Bikeman GSM Neckmike

...
Plaats reactie
E-Strom

Bikeman GSM Neckmike

Bericht door E-Strom »

Via Motorrad kwam ik een product tegen waar ik wel oren naar had, de Bikeman GSM Neckmike. Motorrad oordeelde het als "Gut", er staan nog 2 Duitse reviews met redelijk hetzelfde oordeel op de site zelf: http://www.bikeman.se" onclick="window.open(this.href);return false; .

Een paar oordoppen zoals comfoor / alpine etc (in 2 verschillende maten) maar dan met speakers eraan/erin gemonteerd die je kan verbinden met je GSM en indien gewenst aan een losse MP3/CD/Radio speler. Nu heeft mijn GSM al een MP3 speler, een FM radio alsmede voice dialing, dus dat spreekt mij wel aan. Een microfoon om je nek vangt de trillingen van je stem op en vertaalt die voor de luisteraar in stemgeluid. Tot boven de 180 km/h (volgens Motorrad) kan je nog zonder verstaan en verstaan worden, pas boven de 140 km/h kan de andere kant de indruk krijgen dat jij op dat moment op de motor zit. Simpel, efficient en relatief goedkoop.

Afbeelding

€144 voor de mike/dop/snoer set, €14 voor de GSM adapter voor je eigen GSM, €33 voor een MP3/CD/radio-plug adaptersnoer. Verzendkosten per zending zijn €20 euro. Ik heb wel oren naar dit product, maar ben benieuwd of er mensen zijn die de kosten voor de verzendkosten willen delen. Ik heb overigens bikeman gemailed om te vragen of ze niet per ongeluk naar de Motorbeurs gaan in Utrecht en of je het terug kan sturen voor een refund als het niet lekker zit ofzo.
Harry

Bericht door Harry »

Tja dat lijkt een aardige oplossing.
Maar er zijn nog een aantal vragen/opmerkingen.

geluidsdemping
We kennen allemaal het belang van een goede geluidsdemping. Hier staat een vaag verhaaltje bij dat ze ongeveer zo goed zijn als "gele oordopjes""
Dat klinkt wel een beetje vaag. :? Meestal wil dat zeggen dat ze er weinig aan gedaan hebben.

GSM adapter
Het geheel past via 2,5mm plugje op je mobiel.( maar er zijn maar weinig GSM's met zo'n aansluiting.) Meestal moet je op zoek naar een losse adapter die weer zorgt voor de aanpassing van 2,5 mm naar de speciale plug van je GSM.
De kwaliteit van die adaptertjes is erg wisselend en hebben een grote invloed op het geluid.
Daarnaast heb je nu een aardig stapeltje;
plugje: :arrow: adapter: :arrow: GSM. Dat is dan een beetje gammel geheel met alle (contact) problemen en storingen.

Universeel?
Als je uiteindelijk met zo'n ding op je hoofd wil gaan rijden, wil je er ook goed gebruik van gaan maken.
Uiteindelijk zijn er een behoorlijk aantal mogelijke geluidsbronnen op je brommer:

GSM
Communicatie met je passagier
MP3 muziekje
Navigatie die tegen je wil praten
Eventueel een PMR zender zoals de ALAN op de website van Bikeman.SE

Dat gaan veel draadjes en plugjes worden, zelfs als je er een selectie uit gaat maken.

Ik ben zelf al een tijdje aan het zoeken, maar ""De echte oplossing"" ben ik nog niet tegen gekomen.
Bluetooth lijkt de oplossing voor de toekomst, maar ook daar moet nog e.a. gebeuren om het echt universeel te krijgen (Ik las ergens dat de eerste motorhelmen met Bluetooth al op de markt zijn)

Maar een leuke aanvulling van de mogelijkheden die er zijn, ik ga zeker even verder snuffelen

Vraagje: E-strom Hoe is jouw ervaring met keelmicrofoons?

