E-keur?

...
Plaats reactie
Leville

E-keur?

Bericht door Leville »

Een vraagje aan de wetkenners hier. In hoeverre is het belangrijk dat de accessoires die je op je fiets steekt voorzien zijn van een E-keurmerk?

Voor uitlaten kan het een verschil maken. Maar hoe zit het bvb. met windschermen, spiegels of andere accessoires die je via internet kan kopen? Wie weet meer?
Clau
DL650 berijder
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 18-05-2011, 19:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Black Rhino
Woonplaats: Zevenaar

Re: E-keur?

Bericht door Clau »

Voor windscherm spiegels ed zal het wel loslopen... Maar elektronisch spul of lampen kunnen jeboordcomputer storen. E-keur geeft volgens,ik die garantie ook. En daarbij dat je dus veilig spul hebt, misschien ook meer voor jezelf van belang dat items aan de veiligheidsvoorschriften voldoen...
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: E-keur?

Bericht door Iron Horse »

E-keur is afhankelijk van het land waarin je het gebruikt, maar eigenlijk Europees goedgekeurd, maar ook afhankelijk van het land waar het in oorsprong is goedgekeurd. Dus als je in Nederland een E-goedkeur hebt en die in Duitsland afwijkt is de kans groot dat hij wel geaccepteerd wordt. Maar correct me if I'm wrong.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5039
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: E-keur?

Bericht door Sparkle Black Peter »

Toevallig dat je daar over begint Rob. Was vandaag bij m'n dealer en die had op een DL650 kleine knipperlichtjes (after market) die waren gaan smelten. Deze waren voorzien van een E keurmerk. Worden opgestuurd naar de RDW. Zou toch niet moeten kunnen als ze van een E merk voorzien zijn, zou je denken. :?
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: E-keur?

Bericht door Wullebolle »

En wat wil dat nu precies zeggen E-keur? Waarom zou een item dat een E-typegoedkeuring draagt beter zijn dan een zonder?
Welke garanties biedt zo'n E merk dan? Waarom geen Amerikaans keurmerk?

Of bedoel je CE? Conformité Europeenne, niet te verwarren met het in exact dezelfde font geschreven chinese CE China Export (i'm not kidding you)

@ Rhino,
Welk E keurnummer stond er dan op die knippers? Eentje die iets zei over de samenstelling van het plastic? Of eentje over de lenswerking? Of eentje die iets zegt over de algemene constructie het formaat en de werking van de knipper? Geen haar opmen hoofd die eraan denkt dat zo'n E keurmerk de regel "mag niet smelten bij langdurig gebruik enz ..." zou bevatten.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: E-keur?

Bericht door Iron Horse »

Het is de overheid, in dit geval de RDW, die bepaalt waaraan een E-keur onderdeel moet voldoen. Kijk maar eens in de Louis gids, dan zie dat bijvoorbeeld een spiegel een minimaal oppervlak moet hebben om een E-keur te kunnen dragen. In Duitsland ben je strafbaar als gemonteerde onderdelen niet voldoen aan dit E-keur. Daarentegen heeft niet elk onderdeel een E-keur nodig. Een uitlaat wel, maar een middenbok niet.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie