Kaoko cruise control

...
Plaats reactie
Ferdo

Kaoko cruise control

Bericht door Ferdo »

Er is een nieuw (voor mij dan) soort cruise control te krijgen bij een zuidafrikaans bedrijf. http://www.kaoko.com

Hier is er meer over te lezen en te zien. http://11109.rapidforum.com/topic=103578131807

Wat vinden jullie ervan? Zou zoiets wel goed werken?
Tuke

Bericht door Tuke »

Zie er al beter uit dan een oud systeem dat ik ooit gezien heb (niet bij de V-strom overigens).

Het amerikaanse verhaal is ook duidelijk... als je brede klauwen hebt of gewend bent je hand ver rechts neer te zetten, dan ga je die cruise control per ongeluk aan- en uitzetten. Wellicht een kwestie van handigheid en gewenning...

Is er hier in europa ook een importeur?

Stephan
Ferdo

Bericht door Ferdo »

motomalibu schreef:Is er hier in europa ook een importeur?

Stephan
Nee, volgens mij niet. Ik kon het 'ding' eerst zelfs niet eens via hun webpagina bestellen. Die moest eerst bijgewerkt worden. Maar nu net is het toch eindelijk gelukt mijn creditcard gegevens doorgestuurd te krijgen. En nu maar wachten... Over twee weken volgt wel een plaatje en een recesentie.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ziet er leuk uit, maar werkt denk ik niet wanneer je handkappen hebt gemonteerd. Dan past dat niet (meer). Alhoewel hij ook voor de 1000 verkrijgbaar is, dus ze zullen er wel iets op bedacht hebben.

Afbeelding
(klikbare link)
Laatst gewijzigd door Iron Horse op za 18-06-2005, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Daarvoor moet je dan de DL1000 versie bestellen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Okay, duidelijk. :lol: :wink:

Prijs valt me nog mee ook. 70 tot 75 Euro.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Zo de kaoko cruise control is binnen en zit erop:

Afbeelding

Wel moest ik de buitenkant van mijn verwarmde handvat iets inkorten en bijwerken. Want er mag maar 2 tot 2,5 mm handvat uitsteken.

Ben gisteren een rondje Vianen, Amterdam, Groningen gereden en kon hem dus gelijk goed uit testen. Als ie één keer goed zit is het geweldig rijden. Veel relaxter dan dat je de hele tijd kracht moet uitoefenen om het gas open te houden. Voor lange ritten is dit echt perfect. Ook als je plotseling van het gas af moet draai je gewoon het wiel mee en je hebt weer controle.

Maar wat wel lastig is, is om met het wiel de gashandle in eerste instantie vast te klemmen. Voordat de klemwerking echt zijn intrede doet moet in mijn geval het wiel wel flink aangedraaid worden. Dus terwijl je probeert het gas constant te houden moeten pink en handpalm proberen het wiel onafhankelijk van de gashandle aan te draaien. En dat is nog wel te doen, maar als de wrijving groter wordt, wordt het lastiger je gas constant te houden. En bij 't echte vastklemmen draait je gashandle mee, wat resulteert in een hogere snelheid. Sommige auto's achter mij begonnen extra afstand te houden omdat mijn motor opeens vreemd harder en weer zachter ging... Maar, als het na een tijdje prutsen goed zit, is het best te doen.

Ik rij er trouwens ook flink zuiniger mee, heb ik gemerkt. Als ik normaal zonder cruise control rij, heb ik toch de neiging met het gas te spelen en soms extra accelererend in te halen. Maar met zo'n kaoko erop blijft mijn snelheid gewoon constant (140 op de teller) en zwaai ik met mijn rechterhand naar de motoren en auto's die ik soms uiterst langzaam inhaal.

Oh ja, nog iets. De trillingscharacteristiek in mijn gashandvat is nu wel iets anders geworden ten opzichte van de linkerkant. Omdat de kaoko een veel minder lange schroef heeft die dus niet zo diep het stuur insteekt worden trillingen minder goed gedempt. Dus bij 5000 rpm voel ik nu extra trillingen in het gashandvat. Welliswaar hele kleine, maar wel voelbaar.

En dat was ook de reden waarom ik in Vianen was. Twee medewerkers van Nimag hebben op mijn DL650 gereden om een uitspraak te doen over die trillingen rond de 5000 rpm. Normaal vonden ze beiden, hebben ze allemaal. Ik doe binnekort toch eens mee met een VStrom toertocht en hopelijk mag ik dan eens eentje van jullie uitproberen...
Biker

Bericht door Biker »

Ga anders eens een proefrit maken bij een dealer op een 650 om de trillengen te voelen op een andere machine.
Plaats reactie