Cruisecontrol

...
Plaats reactie
spyball

Cruisecontrol

Bericht door spyball »

Hallo allemaal,

Lui als ik ben op lange tourritten, maar ook om de rechterhand af en toe even wat rust te gunnen heb ik een "cruisecontrol" van het merk Vista gemonteerd. Het is uiteraard niet meer dan een gashandle blokkering maar het werkt perfect.
Ik kom hiermee ook af van een "slapende" rechterhand bij lange ritten.
Kosten voor dit apparaatje €15. Een minimaal bedrag voor toch wel wat comfort.

Spyball

Afbeelding
Laatst gewijzigd door spyball op di 08-03-2005, 21:41, 4 keer totaal gewijzigd.
spirelli

Bericht door spirelli »

En waar heb je dat gekocht/besteld??

Gr Spirelli
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Kijk voor meer discussie over cruise control met z'n voor en nadelen en de mogelijke alternatieven ook eens bij dit topic.
Ze zijn o.a. bij Safe te koop, daar hangen ze in het rek met handvatten e.d. die zijn van het merk Booster.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Blueberry

Bericht door Blueberry »

Voor je aan zo'n ding begint wil ik graag het volgende vertellen en zal je misschien heel anders over een dergelijk apparaat denken:

20 jaar geleden werd een Moto-Guzzi uitgerust met een kleine (schroef)dop onder de gashandel, je kon deze iets aandraaien waardoor het gas niet zo snel dicht viel.(werkte een beetje als een cruise-control)

Een vriend van mij kocht na veel sparen eindelijk zo'n fiets (volgens mij een Le Mans) spiksplinternieuw.
Het eerste weekend zou een groep met motorvrienden naar "Monsters of Rock" in duitsland gaan.
Hij ging uiteraard met de nieuwe fiets mee.

Zeer waarschijnlijk heeft hij de stand op de gashandel iets verzwaard maar was dit na een tijdje niet meer bewust.
Bij een flauwe bocht heeft hij zijn gas losgelaten, deze ging niet, (zoals gewoonlijk) terug naar neutraal.
Het gevolg: een glijpartij met als eindpunt een vangrail waar zijn hoofd achter bleef hangen, mijn vriend heeft het ongeval niet na kunnen vertellen.
Zijn toenmalige vriendin (zat achterop) had beiden benen gebroken en heeft nu nog soms gevolgen van destijds.
Van de groep motorvrienden zijn er nog 2 blijven motorrijden.

Ik zal nooit iemand afraden een dergelijk apparaat op zijn gashandel te gebruiken, maar voel mij, als ik hoor van dergelijke dingen, toch verplicht dit verhaal te vertellen.
Misschien blijft de gebruiker dan extra allert en is dit voor iemand anders een wijze les.

Robert
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Robert,

dat is een heftig verhaal. Dat zal je niet in de koude kleren gaan zitten. In dat geval is het zeker waard even mijn vorige verwijzing te lezen, want daar wordt eigenlijk ook voor die gevolgen gewaarschuwd. Daarin is de Throttle Rocker dan gelukkig weer stuk gemakkelijker in zijn bediening en niet te vergeten de risico's.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Spyball, kijk even bij je PB-tjes (Berichten, staat boven in het scherm) :wink:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
spyball

Bericht door spyball »

Ik wil niets af doen aan het verhaal van Blueberry, maar zoals je ziet is dit geen vastgeschroefd gashandle maar een apparaatje dat klemt als de drukknop naar beneden wordt gedrukt en ook onmiddellijk weer lost als deze met de duim (met overigens een heel lichte tik) wordt aangeraakt. Daarnaast is het wat mij betreft zo dat ik deze alleen gebruik op lange overzichtelijke stukken en zeker niet in bochten. Zo ontwikkel je denk ik zelf een gebruikersstijl met zo'n apparaat.
Overigens is dit geen verkooppraatje..ik krijg geen commissie of zo en laat het dus graag over aan de individuele lezer om wel of niet zo'n apparaat aan te schaffen.

Spyball
spirelli

Bericht door spirelli »

Das inderdaad een zeer heftig en spijtig verhaal. Ik zal er nog eens goed over nadenken of ik ook ooit z'n ding ga monteren.
spyball

Bericht door spyball »

Spirelli,

Ik heb de Vista cruisecontrol gekocht bij de Fa. Struijk in Leiden. Ik weet niet of ze ook verzenden.
Groeten Spyball
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Deze versie ziet er op het eerste gezicht wel beter uit als de Booster. En ook wel voor een schappelijke prijs. Mogelijk dat deze ook meer gebruiksvriendelijk is en ongelukken voorkomt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
spyball

Bericht door spyball »

Ik had hem hiervoor 6 jaar op mijn Pan European gemonteerd. In verband met de toch wat bijzondere gashandle van de K5 moet je wat schuren en vijlen maar ik had toch even niets anders te doen (sneeuw weet je nog). Het bevalt mij uitstekend.
Spyball
Nortrom

Bericht door Nortrom »

Ik ben van plan om cruise control bij dit winkel te kopen.

Heeft iemand al ervaring met dat cruise control? Tot nu heb ik nog niet gezien dat iemand met Dino Cruisecontrol op V-strom gemonteerd heb? Is er wel voldoende ruimte om het te monteren? Zie ook de foto. Er blijft weinig ruimte over, lijkt me.

Afbeelding

Dino Eco Cruisecontrol 7/8inch lijkt me niet geschikt voor V-strom, want er is nauwelijk speling tussen gasgreep.

Dus ik moet Dino Cruisecontrol Deluxe 7/8inch (22 mm) nemen. 22mm staat toch voor de diameter van de stuurbeugel van V-strom? Of moet ik 25mm nemen?

Graag hoor ik de reactie van jullie.

Alvast bedankt, nortrom
Plaats reactie