Kleine handen, grote motor!

...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Kleine handen, grote motor!

Bericht door Peterzeeland »

Ik kreeg last van mijn linkerhand, overbelasting!!! Tja, nogal veel in de tuin gedaan, en dat arme onsportieve lichaam van mij :?

Angstbeelden van de dokter die mij motor-rijden verbiedt enzo...

Bij ontkoppelen kreeg ik extra pijn, dus hup, op zoek naar een koppelingshendel met een knikje erin, zoals vroeger Magura die aanbood.

Dat viel nog niet mee!!!

De DL1000 (itt de 650) heeft nl. een hydraulische koppeling, en dan is het belangrijk dat scharnierpunt en het aandrukpunt precies kloppen met de oude hendels.

Met Olav van Motoport Goes de hele winkel doorgelopen met het v-strom hendel, en dan blijkt dat toch zeker 60-70% van alle motoren een kabel voor de koppeling hebben.

Maar gelukkig heeft Honda ook een soortgelijk hendel. Afmetingen zijn identiek. Maar er zijn kleine verschillen...

Besteld, kost 41 euro, en dan blijkt er nog een addertje onder het gras.
Er zit ook nog een beveiliging op de koppeling, wat inhoudt dat alleen met ingetrokken koppeling de motor gestart kan worden. Dan maakt een schakelaar contact en is de kring
De afstand klopt dan even niet met dat deel van het hendel, en dus: gaatje boren, schroefje erin om de speling op te heffen, en zie daar!!! Het werkt. Maar niet meer dan 3x, dan is het palletje van de schakelaar kaduuk.
Tja, is dat ding nodig? Niet echt. Ik start sowieso altijd met ingetrokken koppeling, ooit geleerd van mijn vader, en dat doe ik dus ook met alles (ook auto's) wat een handbak heeft.
Dus eraf dat ding. Stekkertjes doorverbonden. Klaar.

Maar dan is de speling van het hendel, nadat hij vrij is van aandrukken, ook nog een puntje. Dat is wel goed op te lossen met gaatje boren-schroefje erin.

Resultaat: een spelingvrij hendel wat zeker 2 cm dichter op het stuur staat.
Door het hoge aangrijpingspunt van de koppeling komt hij ook nog mooi vrij, en is daar geen probleem.

Omdat de kracht voor aantrekken nu wat dichter bij het stuur gelegd wordt, kost dat minder kracht, want met minder gestrekte vingers.

Tja, kleine dingen die echt helpen.

Volgende week naar Mandello del Lario (Guzzi 90 jaar!!!) en lekker de Alpen over met een fijne koppeling en hopelijk weinig/geen pijn :D

Echt een aanrader voor iedereen die kleinere handen heeft.
Het remhendel is geen probleem voor mij, dat grijpt sowieso dichterbij aan.

Alles wat je nodig hebt:
- een hendel van een Honda VFR1200
- een boormachine
- een boortje 2,5 mm
- een parkertje van 3 mm dikte
- loctite om het te fixeren
- een zekering die je tussen de 2 stekkertjes zet (beetje afvijlen)
- isolatietape

Doe er je voordeel mee!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7555
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kleine handen, grote motor!

Bericht door Iron Horse »

Mooi verslag. Hoop dat het nog iemand van nut is, zal ongetwijfeld.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie