Steuntjes verlagen voor langere mensen!

...
Plaats reactie
TooTall

Steuntjes verlagen voor langere mensen!

Bericht door TooTall »

EINDELIJK!

Een werkende oplossing voor een groot (ha!) probleem...te hoge steuntjes. Mensen die nogal groot zijn zullen gemerkt hebben dat de steuntjes van de Strom nogal hoog zitten. Voor mijn 2 meter lange lijf was dat afzien. Er zijn oplossingen, die echter niet 100% werken. Ze verplaatsen de steuntjes een fractie naar onder maar ook naar buiten, waardoor je voeten naar binnen moeten wijzen om te kunnen werken. Niet goed dus.

Op een van de Amerikaanse fora is RichlandRick actief. Deze kerel maakt buiten deze verlagingssetjes onder andere de beroemde fork brace (heb ik), mirror extenders (heb ik), wheel spacers (heb ik niet, DL1000), GPS mount (heb ik niet), en dashboardjes voor je Strom (heb ik niet).

Kostprijs is 65USD inclusief verzending (= 52.73€ + 10€ douane :evil: ) Setje is beschikbaar voor zowel de DL1000 als de DL650. Voor de Literstrom zit er een vervangveer in voor het remlicht. Besteld, betaald en verstuurd op 07/07/2010, ontvangen 16/07/2010 inclusief 3 dagen douane. Niet slecht!

Nu, de fotows;

De 2 plaatjes komen in een apart bubblewrap-pakje, met nog een apart zakje voor de schroeven.
Afbeelding

Nu, hoe passen ze...
Afbeelding

Zo dus!
Afbeelding

Zonder aanpassing aan het pookje
Afbeelding

En met. Is supersimpel. Links van de voetsteun zie je een ronde zwarte rubberen koppeling. Verder naar voren zit een armpje. Op het einde zit de as vast met een U vormige beugel met 1 schroef. Schroef los, pook naar beneden, schroef terug vastzetten. De as is gekarteld en de binnenkant van de U beugel ook.
Afbeelding

Klein verlengstukje voor de remkant. Dit schroeft er gewoon tussen.
Afbeelding

Het moeilijkste was het achterste remlicht. Niet zichtbaar op de foto's, maar er zit een veer gespannen tussen de remlichtkabel en de rem. Deze moet je wat aanpassen, langer maken, omdat de rem nu lager komt te zitten. Een beetje een prutswerkje (maar ik ben dan ook een prutser).

De testrit komt morgen. Ik merk nu al het verschil in de hoek van mijn knieën. Vroeger steunde ik met de tenen van mijn voet, en hingen mijn hielen naar achteren, lager dan de steun (mijn voeten wezen dus omhoog) omdat mijn benen gewoon niet genoeg plaats hadden. Bij schakelen en achterremmen moest ik mijn voet opheffen van het steuntje en de actie doen. Niet ideaal dus. Nu lijkt het erop dat ik eindelijk mijn voeten normaal kan houden! :D

BESTELTHREAD OP VSTROM.INFO
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: Steuntjes verlagen voor langere mensen!

Bericht door PvdBogaard »

Interessant. Ik vind de kniehoek ook niet helemaal optimaal. En ik ben maar een klein opdondertje.... En geen lange benen oid.
Hoeveel lager/anders is het nu? Het lijkt op een centimeter of twee. Zie ik dat goed? En merk je het ook met de bochten Krijg nu al die steunen (en soms de bok) schrapend over het asvalt. Dus als de steunen nog lager worden ....
En tja het zadel verhogen is geen optie. Kom ik geheel niet meer bij de grond ....
TooTall

Re: Steuntjes verlagen voor langere mensen!

Bericht door TooTall »

This kit moves the footpeg mounting plates and controls down 1" and 3/16" forward.
2.54cm naar beneden en 4.76mm naar voor.

Ik heb ze nog niet getest, maar met mijn lengte staat mijn brommer erg hoog afgesteld qua vering. Ik heb niets meer over op mijn banden, maar ik heb nog nooit iets geschraapt. Als je de steuntjes lager gaat zetten, en ze schrapen nu al, gaan ze dat natuurlijk meer doen :)
Dgr

Re: Steuntjes verlagen voor langere mensen!

Bericht door Dgr »

Ziet er goed uit Jan, maar vergeet niet de hoek van je schakelarmpje even te corrigeren zoals ik aangaf. Je merkt bij de testrit wel waarom.

Wat het schrapen betreft... ik rij met een soortgelijke verlaging en heb het nog niet meegemaakt! Weeg ongeveer 90kg en rij soms toch best sportief door de bocht (2mm chickenstrips ofzo)
TooTall

Re: Steuntjes verlagen voor langere mensen!

Bericht door TooTall »

Ik heb aan je gedacht hoor. Ik heb dus nog niet gereden, maar ffe op de moto gezeten en wat geschakeld, en het leek allemaal wel vlot te gaan. Ik merkte niet dat het moeilijker was om te schakelen.

Is het zoveel zwaarder dan?
Dgr

Re: Steuntjes verlagen voor langere mensen!

Bericht door Dgr »

Je zal merken dat het opschakelen moeizamer gaat, omdat de beweging die je maakt nu niet meer haaks op het armpje komt te staan.

Jij hebt de oplossing al gezien, maar ik zal 'm nog een keer plaatsen voor de rest van de forummers;
Afbeelding
TooTall

Re: Steuntjes verlagen voor langere mensen!

Bericht door TooTall »

Wel het probleem met de verlagingsset is dat je wel verplicht bent om de link te verleggen (meer horizontaler dus) want de afstelschroef die ertussen zit is niet lang genoeg om de langere afstand te overbruggen.

Ik zal morgen laten weten wat mn bevindingen zijn :)
TooTall

Re: Steuntjes verlagen voor langere mensen!

Bericht door TooTall »

EDIT en ik ben er dus mee gaan rijden!

...

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ze zitten geweldig. Merk echt het verschil, al is het maar een luttele 2.5cm. Maar ze doen véél, vooral aan mijn knietjes :)

Joost, ik heb extra gelet op eventuele stroefheid maar ik heb niets ervaren moet ik zeggen...je redenering dat het pookje ideaal een hoek van 90° zou moeten maken om zo makkelijk mogelijk te schakelen klopt als een bus. Maar ik merk precies toch geen verschil...toen je zelf verlagingsplaatjes hebt gemaakt, ben je zeker dat er niet ergens een probleempje was ofzo? Schakelpookje staat bij mij nog altijd onder dezelfde hoek als op mijn foto's, en ik voelde geen verschil.

Wel een paar keer bij het vertrekken een soort van hinkstapspronggallopeer-beweging gemaakt met mijn voet, omdat die hoger zocht achter het steuntje en hij dan wat lager moest vallen O:-) :mrgreen:

Happy! :-)}

(En nu de motor klaarzetten, 4 dagen Sauerland, yihaa!)
Kimi40

Re: Steuntjes verlagen voor langere mensen!

Bericht door Kimi40 »

PvdBogaard schreef:Interessant. Ik vind de kniehoek ook niet helemaal optimaal. En ik ben maar een klein opdondertje.... En geen lange benen oid.
Hoeveel lager/anders is het nu? Het lijkt op een centimeter of twee. Zie ik dat goed? En merk je het ook met de bochten Krijg nu al die steunen (en soms de bok) schrapend over het asvalt. Dus als de steunen nog lager worden ....
En tja het zadel verhogen is geen optie. Kom ik geheel niet meer bij de grond ....
Ik, met mijn 1.69m krijg het al lastig in de knieen na een 50-tal km. Hoogst waarschijnlijk zal dat wel te maken hebben met mijn verlaagd zadel, of zou het de leeftijd kunnen zijn ?? :mrgreen:
Dgr

Re: Steuntjes verlagen voor langere mensen!

Bericht door Dgr »

Vreemd, maar gelukkig dat 't allemaal goed werkt! :D
Geniet ervan :-)}
TooTall

Re: Steuntjes verlagen voor langere mensen!

Bericht door TooTall »

Net terug van 4 daagjes Sauerland. Het was plezant. En mijn knietjes werken nog naar behoren! :mrgreen:

In de omgeving van Winterberg toch voor de eerste keer een steuntje aan de grond gekregen. Maar ik zit toch aan het uiterste van mijn Battlewing dus ik kan er mee leven :)

Joost, ik had een PM gestuurd naar de maker van de set over de hoek waarin de link moet zitten;
With a severly out of wack angle the wear would occur to the gear shift linkage, not the gear shift shaft. Shifting would be noticibly harder as well. What we are doing for the most part is moving the the sfifter force from being centered at "12 o'clock and ranging from 2 o'clock to 10 o'clock position" to being "centered at ~ 2 o'clock and ranging fron the ~12 to 4 o'clock." The effect on the gear shaft and the linkage is the same as stock. There is a little extra force going absorbed by the linkage because the shifter control is moved out 1/4" due to the addition of the lower plate. Theorhetically this means the shifter mechanism ball joints have to due a little more work, but the added angle is far smaller than the existing angle already present and doesn't result in any noticable change in shifting pressure.
Dusja, misschien nog eens proberen bij je brommer?

Ik heb alleszins geen last gehad van schakelen de voorbije 2 dagen. En ik heb véél geschakeld! :-)} :mrgreen:
Dgr

Re: Steuntjes verlagen voor langere mensen!

Bericht door Dgr »

Goed om te horen dat alles naar wens werkt :D

Ik ben er ook achter waarom die van jou nog wel soepel schakelt en die van mij destijds niet, na de verlaging.
Let op de hoek van de schakel armpjes:
http://img822.imageshack.us/img822/4449/80643877.jpg
http://members.ziggo.nl/tdg/vstrom/footpeg1.jpg

Dit was mijn eerste versie, 3,5 à 4cm lager meen ik... bleek veel te laag. Maar doordat die hoek daar zo extreem was geworden heb ik het schakelstangetje verlengd. Nu ik de verlaging heb teruggebracht naar 2,5cm is dat dus theoretisch niet meer nodig, maar ik vind 't wel best zitten zo :mrgreen:

Mystery solved in ieder geval :o)
TooTall

Re: Steuntjes verlagen voor langere mensen!

Bericht door TooTall »

Goed nieuws! :)
Plaats reactie