N-com voor Nolan helm

...
Plaats reactie
vder

N-com voor Nolan helm

Bericht door vder »

Beste mede forrumers,

Ik ben van plan om een nolan helm te kopen met bluetooth kit 2 en een basiskit. Dit om te kunnen bellen onder het rijden (telefoon opnemen) en voor de navigatie. Heeft iemand ervaring met dit of zo'n vergelijkbaar systeem. Ben je goed te verstaan en kan je goed praten met bellen.

groeten Vincent
Suzie

Re: N-com voor Nolan helm

Bericht door Suzie »

Hoi Vincent,
Ik ben in bezit van een zumo 550, Nolan N-com met bluetooth module, aangeschaft in 2008. Mijn ervaring is wisselend:

- eerste vereiste is de pasvorm van je helm, dat was voor mij de afweging om een Nolan N103 aan te schaffen
- deze helm heeft met gesloten visier last van erg veel windgeruis.
- Gewichtstoename door headset en bluethooth module is flink op een toch al niet lichte helm (1700gr)
- Navigatie is prima te beluisteren via de headset, geluid is uitstekend in te stellen
- Muziek luisteren gaat ook prima
- Koppeling van telefoon en N-com tegelijk geeft bij mij problemen (zumo koppelt en ontkoppelt telefoon regelmatig ongevraagd). Dit schijnt echter
exemplarisch te zijn en is niet op te lossen met een update van firmware :frusty: .
- Indien ik wel verbinding heb: tot ca. 100 km/h merkt degene die je aan de telefoon hebt haast niet dat je aan het rijden bent. Prima microfoon.
- Je wordt door een gesprek wel snel afgeleid. Natuurlijk dacht ik dat ik tijdens het rijden m'n kop er wel bij kon houden O:-) . De praktijk is echter anders, dus wees voorzichtig met het bellen tijdens het rijden. Voor je het weet lig je in de sloot

Al met al ben ik best wel tevreden over het gebruik. Wel vind ik te prijs/kwaliteit verhouding slecht: veel geld voor een matige kwaliteit, met name de headset. Dun plastic, matige kwaliteit printplaat, dunne kabeltjes en matige speakertjes. MAAR: het werkt wel :-)}

Groet,
Andre
vder

Re: N-com voor Nolan helm

Bericht door vder »

Beste Andre,

je hebt het over ruis bij vizier gesloten bij de nolan helm, Ik weet dus niet wat acceptabel is bij een helm. Ik heb nu een G-mac helm, maar vindt deze ook niet echt stil. En is er verder een ander systeem wat wel goed is en werkt.

groeten vincent
Suzie

Re: N-com voor Nolan helm

Bericht door Suzie »

Er zijn zaken waar je gerust eens een helm mag uitproberen. Niet alleen de helm, maar ook je motor kan het verschil maken.
Bij de V-strom kun je een boek schrijven over de aanpassingen aan het windscherm die invloed hebben op turbulentie/windgeruis. Zie hiervoor ook alle topics op dit forum.

De perfecte helm bestaat niet. Met de Nolan ben ik echter meer dan tevreden. Pasvorm, degelijkheid, de aanwezigheid van een ingebouwd zonnevisier, goede werking van de (standaard aanwezige)pinlock, uitwasbaarheid van de binnenvoering, enz, enz.
Wimmus

Re: N-com voor Nolan helm

Bericht door Wimmus »

Hoi Vincent,

Ik heb een Nolan N84 (da's een integraal) en heb daar later een via internet besteld N-Com bluetooth set ingebouwd (BasicKit2 + BluetoothKit2).
Doordat het een zwarte helm is en de N-Com ledjes continue Rood en Blauw oplichten, heeft het een hoog Darth Vader gehalte, wat mijn zoontje prachtig vind, maar dit geheel terzijde :o)

Zoals Andre al aangeeft is het kennelijk een beetje een Nolan kwaal dat ze met gesloten vizier meer herrie ten gevolge van windruis produceren dan met open vizier; het is in elk geval geen helm die je zonder gehoorbescherming kunt gebruiken. Zomers met open vizier en zonnebril op rijd stiller dan met gesloten vizier.