Harry
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Harry schreef:Tja dat lijkt een aardige oplossing.
Maar er zijn nog een aantal vragen/opmerkingen.
geluidsdemping
We kennen allemaal het belang van een goede geluidsdemping. Hier staat een vaag verhaaltje bij dat ze ongeveer zo goed zijn als "gele oordopjes""
Dat klinkt wel een beetje vaag. :? Meestal wil dat zeggen dat ze er weinig aan gedaan hebben.
Er staat niet dat ze net zo goed zijn maar significant beter:
The earphones, fitted directly into your ears, protect them from surrounding noise more effectively than the so called “yellow plugs” hearing protection, according to tests made by the Chalmers Technical University. Within a large frequency area, the Bikeman.se GSM Neckmike gives considerably better noise reduction than the “yellow plugs” hearing protection
En inderdaad, op de grafiek van die universiteit kan je zien dat ze tussen 50 en 4000 hz 20 db (da's best veel) meer dempen dan de gele doppen. Natuurlijk is de maat van die dingen bij iedereen weer persoonlijk, zelfs als ze 2 verschillende meesturen. Daarom heb ik ook de retour policy gevraagd aan ze en eventuele komst naar de beurs. Ik wacht nog op een reply.

Afbeelding
Harry schreef: GSM adapter
Het geheel past via 2,5mm plugje op je mobiel.( maar er zijn maar weinig GSM's met zo'n aansluiting.) Meestal moet je op zoek naar een losse adapter die weer zorgt voor de aanpassing van 2,5 mm naar de speciale plug van je GSM.
De kwaliteit van die adaptertjes is erg wisselend en hebben een grote invloed op het geluid.
Daarnaast heb je nu een aardig stapeltje;
plugje: :arrow: adapter: :arrow: GSM. Dat is dan een beetje gammel geheel met alle (contact) problemen en storingen.
Die adapter bestel je er daar bij. In dat geval is het dus idd van doppen naar plug, dan in adapter op GSM. Ik vind dat aardig meevallen als je dat qua kosten en draadsetup vergelijkt met een autocom setup ofzo. Nu is het 1 draad naar 1 GSM, zonder tussenkomst van versterkers of verdelers. Bluetooth is natuurlijk ook geil (zal ook wel duur worden), maar heeft ook weer batterijen nodig. Die stekkersetup lijkt mij persoonlijk niet zo'n probleem, als het niet solide en storingsvrij werkt heb altijd nog 2 jaar garantie.

Afbeelding
Harry schreef: Universeel?
Als je uiteindelijk met zo'n ding op je hoofd wil gaan rijden, wil je er ook goed gebruik van gaan maken.
Uiteindelijk zijn er een behoorlijk aantal mogelijke geluidsbronnen op je brommer:

GSM
Communicatie met je passagier
MP3 muziekje
Navigatie die tegen je wil praten
Eventueel een PMR zender zoals de ALAN op de website van Bikeman.SE

Dat gaan veel draadjes en plugjes worden, zelfs als je er een selectie uit gaat maken. Ik ben zelf al een tijdje aan het zoeken, maar ""De echte oplossing"" ben ik nog niet tegen gekomen. Bluetooth lijkt de oplossing voor de toekomst, maar ook daar moet nog e.a. gebeuren om het echt universeel te krijgen (Ik las ergens dat de eerste motorhelmen met Bluetooth al op de markt zijn)
In mijn geval is mijn radio, MP3 en GSM allemaal gecombineerd in mijn Nokiatje 6230 (die op zich ook bluetooth heeft). Navigatie heb ik niet en hoef ik ook (nog) niet. Maar de Bikeman zorgt voor 1 snoertje, zonder extra apparaat met batterijen of een versterker, naar een paar oordoppen. Dat vind ik toch redelijk efficient, zeker voor een prijs die toch wel minsten 4 keer zo goedkoop is als de meest basis Autocom setup.

1 snoertje dus en ik kan muziek, radio en GSM luisteren en bellen. De radio en muziek worden automatisch onderbroken door de GSM, dit is vrij normaal voor elke GSM op een headset. Ook geen extra batterijen, dat vind ik wel wat. Als er straks een bluetooth integrated helm uitkomt zou dat mooi zijn, dan kan je proberen dit allemaal te laten communiceren met een bluetooth PDA voor navigatie en/of MP3 en met je GSM en (als dat bestaat tegen die tijd) een bluetooth portofoon. Ik vraag me af of een bluetooth dat alle 3 aankan tegelijkertijd? Het zal zeker een duur helmpje worden (en met batterijen). Tot die tijd lijkt dit me ideaal, ook omdat ik mijn GSM voor al die functies al kan gebruiken (ook voor navigatie als ik onderweg iemand vraag waar ik moet zijn :D ).

Ik kwam in 2003 iemand tegen op een GS bij de Mediamarkt in Amsterdam met een iPaq PDA in een waterproof casing op z'n stuur. In 1 van z'n motorzakken had ik een wireless bluetooth GPS ontvanger die communiceerde met die PDA zodat hij instructies en positie kon zien. In een andere zak had hij z'n 6310i die met de bluetooth verbinding communiceerde met de PDA en daarna via GPRS (en een extra Java applet denk ik) communiceerde met het net, waardoor zijn vriendin continu kon zien waar hij op dat moment was.... :? Tsja, die techologie van tegenwoordig, daar heb je wat aan :)
Harry schreef: Vraagje: E-strom Hoe is jouw ervaring met keelmicrofoons?
Ik heb alleen ervaring met keelmikrofoons toen ik korporaalgewondenverzorgerpanterrupsgewondentransportvoertuigcommandant was (oftewel Hospik op de YPR). Dit waren wat ouderwetsere dingen maar met hetzelfde doel om los van alle motorische oorlogs herrie met elkaar te praten. Stem werd een beetje vervormd naar Donald Duck, maar het werkte wel.

Om te testen hoe die keelmike klinkt op de motor kan je gewoon een test tel.nr. bellen, dan weet je het meteen :) :
Please call and listen to how good the
voice sounds from a person using the Neckmike:
Please call Int. 46 481 15046 for Motorcycle use
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Hier een aantal antwoorden op mijn vragen naar Bikeman:

-----Original Message-----
From: http://www.bikeman.se" onclick="window.open(this.href);return false; [mailto:info@bikeman.se]
Sent: Thursday, January 13, 2005 16:00
To: Emile Nossin
Subject: Re: Questions


Hi there Emile!

Sure you can send it back if it's not what you looking for, but the frightcosts will not be refund, only the price of the product!
The product is sold out at the moment. Can be delivered again in the middle of Febuary!

Regarding the Nokia "switch thing" your talking about, I don't understand really what you mean.

I know that with most of the phones the Voice Activation is made by holding the "answering button" on the headset for a second or two, then telling the phone wich one to call. You have to tell the phone the names in the phonebook with the Neckmike on, because there is a little voice difference with the headset on!

It's not with all phones all the things works, so It's better that you tell me first wich phones the Neckmike will be used with, then I can tell you all the things that are supported(...like Voice activation, Ringtone in earphone, Answer with headsetbutton etc...)

Any more questions? Just mail me, and they will be aswered =)!

Best Regards
Johan

Bikeman.se
E-Strom

Lang leve het forum

Bericht door E-Strom »

Waar zo'n V-Strom forum al niet goed voor is! :D
De uitvinder van de neckmike was aan het zoeken op het internet naar z'n eigen product en vond toen onze V-strom thread:
-----Original Message-----
From: Bo Franzén [mailto:bo@franzens.se]
Sent: zondag 20 februari 2005 7:55
To: Emile@Piloot.com
Subject: Bikeman.se


Hi Emile !

Was out on the Internet and found some questions regarding our Neckmikes.

Proud to say that the newly developed version of the Bikeman.se Neckmike has microscopic earspeakers and a new kind of
throatmicrophone taht filters away both the environment sound and gives the voice the clarity of a normal type of microphone.

2004 has been a test sales year and has been very nice in sales, so now in 2005 it is time to find Distributors and dealers outside
of Sweden.

have not read the test in Motorrad, can you info what wich number it was so I can ask them for a copy ?

Best regards
Bo Franzen
Owner and inventor
http://www.bikeman.se" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.vstrom.nl/forum/search.php?s ... dd2af4fb9d" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik hem toen een fotootje gemaakt van het Motorrad artikel en ben meteen zo bijdehand geweest om er een Engelse vertaling van te maken en die erbij te mailen voor hem. En dat had effect, kreeg de dag daarna deze reply:
Hi Emile!

Thank for the fast and nice answer.

The new Earspeakers are really small, bipacking a picture to show the difference.

One of our guys here at the company has so small outer Earparts so that he can not at all plug in the old speakers, but the new ones fits easily, and when he puts on my fullface shoei helmet that are very tight he does not notice the plugs at all even taking on or off the helmet.

So this in combination with the new microphone filter it will be ready for marketing outside of Sweden.

As a bonus as you helped me in this way, if you would like to order a test sample of the new one availeble in march, I will cut away the freight cost and also bypack a free GSM-adaptor.

Thanks again !

Best regards

Bo
Ps. Have read about the Motorcycle show but, have no time for that. My aim is to open up sales through the different distributors on Motorcycle accessories.
Hij had 2 foto's bijgevoegd van zijn nieuwe plugs die een stuk kleinere speakers dus hebben en een dunner snoer:
Afbeelding

Hier de oude grote speakers naast de nieuwe kleine:
Afbeelding

Een besparing van 24 euro voor een set met kleine speakers en verbeterde mike kon ik niet laten schieten, die heb ik dus net besteld. Omdat ik vaak reserve sta en sowieso omdat ik veel motor rij (en omdat mijn Nokia 6230 ook een radio en MP3 speler heeft en voice commands) denk ik dat ik hier veel aan heb. Als ik een 2e uniform met schoenen op het vliegveld in mijn koffer laat, alsmede een tandeborstel, dan kan ik gewoon in burger op de motor met een uniform overhemd, stropdas en onderbroek in de motor. Dan kan ik in ieder geval gewoon van huis rijden op de motor (ik heb geen auto) en bereikbaar blijven, zolang ik maar niet langer dan een uur rijden van Schiphol zit. En daarbij natuurlijk radio en MP3 luisteren op de lange afstanden.

Overigens kan je ook een goedkopere optie vinden voor als je alleen maar muziek wilt luisteren, met ingebouwde gehoorscherming:
http://www.starcom1.com/head_sets.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

De PP-10 earplugs lijken veel op die van bikeman, maar dan zonder controlswitch, zonder neckmike en zonder aansluitmogelijkheid voor GSM (alleen luisteren dus). Gewoon plug en play in de MP3/CD/radio dus. Je kan ze op de site bestellen, inclusief verzendkosten zal je omgerekend op ongeveer 55 euro totaal zitten. Voor muziek een zeer goedkope oplossing dus, zonder gekloot met versterkers en zonder verlies van kwaliteit.
Harry

Bericht door Harry »

Emile,

Ja ziet er al een stuk beter uit dan de vorige versie. :lol:
De oordopjes lijken nu op de oordopjes ( met filter) die ik 2 weken geleden op de motorbeurs heb gekocht.
Die zitten prima( beter dan de gele earplugs die ik voorheen gebruikte)

Daarnaast is de keelmicrofoon wellicht de oplossing, zodat je niet meer je hele helm moet ombouwen voor de inbouw.

Erg nieuwsgierig naar je ervaringen. :idea:

Ik zoek iets voor navigatiesysteem en bike to bike, dit lijkt een elegante oplossing

harry
E-Strom

Bericht door E-Strom »

En relatief goedkoop. Je kan dus ook zo'n portofoon ertussen schakelen (vast ook wel los te bestellen via Louis ofzo). Wil je een conventioneel systeem met speakers en goeie microfoon gebruiken die ook nog op hoge snelheid met oordoppen te verstaan is dan kom je automatisch op Autocom uit. Maar dat kost je vele malen meer dan dit systeem wat ook tot ver boven 180 km/h (volgens Motorrad) nog te verstaan is zonder ruis ofzo.

Als het bevalt zou het leuk zijn als ik meer motormaten mee krijg met zo'n systeem en een portofoon, lijkt me best gaaf tijdens een motorvakantie om af en toe wat met elkaar te ouwehoeren... kan me ook voorstellen dat mensen dat nu juist niet willen ... Hij biedt dit systeem plus 1 porto aan voor ca. 220 euro.
Plaats reactie