Voorvorkrubbers

...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem
DL650 berijder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18-10-2004, 13:03
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Zwanenburg

Voorvorkrubbers

Bericht door Willem »

Hallo allemaal,
Ik had last van kleine pitjes op de vorkpoten (als gevolg van steenslag?) die gingen roesten. Ik heb voorvorkrubbers bij Louis gekocht, deze ingekort, de vorkpoten gedemonteerd, gepoetst met chroomcleaner en de voorvorkrubbers gemonteerd. Slechts 1,5 uur werk, en ik hoop nu minder last te krijgen van pitjes die kunnen gaan roesten.

Groeten, Willem

Afbeelding


aanvulling :
(met dank aan IH): de rubbers staan op blz 608 v/d Louis 2005 gids, art. 10045815 prijs € 29,95. Er zitten géén klemmen bij, maar ik heb er gisteren 250 km mee gereden (rondje IJsselmeer) en ze zitten zonder klemmen nog prima op hun plaats. (ze klemmen goed uit zichzelf, zowel op binnenpoot als op buitenpoot). Indien dat later anders wordt dan zet ik er wellicht zwarte ty-raps op. Ik heb ze ingekort omdat de rubbers zeer lang zijn, namelijk 24 ringen met een ingeveerde minimale lengte van ongeveer 11 cm. Dit is te lang, het inveren van de vork wordt dan wellicht beperkt door de rubbers. Ik heb de bovenste drie ringen genomen en de onderste 11 ringen. Ring nummer drie van het bovenste deel (heeft iets kleinere diameter dan ring nummer 11) plaatsen met siliconenkit o.i d. in ring numer 11 van het onderste deel. Dit past perfect. Totale lengte ingekort rubber dus 3+11 -/- 1 (overlap) = 13 ringen. (overgehouden 10 ringen.) Plaatsing ging in eerste instantie zeer stroef over de binnenpoot, maar met een beetje vaseline/afwasmiddel perfect.

Na mijn rit van 250 km, heel veel vliegjes op het rubber, maar geen onderhoud/poetsen binnenpoot nodig. (ik was dan ook wel erg verwend na 5 jaar MZ 250 en 8 jaar Transalp, beide met voorvorkrubbers). Wel zal ik na verloop van tijd nog even gaan controleren op eventuele roestvorming onder het rubber.

Succes!
Laatst gewijzigd door Willem op ma 04-07-2005, 18:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Suzuki GT500, Yamaha XS750, Yamaha XS1100, MZ 250, Honda XL600V, Suzuki DL650 K4 Zwart met voorvorkrubbers, handkappen, kloontje, witte knipperlichtglaasjes, verhoogd zadel etc.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

mooi gedaan hoor. ziet er goed uit.

nu heb ik een vraagje...heb je de hele vorkpoten uit de schetsplaten gehaald om dit te monteren...met welke kracht (Nm) heb je die bouten weer vastgezet?

groeten Erik
LeChef

Roest voorpoten..

Bericht door LeChef »

Willem,

waren het een paar of een hoop pitjes? Zaten de pitjes ook aan de bovenkant van de voorpoten tussen de 2 schetsplaten. Bij mij was dat het geval en de binnenpoten zijn onder garantie v.v. Zie ook het topic over roest http://vstrom.nl/forum/viewtopic.php?t= ... en&start=0

je oplossing ziet er in iedergeval prima uit...
Groet,

Gabby 8)
Gebruikersavatar
Willem
DL650 berijder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18-10-2004, 13:03
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Zwanenburg

Bericht door Willem »

Erik Hofstee schreef:mooi gedaan hoor. ziet er goed uit.

nu heb ik een vraagje...heb je de hele vorkpoten uit de schetsplaten gehaald om dit te monteren...met welke kracht (Nm) heb je die bouten weer vastgezet?

groeten Erik
Hoi Erik, ik heb inderdaad de poten uit de schetsplaten gehaald en al de 6 bouten (dopsleutel 10mm) weer vastgezet met 23 Nm (zie ook Hoofdstuk 7, blz 25 manual) http://www.tpgtex.com/calsci/DL650K4_svc_man.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; (groot bestand)
Met vriendelijke groet, Willem
Laatst gewijzigd door Willem op di 05-07-2005, 19:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Suzuki GT500, Yamaha XS750, Yamaha XS1100, MZ 250, Honda XL600V, Suzuki DL650 K4 Zwart met voorvorkrubbers, handkappen, kloontje, witte knipperlichtglaasjes, verhoogd zadel etc.
Gebruikersavatar
Willem
DL650 berijder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18-10-2004, 13:03
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Roest voorpoten..