Pasvorm van Nolan is zonder meer goed en na bijna 2 jaar gebruik zit hij hij nog steeds goed, al zit er wel iets meer beweging in (maar da's logisch).

Over het functioneren van de bluetooth N-Com set ben ik op zich wel tevreden. Ik hoef m'n helm niet heel vaak op te laden (1 keer per 1.5 a 2 weken), maar ik woon redelijk dichtbij m'n werk dus rij per week gemiddeld niet meer dan 200KM. De kwaliteit van de microfoon is prima en van de luidsprekers is ook voldoende, al klinkt het natuurlijk wel wat blikkerig. De stem commando's als ik iemand bel worden 8 van de 10 keer begrepen, maar dat heeft natuurlijk ook met de kwaliteit van de stem herkenning van je device te maken (in mijn geval een Blackberry).
Onder de 100 km/u hoort niemand dat je op de motor zit te bellen en als je muziek luistert dan gaat dat nooit ten koste van omgevingsgeluiden die je niet kunt horen (veilig).

Met m'n vorige Blackberry 8800 was de verbinding niet altijd even stabiel en kon ik ook geen AD2P (o.a. nodig voor stereo weergave via bluetooth) protocol gebruiken, dus de muziek werd mono (echt mono, dus in in 1 oor!) weergegeven.
Met m'n Blackberry Bold 9000 gaat het stukken beter, deze ondersteund wel AD2P. De stabiliteit van de BT verbinding is een stuk beter en ook het tot stand brengen van de verbinding bij inschakelen van helm en/of telefoon is altijd probleemloos. Ook wordt de audio nu netjes in stereo naar m'n helm gestreamd, maar een lekker vol geluid wordt het nooit.


De voor- en nadelen van de Nolan N84 en N-Com op een rijtje:

Pluspunten:
:) Vormgeving (Italiaans, wat wil je?)
:) Goede pasvorm
:) Instelbare ventilatie in kinstuk en bovenop
:) Bluetooth zit zeer gestroomlijnd in/aan de helm (geen dikke bult aan de buitenkant van je helm)
:) Regelunit is goed bedienbaar, zelfs met winterhandschoenen aan.

Minpunten:
:( Lawaaierig met gesloten vizier
:( Zonnevizier aan de buitenkant rammelt en laat soms los.
:( Ingebouwde pinlock heeft geen siliconenrandje waardoor er na verloop van tijd een krasrand in de binnekant van je vizier komt
:( Er zijn lichtere helmen
:( Bluetooth setje is vrij prijzig
:( Bluetooth set is niet over te zetten op een ander (niet Nolan) helm.

Als ik aan een nieuwe helm toe ben weet ik niet of dat weer een Nolan wordt. Wordt het wel een ander merk, b.v. Schubert, dan moet ik ook weer een nieuw BT setje aanschaffen; wat dat betreft heb je met b.v. een ScalaRider meer portabiliteit.

Success met je zoektocht naar de perfecte combinatie :mrgreen:

Groeten,
Wim. :bye:
Gebruikersavatar
Puff
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 26-02-2007, 21:15
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Woonplaats: Omgeving Den Haag

Re: N-com voor Nolan helm

Bericht door Puff »

Ik heb nog een oude N102 met N-com.

Ik heb heel lang gezocht naar een goede koppeling met mn oude telefoon (HTC touch pro) maar dat werkte voor geen meter.....

Nu sinds een paar maanden een Iphone en die werkt briljant.
Koppelen geen probleem en bellen en gebeld worden kan allemaal dmv voice control.

Muziek doe ik met een kabeltje en als ik gebeld wordt dempt de muziek en kan ik met 1 druk op de middenknop opnemen.

Bellen gaat ook zo.....1 druk op de knop en voice command inspreken......ik kan zelf daardoor een muzieknummer skippen of een andere artiest kiezen.....

Dus ik heb 2 jaar lopen klooien maar nu werkt alles zoals ik het in gedachten had.

Gr,
Danny
Ter Land Ter Zee en........
V-Roon

Re: N-com voor Nolan helm

Bericht door V-Roon »

Nou is dit al een overjarige topic, maar wellicht heeft iemand hier iets aan namelijk,
Ik heb een Nolan N43 air helm met N-Com BT set en werkt als de spreekwoordelijke brandweer.
Alles in m'n oor (stereo)
Ingebouwde FM radio, telefoon, muziek van telefoon, instructies van de TomTom ect ect.
Echter , met inloggen wilde de helm soms weigeren de telefoon te herkennen.
Op de Motorbeurs 2014 naar de Nolan stand geweest en die gaven als tip.
Sluit de helm met USB aan op de pc, download de Nolan Fix software .
Nu word automatisch een firmware update gedaan in de BT set.
Sindsdien zijn de meeste kinderziektes verholpen.
Maar ook nieuwe functie zoals via BT contact hebben met andere Nolan N-Com motor gebruikers.
Bereik ca 50mtr , bijvoorbeeld met je passagier of je motormaatje.

Nou is dit al een overjarige topic, maar wellicht heeft iemand hier iets aan namelijk,

Tapatalk met iPhone
Gebruikersavatar
Puff
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 26-02-2007, 21:15
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Woonplaats: Omgeving Den Haag

Re: N-com voor Nolan helm

Bericht door Puff »

Ik was na al die jaren toe aan een nieuwe helm....

Heb redelijk prettig samengewerkt met de N-com.
Pasvorm in de helm was perfect en bediening simpel.

Echter de upgrades van N-com is de N-103 en de N104 hebben mij niet kunnen bekoren.

Ik denk dat 5 jaar geleden Nolan best vooruitstrevend was met N-com.

Ik denk alleen dat andere merken de afgelopen tijd een grotere slag hebben geslagen.

Nadat de N-104 qua model en pasvorm voor mij afviel, ben ik bij een SHOEI Neotec en Cardo SHO-1 beland.

Helm en set moeten nog uitgebreid getest worden dus echte ervaringen heb ik nog niet....

Danny.
Ter Land Ter Zee en........
V-Roon

Re: N-com voor Nolan helm

Bericht door V-Roon »

Puff schreef:Ik denk dat 5 jaar geleden Nolan best vooruitstrevend was met N-com.

Ik denk alleen dat andere merken de afgelopen tijd een grotere slag hebben geslagen.

Nadat de N-104 qua model en pasvorm voor mij afviel, ben ik bij een SHOEI Neotec en Cardo SHO-1 beland.
Danny.
Helemaal mee eens Danny ! :duim:
Het zit lekker een Nolan, en de N-Com is prachtig en makkelijk in gebruik.
Maar. . . . . . . . . . ze zijn inderdaad zeer zeker ingehaald door andere merken.
Als mijn helm aan vervanging toe is ben ook ik erg geneigd over te stappen naar ander merk.
Nolan is net als Sony , alles in eigen beheer houden en maar vooral "niet" compatibel wezen met andere fabrikanten. :o

Vr Gr Ronald
Gebruikersavatar
Puff
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 26-02-2007, 21:15
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Woonplaats: Omgeving Den Haag

Re: N-com voor Nolan helm

Bericht door Puff »

Inderdaad.....

En ik vind de nieuwe N-104 geen verbetering tov de 103.
Pasvorm is anders en model is veel groter dan bijv een Neotec.

Dus geen Nolan voor mij op dit moment.

Danny.
Ter Land Ter Zee en........
Plaats reactie