Nummerplaatverlichting verwijderen??

...
Plaats reactie
Gast

Nummerplaatverlichting verwijderen??

Bericht door Gast »

Beste Strommers,

er zijn mensen die bij het inkorten van het achterspatbord zover zijn gegaan dat ze ook de nummerplaatverlichting verwijderd hebben.

Ziet er wel gaaf uit alleen ik weet niet of dat officieel toegestaan is.
Weet iemand of je zonder problemen die verlichting mag weghalen??

groeten

Ed
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Nummerplaatverlichting is wettelijk verplicht. Het er niet van voeren is een overtreding en kost een aardige cent. Het er niet van hebben is waarschijnlijk nog erger als een defecte lamp.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gast

Bericht door Gast »

Rob,

bedankt voor je snelle antwoord.
Dan zullen we die verlichting maar laten zitten.

:roll:
Strommie

Bericht door Strommie »

Er zijn wel universele lampjes verkrijgbaar, die je zou kunnen monteren.
Ik heb ooit eens op een Honda Hawk 650, die lelijke orginele kentekenverlichting weggehaald, en daar voor in de plaats een 'Hella' lampje op (boven) de kentekenplaat bevestigd :idea:
Dutch

Bericht door Dutch »

Strommie schreef:Er zijn wel universele lampjes verkrijgbaar, die je zou kunnen monteren.
Ik heb ooit eens op een Honda Hawk 650, die lelijke orginele kentekenverlichting weggehaald, en daar voor in de plaats een 'Hella' lampje op (boven) de kentekenplaat bevestigd :idea:
of die lelijke schijnwerper verwijderen en twee kleine ledjes inbouwen..... ;)

Afbeelding


Dutch.
Strommie

Bericht door Strommie »

Ziet er leuk uit, Dutch.
Maar of 'ze' daar nou een kentekenverlichting in (willen) zien :?: 8)
Dutch

Bericht door Dutch »

Strommie schreef:Ziet er leuk uit, Dutch.
Maar of 'ze' daar nou een kentekenverlichting in (willen) zien :?: 8)
zou 't om de kenteken"verlichting" gaan of om 't resultaat.......???

In de verkeerswet staat in art. 3.4.41 onder lid 2 letter "f" dat verplicht is:

.. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat, die voldoet aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG;

Dutch. 8)
Strommie

Bericht door Strommie »

Dutch, je toelichting is mij even onduidelijk ....... zal wel aan mij liggen, ik ben een beetje moe ...... slecht geslapen vannacht :?

Het gaat er natuurlijk om, wát er in die richtlijn 97/24/EG staat, en hóe 'ze' daar mee om (willen) gaan.

Mij persoonlijk maakt het geen f*ck uit, al zit er hélemáál géén lampie, want wie lét daar nou op, en bovendien rij ik zelden 's avonds/'s nachts 8)
Toontje

Bericht door Toontje »

En in die richtlijn staat, dat je bij zus-en-zo weinig licht van een bepaalde afstand nog steeds het kenteken moet kunnen lezen. Je hebt dus een voorgeschreven hoeveelheid licht nodig en dan is het dus de vraag of die LEDjes dat kunnen leveren.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Hoe je het ook wendt of keert wanneer je geen kentekenplaatverlichting meer hebt of niet juist hebt aangebracht of hij niet aan de eisen van de wegenverkeerswet voldoet dan voldoet de motorfiets ook niet meer aan de eisen die gesteld worden door de RDW en ben je in overtreding. Hoe lullig het ook moge zijn voor zo'n klein onderdeeltje. Een fiets laten (her)keuren zonder kentekenplaatverlichting resulteert onherroepelijk in een herkeuring. Met de bijbehorende kosten!

En als je alleen maar overdag rijdt.... ja dan is het bij aanhouding waarschijnlijk geen probleem. Maar als je "feestje" uitloopt dan moet je dus eigenlijk gaan lopen of het risico willen nemen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Dutch

Bericht door Dutch »

Toontje schreef:En in die richtlijn staat, dat je bij zus-en-zo weinig licht van een bepaalde afstand nog steeds het kenteken moet kunnen lezen. Je hebt dus een voorgeschreven hoeveelheid licht nodig en dan is het dus de vraag of die LEDjes dat kunnen leveren.

nou ........ okay dan........dan rijden jullie maar met die achteruit-schijnwerper rond..........

Dutch. :shock:
Strommie

Bericht door Strommie »

...... óf áchter jou, en dan schijnen wij met ónze verlichting, op jouw nummerbord :lol:

ff serieus; ik ga van de week ook eens kijken, óf- en wat er veranderd kan worden, want 'mooi is anders' inderdaad, die orginele 'achteruitschijnwerper' :?
Gast

Bericht door Gast »

Zoals ik al eerder aangaf laat ik de verlichting voorlopig wel zitten.
Mochten er andere (lees kleinere) alternatieven zijn die er wat fraaier
uitzien dan lees ik dat graag..

vr. groeten
Toontje

Bericht door Toontje »

En die rode reflector is ook verplicht :lol:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

E-650 schreef:Zoals ik al eerder aangaf laat ik de verlichting voorlopig wel zitten.
Mochten er andere (lees kleinere) alternatieven zijn die er wat fraaier
uitzien dan lees ik dat graag..

vr. groeten
Er staan diverse alternatieven in de Louisgids of op http://www.louis.de" onclick="window.open(this.href);return false;. in de gids vind je ze gemakkelijker en vind je er meer dan met de zoekfunktie op hun website.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gast

Bericht door Gast »

bedankt voor de tip!
:roll:
Biker

Bericht door Biker »

We hadden toch een agent in ons midden of durft die niet meer.....
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Meer dan eentje. Maar het antwoord is denk ik al duidelijk genoeg, toch?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Maar om je nog meer te overtuigen hierbij een screenshot van een pdf van de RDW.

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Bandit

Bericht door Bandit »

Ze zouden bij de RDW hun PDF bestandjes een moeten nakijken :?

Ik wil wedden dat je van elke diender een opmerking krijgt (en misschien wel meer), wanneer je witte of gele standslichten gaat voeren.
Zeker als je dat, zoals het lijstje omschrijft "aan de achterzijde van motor gaat doen" :oops:

8)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ja, idd een stukje vreemde informatie. Maar we zullen het wel verkeerd begrijpen, of ze zullen er iets anders mee bedoelen dan wij lezen..... het blijven ambtenaren. (No offence :lol: ) Die pdf zal trouwens ook wel in papieren vorm worden verspreid lijkt me. Het pdf wordt toch ergens vanaf gehaald.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie