Versnellingsindicator

...
Plaats reactie
Gerardus

Versnellingsindicator

Bericht door Gerardus »

Beste Strommers,

Ik ben er achter gekomen dat er al veel geschreven is over versnellingsindicators. Zoals ik begrepen heb, is het een goede oplossing voor het irritante "doorschakelen" als je al in 6 zit en ook het per ongeluk met een nog te hoge snelheid terugschakelen naar 1. Een beetje technisch ben ik wel, maar zomaar aan de electronica zitten van mijn trouwe Strom gaat me wat te ver. Iedereen schrijft dat de aansluiting eenvoudig is, de aanbieders van de Gipro's hebben het zelfs over "kinderlijk eenvoudig". Zo zou je alleen een stekkertje moeten inpluggen en zou de rest (het installeren van de electronica) vanzelf gaan. Als dat zo is, nou dan kan ik het ook wel. Met een zelf gemaakt beugeltje een mooi plekje voor het display vinden, lukt me ook wel (lijkt me een leuk klusje). Maar is het allemaal wel zo simpel? Loop ik geen gevaar dat mijn Strompje, die nog nooit een klap verkeerd gaf, gaat protesteren, of erger? Heeft iemand misschien een aansluitomschrijving en/of een aansluitschema en/of wil iemand zijn/haar ervaring delen? Ik zou er erg mee geholpen zijn en het zou mij waarschijnlijk over de streep trekken.

vr. gr.,
Gerardus
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Versnellingsindicator

Bericht door Tulipan »

Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Versnellingsindicator

Bericht door John007 »

Hoi gerardus,

Het is inderdaad niet moeilijk als je wat technisch bent en je wilt de Gipro plaatsen.
kijk hier maar even: http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=13&t=5938

succes,
Gr. John
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
MacReal

Re: Versnellingsindicator

Bericht door MacReal »

Heb zelf alleen zo'n ding op een hornet gezet, maar daar was het echt kinderspel.
Kan me niet voorstellen dat het voor een Strom moeilijker is.
Maarten

Re: Versnellingsindicator

Bericht door Maarten »

Ik heb eergisteren de GIPro DS geïnstalleerd op m'n Strom. Dit was echt vijf minuten werk: - Zwarte paneeltje aan de rechterzijkant loshalen (1 inbusschroef en twee klikpunten), - GiPro in de losliggende diagnostische stekker klikken en klaar! De meeste tijd ging zitten in het wegwerken van de kabel en het mooi plaatsen van de indicator. Dat ga ik nog wel een keer overdoen :)
PeterB

Re: Versnellingsindicator

Bericht door PeterB »

Gerardus,

Een echt antwoord op je vraag vind je via deze hyperlink: http://www.jackphelps.com/vstrom/gipro.htm

Ikzelf heb destijds deze beschrijving (compleet met foto's) even geprint en inderdaad, een kind kan de was doen.

Succes ermee.

Groet,
Peter.
Sjaak

Re: Versnellingsindicator

Bericht door Sjaak »

Je kan ook de nieuwe Vstrom aanschaffen, zit ie al op en werkt perfect :D
Gerardus

Re: Versnellingsindicator

Bericht door Gerardus »

Een aanrader, nee eigenlijk twee aanraders!!

Jawel, het is me gelukt. Ik heb een Gipro DS (eerste aanrader) gekocht en geplaatst.

Gekocht heb ik hem bij Martijnsmotorkleding (tweede aanrader) in Rotterdam waar hij op voorraad was. Wat een leuke winkel en wat een aardige, behulpzame en deskundige mensen! Ze blijken ook een webshop te hebben. Ze verkopen werkelijk alles behalve hele motorfietsen. De revieuws zijn (terecht) erg positief.

Het aansluiten ging niet vanzelf. Dit is overigens mijn eigen schuld. Ik heb me laten verleiden om niet de zeer korte handleiding bij het product te volgen maar die met foto's via het V-Strom forum. Na veel gepiel had ik de (GPS)stekker aan de linkerkant onder het zadel los, bleek hij niet te passen op mijn Gipro DS. Op zaterdag (laat in de middag) even gebeld met Richard van Martijnsmotorkleding. Hij hielp mij uit de droom: ik moest de diagnosestekker (met rubber kapje) aan de rechterzijde hebben. Dat bleek een kwestie van inklikken en hij deed het (later de handleiding met de fotos' van het forum nog eens goed bekenen en wat bleek: het was daar niet de DS maar de Gipro met Atre). Kabeltjes met bijgeleverde rips vastzetten displaytje vastpalkken en klaar is Kees. De volgende keer zou ik het al met al gemakkelijk in 10 minuten klaren. Ik heb het displaytje op een klein (18 x 60 x 3 mm) stripje aluminium gepalkt. Het stripje zit vast met het boutje (is lang zat) van de rechter kabelgeleider bij het stuur (heet geloof ik kroonplaat).

Het dingetje werk perfect, duidelijk maar niet hinderlijk zichtbaar (advies: neem de rode uitvoering). Het doorschakelen na 6 is voorbij en ik rijd nu ook veel ontspannener rotondes en kruisingen op (in 2). Echt het geld waard.

vr. gr.,
Gert
Leville

Re: Versnellingsindicator

Bericht door Leville »

Gerardus schreef:...ik rijd nu ook veel ontspannener rotondes en kruisingen op (in 2). ...
Dat was bij mij de hoofdreden waarom ik het ding wou. Maakt een wereld van verschil qua gevoel. :)
Dusomos

Re: Versnellingsindicator

Bericht door Dusomos »

Nu heeft Gipro 3 uitvoeringen.
Kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen wat het verschil is tussen deze 3?

Lijkt erop dat er bij een van de uitvoeringen meer gebeurd (motor technisch) dan alleen aangeven welke versnelling er gekozen is of....?

gr
Marc
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Versnellingsindicator

Bericht door Wullebolle »

Gipro DS = Gewone versnellingsindicator. De letters DS staan voor Diagnostic System, maw deze klik je in de diagnosestekker die aan de ECUchip hangt.
Geschikt voor de 650 & de 1000.

Gipro ATRE = Een DS met ATRE erbij. ATRe= Advanced Timing Retarder Eliminator: Doet iets met de ontsteking, waardoor de motor in de 3 laagste versnellingen eenzelfde mapping krijgt als 4e versnelling en dus beter loopt, en schaft ook de electronische begrenzer in 5e en 6e af (enkel op de DL1000)
Let op de uitvoering vooor de DL650 is anders dan voor de DL1000

Gipro X = Gewone versnellingsindicator, die werkt op basis van toerental versus snelheid, en die je aan bestaande kabels moet aansluiten
NIET voor de VStrom

En dan is er nog de
Gipro X-TRE = is een ATRE (zie hierboven), maar geschikt voor recente motoren met een af-fabriek versnellingsindicator.

:bye:
Spooky Action At A Distance !
Plaats reactie