ervaring koelvest

Van Gore-tex jassen tot kinky leren laarsjes...
Plaats reactie
Jeen
Berichten: 140
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2009
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

ervaring koelvest

Bericht door Jeen »

beste mensen,

wie van jullie heeft ervaring met koelvesten? Er zijn meerdere modellen op de markt. Van Macna die je moet vullen en van hyperkewl die je nat moet maken en uit laten druppen.

Ik zit er aan te denken voor onze vakantie in juli/augustus in Portugal.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: ervaring koelvest

Bericht door Dyrck »

Een aantal jaren geleden heb ik ook 's zomers een keer door Spanje gereden.
Wat wij toen deden tegen de warmte was hetzelfde als een koelvest doet:
We maakte een T-shirt nat, wrongen dit uit en trokken 'm onder ons motorpak aan.
Na een paar uur was het shirt weer opgedroogd en maakten we 'm gewoon opnieuw nat.
Heerlijk koel en 'gratis' oplossing.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je een ruimte innemend duur koelvest mee zou nemen.
M.i. is het geldklopperij, een nat t-shirt werkt op dezelfde manier.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: ervaring koelvest

Bericht door Ebrostrom »

Ik weet dat Chiel n koelvest heeft. Kom er maar in.


Tapatalk via mijn  iPad
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: ervaring koelvest

Bericht door Fogel »

Ik heb een koelvest Hyperkewl van Techniche.
Het werk erg goed. Je dompelt het onder in water, laat het even rusten, knijpt dan het overtollige water eruit, en dan onder het pak aan. Wel een jas met ventilatiestrepen- stroken etc want anders werkt het niet.
Dit vest gebruik ik zo nu en dan als het tegen de 30 graden is. Dan is het een verademing. Ik rijd met die hitte altijd ZONDER ruit, dit geeft echt het beste effect. Gewoon heerlijk koel, maar vooral: lekkerlijk en figuurlijk veel frisser! Het is domweg veel minder vermoeiend, ik kan het iedereen aanraden.

Groet,Niels
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: ervaring koelvest

Bericht door Cplegt »

Jup, ik heb die van macna. En die bevalt erg goed. Wel is het van belang dat je jas goed ventileerd, dan werkt het vest ook beter. Dit samen met een goed thermoshirt, maakt rijden in zuid frankrijk met 35graden plus goed te doen.
Tevens gebruik ik een doorwaaibroek, ook een aanrader en niet eens de duurste motorkledingstukken.

Even voor Dyrck, t vest weegt leeg 345gram, der gaat een halve liter water in, en neemt net zoveel ruimte in als 2tshirts.
Voordeel van het macna vest is dat je zelf niet nat/klam wordt en dus niet vastplakt aan je jas.
Ik gebruik het vest ook als het erg heet is, als ik aan het werk ben, multi inzetbaar dus :)
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: ervaring koelvest

Bericht door RedStrom »

Macna.
2x gebruikt. Werkt lang en goed. Wel ventileren, maar dat doe je toch wel in de zomer.
En niet achter dubbel glas gaan zitten. Airflow.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
PietB
Berichten: 257
Lid geworden op: di 27-03-2012, 10:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2
Woonplaats: Bolsward

Re: ervaring koelvest

Bericht door PietB »

Ik heb geen koelvest maar wel een cool shirt van Craft ,werkt perfect.
Koelt tot 5 graden kouder.
Groeten Piet
On the road again.............
Leville

Re: ervaring koelvest

Bericht door Leville »

Met veel ventilatie kom je al een heel eind.

Dus in de eerste plaats geen muur van een windscherm voor je neus.

Zelf kan ik mijn pak ook op aardig wat plaatsen open zetten. En stevige maar luchtige zomerhandschoenen en bvb. Goretex-laarzen helpen ook erg, want enkels en polsen zijn belangrijke afkoelpunten.

Daarnaast draag ik ook onderkleding van Stadler. Ventileert goed en houdt je droog.

Omwille van dat "droog" zou ik ook eerder voor Macna gaan.

(T-shirt natmaken helpt natuurlijk ook. Tenzij je de pech hebt even later terecht te komen in een stevig onweer met temperatuursdaling. Dan wordt heerlijk koel letterlijk ijskoud. En je moet je helemaal uitkleden én afdrogen om er van af te geraken. Op een geïmproviseerde schuilplaats, mogelijk in volle wind. Geen aanradar. Been there, done that. Vandaar dat ik ook uitkijk naar de reacties in dit topic.)
PietB
Berichten: 257
Lid geworden op: di 27-03-2012, 10:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2
Woonplaats: Bolsward

Re: ervaring koelvest

Bericht door PietB »

Er staat een test van de Macna Dry Cooling Vest in nummer 6, juni, van motoren toerisme.
Prima Belgisch motorblad wat ik af en toe los koop.
Kort samengevat, onder normale omstandigheden onder jou motorjas met de ventilatie open, koelt het vest probleemloos 1 dag. Ze hebben het ook getest in de woestijn maar dan moet je het iedere 4 uur bijvullen met water. Verdampt volledig.
De afwerking van het vest is prima en het draagcomfort hoog.
Nee ik heb geen aandelen.
Groeten Piet
On the road again.............
Jeen
Berichten: 140
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2009
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: ervaring koelvest

Bericht door Jeen »

Dank voor alle reacties. Goede ervaring zo door de bank genomen. Mooi! Ik zie ook wel wat gebruik buiten de motor in het verschiet liggen.
Ik heb daarom de Macna maar aangeschaft. Zal de airflow er trouwens ook afhalen en alles in de laagste stand!
Eind juli naar Portugal met mooi weer hoop ik!
Ik meld de ervaring wel even terug in dit topic.
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: ervaring koelvest

Bericht door Piet Zahut »

Ik heb vorig jaar 2 verschillende getest, die van Macna gebruik ik nog steeds en 2 weken geleden kwam die erg goed van pas!!

http://www.testmotor.nl/2013/test-koelv ... -fabricaat
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Jeen
Berichten: 140
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2009
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: ervaring koelvest

Bericht door Jeen »

Even de ervaring met jullie delen: Ik ben terug uit Portugal. Naast het Macna koelvest toch ook maar een doorwaaijasje aangeschaft (van Held). Dat doorwaaijasje bleek in verre mate voldoende. Ik draag er dan wel een coolmax t-shirtje onder, dat is echt lekker. Ook bij temperaturen boven de 30 bleef deze combinatie zeer aangenaam. (Ik moet er bij zeggen dat het wel een heerlijk droge warmte was.) Wanneer de temperatuur richting de 35 graden ging kwam het koelvest in beeld om voor nog wat extra verkoeling te zorgen. Dat koelvest doet z'n werk maar iets minder spectaculair dan ik had verwacht.
Ik heb even geprobeerd zonder airflow te rijden maar dat vond ik geen succes. Dan moet ik steeds mijn vizier sluiten en daarmee moet ik te veel van het open gevoel van motorrijden inleveren. De airflow zat er dus gewoon op. Voldoende wind komt er langs om voor de verkoeling te zorgen.
(Portugal is trouwens een mooi land om motor te rijden! Ook nu in het hoogseizoen voldoende plek op de campings)
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: ervaring koelvest

Bericht door Bozobin † »

Niet uitgerookt daar ? Ze waren vorig jaar nogal gek op kampvuurtjes ter grootte van een half bos.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Plaats reactie