:
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Eikie »

Succes :duim:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: 40.000km met Richa C-Change :-(

Bericht door Sparkle Black Peter »

Ben benieuwd! Zeg maar dat je lid bent van een motorclub met leren jassen en een naam die begint met Hell...... :schater:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Plaats reactie