Bericht door Willem »

LeChef schreef:Willem,

waren het een paar of een hoop pitjes? Zaten de pitjes ook aan de bovenkant van de voorpoten tussen de 2 schetsplaten. Bij mij was dat het geval en de binnenpoten zijn onder garantie v.v. Zie ook het topic over roest http://vstrom.nl/forum/viewtopic.php?t= ... en&start=0

je oplossing ziet er in iedergeval prima uit...
Groet,

Gabby
Hallo Gabby, Bij mij zaten er op elke vorkpoot zo'n drie pitjes, ongeveer 2 cm onder de onderste kroonplaat. Ik weet zeker dat deze zijn ontstaan na de aankoop. Gelukkig zitten de pitjes te hoog om gevaar op te leveren voor de keerringen. Tussen de twee kroonplaten ziet het chroom van de vorkpoten er nog perfect uit. Maar, ik heb dan ook nog maar 5.500 km gereden. Bij 6.000 wil ik alleen de spiegels onder garantie laten vervangen i.v.m scheuren in het plastic manchet.
Met vriendelijke groet, Willem
Suzuki GT500, Yamaha XS750, Yamaha XS1100, MZ 250, Honda XL600V, Suzuki DL650 K4 Zwart met voorvorkrubbers, handkappen, kloontje, witte knipperlichtglaasjes, verhoogd zadel etc.
LeChef

Voorpoten

Bericht door LeChef »

Willem,

Steenslag dus...Bij mij was het stuk tussen de schetsplaten een maanlandschap van roest. Garantie dus en bij de 12k beurt keurig vervangen.

Groet,

Gabby 8)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7555
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Bij mij helemaal geen steenslag. Gewoon slechte kwaliteit verchroomwerk. Gevolg roest. En (ook) wel in de gevarenzône, dus die heb ik weggepolijst, maar ze blijven kritiek en ik smeer ze regelmatig met motorolie in. (Zal je het hel verhaal besparen, dat staat al elders op het forum.) De oplossing met die hoezen zou een goede kunnen zijn. Het is alleen de vraag of het dan toch weer gaat roesten op die of nieuwe pleekn en je het dan alleen niet meer ziet. In ieder geval zal vocht er veel minder kans maken, dus positief zal het zeker werken. Misschien dat ik er ook maar eens naar ga kijken.

Heb je een artikelnummer van die hoezen bij Louis? Zitten de klemmen erbij? En waarom en/of hoever heb je ze ingekort?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Voorvorkrubbers

Bericht door Dyrck »

Vandaag ook een setje voorvorkrubbers op de VStrom gezet.
Smoelt op een BR een stuk mooier, dan die glimmende poten :)
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
E-strommer

Re: Voorvorkrubbers

Bericht door E-strommer »

Dyrck schreef:Vandaag ook een setje voorvorkrubbers op de VStrom gezet.
Smoelt op een BR een stuk mooier, dan die glimmende poten :)
Hoi daar heb ik ook wel interesse in, waar heb jij ze besteld.
Hoe was het monteren en een foto is helemaal super.

Elwin :-)}
Gebruikersavatar
Koopman
Berichten: 37
Lid geworden op: do 13-01-2011, 20:07
Mijn motor is een: "Black Rhino K9"
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Voorvorkrubbers

Bericht door Koopman »

ja ja, hier heb ik ook intersse in.

groeten,
Hans
BLACK RHINO K8, nu een grandioze BLACK RHINO K9 met zumo 660 en cardo scalaG4 powerset, Osco, Hugger,spiegels er6n,Oxford hotgrips,extenda fenda, head light protector en givi trekking lihgts.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Voorvorkrubbers

Bericht door Dyrck »

Ik heb ze niet gekocht, maar gekregen.

Ik ben net ff snel de garage in gedoken, dus de kwaliteit van de foto is niet optimaal.

Afbeelding Afbeelding
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Plaats reactie