Het beste kettingslot

...
Plaats reactie
V-Max
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 22:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650
Woonplaats: Hoofddorp

Het beste kettingslot

Bericht door V-Max »

Om je maar direct uit de droom te helpen: “Het beste kettingslot bestaat helaas niet”
Althans er bestaat geen enkel kettingslot welke bestand is tegen doorknippen. Op ons forum kan je een filmpje vinden waar alle mooie, beste en duurste sloten binnen tientallen seconden doorgeknipt worden. (met dank aan Chopperbiker voor deze wijsheid). Maar wat moet je dan?

Ik heb de volgende afwegingen gemaakt, misschien heb je er wat aan:
1. ik gebruik altijd stuurslot + schijfremslot (ik heb zo’n EV Disc Lock 4 sterren ART, maar er zijn diverse andere goede schijfremsloten – zie www.stichtingart.nl).
2. naast bovenstaande een 3de slot. Daarbij heb ik de volgende selectie criteria gebruikt:
Draagbaar / mee te nemen: Gewicht < 5 kg;
Eenvoudig opbergbaar: Kettingslot tot ca. 150 cm past onder het zadel;
Hanteerbaar: Flexibel aan een vast voorwerp vast te maken (150 cm voldoet);
Ontmoedigen: Dikke schakels, ≥ 4 sterren ART, robuust slot, vel kleurtje, etc.
Betaalbaar: concessie mogelijk maar graag: < € 100,-

De volgende sloten voldoen:
Merk/type (150cm lang) -- ART -- Schakels -- Gewicht -- Prijs -- Overige
Starry CityCat -- 4 sterren -- 10.5 mm -- 4,8 kg -- € 45,- -- 3 sleutels
Landport Defender -- 4 sterren -- 12 mm -- 5 kg -- € 62,- -- 3 sleutels
ProTect XS-150 -- 4 sterren -- 11 mm -- ?? kg -- € 64,- -- 3 sleutels
Topline BPL -- 4 sterren -- 11,5 mm -- 4,7 kg -- € 61,- -- 2 sleutels
Als je naar 5 sterren of schakels met 14, 15 of zelfs 16 mm dik gaat dan loopt het gewicht snel op naar 7 tot bijna 8 kg. Langere kettingen zijn natuurlijk ook zwaarder.

Waar te kopen?
Tja, internet is een machtig mooi medium. Met goed zoeken vind je vast nog wel betere sites, maar de volgende heb ik gevonden: www.slotenspeciaalzaak.nl www.slotonline.nl www.motortravel.nl Ik heb gisteren de Starry CityCat besteld bij slotenspeciaalzaak en vanmorgen ontvangen. Kosten incl. verzending € 47,90

Voor kort parkeren in een ‘veilige’ omgeving gebruik ik als derde slot een stevige beugel, welke ik in m’n topkoffer meeneem. Voor het langer parkeren gebruik ik nu dus m’n kettingslot.

Ik kreeg nog heel logische tip: als je vaak op een zelfde plaats parkeert (b.v. je doordeweekse werkplek) kan je zo’n duur en zwaar slot (van > 8 kg, ≥ 16 mm dikke schakels, etc.) aan die paal of hek laten hangen. Je hoeft ‘m dan niet iedere keer mee te slepen. Zit wat in, nietwaar?

Met dank aan vele, op dit forum aanwezige, informatie van anderen, hoop ik dat je aan bovenstaande wat hebt. Met vriendelijke groet, Erwin.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Het beste kettingslot

Bericht door Wullebolle »

Er is idd geen 100% veilig slot.
Beste methode is nog steeds om de tijd nodig om te stelen zo lang mogelijk te maken.
Stuurslot + schijfremslot + ketting&beugel .. zal de gelegenheidsdief al wel afschrikken.
De pro's heffen hem wel met sloten en al wel in een camionette
En het achterwiel waar de slotketting doorloopt (zoals je veel ziet) laten ze achter ...

Qua parkeren: ikke enkel op plekken waar geen busje bijkan, en knal in het zicht van veel volk, en samen met andere motoren (als er toch gestolen wordt verkleint dit de kans dat het de jouwe wordt). Is er geen andere parkeerplek dan een ongure onveilige, dan niet parkeren en verder zoeken naar een betere plek.

Maar ja, sommigen kunnen soms ook niet anders ...

Heeft iemand er trouwens weet van of VStroms veel gestolen worden? Of intresseren de dieven-onderdelenverkopers zich niet echt in VStroms?
Spooky Action At A Distance !
Graafie68

Re: Het beste kettingslot

Bericht door Graafie68 »

Ik heb er de laatste 2 jaar nog geen meldingen van gelezen op de diverse forums.
We hebben hier zelfs een apart topic voor op dit forum, dat ligt onder een dikke laag stof.

En qua sloten, tja.
Klinkt erg lullig maar ik vind een goede verzekering belangrijker, en voldoe aan hun minimaal gestelde eisen.
Maar ben er van overtuigd dat als het gespuis je motor wil, er geen slot ter wereld ze tegen houd.
Als je de diefstal tijd wil verlengen om de kans op heterdaad betrappen te verlengen, dan loop je ook helaas de kans dat ze je aftuigen. En mijn motor is zeker niet waard om geslagen, gestoken of erger te worden.

Dit is mijn mening en wil dus zeker niet zeggen dat ze lieve trouwe strommetje mogen stelen.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Het beste kettingslot

Bericht door PDvD »

Ieder slot is open te krijgen... hoe hard het staal ook is. Je moet alleen het juiste gereedschap hebben en dan heeft geen enkel keurmerk meer zin....
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: Het beste kettingslot

Bericht door DesertStrom »

100 gram RDX onder het zadel met een sms-gestuurde onsteking. Net genoeg om de motor total-loss te krijgen en de testikels van meneer de boef te vergruizen. :mrgreen:

Ik geen motor meer, dan de dieven ook niet. Da's de enige manier om de etters te stoppen.
Sloten en alarmen zijn tegen de gelegenheidsdieven, de "profs" hou je daarmee niet tegen.
Gebruikersavatar
Supermuis
Berichten: 292
Lid geworden op: za 19-03-2011, 21:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A L3e
Woonplaats: Kampen

Re: Het beste kettingslot

Bericht door Supermuis »

Hallo Motormuizen,

Ik heb zelf een Topline remschijfslot ART4 maar deze past niet op de schijven van een DL 650?
De uitsparing in de voorremschijf is zo groot dat je de pen van het slot er door heen kan halen.
Heeft iemand een oplossing of moet ik een ander slot kopen?

Groeten, Supermuis
Graafie68

Re: Het beste kettingslot

Bericht door Graafie68 »

Achterremschijf daar door heen steken !!!
Gebruikersavatar
Supermuis
Berichten: 292
Lid geworden op: za 19-03-2011, 21:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A L3e
Woonplaats: Kampen

Re: Het beste kettingslot

Bericht door Supermuis »

Heb ik geprobeerd, past niet.
Graafie68

Re: Het beste kettingslot

Bericht door Graafie68 »

Das jammer, was het proberen waard, toch???
Denk toch dat dan op zoek moet naar een ander slot.
Plaats reactie